Umělá inteligence ve středověké vesnici. V nové hře českého tvůrce jste pánem chytrých poddaných
Michal Roch začal s vývojem budovatelské strategie Lords & Villeins před pěti lety sám. Teď svůj simulátor středověké společnosti úspěšně vydal.
Na návsi svítí okna hospody, před ní se překřikují trhovci a za polem rostou nové chalupy. V právě vydané hře Lords & Villeins od českého tvůrce na vás čeká středověká idylka, v níž se stanete lenním pánem se spoustou poddaných. Ale na tvrdý feudalismus, kdy by kurzor myši diktoval každý jejich krok, zapomeňte. Vaši vesničané mají totiž vlastní hlavu. A v ní umělou inteligenci, díky které jsou jako živí.
„Na začátku jsme nevěděli, jestli to, o co se snažíme, je s našimi zkušenostmi a možnostmi vůbec možné. Byl jsem nervózní, že v polovině vývoje se budeme muset naší ambice vzdát,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Michal Roch, zakladatel studia Honestly Games a tvůrce hry Lords & Villeins, jež před pár dny vyšla na Steamu a GOG. A ukázala, že cíle autorů skutečně možné byly. Ale naplnění ambicí nebylo vůbec snadné. Navíc s přihlédnutím ke skutečnosti, že Roch na hře dlouhou dobu pracoval úplně sám.
První nápad na hru zasazenou do středověku měl český vývojář, který si prošel i pražským Keen Software House nebo tvorbou mobilních her pro Disney, už v roce 2017. Tehdy si ale pomýšlel nikoliv na vládnutí celému městu, ale na provoz krčmy. Hráč by vymyslel rozvržení kuchyně, jídelny a pokojů, ale přímé rozkazy by hospodskému ani hostům nedával. „Jenže mi rychle došlo, že s tím se tolik dělat nedá. Tak jsem koncept rozšířil na celou vesnici,“ popisuje Michal Roch vznik své hry.
Lords & Villeins jsou napůl budovatelskou strategií, napůl simulátorem středověkého panovníka. Jak říká sám Roch, je to takový mix titulů Guild 2, Prison Architect a Settlers. Kromě posledně jmenovaného to nebudou většině hráčů příliš známá jména, ale všechny spojuje nepřímá hratelnost, kdy hráč neovládá jednotlivé postavičky, ale spíš načrtne plány a sleduje, jak si s nimi virtuální obchodníci, trestanci nebo osadníci (podle toho, v jaké jste zrovna hře) poradí. A první hra Honestly Games je přesně taková.
„Velkým lákadlem Lords & Villeins je míra autonomie vesničanů. Jejich umělá inteligence a to, do jaké míry jsou samostatní a kolik toho zvládnou dělat s minimálním vstupem od hráče, dělá hru velice živou. V zásadě stačí málo a člověk má pocit, že obyvatelé už mají plné ruce práce a vesnice bují životem,“ přibližuje Roch. „Jsou schopni svobodně se rozhodovat a hráč je ovládá nepřímo. Dali jsme si hodně záležet na tom, aby všechno, co je ve hře potřeba, se dalo dělat bez převzetí kontroly nad někým ve vesnici,“ dodává.
Dává to smysl, vždyť když chtěl pan hrabě vykopat studnu, také přece nebral do ruky krumpáč, ale z pohodlí svých komnat vydal rozkazy poddaným. A navzdory až roztomilému vizuálnímu zpracování jsou Lords & Villeins simulátor vládnutí, ne truhláře či kameníka. Výjimka z tohoto přístupu však ve hře je – do stavění vaší vesnice můžete snadno promluvit. „Přece jen je to hra a možnost určit vzhled a výzdobu domečků je pro hodně hráčů příjemná,“ přiznává autor.
Na podobnou notu hraje také odlehčenější a mírumilovnější pojetí hry, jejíž název v překladu zní Páni a nevolníci. Násilí je v ní přítomné jen v omezené míře. Může třeba dojít na souboje, ale hráč se jich přímo neúčastní. „Naše hra je spíš pro lidi, kteří si chtějí odpočinout a uvolnit se,“ míní Roch. Ale protože jinak chtěli tvůrci zážitek z vladaření udělat co nejautentičtější, hráč řeší třeba výši daní a ekonomiku své obce.