Většina vedení si prošla krizí nebo vyhořením. Zavedli proto sabatikl, kdy je zakázáno pracovat

E-shop Trenýrkárna.cz nabízí všem zaměstnancům včetně skladníků po čtyřech letech měsíc placeného volna. Jak benefit funguje v praxi?

Peter BrejčákPeter Brejčák

trenyrkarnaInsider

Foto: Trenýrkárna.cz

Vedení Trenýrkárny Kristýna Rusňáková, Adam Rožánek a Ruslan Skopal

0Zobrazit komentáře

Ruslan Skopal slyšel o benefitu ve formě měsíčního placeného volna někdy koncem roku 2021. Jako zakladatel a ředitel e-shopu s mužským spodním prádlem Trenýrkárna.cz se pak rozhodl téma sabatiklu přinést na meeting vedení firmy. „Většina členů představenstva si po čtyřech letech prošla nějakou pracovní krizí nebo vyhořením. Tak jsme tento benefit schválili,“ přibližuje pro CzechCrunch Kristýna Rusňáková, jež v e-shopu působí jako co-CEO a má na starosti zejména logistiku.

Sama Rusňáková nedávno sabatikl využila, kdy měsíc trávila na Maltě a na kurzu pilovala svou angličtinu. Přiznává ale, že odejít z práce na několik týdnů není jen tak. „Připravovala jsem se více než rok, aby bylo vše přichystané a opravdu jsem nemusela celý měsíc pracovat. Předat vše potřebné svému týmu bylo trochu náročné,“ přibližuje. Díky tomu si ale zároveň mohla otestovat, jak moc dobře její tým čítající přes dvacet lidí dokáže pracovat bez ní a převzít zodpovědnost za svěřené úkoly.

V Trenýrkárně má na tento benefit nárok každý zaměstnanec, tedy i třeba pickeři ve skladu, po čtyřech odpracovaných letech a poté každé tři roky. Vybrat si přitom lze buď měsíc v kuse, nebo dvakrát čtrnáct dní. „Pravidlo je, že práce musí být předaná a člověk na sabatiklu by neměl vůbec pracovat, ale odpočívat,“ zdůrazňuje Rusňáková.

Po vybrání benefitu má pak zaměstnanec povinnost zůstat u firmy další rok. Pokud skončí během prvních šesti měsíců po vybrání, musí zpátky uhradit plnou výši benefitu, tedy měsíční plat. Pokud skončí v sedmi až dvanácti měsících, musí zaplatit polovinu z této částky. „Jde o to, že tento benefit slouží k načerpání sil do dalších let. Nikoliv, že je to pouze dovolená navíc,“ říká Rusňáková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Benefit mají ve firmě platný od roku 2022 a nárok na něj mělo pár lidí, nicméně k prvním sabatiklům došlo až letos, jelikož týmy nebyly připravené převzít práci na měsíc za někoho jiného. „Například v logistice jsme od roku 2022 do roku 2023 řešili výstavbu haly, z toho důvodu jsem si brala sabatikl až letos,“ doplňuje Rusňáková s tím, že nyní si již měsíční volno vybral každý člověk, který na něj měl nárok.

Odezvu lidí si pak v Trenýrkárně pochvalují. „Hodnota benefitu je měsíční plat, což není úplně málo. Od určité platové úrovně navíc pozorujeme, že volný čas je důležitější než peníze. Já osobně si tohoto benefitu velmi vážím a díky tomu jsem mohla zažít něco, do čeho bych asi jen tak nešla,“ popisuje Rusňáková.

ecomm24-1

Přečtěte si také100 největších e-shopů: Mall padá, předběhl ho Rohlík a Datart100 největších e-shopů Česka: Alza vládne, Rohlík a Datart předběhly Mall, do špičky pronikla i Tesla

Volno podle co-CEO Trenýrkárny využívá každý člověk různě. Zatímco někdo cestuje po světě, jiný píše knihu, anebo jednoduše jen tak odpočívá. Zavedení sabatiklu pak Rusňáková doporučuje také dalším firmám, i když je sice nákladnější, ale dokáže v týmu udržet klíčové lidi.

„Nejen z pohledu toho, že si lidé odpočinou, ale i to, že pokud lidé vědí, že je čeká příští rok měsíc volno, tak si odchod z firmy třeba rozmyslí. Navíc náklady na nábor lidí jsou tak obrovské, že stále je sabatikl levnější varianta, jak zde někoho udržet,“ dodává Rusňáková.

Kariérní stránky jsou jako e-shop. Usnadněte kandidátům „nakupování“ jejich vysněné pozice

Jak na kariérní stránky? Je lepší jednoduchý výpis pozic, nebo si vyhrát s videi a personalizací? Nový díl podcastu EB Talks je tady!

Tomáš HybešTomáš Hybeš

0Zobrazit komentáře

Když už vydáte tisíce na marketing, abyste dostali lidi na své kariérní stránky, byla by škoda je v tu chvíli odradit. Jak říká šéf employer brandingu České spořitelny Michal Kosař, při testování kariérních stránek si všiml jedné věci: lidé se na nich chovají jako v e-shopu.

„V hlavě mají zhruba produkt, který chtějí koupit, tedy to, co by asi chtěli dělat, a začnou filtrovat podle oboru, lokality a podobně. A všechny tyto funkcionality musí fungovat správně,“ popisuje Kosař v novém díle podcastu EB Talks, ve kterém se podělil o čerstvé zkušenosti s testováním a vytvářením nových kariérních stránek pro Českou spořitelnu. Pokud kandidáti nenajdou přesně to, co hledají, měly by jim webové stránky nabídnout „podobný produkt“, tedy stejnou pozici ve vedlejším městě nebo alespoň podobnou pozici, ale v požadované lokalitě.

Jeden z dalších „aha momentů“ zažil Kosař, když mu jeden z testerů z oboru IT řekl, že ho sice zajímá video s jeho potenciálním nadřízeným, ale nemá čas sledovat každé video u všech inzerátů, které ho zaujaly. „Nechci říct, že videa na kariérní stránky nepatří, ale uvažoval bych o tom, jestli musí být fakt v detailu inzerátů, jestli ta videa nemají být možná raději v nějakém potvrzovacím e-mailu nebo v pozvánce na pohovor,“ vypočítává Kosař s tím, že ve chvíli, kdy kandidát obepisuje desítky inzerátů a spíše čeká, jestli se mu někdo vůbec ozve, nechce pálit čas na tom, že se bude dívat na zatím nerelevantní video.

Kolegové a kolegyně z IT nám řekli, že se dívají třeba na kvalitu kódu stránky. To nikoho v HR ani nenapadne.

„Velmi zajímavé bylo sledovat také to, jak diametrálně odlišně vyhledávají lidé z IT oborů nebo bankéři. Lidé z IT jdou vyloženě po klíčových slovech přes Ctrl+F. Pracují s tou stránkou úplně jinak, než bych předpokládal. Kolegové a kolegyně z IT nám řekli, že se dívají třeba na kvalitu kódu stránky. To nikoho v HR ani nenapadne – proč bych se koukal na nějakou kvalitu kódu? Ale oni se podívají, vidí základ a vysmějí se třeba tomu, že v popisku o sobě píšete, že jste moderní technologická firma,“ vysvětluje Kosař.

Největší věda tak podle něj tkví v tom, na jakou cílovou skupinu máme namířeno, a podle toho pak musíme věci designovat. Úplně stejný inzerát čtou trochu jinak už jen muži a ženy. O tom a dalších praktických poznatcích si můžete poslechnout více v novém díle podcastu EB Talks, který si můžete pustit už nyní na SpotifyYouTube a v Apple Podcasts. Co v něm ještě uslyšíte?

  • Jak zachytit pasivní kandidáty, tedy lidi, kteří aktivně práci nehledají?
  • Kde hledat inspiraci pro kariérní stránky?
  • Jaké jsou limity kariérních stránek?
  • Co všechno ukazovat, nebo raději neukazovat na kariérních stránkách?