Vedle brněnského hlavního nádraží se začíná stavět čtvrť za sedm miliard. Nahradí někdejší Prior

V centru Brna vzniknou nájemní byty, kanceláře, restaurace a obchody či ordinace. Crestyl tu plánuje šest budov a obrovský veřejný prostor.

Eliška NováEliška Nová

dornych-6

Foto: Crestyl

Multifunkční čtvrť Dornych vznikne vedle brněnského hlavního nádraží

0Zobrazit komentáře

V listopadu se v Brně loučilo. V někdejším obchodním domě Prior, pozdějším Dornychu, který stojí hned vedle brněnského nádraží, se v průběhu měsíce konalo několik rozlučkových večerů, které daly staré hranaté budově navždy sbohem. Teď se začne bourat. Za tři roky by se pak v samotném centru Brna měl otevřít multifunkční projekt, který dostal jméno Dornych – jako upomínka na staré časy.

Plány na přeměnu území tu měla už společnost Tesco, která tu koupila někdejší obchodní dům Prior. Nakonec ale přestavbu území vzdala. Od britské firmy koupila budovu i s pozemky už v roce 2017 developerská společnost Crestyl, která se tak pustila do vůbec prvního projektu mimo hlavní město Česka. Nyní je to tu na spadnutí, a to doslova.

Staré obchodní centrum se na konci října uzavřelo a vyklízí se, pak ho čeká postupná demolice. Bourat se začnou sousední objekty, v lednu přijde na řadu hlavní budova. Demolice má probíhat čtyři měsíce, pak se začne stavět. Projekt bude rozložený v šesti mezi sebou propojených budovách na rozloze 33 tisíc metrů čtverečních, z níž 25 tisíc metrů by mělo zůstat veřejnou plochou. Crestyl tak v Brně staví de facto celou novou čtvrť, která se svými rozměry vyrovná dalším developerským projektům Crestylu jako je Hagibor či Savarin.

Ostatně Savarin se brněnskému Dornychu podobá patrně nejvíc. V Praze půjde o průchozí budovy s aktivním vnitroblokem. V Brně má namísto jednoho obřího projektu vzniknout částečně zastřešený volně přístupný veřejný prostor, kolem kterého vznikne šest menších budov. Ty budou mít maximálně sedm až osm pater.

V nich se bude nacházet lifestylový NYX Hotel Brno se 170 pokoji. Dále tu má být 186 nájemních bytů a zhruba 50 tisíc metrů čtverečních kanceláří, restaurací, obchodů a služeb. Jednu budovu pak obsadí klinika EUC, která tu bude mít kromě ordinací také zázemí a dvě lékárny. A usadí se tu také Scott.Weber Workspace, který tu na více než pěti tisících metrech čtverečních plánuje největší coworkingové centrum v Jihomoravském kraji. Zázemí by tu mělo najít také 600 zaměstnanců společnosti, kteří budou mít k dispozici privátní pětisetmetrovou terasu.

Jídlo a pití tu bude hrát speciální prim. Budou tu dva různé koncepty. Samostatné provozy a vedle takzvaná food hall, tedy v podstatě moderní tržnice. Počítá se s bistry, restauracemi, bary, kavárnami, foodtrucky, klasickými hospodami i s jídlem do ruky.

Za návrhem stojí polské architektonické studio MTDI, které má za sebou například bratislavské multifunkční centrum Eurovea, kde jsou kanceláře, obchody, byty, restaurace, park a promenáda na nábřeží Dunaje. Polskému ateliéru pak v případě Dornychu sekunduje také jedno lokální (tedy brněnské) studio Arch.Design. Architekti samozřejmě mysleli i na urbanismus celého projektu, to znamená, že projekt bude napojený na současnou uliční síť, zachovali i oblíbenou myší díru, což je průchod pod nádražím.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Crestyl přitom počítá i s variantou, že právě nádraží tu jednou nebude. „Denně projde těmito místy sedmdesát tisíc lidí. Pokud dojde k přestěhování vlakového nádraží, o čemž se dlouhodobě mluví, nijak nám to neublíží, máme spočítané, že vytíženost projektu by zůstala stejná,“ uvedl před časem pro CzechCrunch šéf Crestylu Simon Johnson s narážkou na desítky let trvající dilema Brňanů, potažmo celého státu, zda zdejší hlavní nádraží přesunout, či nikoli.

Crestyl počítá s tím, že si celý projekt, který vyjde asi na sedm miliard korun, nechá ve správě, a to včetně nájemních bytů. Ty by měly být převážně menší, maximální rozloha počítá s 3+1. Cílit s nimi bude developer na mladé lidi a rodiny. Zároveň chce britská společnost dostat takové nájemce, kteří tu až dosud nepůsobí. V Brně by se tak mohly objevit nové obchodní značky.

Lákat je bude mimo jiné na udržitelný projekt, který počítá s dobíjecími stanicemi pro elektromobily a elektrokola, úsporným osvětlením, kolárnou a šatnami se sprchami v kancelářích. V místě by mělo docházet k plnému využití dešťové vody, a to nejen na závlahu zeleně, ale také na splachování. Umístěná tu budou tepelná čerpadla na bázi země-voda. To by mělo Dornychu snížit spotřebu až o čtyřicet procent ve srovnání s jinými obdobnými projekty.

Poslední dům a pak už jen les. Na výjimečném pozemku v Praze vytvořili architekti stavbu ze tří kvádrů

Dům je z velké části prosklený a využívá prvky chytré domácnosti k respektování biologických rytmů člověka.

Eliška NováEliška Nová

1-kopie-2

Foto: Studio MA

Rodinný dům u Divoké Šárky

Výhled je odtud do údolí, na kostel svatého Matěje, a je to také poslední dům v zastavěném území Divoké Šárky, dál už je jen přírodní rezervace a les. Tomu se říká pražský sen. Architekti z pražského studia MA vytvořili na výjimečném pozemku stavbu ze tří kvádrů.

Okolí je tvořené vícepatrovými domy s různorodou zástavbou. Nový majitel chtěl na pozemku dům pro rodinu se dvěma dětmi. Přizval si k tomu studio MA. „Základním přáním investora bylo vytvořit na výjimečném místě v srdci Divoké Šárky dům, který maximálně vytěží benefity pozemku v podobě výhledu a zároveň využije klidnou část zahrady,“ popisuje původní zadání architekt Dan Merta.

Investor chtěl zároveň moderní a dynamický design, na což architekti reagovali stavbou o třech kvádrech, které jsou různě natočené. V každém z nich je jedno patro. První, podzemní patro je ze tří stran vetknuté do svahu, uvnitř se nachází prostorná garáž pro tři automobily, technické zázemí domu, pracovna a skladovací prostory. Spodní patro má kamennou fasádu, aby co nejvíce splynulo se svahem, navíc ho to opticky odděluje od zbylých dvou podlaží.

Ta jsou omítnutá krémovou barvou s černými hliníkovými okny. Dvě nadzemní podlaží tvoří natočené kvádry. „Natočení je vytvořeno předsazenými boxy, ale nepropisuje se do interiéru objektu, který je pravoúhlý. Natočení slouží zejména k podpoře dynamičnosti návrhu objektu, přesahy pak zároveň tvoří pochozí terasy a stejně tak přirozené stínění oken před slunečním svitem,“ líčí architekt.

V prvním nadzemním patře je prostorný obývací pokoj s kuchyní a jídelnou. Odtud je výhled jak do údolí, tak do intimní části zahrady. Do prvního patra se vešel ještě pokoj, v nejvyšším patře je velká ložnice s šatnou a druhý pokoj, ke každé místnosti patří navíc koupelna. V interiéru převažují přírodní a neutrální materiály, jako je dřevo, stěrka nebo kámen. „Celkově se design zaměřuje na čisté linie, jednoduché tvary, které vytvářejí útulné, klidné a nadčasové prostředí, ideální pro relaxaci a každodenní život,“ popisuje Kateřina Hronková ze studia MA, která měla na starosti právě interiéry, jež dodává společnost Stopka. Součástí je také nerezový bazén a spa.

Stopka vybavuje špičkové rezidenční projekty, a proto padla volba právě na ni. V interiéru se objeví šatny od společnosti Poliform, dveřní systémy od Rimadesio a také solitérní sedací nábytek od značky Minotti.

Kromě toho architekti ve spolupráci se společností Voix navrhli řešení chytré domácnosti a audia. Dům i všechny jeho technologie je díky tomu možné kompletně monitorovat a ovládat na dálku. Světla lze navíc navolit tak, aby respektovala cirkadiánní rytmus – každý den, přesně podle času západu slunce, tedy každý den jinak, vyhodnotí, kdy stáhnout osvětlení do teplejších odstínů a slabších intenzit. Dům tak reaguje na den a noc a nenarušuje biologický rytmus člověka. Studio MA se na dobré podmínky v domácnostech soustředí ve vícero projektech.

Interiéry se studio zároveň snažilo navrhnout tak, aby doplňovaly venkovní prostředí. Dům je totiž z velké části prosklený, a tak se stírá přechod mezi venkovním a vnitřním prostředím. „Filosofií naší architektury je nabídnout investorovi možnost co nejvíce propojit obytné místnosti se zahradou a okolím. Zahrada se tak stává expanzí domu. V tomto případě je vše umocněno důrazem na výhled z domu do okolí,“ říká Merta.

Prostřední patro architekti navrhli prosklené v maximální možné míře, dům je totiž orientovaný do klidné ulice, na druhé straně zase splývá se zahradou. „Obyvatelé domu si tak mohou volit mezi tím, kde chtějí trávit čas, a jak moc chtějí být v kontaktu s veřejným prostorem. Všechna okna mají navíc předokenní žaluzie a vnitřní závěsy, kterými se dá soukromí v rámci interiéru libovolně volit dle potřeby,“ dodává architekt.

Dům se nyní v Divoké Šárce dokončuje a hotový by měl být na jaře 2025. Jak bude vypadat, je jasné i díky speciálnímu softwaru, který si architekti z ateliéru MA vyvinuli sami. Aplikace Rendero.ai využívá umělé inteligence k tvorbě vizualizací. „V rámci navrhování šetří Rendero velké množství času. Sloužit ale bude také pro veřejnost,“ líčí Merta.

CC Native

Partnerem článku je Minotti Praha