Sony posílá autorům megahitu Fortnite další stovky milionů. Epic Games díky tomu nabrali miliardu dolarů

Filip HouskaFilip Houska

fortnite2

Foto: Epic Games

Populární hra Fortnite od studia Epic Games

0Zobrazit komentáře

Americká vývojářská společnost Epic Games, která se proslavila zejména herní animovanou střílečkou Fortnite, má za sebou další úspěšné investiční kolo. A stejně jako minulý rok se v něm angažoval i japonský gigant Sony, jenž do autorů jedné z nejslavnějších her současnosti loni v červnu investoval 250 milionů dolarů výměnou na 1,4% podíl ve firmě.

Tentokrát Sony do Epic Games investuje o 50 milionů dolarů méně, ale celkově herní studio nabírá závratnou jednu miliardu dolarů (téměř 22 miliard korun), na které se dohromady podílelo čtrnáct investorů. Výkonný ředitel Epic Games Tim Sweeney zmínil, že nově nabraný kapitál bude použit především na „zrychlení práce okolo vývoje nových herních sociálních zážitků“.

Novinky, jež Epic Games spolu se Sony údajně chystají, by se měly objevit nejen v rámci Fortnite, který je pro studio vlajkovým titulem, ale také v hrách jako Rocket League či Fall Guys. Peníze poslouží i na vylepšení Unreal Enginu pro vývojáře třetích stran i zlepšení online služeb včetně obchodu s hrami Epic Games Store.

Tim Sweeney, šéf Epic Games

Tím, že Sony do Epic Games posílá další stovky milionů dolarů, se navíc posiluje obchodní vztah těchto dvou gigantů, což může být ku prospěchu oběma stranám. Japonský gigant se totiž netají tím, že chce herní tituly propojit s oblastmi hudby a filmu (k čemuž má ostatně vlastní etablované produkční divize Sony Music a Sony Pictures), přičemž Epic Games se jeví jako nejlepší kandidát pro tyto kroky.

Právě ve Fortnite během loňského roku proběhlo několik virtuálních akcí, které herně-sociální zážitky posunuly na zcela novou úroveň. Typicky jde o virtuální koncert rappera Travise Scotta nebo exkluzivní promítání traileru k filmu Tenet. Nehledě na to, že tam byly pouštěny i další filmy od režiséra Christophera Nolana. A toto směřování se Sony patrně zamlouvá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby toho nebylo málo, Epic Games se Sony upevnili pouto i tím, že pro demonstrování další generace svého herního enginu Unreal Engine 5 využívalo konzoli PlayStation 5. Společně navíc pracovali i na vývoji architektury jejího úložiště. A zatímco se s japonskou společností domlouvá na nových výzvách, na pozadí řeší komplikované soudní spory s Applem.

Loni v srpnu totiž Epic Games obešli pravidla Applu, respektive jeho online obchodu App Store, a spustili svou vlastní platební bránu pro nákup herní měny ve Fortnite. To se společnosti z kalifornského Cupertina nelíbilo, a proto Fortnite z App Storu odstranila a následně „vyhrožovala“ omezením herního enginu Unreal Engine pro ostatní vývojáře. Během této kauzy padla nařčení z údajného monopolního jednání ze strany Applu, což vyeskalovalo soudními tahanicemi.

Microsoft odhalil detaily Age of Empires IV. Slavná strategie se vrátí už na podzim a ještě lépe vás naučí dějepis

Michal MančařMichal Mančař

age-of-empires-iv-03

Foto: Microsoft

Age of Empires IV hráče přenese do středověku, a to nejen v Evropě

0Zobrazit komentáře

Je jen málo videoher, které se mohou pyšnit nezpochybnitelně legendárním odkazem. Historické strategie Age of Empires mezi ně však bezesporu patří a chystané pokračování Age of Empires IV tak od prvního ohlášení doprovází vysoká očekávání. A jak naznačil víkendový stream Microsoftu, který slavné tituly od prvního dílu vydává, mohlo by dojít k jejich naplnění. Ukázal nadějně vypadající záběry ze hry, poodhalil ještě větší důraz na historii a prozradil chystané vydání už letos na podzim.

Dějiny velice zábavnou formou ukazuje, sama přitom herní historii tvoří. Série strategických her Age of Empires svůj legendární status začala budovat před téměř čtvrt stoletím, kdy v roce 1997 vznikl její první díl. Po hře zasazené do starověku následovalo o dva roky později ještě úspěšnější středověké pokračování. V roce 2005 objevil břehy nového světa a 3D grafiky třetí titul, jenž meče a rytíře vyměnil za muškety a kanóny.

Po dlouhé roky to pak vypadalo, že k jedné z nejvýznamnějších kapitol herní historie budou dopisovány už jen krátké dovětky. Ty měly podobu menších rozšiřujících datadisků, prvního a přinejlepším vlažně přijatého pokusu o předělávku s vylepšenou grafikou nebo krátkého experimentu s čistě multiplayerovou hrou.

age-of-empires-iv-07

Foto: Microsoft

V Age of Empires IV bude možné hrát i za mongolskou hordu

Jenže léta páně 2017 roznesli trubadúři do světa skvělou zprávu ze dvora pánů z Microsoftu – jejich vazalové započali práce na Age of Empires IV. Ba co víc, dokonce i na vylepšených verzích předchozích her s přízviskem Definitive Edition, které od té doby už spatřily světlo světa a u všech tří znamenaly citlivý a zároveň velice úspěšný remaster historických her pro současné publikum.

A co čtvrtý díl série? Ten svým zasazením navazuje na nejslavnější Age of Empires s pořadovým číslem dva a středověkou hru vyvíjí zkušené studio Relic Entertainment. To proslavila dnes již ikonická vesmírná strategie Homeworld, boje druhé světové války v Company of Heroes nebo taktická trilogie Dawn of War z ponurého sci-fi světa Warhammeru.

Tolik dosud známé informace o Age of Empires IV. O víkendu jsme se ale ze streamovaného představení Microsoftu, respektive jeho videoherní vydavatelské divize Xbox Game Studios, dozvěděli v hojném počtu i zbrusu nové. A to nejen o chystaném termínu vydání, který má přijít na podzim tohoto roku.

Od Anglie po Čínu

Age of Empires IV přinese známou hratelnost, ve které hráč vládne svým poddaným, z malé vesnice postupně vytváří klenot království a cvičí vojsko ve snaze porazit protivníka. A to vše napříč staletími v lákavých a více i méně realistických kulisách raného až vrcholného středověku. Právě možnost virtuálně vést Čingischánovy mongolské hordy při vpádu do Evropy nebo se s Johankou z Arku postavit Angličanům ve stoleté válce pomohla Age of Empires II vydobýt velevážené místo mezi realtimovými strategiemi.

age-of-empires-iv-04

Foto: Microsoft

Age of Empires IV má nabídnout tradiční hratelnost i ještě hlubší pohled do dějin

Tuto rozmanitost a dějinný půvab si uchová i čtvrtý díl. Zatím byly odhaleny čtyři z osmi národů, za které bude možné v době vydání hrát. Zmínění Mongolové ani Angličané nepřekvapí, už od začátku globální rozsah hry pak ukázaly Dillíský sultanát (váleční sloni nemohou chybět) nebo čínská říše (jež i ve hře těží z brzkého odhalení tajemství střelného prachu). Všechny civilizace mají navíc být herními vlastnostmi ještě více odlišné než v dřívějších dílech série.

Podle slov autorů se hra navíc nemá omezit jen na evropský a asijský kontinent. Konec konců i její předchůdci se vydali do Afriky či Jižní Ameriky, ačkoliv povětšinou až v pozdějších rozšířeních. Dost možná se tak po vzoru dřívějších titulů v multiplayerových bitvách už brzy utkají třeba aztéčtí válečníci s německým rytířstvem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Úsměvné možnosti stranou, hry Age of Empires si ale jinak držely historický ráz. Jako interaktivní učebnice rozhodně nebyly dokonalé – těžko uvěřit, že tucet zbrojnošů by dokázal rozsekat hrad na padrť – ale vždy představovaly zábavný a populárně-naučný přístup k dějepisu. Podobně jako to i dnes dokazují například čeští tvůrci budovatelské strategie Nebuchadnezzar s dávnou Mezopotámií.

Hráči tak v příběhových kampaních Age of Empires objevovali historické reálie i legendy starověku, středověku i novověku, mohli sledovat vývoj technologií i osudy klíčových osobností. Age of Empires IV se pak do skutečných dějin vydá ještě hlouběji než kdy dřív.

Dějiny hrou

Už v minulosti bylo v Age of Empires možné zopakovat velkolepá vítězství významných vojevůdců i se o nich něco navíc naučit. Ani čtvrtý díl nebude výjimkou a vedle vývojářů na něm pracují i profesionální badatelé nebo experti na dobové techniky boje. Navíc ale přibudou například dokumentární videa doprovázející hru pro jednoho hráče. Historikové i herci v kostýmech v nich přiblíží události jako v historickém pořadu.

Využijí k tomu i skutečné záběry z míst, kde se zrovna děj odehrává. Ty zkombinují s 3D modely ze hry a na opravdických polích a kopcích ukážou virtuální armády třeba právě tak, jak je popisovaly dobové kroniky. První ze čtyř kampaní, kterou autoři odhalili a u které se na tento historický obsah můžeme těšit, bude normanská invaze do Anglie vedená Vilémem Dobyvatelem.

O něco autentičtější bude i audiovizuální stránka chystaného pokračování. Unikátní vzhled staveb i jednotek různých národů nebo použití mateřského jazyka postavami ve hře není pro sérii ničím novým, Age of Empires IV ale půjde ještě dál. Anglickému rolníkovi tak během prvního herního období v raném středověku porozumíte stěží, zato o pět set herních let později se jeho jazyk přiblíží i nám srozumitelnější angličtině.

age-of-empires-iv-01

Foto: Microsoft

Hrady, farmy, kasárna. Age of Empires IV sází na známé veličiny

Podobný přístup volí vývojáři také v případě hudebního doprovodu. Stejně jako hráčovo panství ve hře začíná u chudých chýší a až postupem času se promění v kamenné království, tak i soundtrack hry má zpočátku znít v méně komplexních aranžmá. Ta se s následujícími érami středověku budou proměňovat v impozantnější skladby.

Nestárnoucí popularitu Age of Empires pak během online představení dokázalo i ohlášení dalších rozšíření pro remastery předchozích dílů. I více než dvacet let po vydání Age of Empires II tak jeho vylepšená definitivní edice dostane nový datadisk. Ten ponese název Dawn of the Dukes a slibuje zaměření na východní Evropu. Třeba se tak i tuzemští fanoušci dočkají výraznějšího videoherního zastoupení českého knížectví a království.

A když je řeč o české strategické stopě, na potenciálně zajímavém projektu se pracuje právě i u nás. Nové brněnské studio Ashborne Games je v počáteční fázi vývoje historické strategie s prvky her na hrdiny a jeho tým se zkušenostmi z Mafie i Army se může spolehnout na finance a podporu velkého vydavatele THQ Nordic.

Představení novinek v Age of Empires IV i nového obsahu pro remastery: