Měla nahradit i iPhone. Z ihned vyprodané chytré krabičky je ale propadák, stěží ji někdo používá

Americký startup Rabbit se zřejmě přepočítal. Teď ovšem do svého netradičního zařízení přidává funkci, díky které by mělo být konečně použitelné.

Filip HouskaFilip Houska

rabbit-r1

Foto: Rabbit / CzechCrunch

Rabbit R1

0Zobrazit komentáře

Má atraktivní design, zajímavou myšlenku a byla světu představena stylem, za který by se nestyděl ani Apple. Marketingově se to americkému startupu Rabbit zkrátka povedlo. Jakmile ale byla malá oranžová krabička se schopnostmi umělé inteligence zbavena pozlátka a lidé ji začali používat, ukázalo se její pravé já. A to nestálo za nic. Že jde o propadák bez reálného využití, tak trochu přiznal i její tvůrce. Neskládá ale zbraně a po necelém roce vypouští ven funkci, která má z R1 udělat produkt schopný konkurovat iPhonům.

Zatímco vloni o něm ještě téměř nikdo neslyšel, začátkem roku už ho znal celý technologický svět. Jesse Lyu se svou firmičkou s názvem Rabbit vymyslel netradiční zařízení, které se dá snadno zaměnit s kapesní herní konzolí. Akorát že hry se na něm hrát nedají. Malý oranžový gadget má naopak sloužit jako něco, co lidi zbaví závislosti na telefonech a zefektivní zařizování věcí.

Chtěl lidem nabídnout prostředek k tomu, aby nemuseli denně využívat desítky různých aplikací, ale spolehli se na jeho rozhraní, v němž by prim hrála umělá inteligence, kterou by si uživatelé navíc mohli trénovat, respektive sami ji učit konkrétním povelům, které oni chtějí. R1 tak mělo zvládnout objednat jídlo, najít exotický zájezd, odepsat na e-mail, cokoliv. Vše pomocí hlasu.

Když se pak k takové myšlence přičetl originální design, který tvoří oranžové tělo se sotva třípalcovým displejem (nedotykovým), kamerovou čočkou a hlavním, pohyblivým ovládacím tlačítkem, potenciální hit byl na světě. Věcička za necelých pět tisíc korun se hned první den od uvedení vyprodala v nákladu deseti tisíc kusů, a tak Rabbit přidal další dvě vlny pro předobjednávky.

Ti bystřejší ale neměli iluze o tom, že bude R1 fungovat tak, jak to Rabbit během prezentace, která svou uhlazeností a stylem připomínala tradiční představovačky od Applu, popisoval. Bylo třeba mít na paměti, že jde o první generaci zcela nového produktu, který mnoho lidí nemuselo vůbec pochopit. Co se ale stalo, muselo překvapit i samotného šéfa Rabbitu.

Zařízení dnes aktivně používá jen pět procent těch, kteří si ho koupili. Takže asi pět tisíc lidí ze sta tisíc.

Lyu pro magazín Fast Company před nedávnem řekl, že zhruba tři čtvrtě roku od uvedení je R1 denně používáno jen pěti procenty lidí, kteří si ho koupili. A protože má chytrou krabičku s králíkem v logu doma okolo sta tisíc lidí, dělá to pět tisíc uživatelů, kteří s R1 na denní bázi pracují. Byť je velkou otázkou, co na něm doposud dělali, protože toho příliš neumělo.

Když se R1 dostalo na trh, jeho rozhraní podporovalo pouze čtyři aplikace: Spotify pro poslech hudby, DoorDash pro objednání jídla, Uber pro zajištění odvozu a Midjourney pro generování fotek. S tím se příliš velké divadlo hrát nedá, Rabbit nicméně spoléhal na to, že nové aplikace – integrované přímo do systému R1 – budou přibývat. Ale ani to se nestalo.

rabbit-r1-1

Přečtěte si takéOslnili prezentací ve stylu Applu. Chytré krabičky za den vyprodaliOslnili prezentací ve stylu Applu. Tisíce svých chytrých krabiček s králíkem vyprodali za den

Obecně je totiž oranžový gadget stále velmi nedopečeným produktem, na což ostatně poukazoval i známý technologický youtuber Marques Brownlee, který R1 rozebral v jednom ze svých videí. I když už se dala krabička kupovat, pořád nenabízela to, co mělo být jeho přidanou hodnotou, a sice dobře fungující model, pomocí kterého by uživatelé mohli programovat své požadavky.

To se sice teď mění a Rabbit před pár dny oznámil, že spouští takzvaný LAM Playground (z anglické zkratky Large Action Model), který má použitelnost R1 znatelně rozšířit, ale je otázka, jestli to bude stačit. Technologičtí fanoušci si proto čím dál více kladou otázku, jestli je dobrým tahem vydávat na trh zařízení, které ještě není hotové, jen proto, aby bylo takříkajíc napřed.

Zatímco Apple si to teď zřejmě může dovolit a nebojí se hlavní přidanou novinku nových iPhonů, takzvanou Apple Intelligence, prezentovat na propagačních materiálech, ačkoliv ještě není dostupná, začínající startupy mají s takovými kroky často problém. Velké haló způsobil mimo jiné AI Pin od výrobce Humane, který slibuje něco podobného jako R1, dopadl ale snad ještě hůř.

Jestli mají chytré krabičky postavené na umělé inteligenci někdy ohrozit postavení telefonů, které umí mnohonásobně více věcí, budou muset nabízet legitimní důvody, proč by si je lidé měli pořizovat. Proto teď bude zajímavé sledovat, jak uživatelé R1 zareagují na příchod onoho spolehlivějšího rozhraní pro programování specifických požadavků. Protože na nich to stojí.

Partneři vymysleli deku, co zadusí požár. Z ohně o 450 stupních vytvoří na povrchu pouhých 28

Hasební deka má být vhodná pro amatéry. Ti jsou s ní schopní uhasit pyrotechniku i baterii elektrokola. Tým vyvíjí ale i plášť pro útěk před požárem.

Eliška NováEliška Nová

navrh-bez-nazvu-14

Foto: Foga

Česká deka, co dokáže uhasit požár, se jmenuje Foga

0Zobrazit komentáře

Představte si, že u vás doma začne hořet. Co uděláte? Víte, kde je hasicí přístroj? A pokud ano, víte, jak ho použít? Zakladatelé Walk on Water si před dvěma lety řekli, že ideální by v případě propuknutí požáru bylo použít něco o dost jednoduššího. A tak vymysleli deku, co hasí. Říkají o ní, že knock-outuje požár.

Jejich deka dostala název Foga a skutečně zvládne požár uhasit. Stačí ji rozbalit a přehodit přes zdroj hoření. Je určená pro amatéry, ale v této kategorii se zdá být bezpečnější než jiná zhášedla. „Je to hlavně kvůli jednoduché manipulaci. Za poutko ji vybalíte z obalu a hodíte na hořící oheň. Dojde k okamžitému utěsnění okrajů, zamezení přísunu kyslíku a tím se požár uhasí. Není potřeba mít zvládnuté techniky hašení, její použití je intuitivní,“ popisuje pro CzechCrunch Petra Gottwald, která založila společnost Walk on Water s partnerem Michalem Jedličkou.

Zatímco ona je vystudovaná biotechnoložka a majitelka patentové kanceláře Patent Sky, on má zkušenosti s financemi a obchodem, během výzkumu se z něj ale stal mimo jiné expert na přípravu a simulaci co nejnáročnějších podmínek požáru. Všechno to začalo, když v patentové kanceláři Gottwald přistál nápad na únikové roucho pro průchod okolo hořících objektů.

„Zaujalo mě to natolik, že jsem se rozhodla projekt zafinancovat, aby mohl vstoupit na evropský, ale i americký trh. Až později jsem zjistila, že produkt byl na jakékoli hašení a tepelné odstínění naprosto nevhodný. Při prvním testování nám tkanina, vystavena přímému ohni, shořela po pěti vteřinách,“ líčí spoluzakladatelka Walk on Water.

Gottwaldo projekt odložila, v hlavě jí ale zůstal. „Nerada se vzdávám,“ říká biotechnoložka, ve které klíčil nápad na hasební deku. A tak začala od začátku. K vývoji si Walk on Water přibrali ještě Milana Jakubka z 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy. Zatímco roucho se neosvědčilo, s dekou se podařilo vytvořit produkt, který odolá ohni pět minut, a to i při extrémním měření, kdy se na tkaninu působí ohněm z hořáku o stálém výkonu.

Aspoň tak účinnost deky testovali. Bez vedlejších škod. Pokud totiž prohořela samotná deka, výhodou je, že se prostě sbalí a sama se tak uhasí. „Co se nám ale stává běžně, je, že spustíme požární hlásič,“ dodává Gottwald.

A jak to přesně funguje? Foga je napuštěná speciálním roztokem, který tvoří voda, smáčedlo a stabilizované nanočástice kovů. Smáčedlo je chemická látka, kterou tvůrci deky přidali do vody. Tím snížili její povrchové napětí. Voda má díky tomu podle Gottwald zmenšenou potřebu shlukovat se do velkých kapek a rozdělí se na mnohem menší částice, které nedrží u sebe. Daleko lépe se tak vypařuje, dobře chladí a zároveň hasí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výsledkem je, že se do bavlněné tkaniny, která tvoří základ deky, vejde až trojnásobné množství vody. Standardně by se do jednoho metru čtverečního látky dostalo zhruba 200 mililitrů. „My jsme tam schopni dostat až litr vody, což je pro hašení požáru velmi důležité,“ líčí autorka nápadu.

Posledním prvkem jsou stabilizované nanočástice kovů. I u nich bylo potřeba docílit toho, aby se neshlukovaly. Kdyby ano, Foga by nefungovala. Tým tedy kovy zmenšil a v podstatě zafixoval jejich místo v látce. Tím se deka proměnila v extrémně odolný štít, který má zvládnout odrazit a absorbovat až 92 procent tepelného žáru. „Pokud oheň pod Fogou dosahuje teploty 450 stupňů Celsia, na jejím povrchu se bude teplota pohybovat okolo 28 stupňů,“ vysvětluje Gottwald.

To všechno vede k tomu, že když deku přes hořící předmět přehodíte, obejme ho okolo, bere mu teplo, chladí požár, dusí oheň, absorbuje kouř a izoluje žár. Výhodou je, že když požár vypukne, člověk se ho dokáže velmi rychle zbavit. Stačí vědět, kde deka je, vyndat ji z obalu a hodit. Zvládne ji použít malé dítě i starší člověk, a to v řádu několika vteřin.

„U hasicích přístrojů toto příliš neplatí a z naší zkušenosti i zkušenosti lektorů požární ochrany, se kterými spolupracujeme, vyplývá, že lidé často netuší, jak mají hasičák použít. Než pro něj stihnou doběhnout, pakliže ho vůbec mají doma, odjistit a zamířit na oheň, může být bohužel už pozdě,“ vypočítává biotechnoložka nevýhody. K těm patří i to, že hasicí přístroj způsobí docela velké škody.

A s tím souvisí i cena deky. Foga se prodává za 3 300 korun, hasicí přístroj tedy vyjde levněji, když si k tomu ale člověk přimyslí druhotné škody, jako jsou nefunkční spotřebiče, malování bytu a odsávání prášku, který zbyde, stojí si porovnání jinak. Vhodná je Foga také do laboratoří, protože neznehodnotí vzorky.

Deka přitom má uhasit oheň, který má původ v hořících kovech i ve starém nitrátovém filmu, jehož vynikajícími hořlavými vlastnostmi se inspiroval i Quentin Tarantino v Hanebných panchartech. Uhasí ale i elektrobaterii, která straší ve snech majitele kol s pohonem. Poradí si prý také s pyrotechnikou.

Co neuhasí, je objekt větší, než je ona sama. „Pro funkčnost Fogy je důležité okamžité uzavření od přísunu kyslíku. Pak záleží na tepelném výkonu požáru. Například baterii notebooku odstíní, autobaterii už ne,“ líčí Gottwald. Na to už je hasicího přístroje potřeba.

Pro Walk on Water je Foga první produkt, který společnost uvedla na trh na jaře. S poznatky, které ale duo získalo při jejím vývoji, hodlá pracovat dál. Nejblíž k uvedení na trh má Foga battery. Chystá se také oblek pro únik z hořící budovy pro civilisty. „Hodláme využívat nejnovějších poznatků a z nich vytvářet hasební technologie pro 21. století, které budou především intuitivní, jednoduché a bezpečné pro použití ve stresových situacích,“ dodává spoluzakladatelka firmy.

Zároveň Walk on Water pracuje dále i se samotnou dekou, kterou představuje odborné veřejnosti, hasičům a zástupcům veřejných institucí. Firma se také zaměřuje na různé formy spolupráce, rozjednaná je například s výrobcem kuchyní, se společnostmi v automotive a dalších specifických segmentech průmyslu. Například tam, kde je kladen důraz na čistou práci podobně jako v laboratořích, a kde proto nemohou v případě požáru použít hasičák.