System Shock je zpět. Vyšel remake jedné z nejikoničtějších her, bez níž by nebyl Deus Ex ani BioShock
Pokud chcete v nové grafice zažít, čím System Shock před 29 lety uchvátil hráče, máte skvělou šanci. Moderní předělávka sklízí dobré recenze.
Hráli jste v devadesátých letech System Shock? Tak nejspíš souhlasíte s názorem, že jste hráli jednu z nejpovedenějších her historie. Míchala žánry, přinesla napínavý příběh, ukázala nevídanou hratelnost. Anebo vás tento klenot minul? Tak máte jedinečné štěstí. Do zoufalého boje proti hrůzám vyvolaným umělou inteligencí se v roli osamělého hackera můžete pustit v modernizované verzi. System Shock se dočkal remaku. A podle všeho se povedl.
Je rok 1994. Když se řekne akce z pohledu první osoby, jsou v živé paměti – a v té době stále vrcholnými představiteli žánru – jen dva roky starý Wolfenstein 3D následovaný o rok později pekelným králem jménem Doom. To jsou sice legendární jména, ale v jádru nabízejí jen prolézání bludišťoidních úrovní a střílení tuctů nepřátel bez většího zapojení kreativnějšího myšlení. No a do toho před devětadvaceti lety přišel System Shock. A způsobil šok.
Studio Looking Glass v čele s dvojicí herních designérů Doug Church a Warren Spector totiž vytvořilo hru, která komplexitou a nápaditostí převyšovala drtivou většinu konkurence. Stali jste se v ní hackerem, jenž se ocitl v nezáviděníhodné situaci na vesmírné stanici Citadel, kterou ovládla nebezpečná umělá inteligence. Kdo byl zvyklý na přímočaré pobíhání a masakrování v Doomu, musel žasnout. System Shock přinesl prvky z her na hrdiny, otevřené úrovně, nelineární design a různé možnosti řešení herních situací.
Mixování žánrů, otevřenější herní svět a „imerzivní simulace“, jak své dílo titulovali sami vývojáři, už dnes patří do výbavy mnoha her. Ale ve své době to byl úkaz. I proto se ze System Shocku stal ikonický titul, který patří do mnoha videoherních síní slávy a žebříčků nejvlivnějších her vůbec. Ale zub času ohlodal i jeho kyberpunkovou budoucnost a dnes už téměř třicetiletá hra nenabízí úplně skvělý uživatelský zážitek. To ale mění právě vydaný remake, který za 40 eur neboli 950 korun vychází pro PC na Steamu a GOGu i na konzole.
Podle prvních recenzí by remake od studia Nightdive (kdysi slavné jméno Looking Glass už dávno zaniklo) mohl kultovní hru úspěšně přiblížit současnému publiku. Při oživování dávných legend rozhodně nebývá povedený výsledek pravidlem, nicméně první recenze System Shocku se shodují ne nutně na hvězdném, ale přesto velmi kladném hodnocení. Ze zhruba čtyřicítky prvních recenzí shrnutých na serveru Metacritic má skóre 75 bodů ze sta možných.
Velmi pěkného přijetí se předělávka dočkala i od českých herních serverů. „Návrat legendární hry, která ukázala, že střílečky nejsou jen o počtu zabitých protivníků. Level design, skvělý záporák a znepokojivý příběh fungují i po téměř třiceti letech. Nightdive navíc hru oblékli do slušivé moderní grafiky s přiznanou retro stylizací. Takhle vypadá remake, který vznikl s láskou,“ přidává ke známce 9 z 10 server Games.cz.
Herní web Zing.cz přinesl o bod nižší hodnocení, ale také vyzdvihuje mnohá pozitiva: „Pamětníci si bez váhání mohou k hodnocení bod přidat, tahle reinkarnace jejich milované hry jim nabídne přesně to, po čem toužili. Pro nové hráče by mohl být nelítostný klasický design poněkud krutý, ale skvěle modernizovaná atmosférická výprava i parádní strhující akce to všem s dostatkem trpělivosti více než vynahradí.“