Zahrajte si dračák v mobilu. Český projekt Fireball změnil jméno a právě vychází na iOS i Android

Aplikace Dungeon Realms vám v telefonu vyčaruje zážitek z legendárních Dungeons & Dragons. Domlouvat herní seanci u stolu už nemusíte.

Michal MančařMichal Mančař

fireball-aplikace

Foto: Fireball

Česká aplikace Dungeon Realms přináší nejslavnější hru na hrdiny do mobilu

0Zobrazit komentáře

Takzvané hry na hrdiny dlouho dominovaly pouze stolům a papírům. Pak se přesunuly také na počítače a konzole. A díky českému startupu Fireball se významně rozšíří jejich stopa na mobilních telefonech. Právě totiž vychází aplikace Dungeon Realms, která společné vyprávění fantastických příběhů po vzoru Pána prstenů nebo Zaklínače dostane i do vaší kapsy.

Kdo by neznal slavné Dračí doupě, které představilo koncept hraní různorodých rolí – třeba kouzelníků, rytířů a hraničářů – v rámci daných pravidel českému publiku. Však se také pro podobné hry vžilo vzhledem k obrovskému množství žánrů a rozmanitých titulů možná ne úplně šťastné, ale vcelku známé pojmenování „dračák“. A právě „dračák v mobilu“ vyvíjí český startup Fireball, který své dílo Dungeon Realms nyní pouští do světa na Android i iOS.

Aplikace dříve prezentovaná pod názvem tvůrčího týmu jako Fireball na telefony převádí zakladatele žánru her na hrdiny, slavné Dungeons & Dragons. Skupina dobrodruhů ve hře prochází příběhem, který společně s vypravěčem a občas i prostřednictvím hodu kostkou pomáhají tvořit. Zážitek, kvůli kterému se dosud museli lidé scházet u stolu nebo organizovat online sezení, teď Dungeon Realms jednoduše přenáší do telefonu. Tedy až tak jednoduše ne, vývoj běží od roku 2019 a vyžádal si několik investičních kol.

„Celkem jsme vybrali už přes 1,5 milionu dolarů,“ říká pro CzechCrunch zakladatel startupu Jan Roose. První palivo startup získal přes Kickstarter a díky známým investorům Jiřímu Hlavenkovi a Oliveru Dlouhému. K nim se předloni přidali spolutvůrce hitu pro virtuální realitu Beat Saber Ján Ilavský a David Šiška z fondu Purpose Ventures. Všichni dosavadní investoři pak přilili další olej do ohnivé koule začátkem letoška a v létě, kdy během dvou kol investovali dalších deset milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Situaci jsme měli těžší v tom, že takový koncept před námi nikdo pořádně nedělal. Museli jsme si tak sami na spoustu věcí přijít,“ dodává Roose. I díky důvěře investorů se nyní Dungeon Realms po zkušebním provozu pro omezené množství podporovatelů dostanou ke všem zájemcům. A to třeba s dalšími desítkami příšer a porcí obsahu navíc oproti dřívějším zkušebním verzím. Byť, jak sami přiznávají, tvůrce čeká ještě spousta práce.

„Bereme to jako ostré vydání a jako něco, za co bychom se postavili. Je to světově první textový roleplaying v telefonu na takové úrovni. Nicméně aplikace bude mít pořád nálepku betaverze, než přidáme další funkce,“ vysvětluje mladý zakladatel. Oněmi dalšími funkcemi mají být v horizontu pár měsíců například mapa pro taktické souboje nebo implementace ještě více pravidel Dungeons & Dragons. Ta se mimochodem loni dočkala i vydání české verze s názvem Jeskyně a draci.

Do předběžného přístupu k Dungeon Realms se zapojilo deset tisíc lidí, v současnosti aplikace eviduje 1 500 měsíčně aktivních dobrodruhů. „Během early accessu se každý měsíc přidalo zhruba 700 uživatelů, aplikace přitom neměla žádný marketing, vše bylo jen ‚word of mouth‘. Čekáme, že až po vydání spustíme první reklamy, tempo výrazně naroste,“ míní Roose. Očekávaný nárůst hráčské základny jde navíc ruku v ruce s plány na monetizaci.

jan-roose2

Foto: Fireball

Jan Roose, zakladatel startupu Fireball

Zdrojem tržeb pro startup by měl být především placený herní obsah. Aplikace je zdarma, za jednotky dolarů si nicméně uživatelé mohou pořídit předpřipravená dobrodružství s unikátními ilustracemi, předměty a protivníky. Vypravěčovi alias pánovi jeskyně, který hru vede, tak odpadne práce s vymýšlením vlastního obsahu. Ve verzi, jež právě zamířila na app story, je jedno hotové dobrodružství zdarma a tři placená.

Další peníze by Fireballu mohly plynout od nejnáruživějších hráčů, kteří by rádi hráli vícero kampaní současně. Dungeon Realms bezplatně podporují vytvoření tří hráčských postav najednou, další pozice pro fantastické hrdiny jsou zpoplatněné. A kromě poskytování více možností zábavy pro hráče-dobrodruhy tvůrci myslí i na hráče-vypravěče. Rozšíření nástrojů pro tvorbu vlastních fantastických světů je jedním z konkrétních dlouhodobějších plánů Fireballu pro následující měsíce.

Že to vydáním teprve začíná, potvrzuje i sám Roose. „Naše aplikace se pokouší poskytnout zážitek z Dungeons & Dragons, které tu jsou už padesát let. Do toho jsme museli překonat vývoj za covidu, nabrat seniorní mobilní vývojáře, přijít na to, jak implementovat všechny herní mechanismy… A určitě nás toho ještě spousta čeká. Ale už během Kickstarteru jsme si ověřili, že to půjde. A že umíme najít cestu, jak doručit to, co jsme slíbili,“ říká.

A ještě jeden předpoklad k dalšímu úspěchu kromě přesvědčení investorů a uvedení aplikace na trh ve Fireballu mají. V žilách jim totiž koluje krev hrdinů, která je pro adaptaci legendárních Dungeons & Dragons dost možná tou největší nutností. „Dřív jsme D&D pravidelně sami hráli. Teď byl kvap s vydáním, takže jsme jen pracovali. Ale chystáme se začít hrát zase každý týden,“ s úsměvem uzavírá Jan Roose.

Český herní průmysl rapidně roste. Jeho tržby i díky Beat Saberu vystřelily o třetinu na 7 miliard

České herní společnosti za sebou mají fantastický rok a dvě miliardy zisku. Ale varují před mnohem náročnější budoucností.

Michal MančařMichal Mančař

beat-saber-1

Foto: Beat Games

Beat Saber je hit pro virtuální realitu

0Zobrazit komentáře

Česká herní scéna je v nebývalé formě. Za uplynulý rok zaznamenaly domácí společnosti celkový obrat přesahující sedm miliard korun, což je nárůst o třetinu a významné překonání původních předpokladů. Výsledky představila Asociace českých herních vývojářů na tiskové konferenci, která se dnes konala v rámci akce Game Developers Session v Praze.

Asociace herních tvůrců, která sbírá data o domácí herní scéně, očekávala za rok 2021 mírný růst oproti předloňsku. Tehdy tuzemské videoherní společnosti vygenerovaly tržby ve výši 5,33 miliardy korun. Předpokládaný obrat za loňský rok se tak pohyboval okolo šesti miliard. Realita? Nárůst o 33 procent na rekordních 7,11 miliardy.

O něco méně rapidně, ale přesto ve dvouciferných procentech, rostl i zisk herních studií. Ta loni vydělala 2,08 miliardy korun, o 14 procent více než v roce 2020. „Ta čísla a ziskovost jsou skutečně nadstandardní oproti jiným odvětvím. A z toho také plyne, že firmy odvádějí zajímavé finance do státní pokladny a ukazují, že jsou pro společnost přínosné,“ okomentoval výsledky Pavel Barák, předseda Asociace českých herních vývojářů (GDACZ).

Na dani z příjmu tak herní firmy odvedly takřka 400 milionů korun. „Jsou to podniky s obrovskou přidanou hodnotou. Ty firmy vytvářejí produkt, který jde na světové trhy. A pokud tam prorazí, znamená to, že za relativně malé náklady dokážou vytvořit velké výnosy. Pro českou ekonomiku to jsou obrovsky atraktivní peníze, protože plynou z exportu,“ připomněl Barák.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle konzervativních odhadů GDACZ tvoří export přinejmenším 95 procent tržeb. „A koruna vydělaná z exportu se nerovná koruně vydělané v rámci českého trhu, o to je to cennější. Firmy na zdejší vývojářské konferenci jsou důležitou součástí proexportní politiky státu,“ okomentoval situaci Marek Svoboda, který se Game Developers Session zúčastnil za odbor ekonomické diplomacie ministerstva zahraničí.

Z drtivé většiny přitom rekordní obrat zařídily skutečně české firmy, jen desetinu z celkem 135 studií tvoří pobočky zahraničních společností. I počet herních tvůrců zaznamenal největší nárůst za čtyři roky, loni se objevilo 14 nových firem. Celkem zaměstnávají přes 2 300 lidí, přibližně o 250 více než předloni. Přes polovinu jich je v Praze, čtvrtina má sídlo v Brně. V naprosté většině přitom jde o malé startupové společnosti s méně než desítkou zaměstnanců.

Odhad růstu obratu za rok 2022 je jen zhruba šest procent.

Zatímco v číslech za rok 2020 bylo největším tahounem českých herních firem zavedené studio Bohemia Interactive, v loňských datech jej přeskočili tvůrci nejúspěšnější hry pro virtuální realitu na světě z Beat Games. Ti díky svému hitu Beat Saber utržili 2,3 miliardy korun. Pro srovnání, zmíněná „Bohemka“ se na tržbách tuzemského průmyslu předloni podílela zhruba z pětiny, když ohlásila obrat okolo miliardy korun, který prakticky zopakovala i loni.

A byť byl třetinový růst českých her za loňský rok příjemným překvapením, už teď zástupci průmyslu varují před dopady současné krize, které se jistě projeví v dalším hlášení o stavu tuzemského trhu. „Odhad růstu obratu za rok 2022 je jen zhruba šest procent na 7,5 miliardy korun,“ řekl Barák. A přidal i další témata, ve kterých vidí potenciální úskalí či přinejmenším možnost zlepšení situace.

Chybí lidé i zásadnější podpora

„Růst počtu pracovníků a počtů firem není takový jako v případě obratu. Firmy by rády nabíraly, ale chybí kvalifikovaní lidé. Nebo je složité získat je z ciziny, ačkoliv české firmy jsou schopné je nalákat,“ přiblížil palčivý problém nejen videoherního průmyslu Barák. Podobně se o nutnosti liberalizace podmínek práce pro zahraniční talenty vyjádřil i šéf Warhorse Studios Martin Frývaldský.

„A také v oblasti startupů máme potenciál růst mnohem víc, nejen o čtrnáct nových firem, ale klidně pětadvacet,“ dodal Barák. „Ale na to je potřeba ekosystém a větší podpora. V tom ohledu se situace zlepšuje, například v rámci ekonomické diplomacie, která pomáhá české firmy prezentovat v cizině. Také o podpoře jednáme s Prahou. Nicméně to je běh na dlouhou trať, ne na jeden nebo dva roky,“ zmínil předseda GDA.

Energie, inflace, cena práce. Všechno jde proti tomu, abychom byli nadále podobně výděleční.

O zapojení hovořil další z účastníků konference, primátor Zdeněk Hřib. Ten připomněl historii města coby kreativního centra a uvedl, že by na tuto tradici rád navázal i v moderních oborech, mezi kterými má v Česku videoherní průmysl prominentní pozici. Jako konkrétní příklad, jak by možná podpora od hlavního města pro herní společnosti mohla vypadat, zmínil technologické firmy působící v oboru chytrých technologií používaných ve městech. Takovým startupům Praha pomáhá třeba s prezentací v zahraničí.

Zřejmě žádný objem podpory od států či obcí nicméně nezvrátí blížící se zpomalení trhu. Zatímco pandemie pro herní studia celosvětově nejprve znamenala spíš příznivé období, když byli lidé nuceni hledat zábavu doma, její následky a především pokračující ekonomická krize už dopadají i na videohry.

„Z hlediska tržeb covid a lidé doma průmyslu pomohli, ale má to i negativní vlivy. Home office kreativní práci nepomohl, prodlužují se projekty a nejspíš se to v následujících měsících projeví. Vidíme to i u jiných studií, hlavně u těch startupových. Do toho ceny energií, inflace, cena práce, všechno jde proti tomu, abychom byli nadále podobně výděleční,“ představil nepěknou vizi Slavomír Pavlíček, spoluzakladatel Bohemia Interactive.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.