Parašutistou ve vesmíru. Zážitky.cz v Praze vytvořily unikátní virtuální realitu ve větrném tunelu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

0Zobrazit komentáře

Nasadí vám kombinézu, dají špunty do uší, na hlavu helmu a na oči brýle pro virtuální realitu. A pak s vámi skočí. Řeč je o větrném tunelu v pražské Hurricane Factory, kde se až dosud tradičně létalo vzduchem, ale pak přišel zážitkový portál Zážitky.cz a rozhodl se, že mu to nestačí. Přestože je pro mnoho lidí už jen třeba simulace volného pádu jako z letadla zážitkem sám o sobě, co když vám nabídnou, že můžete být parašutistou rovnou ve vesmíru?

Větrný tunel se v Česku stává stále větší atrakcí. Je mnoho lidí, kteří by si chtěli vyzkoušet skok padákem, ale strach jim nedovolí nasednout do letadla, nechat se vynést do nebes a pak udělat krok do prázdna. Jan Hájek z českého zážitkového portálu Zážitky.cz to sám zažil a ví, jak moc velký adrenalin to je. Ostatně v jeho životě sehrál jeden takový seskok osudovou roli.

„Mám za sebou paravýcvik a tři samostatné seskoky. Bál jsem se jako čert,“ vzpomíná na zážitek zhruba před patnácti lety, který vede k tomu, proč jsme se vlastně v pražských Letňanech v prvním a dosud jediném větrném tunelu v České republice sešli. Od zmíněného seskoku a paravýcviku Jana Hájka totiž vše směřovalo k tomu, že vám jednou nasadí na hlavu brýle pro virtuální realitu a nechá vás zažít něco podobného, co okusil sám na vlastní kůži.

jan-hajek-zazitky.cz

Šéf Zážitky.cz Jan Hájek

„Bál jsem se, protože člověk přeci jen dělá něco, co není úplně normální. Když jsem ale úspěšně přistál do kukuřice a přežil to, vystříkly mi všechny ty endorfiny a nadšení, a když jsem šel zpátky na letiště, měl jsem pocit, že v tu chvíli dokážu cokoliv. Tehdy jsem si řekl, že právě to chci lidem lidem prodávat a založil díky tomu Zážitky,“ popisuje Hájek start zážitkového portálu, který na tuzemském trhu jako jeden z mála přežil předchozí turbulentní roky a dnes je producentem podobných netradičních zážitků.

Dlouho to byla nuda

Kolem roku 2012, kdy tuzemský trh se zážitky a slevami zažil dramatické změny a mnoho projektů skončilo, přežily Zážitky.cz klinickou smrt a nyní jsou opět na slušné růstové trajektorii. „Loni jsme prodali 16 tisíc zážitků s tržbami ve výši 35 milionů korun. Letos chceme atakovat 50 milionů,“ hlásí Hájek, jehož hlavním trumfem pro letošní sezonu je právě létání ve větrném tunelu doplněné o virtuální realitu.

Větrný tunel už sám o sobě patřil k nejžádanějším zážitkům, ale Hájkovi a jeho kolegům to nestačilo. Ve virtuální realitě už tvoří například některé únikové hry, které jsou rovněž stále více vyhledávané, a virtuální realita ve vzduchu je další krok ve strategii, kdy si Zážitky.cz vytváří vlastní zážitky, aby se na trhu co nejvíce odlišily a zákazníkům nabídly zase něco jiného.

zazitky-hurricane-factory3

„Zážitkový trh byl dlouhou dobu nudný. Začali jsme generovat atypické zážitky, které si vytváříme sami. Jsme například jediní, kdo skáče padákem z balónu, dokonce jsme si na to i dva balóny koupili. Další z projektů bylo propojení VR a větrného tunelu. Oproti skoku z letadla je to naprosto bezpečné, přičemž virtuální realita zážitek hodně přiblíží,“ popisuje 41letý Jan Hájek, který je už dvě dekády vášnivým hráčem Dračího doupěte a představa, že si ho jednou zahraje s kamarády ve virtuální realitě, ho prý nepřestává lákat a fascinovat.

invent-2

Přečtěte si takéČeský startup Invent Medical získal za své 3D tištěné zdravotní pomůcky hned dva designové OscaryČeský startup Invent Medical získal za své 3D tištěné zdravotní pomůcky hned dva designové Oscary

Proto si vybral virtuální realitu i pro populární větrný tunel, v němž chtěl klientům co nejvěrněji nasimulovat, jak seskok padákem z letadla vypadá. Tím se vracíme na samotný začátek příběhu, kdy jsem se oblékl do kombinézy, nasadil přilbu a na ní brýle Oculus Go, které nepotřebují žádný kabel, a naskočil do víru větrného tunelu.

Projekt za miliony korun

Jelikož s brýlemi na očích nic kolem sebe v reálném světě nevidíte, jste odkázán na instruktora, který „letí“ s vámi. Mezitím se vám již před očima objeví silueta letadla, odpočet, otevřené dveře a pod nimi v dálce země. Nikdy předtím jsem ve větrném tunelu nebyl, ale vše mi přišlo přirozené a zážitek to byl zajímavý. A strach jsem vůbec neměl. Jelikož jste podvědomě přenesení právě do virtuální reality, vlastně ani nevnímáte, co se děje kolem vás, tedy ani že se zrovna vznášíte kdesi v prostoru – to všechno jen dokresluje sílu zážitku, že letíte z nebes směrem dolů.

I proto se prý lidé, kteří jdou do tunelu vůbec poprvé a mají hned virtuální brýle na hlavě, pohybují ve vzduchu mnohem přirozeněji. I když je s nimi neustále instruktor, který je v případě potřeby postrčí nebo řekne, jak držet tělo, jsou většinou jejich lety ve VR mnohem plynulejší. Mozek zkrátka vnímá, jako by byl skutečně ve vzduchu, a tělo na to reaguje přirozeně. Když si pak zkoušíme do větrného tunelu naskočit i bez virtuální reality, je koordinace celého těla opravdu složitější, když si naplno uvědomíte, že jste ve vzduchu a vznášíte se nebo padáte. Byť je to v tunelu vlastně jen na oko.

zazitky-hurricane-factory2

Ve větrném tunelu se využívají VR brýle Oculus Go

Komu by navíc klasický výskok z letadla neskočil, vytvořily Zážitky.cz v Hurricane Factory také vesmírné prostředí, kdy člověk padá mezi hvězdami a planetami a na rozdíl od přibližující se země se objekty míhají těsně kolem něho. Je to opět trochu jiný zážitek, který je umožněn především díky unikátnímu propojení stand-alone VR headsetu a integrální parašutistické helmy, které zatím podle Jana Hájka nemá světě obdoby.

„Vývoj nám trval osm měsíců. Řešili jsme spoustu různých úprav a přizpůsobení, protože současné VR systémy nejsou připravené na to, že jste s nimi hlavou dolů. Řešili jsme také ovládání a přenos obrazu z brýlí v reálném čase na televizi, aby i instruktor a diváci viděli, co zrovna letec s brýlemi na hlavě vidí. Máme v tomto ohledu nejmodernější řešení na světě, stálo nás to miliony korun,“ vypočítává Hájek. V některých zahraničních větrných tunelech si již s VR taktéž hrají, ale zatím mají celé řešení postavené na mobilním telefonu, který uchycují do speciálního držáku, a zážitek není tak silný.

Dvě minuty ve větrném tunelu s virtuální realitou stojí v Hurricane Factory 1 999 korun. Standardní návštěva větrného tunelu nicméně není o moc levnější a přesto se podle Jana Hájka jedná o nejprodávanější zážitek na trhu, takže se o úspěch nebojí. Jde především o unikátní zážitek, který jinde u nás a zatím patrně ani za hranicemi nedostanete. A lidé o něj mají zájem.

„Už když jsme si v prosinci ověřovali, zda o to lidé vůbec mají zájem, stal se větrný tunel s VR během pár týdnů druhým nejprodávanější zážitkem,“ přitakává spokojený Hájek, který už vymýšlí, kam se se Zážitky.cz a virtuální realitou nebo jinou novou technologií vydají příště.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Tesla za první čtvrtletí doručila přes 60 tisíc vozidel. Letos jich plánuje dostat k zákazníkům až 400 tisíc

CEO Tesly Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Po velmi úspěšných dvou navazujících čtvrtletích za druhou polovinu minulého roku se u Tesly s napětím očekávalo, jak se vypořádá s mnoha změnami a náklady a jak bude vypadat úvod letošního roku. Šéf kalifornské automobilky Elon Musk už předem řekl, že očekává pokles příjmů v prvním kvartálu a s největší pravděpodobností bude Tesla ještě jedno období v červených číslech. Po úspěšných měsících to tak bylo jisté varování pro akcionáře, kteří reagovali poklesem ceny akcií na trhu, byť Musk sliboval, že je to poslední červený kvartál.

Za první tři měsíce letošního roku nakonec Tesla doručila celkem 63 tisíc elektromobilů, ze kterých bylo 50 900 kusů nejlevnějšího Modelu 3 a celkem 12 100 kusů Modelu S a X, tedy mezičtvrtletně o 31 % méně. I přes negativní dopad na profit a nižší počet doručených vozidel má ale společnost dle svých slov stále dostatek provozního kapitálu, který byl ještě v průběhu minulého roku problém. Potřebovala ho nejen na provoz, ale i splacení miliardového dluhu, jehož finální splátka proběhla minulý měsíc.

Největším nákladem pro automobilku bylo plné uvedené Modelu 3 do prodeje v Evropě a Číně, byť doručování zatím pokulhává. S tím souvisí i další budování sítě rychlonabíjecích stanic Supercharger, nových prodejních i servisních center a samozřejmě také logistické a jiné náklady. Na druhou stranu je nutno zmínit, že těsně před uzavřením čtvrtletí bylo na cestě k zákazníkům celkem 10 600 kusů automobilů.

tesla-models

Foto: Tesla

Tesla Model S, Model 3 a Model X

Musk na to navazuje slovy, že druhý kvartál by měl být naopak i díky tomuto faktu mnohem silnější. Naopak Modely S a X zaznamenaly v doručeních výrazný pokles, oproti minulému čtvrtletí se jejich počet snížil až o polovinu. Pro porovnání, za poslední čtvrtletí minulého roku doručila Tesla celkem 90 066 vozidel, kde 27 607 představoval právě Modely S a X a dalších 63 359 připadlo na Model 3.

S poklesem doručených kusů těchto dvou, v základu dražších modelů souvisel i celkový počet vyrobených kusů automobilů. Za první letošní kvartál Tesla vyrobila celkem 77 100 vozidel, ze kterých bylo pouze 14 150 kusů Modelu S či X a 62 950 kusů Modelu 3. Oproti předcházejícímu čtvrtletí, ve kterém bylo vyrobených kusů Modelu 3 méně a Modely S a X představovaly 25 161 kusů, jde o rozdíl 11 procent.

tesla-Model-3-MountainPearl1

Přečtěte si takéTesla Model 3 v Evropanech zažehl zájem o elektromobilitu. V Norsku elektrické vozy boří rekordyTesla Model 3 v Evropanech zažehl zájem o elektromobilitu. V Norsku elektrické vozy boří rekordy

I tak si kalifornská automobilka věří a svůj původní odhad na počet celkově doručených kusů za celý letošní rok navýšila na rozmezí 360 až 400 tisíc kusů, což by oproti minulému roku představovalo až téměř 60% nárůst. Další období budou pro Teslu nicméně zajímavá. Postupně začíná s budováním továrny v Číně, kde se bude vyrábět Model 3 a nedávno představený Model Y, stejně jako chce dle Muska otevřít továrnu i v Evropě. Ta by měla sloužit především na sestavení vozidel, nikoliv výrobu jednotlivých součástí.