Minulý týden T-Mobile nalákal, že začne v Česku podporovat Apple Watch ve verzi GPS + Cellular, tedy s integrovanou eSIM, díky které můžete hodinky využívat nezávisle na vašem iPhonu a stále být připojeni k síti. Dnes růžový operátor novou službu oficiálně spustil a zároveň do své nabídky zahrnul modely Apple Watch, se kterými bude kompatibilní.
Nová služba pro podporu eSIM v jablečných hodinkách se jmenuje Apple Watch Connection a stojí 99 korun měsíčně. Pokud ji tedy budete chtít využívat, budete si připlácet ke svému tarifu necelých sto korun – zcela nový tarif tak není potřeba. T-Mobile navíc uvádí, že pokud si Apple Watch Connection aktivujete do roku od uvedení, dostanete první tři měsíce užívání zdarma.
„Apple Watch Connection je kompatibilními s tarify z generace Můj Tarif, Můj svobodný tarif a Můj student. U firemních zákazníků je služba Apple Watch Connection kompatibilní s Tarify pro firmu, tarify ze starší generace Profi na míru a s minutovými tarify,“ odpovídá operátor na svém webu na otázku, s jakými tarify bude služba funkční.
K tomu, aby vám služba fungovala, je nutné mít Apple Watch Series 6 nebo Apple Watch SE, oba modely ve verzi GPS + Cellular. Ty bylo dosud v Česku prakticky nemožné oficiálními cestami koupit, někteří si je však mohli dovézt ze zahraničí, kde se prodávaly. Pokud je ale nemáte a plánujete jejich pořízení, můžete je rovnou vzít přímo od T-Mobilu.
Apple Watch SE ve variantě GPS + Cellular (40 mm) jsou v nabídce T-Mobilu nejlevnější a stojí 9 999 korun. Naopak generaci Series 6 s podporou eSIM a hliníkovým kabátkem (44 mm) pořídíte od operátora za 15 999 korun. V případě, že byste se uvázali jedním z tarifů, bude jednorázová cena nižší. Podrobnější rozpis má T-Mobile na svých stránkách.
Apple Watch lze ovšem zakoupit i jinde, například u autorizovaných prodejců produktů od Applu. Například iStyle o nich informoval už s předstihem a aktuálně je má v nabídce uvedeny, podobně to má i třeba iStores, který nabízí taktéž varianty z nerezové oceli, jež jsou dražší a odolnější. V nabídce je má také Alza a samozřejmě i oficiální český e-shop Applu.
Foto: Apple
Na Apple Watch s eSIM můžete telefonovat i bez iPhonu
Po předplacení služby a zakoupení nových podporovaných hodinek od Applu pak stačí jít do aplikace Watch na iPhonu, odkud spárování hodinek a aktivaci Apple Watch Connection provedete. Po propojení získají hodinky nastavení tarifu podle telefonu a v síti jsou přihlášené pod stejným telefonním číslem – můžete tudíž obě zařízení používat současně nebo na sobě zcela nezávisle.
Nutné je mít také iPhone 6s a novější modely s nainstalovaným operačním systémem iOS 14 (a novějším). Pak budete moci z hodinek volat, zasílat a přijímat zprávy, používat hlasovou asistentku Siri, streamovat hudbu a využívat služby vyžadující mobilní připojení jako takové. Typicky se takový benefit bude hodit například během sportování, kdy můžete svůj iPhone nechat doma.
T-Mobile je zároveň prvním operátorem v Česku, který podporu eSIM v nových Apple Watch umožňuje. Zatím však není jasné, kdy se k T-Mobilu v podpoře eSIM v Apple Watch připojí i jeho dva konkurenti. Vodafone podle vyjádření pro CzechCrunch na podpoře eSIM „pracuje“, zatímco O2 o implementaci „přemýšlí a zvažuje všechny dostupné možnosti“.
Nacházím se v budově Škoda Auto FabLab, konkrétně v oddělení Centrálního technického servisu. Přede mnou je velké robotické rameno, jedno z těch, co mají v automobilce na starosti výrobní operace. Ale nefunguje. Důvod? Prozatím neznámý. A je právě na mně, abych ho odhalil. Přiznávám, že robotická ramena nejsou mou specialitou. Ve skutečnosti je toto první, u kterého stojím tak blízko. Přesto pro mě není problém provést i na tak složitém zařízení některé kroky údržby, aniž bych musel studovat jedinou stránku technické dokumentace.
Vysvětlení je jednoduché. Na hlavě mám brýle HoloLens od Microsoftu, které mi pomocí rozšířené reality zprostředkovávají veškeré informace, které potřebuji k několika postupným krokům údržby znát. Jedná se o novou technologii, kterou zdejší FabLab testuje a která by mohla v budoucnu pomáhat nejen lidem přímo uvnitř závodu, ale také externím automechanikům, a dokonce i samotným majitelům vozidel značky Škoda.
Oddělení Centrálního technického servisu Škoda Auto je jakousi pomocnou rukou výroby. Mimo testování některých komponent a technologických postupů se stará především o bezproblémový chod výrobní činnosti a společně s údržbáři na jednotlivých provozech o rychlý servis. S tím je spojena nutnost údržby strojů, která přichází ke slovu nejen v momentě, kdy se na zařízení něco skutečně porouchá, ale provádí se i v rámci preventivních kontrol.
Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch
Pro spuštění správného virtuálního checklistu stačí naskenovat QR kód na stroji
Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch
Virtuální prostředí může být ovládané pomocí gest, případně interakcí s virtuálními tlačítky
Právě pro účely údržby nyní ve FabLabu testují technologii brýlí pro rozšířenou realitu HoloLens od Microsoftu. „Celý koncern pracuje s Microsoftem, díky čemuž nabízí tato technologie obrovský potenciál integrace do každodenního fungování celého závodu. Od Teams až po kalendáře,“ vysvětluje důvod využití právě brýlí HoloLens Milan Dědek, projektový koordinátor umělé inteligence prediktivní údržby.
Brýle mohou najít své uplatnění jak při situacích reaktivní údržby v momentě poruchy, tak především při prevenci. Ta probíhá nejčastěji pomocí tzv. checklistů, na kterých jsou uvedeny jednotlivé body údržby. Tyto seznamy mohou mít podobu klasického papírového manuálu, případně se zobrazovat na displeji telefonu. Zaměstnanec je následně odškrtává, jak postupně reaguje na problém, ke kterému jej tyto body dovedly.
Na jiném koutu planety, a přesto u stroje
Brýle si kladou za cíl proces údržby maximálně zjednodušit a zapojit do něj i osoby, které nejsou u zařízení vůbec fyzicky přítomny. Zaměstnanec si jednoduše nasadí brýle na hlavu a nasnímá QR kód, který je na stroji. Tím získá přesné údaje o tom, jaké zařízení má před sebou, a brýle spustí příslušný program pro jeho servis.
Vybíráním jednotlivých bodů na checklistu jsou do brýlí promítány návody na provedení daného kroku procesu. Pomocí virtuálních šipek je technik zaveden přímo na místo, odkud má údržbu provádět, brýle mu podají informace o tom, jaký by měl být stav normálu, případně pomocí instruktážního videa navedou, jakým způsobem může být odhalená závada opravena.
Samozřejmě se může stát, že technik objeví takovou závadu, jejíž oprava je nad jeho síly, nebo se potřebuje nad zákrokem poradit. V takovém případě mu brýle umožňují velice jednoduše zavolat prostřednictvím vzdálené asistence na dispečink, kde si pracovník může promítnout na monitor obraz, který vidí technik.
Pokud ani porada s dispečinkem nepomůže, může technik rovnou v prostředí brýlí založit nový servisní zásah. Díky tomu, že brýle již nasnímaly informace o stroji, je žádost těmito údaji předvyplněná. Technik ji pak může doplnit pomocí virtuální klávesnice textovým upřesněním závady, případně přiložit brýlemi pořízené fotografie či rovnou video, a vše odeslat.
Foto: Škoda Auto
Brýle nabízejí i možnost rychlého spojení se vzdáleným expertem, který vidí to, co technik přímo u stroje
Samotné ovládání HoloLensů je velice jednoduché. I já jsem byl díky připravené ukázce schopen jednoduše zkontrolovat teplotu zařízení, zda mají provozní kapaliny správný tlak a ve finále i zkontrolovat a objevit porušenou kabeláž, která je podle Milana Dědka u robotických ramen kvůli neustálému pohybu jednou z nejčastějších poruch.
Nutno říci, že Škoda technologii v současné době prezentuje na demoverzi a úkony nejsou příliš složité. Jasně to ovšem demonstruje, že podobné brýle dovedou výrazně usnadnit i úplnému nováčkovi jeho první den v práci. Vlastně jsem si celou dobu s brýlemi na očích připadal jako v počítačové hře, která mě za ruku provádí jednoduchým úvodním tutoriálem.
Ovládání je podobně intuitivní jako u chytrého telefonu, jehož displej v tomto případě prostě jen visí ve vzduchu a člověk nemá při ovládání žádnou fyzickou odezvu. Podobu prostředí má na svědomí české kreativní studio Brainz Immersive, které se specializuje právě na projekty pro virtuální a rozšířenou realitu.
Kontrola kvality odvedené práce
Mimo rychlého přístupu k informacím o stroji a jeho údržbě, spolu s možností zapojit do procesu údržby i experty, kteří se nacházejí třeba na druhém konci světa, přinášejí podle Milana Dědka brýle ještě jeden důležitý benefit. „Můžeme kontrolovat, kdy a v jaké kvalitě byla kontrola provedena,“ říká.
„Je to lidský faktor, se kterým je potřeba počítat. A tohle je nástroj, jak garantovat, že práce bude odvedena kvalitně,“ dodává Dědek. Neznamená to však, že by nyní museli takové zařízení ve Škoda Auto povinně nosit všichni technici. „Pro nás je důležité si říct, kdy to má smysl,“ upřesňuje koordinátor projektu.
Foto: Škoda Auto
Milan Dědek, projektový koordinátor umělé inteligence prediktivní údržby
„K jednoduchým rutinním činnostem nejsou potřeba drahé brýle, ale jsou tu stroje, které jsou nové a drahé, případně místa, kde se často mění personál, a proto potřebuju mít vhodně vyškolené pracovníky,“ říká odborník, podle kterého tak využití brýlí momentálně dává smysl přibližně u 10 % checklistů.
Využívání brýlí by mělo probíhat podobně jako u zasedaček. Technik si je prostě jen rezervuje a na určitém místě vyzvedne. Proto chce tuzemská automobilka začít přibližně s deseti kusy zařízení, které nasadí do ostrého provozu během půl roku. Další modely budou postupně dokupovány na základě toho, jak moc budou brýle využívány.
Uplatnění i ve vaší garáži
Není to ovšem jen údržba, kde může celá technologie nalézt své uplatnění. Potenciál pro její využití je například i přímo ve výrobním procesu, případně v sektoru kontroly kvality, nicméně dostat se může dokonce i za brány samotného mladoboleslavského závodu.
Virtuální mechanické příručky by si na mobilním telefonu, ale i na virtuálních brýlích jednou mohli promítat například automechanici v jednotlivých partnerských servisech. Díky tomu by mohli efektivněji provádět servis a opravy těch automobilů, se kterými nemají tolik zkušeností.
Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch
Díky technologii je schopen provést základní údržbu i člověk, který je v práci první den
A pokud by měl být potenciál brýlí a celé technologie virtuálních příruček vytěžen na maximum, v úvahu přichází i jejich zprostředkování samotným zákazníkům automobilky. Nevíte, jak připravit svůj vůz na nadcházející zimní měsíce? Stačí na brýlích, případně mobilním telefonu naskenovat daný QR kód a následně se již jen řídit zobrazeným návodem.
Virtuální asistent, který přesně napoví, co s konkrétním modelem vozu udělat, je však prozatím pouze píseň budoucnosti, ke které chce Škoda Auto dojít prostřednictvím dílčích kroků. Implementace rozšířené reality do procesu údržby je prvním z nich. A jak upozorňuje Milan Dědek, prozatím se jedná o krok velice slibný.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.