Americká vývojářská společnost Epic Games, která se proslavila zejména herní animovanou střílečkou Fortnite, má za sebou další úspěšné investiční kolo. A stejně jako minulý rok se v něm angažoval i japonský gigant Sony, jenž do autorů jedné z nejslavnějších her současnosti loni v červnu investoval 250 milionů dolarů výměnou na 1,4% podíl ve firmě.
Tentokrát Sony do Epic Games investuje o 50 milionů dolarů méně, ale celkově herní studio nabírá závratnou jednu miliardu dolarů (téměř 22 miliard korun), na které se dohromady podílelo čtrnáct investorů. Výkonný ředitel Epic Games Tim Sweeney zmínil, že nově nabraný kapitál bude použit především na „zrychlení práce okolo vývoje nových herních sociálních zážitků“.
Novinky, jež Epic Games spolu se Sony údajně chystají, by se měly objevit nejen v rámci Fortnite, který je pro studio vlajkovým titulem, ale také v hrách jako Rocket League či Fall Guys. Peníze poslouží i na vylepšení Unreal Enginu pro vývojáře třetích stran i zlepšení online služeb včetně obchodu s hrami Epic Games Store.
Tím, že Sony do Epic Games posílá další stovky milionů dolarů, se navíc posiluje obchodní vztah těchto dvou gigantů, což může být ku prospěchu oběma stranám. Japonský gigant se totiž netají tím, že chce herní tituly propojit s oblastmi hudby a filmu (k čemuž má ostatně vlastní etablované produkční divize Sony Music a Sony Pictures), přičemž Epic Games se jeví jako nejlepší kandidát pro tyto kroky.
Aby toho nebylo málo, Epic Games se Sony upevnili pouto i tím, že pro demonstrování další generace svého herního enginu Unreal Engine 5 využívalo konzoli PlayStation 5. Společně navíc pracovali i na vývoji architektury jejího úložiště. A zatímco se s japonskou společností domlouvá na nových výzvách, na pozadí řeší komplikované soudní spory s Applem.
Loni v srpnu totiž Epic Games obešli pravidla Applu, respektive jeho online obchodu App Store, a spustili svou vlastní platební bránu pro nákup herní měny ve Fortnite. To se společnosti z kalifornského Cupertina nelíbilo, a proto Fortnite z App Storu odstranila a následně „vyhrožovala“ omezením herního enginu Unreal Engine pro ostatní vývojáře. Během této kauzy padla nařčení z údajného monopolního jednání ze strany Applu, což vyeskalovalo soudními tahanicemi.
Je jen málo videoher, které se mohou pyšnit nezpochybnitelně legendárním odkazem. Historické strategie Age of Empires mezi ně však bezesporu patří a chystané pokračování Age of Empires IV tak od prvního ohlášení doprovází vysoká očekávání. A jak naznačil víkendový stream Microsoftu, který slavné tituly od prvního dílu vydává, mohlo by dojít k jejich naplnění. Ukázal nadějně vypadající záběry ze hry, poodhalil ještě větší důraz na historii a prozradil chystané vydání už letos na podzim.
Dějiny velice zábavnou formou ukazuje, sama přitom herní historii tvoří. Série strategických her Age of Empires svůj legendární status začala budovat před téměř čtvrt stoletím, kdy v roce 1997 vznikl její první díl. Po hře zasazené do starověku následovalo o dva roky později ještě úspěšnější středověké pokračování. V roce 2005 objevil břehy nového světa a 3D grafiky třetí titul, jenž meče a rytíře vyměnil za muškety a kanóny.
Po dlouhé roky to pak vypadalo, že k jedné z nejvýznamnějších kapitol herní historie budou dopisovány už jen krátké dovětky. Ty měly podobu menších rozšiřujících datadisků, prvního a přinejlepším vlažně přijatého pokusu o předělávku s vylepšenou grafikou nebo krátkého experimentu s čistě multiplayerovou hrou.
Foto: Microsoft
V Age of Empires IV bude možné hrát i za mongolskou hordu
Jenže léta páně 2017 roznesli trubadúři do světa skvělou zprávu ze dvora pánů z Microsoftu – jejich vazalové započali práce na Age of Empires IV. Ba co víc, dokonce i na vylepšených verzích předchozích her s přízviskem Definitive Edition, které od té doby už spatřily světlo světa a u všech tří znamenaly citlivý a zároveň velice úspěšný remaster historických her pro současné publikum.
A co čtvrtý díl série? Ten svým zasazením navazuje na nejslavnější Age of Empires s pořadovým číslem dva a středověkou hru vyvíjí zkušené studio Relic Entertainment. To proslavila dnes již ikonická vesmírná strategie Homeworld, boje druhé světové války v Company of Heroes nebo taktická trilogie Dawn of War z ponurého sci-fi světa Warhammeru.
Tolikdosud známé informace o Age of Empires IV. O víkendu jsme se ale zestreamovaného představení Microsoftu, respektive jeho videoherní vydavatelské divize Xbox Game Studios, dozvěděli v hojném počtu i zbrusu nové. A to nejen o chystaném termínu vydání, který má přijít na podzim tohoto roku.
Od Anglie po Čínu
Age of Empires IV přinese známou hratelnost, ve které hráč vládne svým poddaným, z malé vesnice postupně vytváří klenot království a cvičí vojsko ve snaze porazit protivníka. A to vše napříč staletími v lákavých a více i méně realistických kulisáchraného až vrcholného středověku. Právě možnost virtuálně vést Čingischánovy mongolské hordy při vpádu do Evropy nebo se s Johankou z Arku postavit Angličanům ve stoleté válce pomohla Age of Empires II vydobýt velevážené místo mezi realtimovými strategiemi.
Foto: Microsoft
Age of Empires IV má nabídnout tradiční hratelnost i ještě hlubší pohled do dějin
Tuto rozmanitost a dějinný půvab si uchová i čtvrtý díl. Zatím byly odhaleny čtyři z osmi národů, za které bude možné v době vydání hrát. Zmínění Mongolové ani Angličané nepřekvapí, už od začátku globální rozsah hry pak ukázaly Dillíský sultanát (váleční sloni nemohou chybět) nebo čínská říše (jež i ve hře těží z brzkého odhalení tajemství střelného prachu). Všechny civilizace mají navíc být herními vlastnostmi ještě více odlišné než v dřívějších dílech série.
Podle slov autorů se hra navícnemá omezit jen na evropský a asijský kontinent.Konec konců i její předchůdci se vydali do Afriky či Jižní Ameriky, ačkoliv povětšinou až v pozdějších rozšířeních. Dost možná se tak po vzoru dřívějších titulů v multiplayerových bitvách už brzy utkají třeba aztéčtí válečníci s německým rytířstvem.
Úsměvné možnosti stranou, hry Age of Empires si ale jinak držely historický ráz. Jako interaktivní učebnice rozhodně nebyly dokonalé – těžko uvěřit, že tucet zbrojnošů by dokázal rozsekat hrad na padrť – ale vždy představovalyzábavný a populárně-naučný přístup k dějepisu. Podobně jako to i dnes dokazují například čeští tvůrci budovatelské strategie Nebuchadnezzar s dávnou Mezopotámií.
Hráči tak v příběhových kampaních Age of Empires objevovali historické reálie i legendy starověku, středověku i novověku, mohli sledovat vývoj technologií i osudy klíčových osobností. Age of Empires IV se pak do skutečných dějin vydá ještě hlouběji než kdy dřív.
Dějiny hrou
Už v minulosti bylo v Age of Empires možné zopakovat velkolepá vítězství významných vojevůdců i se o nich něco navíc naučit. Ani čtvrtý díl nebude výjimkou a vedle vývojářů na něm pracují i profesionální badatelé nebo experti na dobové techniky boje. Navíc ale přibudou například dokumentární videa doprovázející hru pro jednoho hráče. Historikové i herci v kostýmech v nich přiblíží události jako v historickém pořadu.
Využijí k tomu i skutečné záběry z míst, kde se zrovna děj odehrává. Ty zkombinují s 3D modely ze hry a na opravdických polích a kopcích ukážou virtuální armády třeba právě tak, jak je popisovaly dobové kroniky. První ze čtyř kampaní, kterou autoři odhalili a u které se na tento historický obsah můžeme těšit, bude normanská invaze do Anglie vedená Vilémem Dobyvatelem.
O něco autentičtější bude i audiovizuální stránka chystaného pokračování. Unikátní vzhled staveb i jednotek různých národů nebo použití mateřského jazyka postavami ve hře není pro sérii ničím novým, Age of Empires IV ale půjde ještě dál. Anglickému rolníkovi tak během prvního herního období v raném středověku porozumíte stěží, zato o pět set herních let později se jeho jazyk přiblíží i nám srozumitelnější angličtině.
Foto: Microsoft
Hrady, farmy, kasárna. Age of Empires IV sází na známé veličiny
Podobný přístup volí vývojáři také v případě hudebního doprovodu. Stejně jako hráčovo panství ve hře začíná u chudých chýší a až postupem času se promění v kamenné království, tak i soundtrack hry má zpočátku znít v méně komplexních aranžmá. Ta se s následujícími érami středověku budou proměňovat v impozantnější skladby.
Nestárnoucí popularitu Age of Empires pak během online představení dokázalo i ohlášení dalších rozšíření pro remastery předchozích dílů. I více než dvacet let po vydání Age of Empires II tak jeho vylepšená definitivní edice dostane nový datadisk. Ten ponese název Dawn of the Dukes a slibuje zaměření na východní Evropu. Třeba se tak i tuzemští fanoušci dočkají výraznějšího videoherního zastoupení českého knížectví a království.
A když je řeč o české strategické stopě, na potenciálně zajímavém projektu se pracuje právě i u nás. Nové brněnské studio Ashborne Games je v počáteční fázi vývoje historické strategie s prvky her na hrdiny a jeho tým se zkušenostmi z Mafie i Army se může spolehnout na finance a podporu velkého vydavatele THQ Nordic.
Představení novinek v Age of Empires IV i nového obsahu pro remastery:
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.