Nová streamingová služba od Disney bude obsahovat veškerou tvorbu studia od dvacátých let

bob-iger

Foto: MasterClass

Bob Iger

0Zobrazit komentáře

V letošním roce se na poli streamingových služeb odehraje velká bitva, která může zamíchat mnoha kartami. Ke konci roku má totiž na trh vstoupit vlastní streamingová služba Disney s názvem Disney+, kterou má na starosti nynější CEO společnosti Bob Iger. Ten již dříve naznačil, že Disney postupně upustí od licencování dalším službám a nechá si množství titulů pouze pro sebe jako exkluzivitu. Může tím sice přijít o stovky milionů dolarů ročně, ale zároveň získá zásadní konkurenční výhodu.

Po akvizici obří skupiny 21st Century Fox, která vlastní práva například na seriál Simpsonovi nebo American Horror Story, má tak Disney v repertoáru množství titulů, včetně těch, které spadají pod Marvel (Avengers), Lucasfilm (Star Wars) nebo Pixar (Toy Story). Například marvelovka Captain Marvel, která nyní běží v kinech, se dostane pouze na Disney+ a ostatní platformy jako Netflix či Hulu budou mít smůlu.

Další velká věc, kterou nyní Bob Iger z Disney oznámil, je i zpřístupnění celého filmového archivu společnosti (převážně s animovanými filmy) právě pro novou streamingovou službu. Proč je to tak zásadní? Politika Disney spočívá v tom, že jakmile je film určitou dobu v oběhu a prodeji, Disney ho jednoduše uzavře do pomyslného trezoru a uvolní zase až za určité období. Tím se stávají některé tituly exkluzivnějšími, než by se mohlo zdát.

travis-gergen-193909

Foto: Travis Gergen/Unsplash

Socha Walta Disneyho v Anaheimu

Katalog uzavřené tvorby Disney čítá desítky snímků již od dvacátých let minulého století, kde jsou opravdové klenoty jako Dumbo či Sněhurka a sedm trpaslíků až po nejnovější trháky jako Zootopia či Frozen. Všechny tyhle novinky jen umocňují netrpělivost fanoušků při čekání na spuštění, které se nezadržitelně blíží. Podle Igera ovšem bude pobláznění kolem podobných novinek postupně upadat a půjde především o novou tvorbu a její kvalitu.

hubhub-na-prikopech-mm

Přečtěte si takéCoworking HubHub se na pražských Příkopech rozrostl o další patro. Poslouží větším firmám a startupůmCoworking HubHub se na pražských Příkopech rozrostl o další patro. Poslouží větším firmám a startupům

Disney už nyní tvoří pro Disney+ spoustu exkluzivního a nového obsahu, včetně množství vlastních seriálů. Mezi těmi se objeví například seriál The Mandalorian na motivy Star Wars od režiséra marvelovky Iron Man a Iron Man 2. Za 8 až 15 dolarů měsíčně tak fanoušci dostanou přístup k novému materiálu, stejně jako dlouho zapomenutým peckám, pro které museli často sahat například na drahá DVD z druhé ruky, která se s omezeností stávají sběratelskou raritou.

Pokud k tomu připojíme fakt, že se již filmy Disney neobjeví nikde jinde než na vlastní streamingové platformě a v kinech, může jít o zásadní konkurenční hru, která ke službě přivede spoustu stávajících uživatelů Netflixu, HBO, Hulu či Amazon Prime Video. Spíše než že by ovšem přešli na Disney+ kompletně, budou ho využívat jako doplněk pro tituly, které jednoduše nikde jinde nebudou, to bude ovšem záviset na ceně.

Nejzásadnější ituly, které se díky otevření trezoru Disney na nové platformě objeví:

  • Sněhurka a sedm trpaslíků (1937)
  • Pinocchio (1940)
  • Dumbo (1941)
  • Bambi (1942)
  • Popelka (1950)
  • Alenka v říši divů (1951)
  • Peter Pan (1953)
  • Lady a Tramp (1955)
  • Šípková Růženka (1959)
  • 101 dalmatinů (1961)
  • Kniha džunglí (1967)
  • Malá mořská víla (1989)
  • Kráska a zvíře (1991)
  • Aladdin (1992)
  • Lví král (1994)

Další nové informace ohledně Disney+ můžeme očekávat 11. dubna při telefonátu šéfa Disney s investory.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Největší český prodejce videoher JRC navýšil tržby na 538 milionů korun. Zisk přesáhl 10 milionů

jrc
0Zobrazit komentáře

Česká republika byla na poli her vždy takovým světovým unikátem. Na tak malou zemi zde vzniklo hned několik globálních titulů, které trhaly prodejní rekordy, a Česká republika na tomto poli získala výrazné globální povědomí. Ať už mluvíme o úspěchu Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios, které se nedávno nechalo v miliardovém dealu odkoupit, dřívějších hitech jako Mafia nebo třeba ARMA či nynější fenomény v podobě Space Engineers a VR hry Beat Saber. Mimo samotného vývoje v Česku se ovšem daří i na poli prodeje her.

Jeden z největších tuzemských prodejců her a příslušenství, JRC, zveřejnil výroční zprávu za předchozí fiskální rok, který trval od 1. 2. 2017 do 31. ledna 2018 a v němž utržil 538,3 milionu korun, což představovalo nárůst o 12,1 milionu korun oproti předcházejícímu roku. Zisk se zastavil na hranici 10,5 milionu korun po zdanění, což nicméně bylo o 2,4 milionu korun méně než v předcházejícím roce. Zásadní vliv na nárůst tržeb měly digitální produkty, merchandising neboli oblečení, figurky či doplňky, stejně jako rostoucí počet herních konzolí, pro které si standardně hráči hry kupují, než aby je stahovali.

Následující fiskální rok by měl pro JRC znamenat další několikaprocentní nárůst, v rozmezí čtyř až šesti procent. V plánu má ovšem česká jednička na tomto poli také rozšířit počet svých prodejen, kterých se momentálně po Česku nachází 36, a také výkup či prodej konzolí a her z druhé ruky. Největší úspěch sklízí dle všeho prodejny v nákupních centrech, které má firma například v brněnské Olympii, ostravském Avion Shopping Parku a samozřejmě v pražských obchodních centrech Letňany či Nový Smíchov. Dalších 15 prodejen má firma na Slovensku.

Očekává se další konsolidace trhu

Celé JRC, které bylo v původní formě založeno již v roce 1989, představuje v rámci trhu v Česku přibližně třetinový podíl a od roku 2015 patří pod společnost Hamaga, kterou vlastní podnikatel Michal Šnobr. Hamaga odkoupila podíl od investičního fondu Genesis Capital a minoritního akcionáře Slavomíra Pavlíčka za nespecifikovanou částku. Vedle JRC nicméně v Česku funguje i několik dalších zaběhlých prodejců, jeden z těch nejzásadnějších je Xzone.

xzone

Xzone na to jde trochu jinak, soustředí se převážně na e-shop a několik městských prodejen, jež slouží často spíše pro zapálenější hráče, kterým oproti tomu ale nabízí i spoustu různých předprodejů či exkluzivních sběratelských předmětů. Xzone zakončilo svůj fiskální rok 2017 s obratem ve výši 110,4 milionu korun.

Kalashnikov-KUB-UAV-drone

Přečtěte si takéSlavné AK-47 je minulost. Kalašnikov pracuje na kamikaze dronu a chce ho nabídnout menším armádámSlavné AK-47 je minulost. Kalašnikov pracuje na kamikaze dronu a chce ho nabídnout menším armádám

O dva roky dříve Xzone odkoupil obchod GameExpres, díky kterému své fyzické lokality rozšířil. Po fúzi zůstal v Xzone jeho zakladateli a CEO Martinu Schovancovi 30% podíl, dalších 20 % vlastní Jan Hanuš, 20 % Jiří Pospíšil, 15 % Bohuslav Schovanec a 15 % Ladislav Hadač. Dle slov zakladatele Xzone Martina Schovance je stav, kdy jsou v Česku desítky různých prodejců, neudržitelný, a jednoduše se bude muset postupně dál konsolidovat. Výsledky za loňský rok jeho firmy budeme nicméně znát až koncem aktuálního měsíce.