Modrá pražská tramvaj T3 Coupé od Anny Marešové získala prestižního designového Oscara

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

T3coupe

Foto: Anna Marešová designers

Legendární tramvaj T3 Coupé

0Zobrazit komentáře

Po Praze jezdí tramvaje všeho druhu, různé modely s různými polepy, ale vyhlídková tramvaj T3 Coupé vyčnívá nade všemi. Speciální modrou tramvaj pro Prahu navrhla designérka Anna Marešová a o tom, že se jí dílo skutečně povedlo, svědčí výsledky prestižní mezinárodní soutěže Red Dot Design Award, která je ve světě designu považována za obdobu filmových Oscarů.

Modrá tramvaj si odnesla tzv. Red Dot Honourable Mention 2019, tedy ocenění za mimořádný počin v designu a konstrukci produktu, a že nejde jen tak o ledajakou soutěž, dokazuje vysoká konkurence. Anně Marešové a její tramvaji T3 Coupé konkurovalo více než 5 500 produktů z 55 zemí, přičemž každý projekt svým přísným okem posuzovaly čtyři desítky odborníků z řad designérů, profesorů i novinářů z celého světa.

„Jsou to dva splněné sny. První, že jsem mohla navrhnout novou tramvaj, která se skutečně vyrobila a jezdí, a druhý, že se lidem ta tramvaj líbí a funguje. To je pro designéra ta nejlepší zpětná vazba. A takto vnímám i cenu Red Dot. Mám z ní opravdu velkou radost a vážím si toho, že mne Dopravní podnik na tuto spolupráci oslovil,“ uvedla k nejnovějšímu ocenění česká designérka Anna Marešová.

tramvaj-t3-coupe4

Foto: Anna Marešová designers

T3 Coupé v tradičních modro-bílých barvách

Pro šéfku studia Anna Marešová designers nicméně není letošní designový Oscar premiérovým. Už před třemi lety v soutěži Red Dot Design Award, která se v německém Essenu koná již od roku 1955, uspěla se svým designovým vibrátorem značky Whoop.de.doo, jež nadále aktivně rozvíjí. Loni si však odskočila také do dopravního světa, kdy ve spolupráci s pražským Dopravním podnikem navrhla vyhlídkovou tramvaj, která parkuje ve Vozovně Střešovice a pořádají se v ní okružní jízdy po hlavním městě.

Modrá tramvaj vychází z tradice původních vozů Tatra T3, kterou se však Anna Marešová se svými kolegy snažila přizpůsobit dnešním trendům. Přívlastek Coupé například získala díky inspiraci v automobilovém světě. „Důležitý byl také název. T3 Coupé vnímám jako takový ‚old timer‘. Má jedny dveře, takže s pojmenováním jsem se inspirovala u automobilů,“ přibližuje Marešová, se kterou na projektu spolupracoval kolega Tomáš Chludil a grafický designér Jiří Toman.

tramvaj-t3-coupe3

Foto: Anna Marešová designers

Interiér

Celý projekt, jehož zadavatelem i investorem byl Dopravní podnik hl. města Prahy, trval od prvního návrhu až po kompletní výrobu dva roky a na tramvajové koleje se poprvé T3 Coupé postavila loni na podzim. Vzhledem k tomu, že jde primárně o vyhlídkovou tramvaj, jde o polootevřený vůz, jehož součástí je i bar. Také u něj se Marešová inspirovala u historických typů, a tak jeho design vychází z původního pultíku na prodej jízdenek použitého v tramvaji T1.

Aby byl zážitek dokonalý, získají cestující při každé jízdě i originální T3 Coupé jízdenku, kterou si mohou „cvaknout“ tak, jak si mnozí ještě pamatují z doby analogové. V tramvaji totiž nechybí ani původní znehodnocovač jízdenek a řidiči i obsluha vozu jsou oblečeni v unikátních T3 Coupé uniformách, které navrhl Česlav Jaroš.

tramvaj-t3-coupe2

Foto: Anna Marešová designers

Předek tramvaje T3 Coupé

tramvaj-t3-coupe6
tramvaj-t3-coupe5

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Aplikace Revolutu už umí česky. Fintechový startup má v Česku již přes 60 tisíc uživatelů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

0Zobrazit komentáře

Je to necelý měsíc, kdy jeden z nejrychleji rostoucích fintechových startupů Revolut oznamoval, že překonal hranici 4 milionů uživatelů. V České republice jich měl tou dobou přes 56 tisíc a také tuzemská základna neustále roste. Revolut nyní pro CzechCrunch prozradil, že tu již eviduje přes 60 tisíc zákazníků, pro které si navíc připravil důležitou novinku – aplikaci v češtině.

Revolut roste jako z vody po celém světě a uživatelé neustále přidává i v Česku, ale možný další rozvoj dosud brzdil fakt, že mobilní aplikace, která je středobodem celé fintechové služby, byla pouze v angličtině. Pro mnoho uživatelů to není problém, ale pro masovější rozšíření je lokalizace důležitá. Poslední update, který tento přistál v Google Play a App Storu, již však češtinu (spolu s japonštinou) přináší.

revolut-cestina

Aplikace Revolutu je nově v češtině

„Revolut roste jako nikdy předtím, v České republice nyní máme již přes 60 tisíc uživatelů a věříme, že díky právě zveřejněné české verzi aplikace uživatelská základna dále masivně poroste. Nyní má již opravdu každý Čech možnost využívat služby Revolutu a vyhnout se tak vysokým poplatkům za služby u tradičních bank,“ komentuje pro CzechCrunch David Pavliska, business development manažer Revolutu. Zda se brzy dočkáme i českých IBAN účtů, jak již na podzim sliboval, však neprozradil.

Jednou z hlavních funkcí Revolutu je možnost instantního převodu peněz do 24 různých měn, a to za mezibankovní kurzy, tedy výhodněji, než za kolik vám peníze převede banka. K tomu navíc nyní britský fintech přidává novou funkci v podobě tzv. Auto-Exchange, díky které si můžete nechávat převádět peníze mezi jednotlivými měnami automaticky.

revolut-storonsky-yatsenko

Přečtěte si takéČerný týden Revolutu. Úspěšný příběh fintechového jednorožce utrpěl několik trhlinČerný týden Revolutu. Úspěšný příběh fintechového jednorožce utrpěl několik trhlin

Princip tkví v tom, že si nastavíte, při jakém kurzu chcete peníze převést, a jakmile tento kurz nastane, Revolut vám vybrané prostředky automaticky převede. Můžete si tedy například nastavit, že chcete převést 1 000 korun na eura až ve chvíli, kdy bude jedno 1 euro za 25,5 koruny, a Revolut se o vše postará. Využití této funkce je celá řada a navíc je možné Auto-Exchange využít i u kryptoměn.

david-pavliska-revolut

David Pavliska, business development manažer Revolutu pro Českou republiku

Novinku pak tento týden britský fintech představil rovněž pro svou službu Revolut Business, v němž nabízí pro firemní zákazníky i internetové rozhraní, instantní převody, předplacené karty a další výhody. Revolut Business používá přes 80 tisíc firem, které nyní mohou přijímat přímo na účty Revolut platby z významných finančních platforem jako PayPal, Amazon nebo Stripe. Kdo tedy například obchoduje přes tyto platformy, může si je napojit do Revolutu, kam mu následně automaticky chodí veškeré peníze.