Český startup vybral na Kickstarteru 270 tisíc a rozjede výrobu nutričních tyčinek z cvrčků

Jiří SvobodaJiří Svoboda

sens3
0Zobrazit komentáře

V době, kdy se vymýšlí na světě pokrmy z kde čeho, se zapomíná na ty nejjednodušší plodiny přírody, ke kterým se dost možná lidstvo bude muset dřív nebo později vrátit. Tento trend začal podporovat český startup SENS Foods, jehož zakladatelé vymysleli nutriční tyčinky, které jsou unikátní svou hlavní přísadou.

Vše začalo docela jednoduše – dvojice Daniel Vach a Radek Hušek si uvědomila, že naše obvyklé zdroje proteinů, nejčastěji maso, jsou velmi problematické – obsahují chemikálie, aditiva a poptávka po nich způsobuje i znečištění vody, produkci skleníkových plynů či nedůstojné podmínky pro zvířata. Chtěli proto najít náhradu a tak objevili zdánlivě bizarní surovinu – cvrčky.

Nanofarm_13

Přečtěte si takéDíky tomuto startupu, si můžete doma za pár korun vypěstovat vlastní potraviny bez zaléváníDíky tomuto startupu, si můžete doma za pár korun vypěstovat vlastní potraviny bez zalévání

Ti jsou totiž přírodně udržitelným a velmi bohatým zdrojem proteinů, vápníku a železa. Navíc jejich chov vyžaduje mnohem méně času, prostoru, vody a potravy (která se navíc může skládat prakticky z čehokoliv organického), než u jiných zvířat chovaných pro maso. Aby toho nebylo málo, tak na „cvrččí mouku“ je zpracováno 80 % každého jedince krom hlavy. Například u kuřete a prasete činí tento podíl pouze 55 %, u krávy je to dokonce 40 %.

sens2

Dvojice se tak dala dohromady s renomovaným kuchařem Petrem Ocknechtem, který se již 13 let specializuje na vaření hmyzu, a vytvořili společně dvě tyčinky. První z nich obsahuje 20g kompletního cvrččího proteinu a je jediná svého druhu na světě. Dvě nabízené příchutě – tmavá čokoláda se sezamem a arašídové máslo se skořicí navíc dodávají další důležité živiny. Druhá, energetická, tyčinka pak obsahuje cvrčků méně.

Vybraná částka se přehoupla přes 10 tisíc eur

Projekt mimo jiné zaujal množství přispívajících na Kickstarteru. Za prvních 24 hodin se podařilo vybrat 17 % požadované částky a už 16. den byl vytyčený cíl 10 000 eur, přepočtu tedy 270 tisíc korun, pokořen. Nicméně kampaň stále běží a když se povede do 19. září vybrat dvojnásobek, výrobci slibují další příchutě tyčinek. Ty stávající by mohly být distribuovány už letos v prosinci s dopravou po Česku a Slovensku zcela zdarma.

sens1

Nový prohlížeč Brave umí efektivně blokovat reklamy a přitom platí tvůrcům obsahu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

brave – web
0Zobrazit komentáře

Od doby, co se na internetu objevily nejrůznější pluginy pro blokaci reklam, jsou lidé rozděleni na dva tábory – ti, co blokaci podporují a ti, co jsou proti ní. Obě strany v zásadě mají relevantní argumenty a proto se těžko hledá řešení – to by mohl nabídnout nový prohlížeč s názvem Brave. Tým v čele z bývalým CEO Mozilly, Brendanem Eichem, možná narazil na přijatelný kompromis, se kterým by byly spokojeny obě strany.

Jejich prohlížeč totiž funguje na vcelku na jednoduchém principu. V první fázi se v prohlížeči separují rychlé, relevantní reklamy od zbytku těch pomalých, invazivních a sledujících uživatele. Výdělky z první skupiny, která na stránkách zůstane, by se pak měly v ideálním případě rozdělit mezi tvůrce a všemi uživateli v poměru 70:30. Další scénáře mohou být i takové, že svůj podíl uživatel přenechá webu, nebo že podpoří web přímo za cenu kompletního odstranění reklam.

timcook

Přečtěte si takéApple musí v Irsku doplatit 351 miliard kvůli nezákonným daňovým výhodámApple musí v Irsku doplatit 351 miliard kvůli nezákonným daňovým výhodám

startup

Přečtěte si takéS Revolutem změnil bankovnictví. Do startupů investuje podle AIS Revolutem změnil bankovnictví. U investic do startupů rozhodování nechává na umělou inteligenci

Platba probíhá v bitcoinech, což také v kombinaci se systémem prohlížeče zaručuje anonymitu uživatele. Mimo jiné je použita i služba zvaná Anonize, která dokáže oddělit platbu od IP adresy. Celkově je ale celý prohlížeč velmi rychlý díky tomu, že má blokační software zabudován už přímo v sobě. Jak řekl Eiche magazínu TechCrunch:

Pokud mají mít reklamy svou roli, musí jich být méně a musí být efektivnější.

brave – web2

Brave Software navíc před několika dny získal na svůj rozvoj investici 4,5 milionu dolarů. Tyto finance budou použity jak na zaplacení posil do dosavadního čtrnáctičlenného týmu, tak na vylepšení samotného prohlížeče, který je v tuto chvíli v beta verzi. Přesto je ale už nyní ke stáhnutí zdarma.

brave_infographic_large