Zalando kupuje About You. Co se změní? Odpovídáme na deset základních otázek

Němečtí konkurenti, kteří dohromady oslovují přes 60 milionů zákazníků, spojují své síly. Jde o očekávaný krok, komentuje odborník.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zalando_about-you

Foto: CzechCrunch / Zalando / About You

Zalando kupuje About You

0Zobrazit komentáře

Německý online prodejce módy Zalando chce odkoupit svého nejbližšího konkurenta About You, jeho akcionářům proto podá návrh na koupi stoprocentního podílu. Obě společnosti jsou totiž obchodované na burze, nabídka má dosáhnout 6,5 eura za akcii (163 korun), v úterý večer se přitom prodávaly za 3,9 eura (98 korun). Představenstvo About You chce svým investorům doporučit, aby tuto nabídku přijali, souhlasí i jeho největší vlastníci skupina Otto a investiční společnost Heartland, kteří dohromady drží asi 73 procent akcií. Co tento krok znamená pro zákazníky, obchodníky a pro trh? Přinášíme odpovědi na deset základních otázek.

Proč se spojují?

Podle vyjádření chtějí obě firmy lépe uspokojovat potřeby zákazníků a partnerů s cílem pokrýt větší podíl evropského e-commerce trhu s módou a lifestyle produkty. „V oblasti B2C (prodej koncovým zákazníkům – pozn. red.) můžeme zákazníkům a značkám nabídnout odlišné a bohaté nákupní zážitky. V oblasti B2B (prodej firemním zákazníkům – pozn. red.) vytvoříme spojením našich softwarů pokročilejší operační e-commerce systém, který umožní značkám a maloobchodníkům řídit jejich tzv. multichannel podnikání v Evropě i mimo ni,“ komentuje Robert Gentz, spoluředitel a spoluzakladatel Zalanda.

Bude About You fungovat dál?

Ano. Zalando i po spojení plánuje budovat obě značky a každá z nich si má zachovat svou odlišnou identitu, které komunikují jiným stylem a mají o něco rozdílné cílové skupiny. Využít chce ale synergie v oblastech logistiky, platební infrastruktury a obchodní spolupráce.

Kolik zákazníků značky mají?

Podle vyjádření na Zalandu nakupuje asi 50 milionů zákazníků, zatímco na About You má jít o 12 milionů lidí. Podle žebříčku CzechCrunche oba prodejci patří mezi stovku největších e-shopů v Česku.

zalando-outlet-cologne-min

Foto: Zalando

Zalando Outlet v Kolíně nad Rýnem

V čem se značky odlišují?

Zalando oslovuje „módní nadšence“, orientuje se proto víc na značky jako takové, kterých má v nabídce přes šest tisíc. About You oslovuje spíš mladší publikum a více se orientuje na styl. Nakupování kombinuje se zábavou prostřednictvím živých akcí či interaktivních formátů společně s influencery na sociálních sítích – má vlastní síť 27 tisíc tvůrců obsahu, kteří dohromady vytvořili 700 tisíc „stylů“.

Co se změní pro obchodníky třetích stran?

About You si vyvíjí vlastní software Scayle, který využívá asi 200 obchodníků v Evropě a Severní Americe a má doplnit systém Zeos od Zalanda. Ten umožňuje značkám a obchodníkům řídit jejich tzv. multichannel prodej včetně logistiky v rámci jednotné platformy.

Kdy ke spojení dojde?

Zalando očekává, že se transakce dokončí v létě příštího roku, načasování ještě mohou ovlivnit regulatorní řízení od antimonopolních úřadů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jaký je širší tržní kontext?

„Jde o očekávaný krok v důsledku posilování asijských marketplaců, které jsou silné i v módě, zejména Shein. Viděli jsme to i v Česku, kdy se spojili Zoot, Different a další. V dalších letech očekávám v e-commerce podobnou konsolidaci napříč trhy i segmenty,“ komentuje Matěj Kapošváry, ředitel společnosti Shopsys, jež vyvíjí e-commerce řešení na míru.

Změní se About You personálně?

Tři zakladatelé a členové představenstva About You Sebastian Betz, Tarek Müller a Hannes Wiese jsou podle vyjádření připraveni nabídku na odkup přijmout a nadále pokračovat v práci ve svých stávajících pozicích.

Je to poprvé, co About You a Zalando spolupracují?

Není. I když jsou značky přímými konkurenty, společnou řeč dlouhodobě nacházejí u několika iniciativ na podporu odpovědnosti v módním průmyslu se zaměřením na klima Fashion leap for climate nebo proti nacismu Fashion Against Fascism.

Co říká zakladatel About You?

„Touto transakcí vzniká něco skutečně unikátního – dvě odlišné a nezávislé B2C značky slouží specifickým potřebám svých zákazníků. Zároveň se silné stránky B2B firem hladce sjednotí, aby poskytovaly komplexní a optimalizovanou nabídku pro klienty v oblasti logistiky, softwaru a služeb,“ komentuje Tarek Müller, spoluzakladatel a spoluředitel About You.

Tragicky zemřel Filip Černý, strůjce marketingového úspěchu hudebního e-shopu Kytary.cz

Sedmačtyřicetiletý manažer strávil ve společnosti osmnáct let, posledních téměř dvanáct na pozici marketingového ředitele.

Peter BrejčákPeter Brejčák

filip-cerny-1

Foto: Peter Brejčák/CzechCrunch

Tragicky zahynul Filip Černý

0Zobrazit komentáře

Česká online a e-commerce scéna tragicky přišla o jednu ze svých nejvýraznějších tváří. Během víkendu zemřel Filip Černý, marketingový ředitel e-shopu Kytary.cz. Ve firmě začal pracovat již v roce 2007, původně na dva dny v týdnu jako freelancer, v lednu roku 2013 pak nastoupil do čela marketingového týmu a přímo se tak podílel na růstu společnosti až na miliardového hráče.

Zprávy o tom, že se Černý pohřešuje, publikovala policie během víkendu. V sobotu ráno odjel autem z domu v Praze do Krkonoš, kde měl v oblasti Horních Míseček vyrazit na lyže, popsal portál iDnes.cz. V průběhu dne se přestal ozývat rodině, ta se proto obrátila na záchranné složky, pátrání pokračovalo také během neděle.

V pondělí ráno již policie informovala, že tělo Černého našla. „Odvoláváme pátrání po muži, který byl bohužel dnes nalezen již bez známek života. Příčinu úmrtí určí nařízená soudní pitva,“ napsala na síti X (původně Twitter). iDnes.cz následně doplnil, že tělo našli nedaleko jeho nabouraného auta na Jičínsku poblíž hlavního tahu z Krkonoš do Prahy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Fíďo, je nám to strašně líto. Budeme si tě pamatovat. Jako dobrého kamaráda, skvělého parťáka. S nohama na zemi a hlavou v oblacích. Děkujeme, že jsme tě mohli poznat,“ komentoval tragickou událost e-shop Kytary.cz na svém LinkedInu.

Sedmačtyřicetiletý Černý se kromě svého působení v Kytary.cz dlouhodobě věnoval také konzultacím pro další e-commerce hráče, veřejně vystupoval na odborových konferencích a byl také známou tváří v médiích, kde mimo jiné sdílel know-how o roli marketingu při růstu e-shopu z velikosti desítek milionů korun na více než miliardu.

Během letošního jara poskytl Černý osobní rozhovor pro CzechCrunch, v němž mluvil o boji s vnitřním strašákem i vyhořením souvisejícím s dlouhodobým působením v jedné roli a v jedné firmě. Popsal, jak si dokázal nastavit zrcadlo, jak se s problémy popasoval i kde pro to hledal inspiraci.