Tržiště už mají i Škodovky. Auto pozná, kde se nacházíte, a nabídne vám levnější palivo, myčku nebo ovocný koktejl

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

skoda-marketplace2

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto spouští ve svých vozech tržiště s partnerskými nabídkami

0Zobrazit komentáře

Jedete autem a najednou se zjeví obávané „hladové oko“. Ozve se zvuk, rozsvítí se kontrolka paliva a vy už víte, že budete muset brzy natankovat. Škoda Auto teď do svých aut implementuje novou službu, díky které vám v takové chvíli rovnou ukáže nejbližší čerpací stanici, na níž ještě dostanete palivo se slevou. I do Škodovek totiž dorazilo tzv. tržiště neboli marketplace.

Marketplace je velkým trendem ve světě e-commerce. Velké e-shopy se stále více otevírají jiným obchodníkům, jimž nabízí své zázemí, jednak v podobě samotného e-shopu, ale také třeba ve formě skladů a distribuce, přičemž na tom v ideálním případě vydělá jak velký e-shop (díky provizím), tak i malý obchodník (který osloví více zákazníků a prodá více zboží).

Tržiště však nutně nemusí být jen doménou e-commerce. Vlastní variantu marketplace teď spouští ve svých vozech mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Řidiči ji najdou přímo v palubním infotainmentu a budou moci díky ní využívat různých výhodných nabídek na základě polohy jejich vozu.

„Jako Simply Clever Company pro nejlepší řešení mobility činíme maximum, abychom zvýšili přínos pro zákazníky. To platí i pro naše nové služby založené na aktuální poloze vozidla. (…) Využití dat a jejich kombinace s atraktivními nabídkami nám dává možnost přinášet nové digitální služby našim zákazníkům,“ říká Andre Wehner, Chief Digital Officer Škoda Auto.

skoda-marketplace

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto spouští tržiště, díky kterému dostanete třeba slevu na palivo

Škodovka pracuje v rámci svého tržiště s různými partnery, mezi které aktuálně patří řetězec čerpacích stanic OMV, provozovatel ručních automyček Automyčka Express a síť ovocných barů Fruitisimo. Jednotlivé nabídky pak vůz řidiči předkládá na základě jeho aktuální polohy, kterou kombinuje například se stavem paliva v nádrži nebo počasím venku.

Příklad s docházejícím palivem jsme již zmínili. Po příjezdu do obchodního centra nebo na čerpací stanici vám nyní nejnovější verze infotainmentu vozidel modelových řad Scala, Kamiq, Superb, Karoq a Kodiaq umí nabídnout také například výhodnější návštěvu myčky, pokud je k dispozici, nebo slevový kupon na ovocný koktejl z Fruitisima. Do budoucna mají přibýt nabídky supermarketů, hotelů, restaurací a dalších partnerů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Fruitisimo má v Česku už šest prodejen na dálnicích na pumpách Shell, proto nás zaujalo mít možnost nabídnout naše produkty lidem v autech, kteří jedou okolo. Díky detailnímu nastavení kampaní můžeme oslovit řidiče a spolujedoucí s nabídkou, která je zaujme, jelikož se nabídky dají segmentovat dle počasí, počtu lidí v autě, ujetých kilometrech a podobně,“ říká pro CzechCrunch šéf ovocné firmy Jan Hummel.

Její zákazníci prý rádi zkouší nové věci, a tak si ve Fruitisimu slibují, že přítomností ve vozech Škoda posílí vztah s těmi stávajícími a díky netradičnímu formátu dokáží oslovit i nové. Celé tržiště je nicméně teprve v začátcích, naskakují na něj první stovky řidičů, a tak si bude muset Hummel se svými kolegy na první reálné výsledky této spolupráce ještě počkat.

fruitisimo-skoda

Foto: Fruitisimo

Škoda Auto ve svém tržišti spolupracuje i s Fruitisimem

„Vytvořili jsme zcela nezávisle vlastní, novou platformu pro nabídky založené na poloze auta. Je to příklad inovativních služeb konektivity, které jsme už schopni poskytnout našim zákazníkům tím, že plně využijeme stávající technologie a chytře je propojíme,“ popisuje Sebastian Lasek, vedoucí oddělení konektivity ve Škodovce.

Jako první se služba Marketplace, jak ji oficiálně automobilka nazývá, skutečně objevuje ve vozech s okřídleným šípem v logu. V následujících měsících se bude rozšiřovat jak geograficky, tak v rámci koncernu Volkswagen, do něhož Škoda Auto patří. Tržiště s různými partnerskými nabídkami by se tak časem měly dostat například i třeba do vozů Volkswagen.

michal-smida-boxed

Přečtěte si takéČeské Twisto nabírá 440 milionů korun. Odloženými platbami mění vnímání kreditu ve střední EvropěČeské Twisto nabírá 440 milionů korun. Odloženými platbami mění vnímání kreditu ve střední Evropě

Škodovka prozatím nechce prozrazovat, jak bude mít ve svém tržišti nastavený byznys model, ale řidičům chce nabídnout co možná nejširší paletu služeb. Obvykle by se měly jednotlivé služby nabízet i s různými slevami, jež zákazník obdrží prostřednictvím e-mailu s čárovým nebo QR kódem, který ukáže při placení.

Aplikace Marketplace se zároveň bude učit řidičovy návyky, tedy například jak často a kudy jezdí a jaké činnosti při jízdě dělá, aby mu sestavovala relevantní nabídky, jež by ho mohly zaujmout. Pro využití škodováckého tržiště si musí zákazník službu aktivovat v nové aplikaci MyŠKODA, která koncem roku sloučila původní verzi s aplikací Škoda Connect.

České herní studio Bohemia utržilo 1,6 miliardy a zažilo prodejně druhý nejúspěšnější rok. Dařilo se DayZ i Arma 3

Filip HouskaFilip Houska

dayz-1

Foto: Bohemia Interactive

Útok zombie ve hře DayZ

0Zobrazit komentáře

Vývojářská společnost Bohemia Interactive patří k matadorům české herní scény a stojí za tituly, které hrají miliony lidí napříč celým světem. Své silné postavení potvrdila i během loňského roku, jenž se jí navzdory pandemii vydařil a dostala se na tržby přes 1,6 miliardy korun. Dohromady navíc prodala 5,7 milionu kopií svých her a má za sebou historicky druhý nejúspěšnější rok po stránce prodejů.

Příběh „bohemky“ se začal psát už v roce 1999, kdy ji založili bratři Španělé. Dva roky nato vyrukovali s titulem Operace Flashpoint, který nastínil jejich budoucí směřování – vojenské simulace. Ačkoliv dnes už Bohemia Interactive proniká i do jiných žánrů, nastupující série pod názvem Arma se stala jejich vlajkovou lodí a velké oblibě se těší dodneška.

Svědčí o tom i výsledky za rok 2020. Poslední (a nejúspěšnější) díl této série, Arma 3, který hráče přenáší do fiktivního prostředí plného vojenských operací, jen za minulé období čítal přes 2,3 milionu aktivních hráčů, přičemž dohromady se ho prodalo na 1,13 milionu kusů. Dobře se dařilo i dodatečnému obsahu, který si lze ke hře přikupovat.

arma-3

Foto: Bohemia Interactive

Vojenský sandbox Arma 3 od Bohemia Interactive

Takzvaných DLCček se za loňský rok prodalo 2 240 483 kusů, na které slyšeli především její skalní hráči. Právě komunita fanoušků postavená okolo Arma 3 pomohla Bohemii k těmto výsledkům, jelikož pravidelně produkuje nový obsah, kterým se titul doplňuje. Ostatně pro ně studio v červnu uvedlo nový update zahrnující více nástrojů a assetů pro tvoření.

V uplynulých dvanácti měsících si Bohemia našla čas i na vykopnutí dvou dalších aktualizací a mimo jiné oznámila důležité rozšíření. To bude zaměřeno na období studené války, ve kterém hráči dostanou vojenskou techniku Československé lidové armády 80. let a jejích západních protějšků ze zemí NATO.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro někoho smutnější zprávou je, že nepadla zmínka o podpoře Xboxu nebo PlayStationu – Arma 3 tak stále zůstává jen počítačovým titulem. I tak ale v souhrnném měřítku generuje solidní prodeje. Připočteme-li počet prodaných základních kusů k celkové sumě, o které jsme psali loni, jde o přibližně 6,6 milionu kusů.

Dařilo se i postapu DayZ

Postapokalyptický svět ovládaný nelítostnými zombies s chutí po lidském mase. Takto stručně by se dala shrnout hra DayZ, kterou Bohemia Interactive představila v roce 2018 a zavedla hráče do prostředí, ve kterém si musí vybrat, zda se chtějí schovávat, nebo se spojovat s ostatními hráči a usilovně bojovat.

I této oblíbené multiplayerové pařbě se v minulém roce dařilo, což potvrzuje téměř 1,3 milionu prodaných kusů a bezmála 760 tisíc prodaného dodatečného obsahu (DLC). Mimo jiné dosáhla i rekordního počtu aktivních hráčů, který se přehoupl přes hranici 6,4 milionu. Jen na číslech ale DayZ v roce 2020 nestálo.

dayz

Foto: Bohemia Interactive

DayZ, krásné výhledy, ale v zádech hordy zombies

Vzhledem k tomu, že je hra dostupná i na Xboxu, zařadila ji Bohemia do nabídky předplatitelského programu Xbox Game Pass, což teoreticky mohlo přilákat více hráčů. Pražští vývojáři pak slibují, že v tomto roce má DayZ projít vylepšením stability, vyvážeností herních mechanik a hratelnosti a dorazí i nový obsah.

Co se srovnání s rokem 2019 týče, postapokalyptickému titulu se dařilo o něco lépe. V předminulém roce se totiž prodalo o zhruba 200 tisíc kusů méně a přibližně třetinový počet DLCček. Dohromady pak DayZ sedí na okolo 7,1 milionu zakoupených kopií základní verze hry.

Dobročinný podtext Vigoru

Ačkoliv se nejedná o ryze vlajkový titul Bohemie, i free-to-play střílečka Vigor, která se odehrává v poválečném Norsku, se těšila značné oblibě. Tvůrci do ní v roce 2020 přidali pět velkých sezónních aktualizací, rozšířili sortiment zbraní a doplňků a přilákali 4,6 milionu aktivních hráčů. Navíc tento titul po Xboxu zpřístupnili i na Nintendo Switch a PS4 i PS5.

renata-kellnerova

Přečtěte si takéKellnerová: PPF je rodinná firma s dlouhým investičním horizontemPPF je rodinná firma, píše Kellnerová. Otřesy nás neohrozí, máme dlouhý investiční horizont, dodává

Vigor se mimo jiné stal i produktem pomoci. Během dubna totiž Bohemia uvedla speciální charitativní balíček herních doplňků a všechny výdělky, které v tentýž měsíc proběhly, poslala Fakultní nemocnici Brno. Primárně jako podpora v těžkém koronavirovém období, ale i na boj proti hackerským útokům, kterým brněnská nemocnice čelila. Šlo o 250 tisíc korun.

V neposlední řadě si uznání zaslouží i počítačová a mobilní hra Ylands, která cílí na děti s cílem rozvíjet jejich kreativní schopnosti a učit je programátorským dovednostem. Vedle toho, že si odnesla dvě ocenění v soutěži Česká hra roku, se dočkala čtyř nových updatů a statistiku bezmála 646 tisíc aktivních hráčů za loňský rok.