Holky, nebojte se podnikat. I díky Woman Startup Competition v Česku přibývá úspěšných ženských startupů
Finalisté Women Startup Competition
Startupových soutěží je v dnešní době už i u nás velká spousta, pro většinu z nich ale platí, že téměř většinovou účast v nich mají obvykle muži, respektive jejich začínající firmy. Potvrzuje to i Pavlína Zychová, která se rozhodla stávající situaci změnit a snaží se motivovat ženy, aby se nebály pustit do vlastního podnikání. „Existuje několik startupových soutěží, ale problém je v tom, že se jich účastní málo žen,“ říká. Pavlína je společně s Janou Hodboďovou organizátorkou české Women Startup Competition, která má kořeny v Maďarsku, ale její záběr roste.
Když se organizátoři rozhodli rozšířit ženskou startupovou soutěž i do dalších evropských zemí, pro Česko si vybrali právě Pavlínu, která byla tenkrát sama jednou ze soutěžících. Letos tak akci u nás organizovala již třetím rokem a právě ta byla podle ní tou zatím nejvydařenější, co se týče množství zapojených startupů. „První rok jsme se bály, že nikdo nepřijde. Přihlášených bylo jenom deset startupů a letos jich bylo už 37, což je obrovský skok. Jsem za to neskutečně šťastná!“
Do finále české Women Startup Competition se probojovalo osm nejlepších začínajících firem, které měly za úkol svůj produkt či službu obhájit před sedmičlennou porotou složenou z investorů a osobností českého byznysu. Finálový večer se konal 12. února v pražském coworkingu Impact Hub a samotné soutěži předcházel ještě půldenní bootcamp, který měl za úkol finalistky naučit, jak co nejlépe prezentovat před odbornou porotou, a provést účastnice dalšími důležitými aspekty podnikání.
Vítěz jede do Londýna
Vítězem soutěže se stala Jarmila Kowolowská se svou službou Grason, která umožňuje přes mobilní aplikaci nábor pracovníků v oblasti gastronomie a hotelnictví a od loňského roku zprostředkovala přes 2 500 směn. Restauracím a dalším gastropodnikům tak v době nízké nezaměstnanosti pomáhá s doplnění podstavu, který je obor dlouhodobě trápí. Ačkoliv by se mohlo zdát, že nápad na založení služby vznikl z vlastní negativní zkušenosti, pravda je úplně jiná.
„S nápadem na službu za mnou přišla kamarádka. Tenkrát jsem neměla ke gastronomii ale vůbec blízko, tak jsem nápad zatím nechala ležet, ale potom jsem se k tomu asi po dvou letech vrátila a začala jsem se o tom bavit s lidmi, kteří mě velmi podporovali,“ vzpomíná na své podnikatelské začátky Jarmila Kowolowská. Grason má dnes v databázi přes 70 pražských klientů, mezi které patří například jeden z podniků sítě Ambiente Pizza Nuova, restaurace Hybernia, Národní pivovar a spousta dalších. Na brigádu v jedné z restaurací nebo hotelových podniků už dnes v aplikaci čeká přes 700 tzv. grasonů.
„V databázi máme 700 lidí, kteří chodí pracovat přes naši aplikaci. Ti lidé se dělí na dvě pomyslné skupiny. Jedni mají stálý úvazek a díky nám si vlastně jednoduše přivydělávají a potom jsou lidé, kteří pracují pouze přes tyto brigády a chtějí být pánem svého času, takže se sami rozhodnou, kdy a kam půjdou pracovat,“ popisuje fungování služby její zakladatelka. Jarmilu Kowolowskou nyní čeká obhajoba projektu před investory na mezinárodním finále soutěže v Londýně.
Nedostatečná motivace českých žen podnikat
Celým finálovým večerem hosty prováděla právě podnikatelka Pavlína Zychová, která sama spoluzaložila cestovatelský startup myStay a na níž je na první pohled patrné, že si to naplno užívá. Sama to komentuje tak, že má obrovskou motivaci pro podporu žen v podnikání, a vidí, že je to v Čechách nutností.
„Holky mají o podnikání špatné povědomí ze školy, často mi říkají, že o důležitých věcech při studiu vysoké školy ani neslyšely. Chlapi víc podnikají, protože jsou to větší rváči. Ženy vede společnost k takové té typické ženské přirozenosti, mít děti a jen se starat o rodinu a domácnost. Sama znám několik žen, které dokáží bez větších problému být skvělými matkami a zároveň vést vlastní podnikání. Jenom prostě musí překousnout fakt, že občas budou mít doma nepořádek nebo děti budou mít studenou večeři,“ komentuje situaci ambasadorka ženské startupové soutěže v Česku.
Sama Pavlína Zychová ale říká, že jejím cílem není vybudovat feministické hnutí, jen je u žen podle ní potřeba motivovat mnohem větší. V podnikání ale podporuje i muže a chce své poslání šířit mezi všechny. „Ačkoliv to podle názvu tak vypadá, soutěž není jenom pro holky. Snažíme se, aby na akci bylo i co nejvíce chlapů, protože moje poselství má být pro všechny.“
Druhé místo v soutěži obsadil startup Genster, za nímž stojí Michaela Kloudová a který se soustředí na odjakživa existující problém s nakupováním mužů. Pro jednodušší život jim tak nabízí možnost na základě jejich módních preferencí oblečení zaslat až domů, z něhož si zákazník sám vybere, co se mu líbí, a zbytek zašle zpět. Důležitým aspektem služby je také sběr dat o mužských preferencích v módě, které plánuje startup aplikovat pro další fungování a přesnější výběr zboží. Pro další rozvoj navíc Genster získal na začátku roku několikamilionovou investici.
Čistě ženský produkt
Třetí místo obsadil startup Snuggs, který vyvinul speciální menstruační kalhotky s nanovlákny a během finálového večera si nakonec odnesl také první cenu v hlasování diváků, jež zaujal nejvíce. Linda Šejdová, která firmu založila společně se svým kolegou, přišla s nápadem na vlastní startup, když nebyla spokojená s kvalitou již existujících produktů.
„Vyzkoušeli jsme konkurenční kalhotky a zjistili jsme, že jejich technologie se dá ještě o mnoho zlepšit. Vzhledem k tomu, že v Čechách je nanotechnologie velmi rozšířená, napadlo nás oslovit právě českou firmu. Dnes náš produkt už přes rok vyvíjíme,“ říká. Podobnou technologii ostatně využívá pro změnu po pleťové masky také jiný český startup [n]fibrecare, za kterým stojí rovněž žena, Lili Berezkinová.
Ačkoliv Snuggs dnes vedou dva Češi, nemají v plánu se prezentovat jako česká firma. Jejich cílem pro tento rok je spuštění crowdfundingové kampaně na globálním Kickstarteru, která by jim měla přinést peníze na další vývoj a pro začátek velkovýroby.
„Od začátku víme, že se chceme prezentovat jako zahraniční firma. Potřebujeme se proto spojit se zahraničními investory, kteří se v tomto oboru pohybují. Teď máme v plánu spustit menší kampaň v Čechách, kdy budeme chtít prodat asi 100 až 200 kusů kalhotek, abychom dále testovali a získávali feedback. Potom se chystáme spustit již zmiňovanou kickstarterovou kampaň, a to buď v Londýně, nebo Berlíně, to ještě stále zvažujeme,“ komentuje držitelka bronzového místa plány na další rok.
Mezi dalšími soutěžícími byla také služba ABES pro zjednodušení pronájmu a prodeje nemovitostí, která nabízí jednoduché vytváření smluv, dále aplikace pro crowdfundingové investice do nemovitostí s názvem BrikkApp, ekologické a modulární domy Ecokit, služba nabízející osobního asistenta ImpromptMe a aplikace Travel a la carte spojující veškeré služby při cestování do jediné aplikace.
Pavlína Zychová doufá, že stejně jako v předchozích dvou ročnících tak soutěž na světlo vynese startupy s velkým potenciálem, které se budou těšit úspěchu jak u nás, tak i v zahraničí. Jedním z účastníků minulých ročníků byla například dnes již velmi úspěšná firma Frusack, která vyrábí ekologické sáčky na potraviny, nebo startup Daytrip.
„Finále ukázalo, jak máme v České republice nadšené a zajímavé podnikatelky a že zájem o podnikání u žen roste. Na vyhlášení přišlo přes 200 lidí, tedy zatím nejvíce v historii soutěže,“ dodává spokojená Pavlína Zychová.