Snoop Dogg chce efektivnější rozvoz marihuany. Do mladého startupu Dutchie investuje miliony dolarů
Marihuana se ve Spojených státech postupně stává velkým byznysem. A kupodivu zcela legálním. Rekreační užívání této látky na americké půdě totiž do dnešního dne schválilo už devět států (plus Washington, D.C.) a tamní startupová scéna se rázem rozrostla o další segment – rozvážení marihuany. A na to slyší i rapová legenda, seed investor a současně jeden nejvýraznějších propagátorů legalizace marihuany Cordozar Calvin Broadus, spíše známý jako Snoop Dogg.
Ten se prostřednictvím venture kapitálového fondu Casa Verde Capital, který před třemi lety za výhradním účelem financování marihuanových projektů spoluzaložil, podílel jako hlavní investor na investičním kole do oregonského startupu Dutchie, specializujícího se na zprostředkovávání rozvážek marihuany (a produktů z ní vyrobených). I díky podpoře dalších investičních skupin jako Durant Company, kterou založila basketbalová hvězda Kevin Durant, nebo Sinai Ventures se tak Dutchie podařilo získat okolo 3 milionů dolarů.
Poskytnutá částka, jejíž nezveřejněná část putovala i ze 45milionové kasy Casa Verde Capital, by pak následně měla sloužit pro expanzi. Dutchie aktuálně působí jak v domovském Oregonu, kde byl podnikatelem Rossem Lipsonem (CEO) v roce 2017 spoluzaložen, tak i ve Washingtonu a Michiganu, přičemž ještě tento měsíc by svůj byznys měl rozšířit i po Kalifornii, Nevadě a Coloradu. Výhledově by se měl dostat také do Kanady, která má rekreační užívání marihuany 17. října legalizovat.
Snoop Dogg skrze Casa Verde Capital investoval již do 10 startupů. Ač nejsou všechny striktně marihuanové, k její distribuci by mohly pomáhat
Co se týče podstaty služby, kterou Dutchie nabízí, jde o poměrně přímočarý (ač ne příliš tradiční) byznys: na svém webu nabízí vyhledávač až stovky specializovaných výdejen marihuanových produktů (od květin po vaporizéry či potraviny), ze kterých si zájemci vyberou a zašlou objednávku. Z dané výdejny pak zboží vyzvedne kurýr, který není součástí Dutchie (je outsourcován), a doveze jej zájemcům přímo domů. Stavit se pro něj však mohou i samotní zákazníci přímo do prodejny.
Nejde tedy o žádný přelomový nápad. Rozvážkových služeb existuje po celém světě včetně Česka celá řada. Nicméně s ohledem na trend, kdy si konopí mohou téměř v jakékoliv podobě legálně vychutnávat američtí občané starších 21 let (ve vybraných státech) bez nutnosti opouštět svůj domov, pokud dostanou chuť, se jedná o logický krok. Ostatně se o to stejné snaží i služby Nugg, Ganjarunner nebo Eaze, do které Snoopův Casa Verde Capital také v dřívější době investoval.
“Tvoříme nástroj, který pomůže zájemcům se orientovat v tomto rozvážkovém segmentu. Učíme je, aby si kupovali zážitky. Pokud by naši platformu neměli před sebou, byli by nuceni jít do výdejny a vzít si produkt na základě doporučení prodejce,” vysvětluje Lipson možnost, jakou zákazníci nyní mají, pro server TechCrunch.
Marihuanová Coca-Cola
Mezitím, co v USA roste nový byznysový segment pro rozvoz konopí, nápojový gigant Coca-Cola se postupně chystá uzavřít partnerství s kanadským pěstitelem marihuany Aurora Cannabis, aby mohl do svých produktů tuto látku zahrnovat. Údajně by mělo jít o speciální příměs s kanabidoidem CDB (součást wellness drinků), který by měl ulevovat od bolesti, křečí a zánětů.
Vedle toho, že by Coca-Cola rozšířila už tak široké portfolio nabízených nápojů (které by se vzhledem k akvizici oblíbeného kavárenského řetězce Costa Coffee mohlo ještě rozrůst), by šlo o první vstup významného výrobce nealkoholických nápojů na trh s konopnými výrobky. Zatím je však nejisté, v jaké fázi celé jednání je.