Tržiště už mají i Škodovky. Auto pozná, kde se nacházíte, a nabídne vám levnější palivo, myčku nebo ovocný koktejl
Jedete autem a najednou se zjeví obávané „hladové oko“. Ozve se zvuk, rozsvítí se kontrolka paliva a vy už víte, že budete muset brzy natankovat. Škoda Auto teď do svých aut implementuje novou službu, díky které vám v takové chvíli rovnou ukáže nejbližší čerpací stanici, na níž ještě dostanete palivo se slevou. I do Škodovek totiž dorazilo tzv. tržiště neboli marketplace.
Marketplace je velkým trendem ve světě e-commerce. Velké e-shopy se stále více otevírají jiným obchodníkům, jimž nabízí své zázemí, jednak v podobě samotného e-shopu, ale také třeba ve formě skladů a distribuce, přičemž na tom v ideálním případě vydělá jak velký e-shop (díky provizím), tak i malý obchodník (který osloví více zákazníků a prodá více zboží).
Tržiště však nutně nemusí být jen doménou e-commerce. Vlastní variantu marketplace teď spouští ve svých vozech mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Řidiči ji najdou přímo v palubním infotainmentu a budou moci díky ní využívat různých výhodných nabídek na základě polohy jejich vozu.
„Jako Simply Clever Company pro nejlepší řešení mobility činíme maximum, abychom zvýšili přínos pro zákazníky. To platí i pro naše nové služby založené na aktuální poloze vozidla. (…) Využití dat a jejich kombinace s atraktivními nabídkami nám dává možnost přinášet nové digitální služby našim zákazníkům,“ říká Andre Wehner, Chief Digital Officer Škoda Auto.
Škodovka pracuje v rámci svého tržiště s různými partnery, mezi které aktuálně patří řetězec čerpacích stanic OMV, provozovatel ručních automyček Automyčka Express a síť ovocných barů Fruitisimo. Jednotlivé nabídky pak vůz řidiči předkládá na základě jeho aktuální polohy, kterou kombinuje například se stavem paliva v nádrži nebo počasím venku.
Příklad s docházejícím palivem jsme již zmínili. Po příjezdu do obchodního centra nebo na čerpací stanici vám nyní nejnovější verze infotainmentu vozidel modelových řad Scala, Kamiq, Superb, Karoq a Kodiaq umí nabídnout také například výhodnější návštěvu myčky, pokud je k dispozici, nebo slevový kupon na ovocný koktejl z Fruitisima. Do budoucna mají přibýt nabídky supermarketů, hotelů, restaurací a dalších partnerů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Fruitisimo má v Česku už šest prodejen na dálnicích na pumpách Shell, proto nás zaujalo mít možnost nabídnout naše produkty lidem v autech, kteří jedou okolo. Díky detailnímu nastavení kampaní můžeme oslovit řidiče a spolujedoucí s nabídkou, která je zaujme, jelikož se nabídky dají segmentovat dle počasí, počtu lidí v autě, ujetých kilometrech a podobně,“ říká pro CzechCrunch šéf ovocné firmy Jan Hummel.
Její zákazníci prý rádi zkouší nové věci, a tak si ve Fruitisimu slibují, že přítomností ve vozech Škoda posílí vztah s těmi stávajícími a díky netradičnímu formátu dokáží oslovit i nové. Celé tržiště je nicméně teprve v začátcích, naskakují na něj první stovky řidičů, a tak si bude muset Hummel se svými kolegy na první reálné výsledky této spolupráce ještě počkat.
„Vytvořili jsme zcela nezávisle vlastní, novou platformu pro nabídky založené na poloze auta. Je to příklad inovativních služeb konektivity, které jsme už schopni poskytnout našim zákazníkům tím, že plně využijeme stávající technologie a chytře je propojíme,“ popisuje Sebastian Lasek, vedoucí oddělení konektivity ve Škodovce.
Jako první se služba Marketplace, jak ji oficiálně automobilka nazývá, skutečně objevuje ve vozech s okřídleným šípem v logu. V následujících měsících se bude rozšiřovat jak geograficky, tak v rámci koncernu Volkswagen, do něhož Škoda Auto patří. Tržiště s různými partnerskými nabídkami by se tak časem měly dostat například i třeba do vozů Volkswagen.
Škodovka prozatím nechce prozrazovat, jak bude mít ve svém tržišti nastavený byznys model, ale řidičům chce nabídnout co možná nejširší paletu služeb. Obvykle by se měly jednotlivé služby nabízet i s různými slevami, jež zákazník obdrží prostřednictvím e-mailu s čárovým nebo QR kódem, který ukáže při placení.
Aplikace Marketplace se zároveň bude učit řidičovy návyky, tedy například jak často a kudy jezdí a jaké činnosti při jízdě dělá, aby mu sestavovala relevantní nabídky, jež by ho mohly zaujmout. Pro využití škodováckého tržiště si musí zákazník službu aktivovat v nové aplikaci MyŠKODA, která koncem roku sloučila původní verzi s aplikací Škoda Connect.