Podívejte se na nový koncept Mercedesu-Benz, který dokáže měnit svůj vzhled dle potřeby využití

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Mercedes-Benz Vision URBANETIC People-Mover-ModulMercedes-Benz Vision URBANETIC people-mover module
0Zobrazit komentáře

Německá automobilka Daimler AG má sice za sebou jedno z nejdůležitějších oznámení za poslední roky, když minulý týden konečně ukázala plně elektrické SUV Mercedes-Benz EQC, ale tím rozhodně nekončí. Vedle aut, která budou jezdit po silnicích již za pár let, ukázala i koncept, jak vidí mobilitu budoucnosti.

Vize, která má podle Mercedesu odpovídat tomu, jak jednou bude vypadat doprava ve městech, se jmenuje Vision Urbanetic a jedná se o plně elektrické, samořiditelné podvozky, respektive pohonné platformy. Právě v nich vidí německá automobilka budoucnost, protože využití jednotlivých vozidel se bude moci měnit podle toho, co zrovna bude potřeba.

https://www.youtube.com/watch?v=QnFvPCDj6UI

Na velice zvláštně až podivně vypadajícím podvozku dokáže Mercedes postavit buď velkou „dodávku“ pro až dvanáct osob, a nebo z něj udělat nákladní vozidlo, které naloží až 10 kubíků (respektive až 10 palet ve dvou patrech). Na elektrický podvozek jde obě varianty relativně snadno nasadit a během provozu vyměňovat.

Koncept Vision Urbanetic je určený především do hustě zalidněných oblastí a center velkých měst, kde má celkově usnadnit přepravu. I proto mají futuristicky vyhlížející vozidla vepředu a po stranách velké displeje, které zobrazují informace o jejich dalším pohybu. Signály tak dávají i chodcům, dalším řidičům nebo cyklistům, kteří díky tomu ví, co mohou od autonomně se pohybujícího dopravního prostředku čekat.

Mercedes-Benz Vision URBANETIC Cargo-ModulMercedes-Benz Vision URBANETIC cargo module

Modulární koncept elektrických autonomních vozidel Vision Urbanetic

Přestože nyní možná Vision Urbanetic neoslňuje svým designem, konceptově odpovídá nejen tomu, jak předpovídají budoucnost mobility různí experti, ale také co vytváří jiné automobilky. Toyota v rámci vlastní vize autonomní budoucnosti rovněž ukázala samořiditelné shuttle vozy nazvané e-Palettes, které mohou přepravovat jak lidi, tak doručovat pizzu nebo převážet různý náklad.

Volvo 360c Exterior

Přečtěte si takéPřeprava budoucnosti podle Volva. Koncept 360c je samořiditelné lůžkové auto i mobilní kancelářPřeprava budoucnosti podle Volva. Koncept 360c je samořiditelné lůžkové auto i mobilní kancelář

Podobně vyhlížející samořiditelné vozítko loni ukázal tak Volkswagen. Jeho Sedric je rovněž maximálně přizpůsoben pro autonomní řízení a využití najde například v přepravních službách jako Uber nebo jako školní autobus. Mercedes-Benz se tak nyní prakticky jen připojuje do řady nejvýznamnějších světových automobilek, které vidí alespoň část budoucí mobility velmi podobně. Můžeme očekávat, že podobných konceptů, kdy budou chtít výrobci vzít jednu autonomní platformu a na ni vystavět více konceptů užití, bude přibývat.

toyota-shuttle-concept

Koncept vozítek e-Palette od Toyoty

Propojená komunikační platforma

Minimálně v případě konceptu Vision Urbanetic by bylo pochopitelně potřeba vymyslet, kde by se všechny nástavby, ať už pro převoz lidí nebo nákladu, skladovaly, nebo jak by probíhala samotná výměna. Podle Mercedesu je výměna možná během pár minut, automaticky i manuálně, a německý výrobce plánuje, že by byl celý systém napojen na mobilní aplikaci a dynamický komunikační systém, který by zjišťoval, jaké typy vozidel jsou zrovna potřeba.

Když by pak systém například zaregistroval, že na jednom místě shání větší počet lidí odvoz, mohl by na místo vyslat vůz pro jejich přepravu. Jindy zase na podvozek nasadí nákladní prostor a vyšle ho, kam je potřeba. Vedle měst si Mercedes dokáže představit využití také ve velkých továrnách nebo na letištích, kde už ostatně podobné shuttle busy fungují. Jen zatím nejsou autonomní a obvykle ani elektrické.

volkswagen-cedric

Koncept samořiditelného shuttle vozu Volkswagen Cedric

Mercedes-Benz Vision URBANETIC People-Mover-ModulMercedes-Benz Vision URBANETIC people-mover module

Koncept Vision Urbanetic od Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Vision URBANETIC People-Mover-ModulMercedes-Benz Vision URBANETIC people-mover module
Weltpremiere Vision URBANETIC, Kopenhagen 2018World Premiere Vision URBANETIC, Copenhagen 2018
Mercedes-Benz Vans Vision URBANETIC Skateboard-ChassisMercedes-Benz Vans Vision URBANETIC skateboard chassis
Mercedes-Benz Vision URBANETIC People-Mover-ModulMercedes-Benz Vision URBANETIC people-mover module
Mercedes-Benz Vision URBANETIC People-Mover-ModulMercedes-Benz Vision URBANETIC people-mover module

Foto: Daimler AG

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

V Senegalu roste futuristické město za 2 miliardy dolarů, které má řešit problém s přelidněností

diamniadio
0Zobrazit komentáře

Zatímco jsme nedávno informovali o plánech zpěváka a producenta Akona na vlastní projekt, který si dal za cíl vybudovat soběstačné město na podporu senegalských obyvatel, samotný africký Senegal je s podobným snažením ještě dál. Senegalská vláda totiž postupně podporuje stavbu nového města s názvem Diamniadio, které má kompletně vyrůst do roku 2035 a stát bezmála 2 miliardy dolarů.

Diamniadio leží zhruba 32 kilometrů od hlavního města Senegalu, Dakar, jež má dlouhodobě problém s přelidněností a vysokou nezaměstnaností. Město rychle vyrostlo na bezmála 3 miliony obyvatel a podobně rychle rostou i ceny nemovitostí a samotných pronájmů, stejně jako má město problém s infrastrukturou dopravy, vedoucí k zácpám a přetíženosti.

To vše má nový projekt pod financováním lokální vlády řešit tím, že vybuduje mimo jiné kapacitu pro ubytování bezmála 350 tisíc obyvatel, v levnějších až po luxusní byty. Kromě bydlení má být na celkové ploše 4 tisíc akrů také industriální park, státní budovy nebo univerzita pro zhruba 30 tisíc studentů.

diamniadio7

Plánovaný pětihvězdičkový hotel v areálu Diamniadio

Ze strany senegalských obyvatel i některých kritiků se ovšem za celým projektem mimo nadšení skrývají také opodstatněné obavy. Jedna z hlavních je například to, že senegalská vláda na projektu utrácí miliardy dolarů s nejasným výsledkem i přesto, že se celá země řítí do obrovské krize, ve které pouze postupně prohlubuje svůj dluh, což je dlouhodobě neudržitelné.

beatsaberarcade3

Přečtěte si takéTvůrci české VR hry Beat Saber spustili v Koreji další arkádové automaty i novou herní úroveňTvůrci české VR hry Beat Saber spustili v Koreji další arkádové automaty i novou herní úroveň

Vzhledem k dlouhému časovému rozptylu výstavby se navíc může v konečné fázi ukázat, že je většina nově vystavených ubytovacích jednotek pro běžné obyvatelstvo nedostupná a celá oblast tak, podobně jako některé oblasti ve Spojených arabských emirátech, bude sloužit především pro bohatší zájemce.

I když jsou detaily všech součástí výstavby prozatím nejasné, jeden z aktuálně nejpodrobněji zpracovaných projektů, Diamniadio Lake City (DLC), byl již představen.

Na několik jeho detailů se můžete podívat níže:

diamniadio2
diamniadio5
diamniadio3
diamniadio4
diamniadio6

Nákupní středisko, propojené s byty a národní knihovnou

diamniadio8

Vnitřek nákupního střediska

diamniadio9

Foto: Hussein Bakri/BAD Consultant/Semer Group