Z plastu a bez dveří. Dacia se utrhla ze řetězu a představila koncept extravagantního offroadu

Dacia Manifesto nemá dveře ani čelní sklo, ale kdo by lpěl na takových detailech. Při jízdě v terénu s plastovým vozem stejně nejsou potřeba.

dacia-manifesto3

Foto: Dacia

Dacia Manifesto, vize ryze asketického vozu

0Zobrazit komentáře

Dacia platí za automobilku, která sice nabízí vozy za atraktivní cenu, ovšem na úkor pohodlí a kvality. V poslední době ale rumunská značka nabírá nový směr, kterým dává jasně najevo, že dokáže uspokojit i náročnější zákazníky. Ukázkou dovedností jejích inženýrů je pak zcela nový koncept Manifesto, při jehož navrhování se v Dacii jednoznačně odvázali.

Dělat vozy, které jsou nejen líbivé, ale také utilitární. To je kurz, kterým se v poslední době ubírá stále více automobilek. Tato vlna není cizí ani Dacii, jež i na českém trhu ve velkém boduje se svým modelem Duster. Ten si velmi dobře rozumí s místními okreskami plnými výtluků  a neztratí se ani ve službách Svatého otce.

Nyní však rumunská automobilka vlastněná francouzským Renaultem představila koncepci, která má z praktičnosti utkané kompletně celé DNA. Nese název Manifesto a – jak název napovídá – má se jednat o manifest schopností inženýrů Dacie, kteří se pokusili dokázat, že i pod Karpaty dovedou tvořit vozy plné originality.

Jejich zaměstnavatelé v nedávné době představili svou novou vizuální identitu, která se obtiskla i do Manifesta. Na přídi proto září přepracované logo a zadní partie ukazuje hned celý název automobilky. Tyto dva prvky jsou ale tím nejexcentričtějším, co koncept nabízí.

dacia-manifesto5

Foto: Dacia

Vůz má v podstatě jen to nejnutnější

Zbytek vozu jde cestou až asketického minimalismu a je tvořen v podstatě jen tím nejnutnějším. Chybí například něco tak banálního jako, je čelní sklo či dveře, dokonce nemá ani klasické dva světlomety, ale pouze jeden jediný LED reflektor. V interiéru chybí dnes již tradiční obrazovka infotainmentu, již má suplovat řidičův mobilní telefon, který lze vložit do předem připraveného držáku.

V interiéru také zaujme neobvykle tvarovaný volant, který je stejně jako netradiční palubní deska zdobený korkem. Za volantem je uložená kostka nesoucí displej přístrojové desky. A tím výčet vybavení vnitřního prostoru v podstatě končí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přítomen je pak už jen držák na pití, kam dáte spíš pořádnou nerezovou lahev než kelímek ze Starbucks, a také několik poutek, která mohou držet, co vás jen napadne.

Vnější karoserie vozu je tvořena z porézního, kompletně recyklovatelného plastu. Zajímavé jsou také děrované pneumatiky vozu, které postrádají klasické duše. Jedná se o technologii, již automobilka představila už dříve a jejíž vývoj očividně ještě nesmetla ze stolu.

dacia-manifesto2

Foto: Dacia

Minimalismus je servírován řidiči i během jízdy

Právě pneumatiky a světlá výška jsou jedny z indicií napovídající, že tento vůz je stavěn do drsných horských podmínek. Na to bylo myšleno například i u baterie, kterou lze vyjmout a použít jako alternativní zdroj energie.

Specifické technické parametry Dacia neprozradila. A vlastně to ani není třeba. Pokud se z této vize dostane něco do sériové výroby, budou to spíše jednotlivá řešení a detaily než celý automobil.

Nicméně si troufáme odhadnout, že takový model by nejspíše bodoval i u českých chalupářů. Zvláště pak pokud by se díky úspoře na materiálu podařilo Dacii novinku klasicky nabídnou za zajímavou cenu.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Kanadské aerolinky se připravují na budoucnost. Ze Švédska objednávají 30 elektrických letounů

Společnost Air Canada by chtěla časem provozovat minimálně 30 elektrických letadel švédského startupu Heart Aerospace.

hearth-aerospace-es-301

Foto: Heart Aerospace

Elektrický letoun ES-30 v barvách Air Canada

0Zobrazit komentáře

Technologie bateriových článků jdou neustále kupředu, díky čemuž začíná elektrický pohon dávat smysl také ve vzduchu. Již několik startupů pracuje na letounech, jejichž vrtule roztáčí síla uložená v bateriích. Mezi ně patří i švédská společnost Heart Aerospace, jejíž letadla by měly časem nasadit také aerolinky Air Canada, které si u Švédů předobjednaly 30 strojů zcela nového typu.

Startup Heart Aerospace o sobě dal vědět v minulém roce, kdy odhalil svůj elektrický stroj ES-19, tedy letoun o kapacitě 19 osob, který by na jedno nabití svých akumulátorů měl být schopen doletět do vzdálenosti až 400 kilometrů. To je dostatečný dosah pro odbavování vnitrostátních letů některých aerolinek, které o jeho novinku také ihned projevily zájem.

Mezi prvními investory do startupu se tak mimo Breakthrough Energy Ventures, za nímž stojí jeden z nejbohatších lidí na světě Bill Gates, objevil i investiční fond amerických United Airlines a Mesa Airlines. Jak Mesa Airlines, tak United Airlines projevily zájem o 100 kusů ES-19.

hearth-aerospace-es-303

Foto: Heart Aerospace

Letoun ES-30 od švédského startupu Heart Aerospace

Po roce však Heart Aerospace přichází se zcela novým typem letounu nesoucím název ES-30, který by měl původní ES-19 nahradit. Novinka by měla pojmout až 30 cestujících, kteří budou sedět ve třech řadách. Na palubě bude přítomna kuchyňka, toaleta a také dostatečně bohatý prostor pro zavazadla.

Vývoj stroje pro 19 cestujících měl být dokončen v roce 2026, nicméně s příchodem nového letadla bylo zahájení komerčního provozu posunuto na rok 2028. Navíc letoun, jehož kapacita cestujících se téměř zdvojnásobila, dokáže na jedno nabití svých akumulátorů uletět podstatně menší vzdálenost. Ta se z původních 400 kilometrů smrskla na 200 kilometrů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nicméně stroj by měl být vybaven záložním hybridním pohonným systémem tvořeným dvojicí turbogenerátorů, které ve svých dílnách vyvinuly společnosti Honeywell a Rolls Royce.

Díky nim by se měl dolet opět dostat na původní 400kilometrovou hodnotu, byť se tak již nebude dít ve zcela bezemisním režimu, a to díky spalování leteckého paliva, kterým generátory elektřinu vyrábějí.

Přesto každý z nákupů podobného typu letadel potvrzuje, že podobně jako na silnice i do vzduchu začíná pomalu, ale jistě pronikat elektrická revoluce, díky které by letecká přeprava budoucnosti skutečně mohla být zcela bezemisní.

luckey-zuckerberg

Přečtěte si takéMeta a Anduril vyvíjejí AR technologie pro americkou armáduRozešli se ve zlém, teď jsou z nich parťáci. Zuckerberg a Luckey spojili síly ve jménu americké armády

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.