Zakladatelka miliardové Zásilkovny Simona Kijonková o tom, jak nastavit myšlení a strategii k úspěchu
Digitální logistická platforma Zásilkovna roste v poslední době tempem, které by si ještě před pár měsíci uměl málokdo představit. Jen v roce 2018 její mateřská firma zvýšila obrat o 70 % na 790 milionů korun a v roce 2019 zamířila nad 1,3 miliardy. Za sebou má jen v několika posledních měsících otevření robotizované výdejny balíků nebo rozšíření doručování do dalších třiceti zemí. A o Vánocích dokázala přepravit 379 tisíc zásilek za jediný den.
Dnes je to pohádkový příběh. V květnu roku 2010 to ale byl pouhý nápad, který pro zakladatelku Simonu Kijonkovou znamenal roky dřiny a těžkých životních situací. Pro absolventku pražské VŠE a ústecké UJEP to však nebyl první podnikatelský počin. Ten začala realizovat už v roce 2006, kdy s kamarádkou spustila marketingovou agenturu. Jak ale v minulosti už několikrát připomněla, když o dva roky později přišla krize, byznys skončil s milionovou ztrátou.
Následující dva roky se přes novou firmu Kijonková věnovala vývoji aplikací, webů a tvorbě e-shopů. Když pak spustila Zásilkovnu s cílem unifikovat doručovací platformu pro e-shopy, svůj podíl v předchozí firmě prodala.
Zásilkovna byla první tři roky ve ztrátě, do toho se Kijonková stala po roce provozu matkou, což situaci neulehčovalo. Tvrdí, že v začátcích dělala vše, od účetnictví přes reklamace až po osobní doručování balíčků. Nepolevila ani přesto, že jí kolegové tvrdili, že si lidé nikdy nebudou chtít chodit pro balíčky třeba do prodejen s lahůdkami nebo do cykloservisu.
První rok prý byl pro Kijonkovou největší byznysovou zkouškou, hlavně z hlediska celého procesu shánění partnerských míst stylem franšízy. „Franšízing v logistice neexistoval. Museli jsme službu otestovat nejdřív na vlastních pobočkách a až poté jsem v Ústí nad Labem začala oslovovat partnery. Přesvědčit tehdy například majitele pekárny bylo těžké, ale jakmile se podařilo překonat počáteční nedůvěru, šlo to rychleji,“ popisuje podnikatelka své začátky.
Kijonková se netají tím, že si ze začátku říkala, zda Zásilkovnu kvůli rodinnému vytížení nezavře. Psychologické stránce úspěchu ale přikládala velký význam, a tak ji napadlo najmout si mentora. Nastavení mysli na úspěch je u ní důležitou součástí dne, a proto tvrdí, že se například snaží úplně eliminovat negativní myšlenky. „Když je pro nás nový projekt náročný, cíl zdánlivě nedosažitelný a vize odvážná, musíme si věřit. Pokud si neúspěch připouštím, nakonec se skutečně dostaví,“ říká Kijonková.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.