Standardní způsoby pořízení auta jsou zastaralé. Lidé se už nebudou chtít zadlužovat, říká Adam Szabó z Driveta
Adam Szabó, CEO startupu Driveto
Prodej aut se v předchozích měsících zásadně propadl. Není se čemu divit, autosalony i autobazary byly zavřené, lidé byli zavření doma, a tak měla většina důvody k pořízení nového vozu málo. Pomalu se ale znovu rozjíždí i automobilový trh a bude zajímavé sledovat, jak se změní.
Změny v tom, jak budou lidé chtít auta nakupovat, předpovídá český startup Driveto, který v Česku prokopává vylepšený operativní leasing. Jeho šéf Adam Szabó v komentáři pro CzechCrunch píše, proč podle něj dává auto na předplatné smysl.
***
Média pořádají závod o co nejvíce šokující titulek a současné prodeje aut jsou srovnávány s poválečným obdobím. Faktem je, že již v březnu se prodej nových osobních aut propadl o 36 procent, v dubnu pak dokonce o více jak 50 procent. Hlavním důvodem je samozřejmě především to, že až do 20. dubna byly autosalony z důvodu vládních nařízení kvůli koronaviru uzavřené.
Dealeři nových, ale i ojetých vozů spolu s nuceným uzavřením svých prodejen narazili na své limity, co se týče prodeje online. Různá opatření se dotkla také výrobců aut v rámci celého světa, což se odráží v dostupnosti, respektive nedostupnosti velkého množství vozů.
Potřeba vlastního auta vlivem „koronakrize“ ale ještě vzrostla. Ať už to budou rodinné výlety, nákupy nebo pracovní účely, lidé se chtějí vyvarovat zvýšeným rizikům plynoucím z nutnosti využívání hromadné dopravy. Auto znamená bezpečný prostor při přemisťování.
Potřeby se mění
O tom jsme se koneckonců přesvědčili v posledních dvou kritických měsících i u nás v Drivetu, kdy se nám zhruba od poloviny března začal výrazně zvyšovat počet pronajatých vozů, zejména pak v kategorii menších. Za duben to již bylo 100 aut, což je nejvíce v naší dosavadní historii.
Nejdůležitějších důvodů je hned několik. Naše nabídka obsahuje pouze auta, která jsou ihned k dispozici, odpadá tak nutnost čekání několika týdnů až měsíců na nový vůz. S úbytkem skladových zásob na straně prodejců aut pak díky tomu získáváme výraznou konkurenční výhodu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDalším podstatným důvodem je tzv. subscription model prodeje, tedy na bázi předplatného, který v této nejisté době oceňuje čím dál více lidí. Často i těch, kteří byli zvyklí jednou za čtyři, pět let sáhnout hlouběji do peněženky a koupit si „za hotové“ nový vůz.
Výhled na nejbližší měsíce a možná roky je nejistý a mnozí z nás tak oceňují flexibilitu, kterou model s předplatným přináší. Obzvlášť nyní je znát, že standardní způsoby pořízení auta jsou omezující a zastaralé. Ubývá lidí, kteří budou chtít utrácet vlastní úspory, půjčovat si peníze nebo se jakkoli uvazovat na dlouhé měsíce a roky.
„Lidé budou potřebovat jezdit pořád. Změní se ale zákaznické chování.“
Flexibilní pronájem poskytuje svobodu ukončení pronájmu auta kdykoliv v jeho průběhu a při jakékoliv změně situace zákazníka, což je v rámci očekávané krize uklidňující faktor. To platí i pro firmy, které optimalizují náklady a nákup nových vozů odkládají nebo se poohlížejí po alternativních možnostech, jak jezdit a neutrácet úspory.
Sledujeme situace i v zahraničí a registrujeme, že flexibilní pronájem funguje anticyklicky a daří se mu i v těžších ekonomických fázích. Díky možnosti vrácení se zákazník vyhne případnému zadlužení nebo pokutám. Navíc se nemusí trápit dodatečnými náklady, jako jsou pneumatiky, pojištění nebo garanční servis, je to v ceně.
Náskok díky onlinu
Naší třetí výhodou byla připravenost. Nikdo samozřejmě nemohl predikovat razanci nemoci a související drastická opatření, ale celému procesu online prodeje se věnujeme od začátku existence Driveta tak důkladně, jak je to jen možné. Ačkoliv nejen v segmentu aut, ale i v jiných odvětví registrujeme obrovské posílení online prodeje, jsme o několik kroků napřed.
Celý proces od poptávky po dohodu o místě a času předání auta probíhá online a po telefonu. Tváří v tvář se tak se zákazníkem potkáváme až při samotné předávce, které s ohledem na současnou situaci předchází kompletní dezinfekce auta ozonem.
Naši řidiči samozřejmě používají veškeré ochranné prostředky. Lidé se prostě nyní nechtějí příliš potkávat, takže i v případě předávání auta je potřeba dávat maximální důraz na hygienu a bezpečí a naprosto minimalizovat kontakt.
Ochota zadlužovat se kvůli autu bude klesat
Odhad vývoje následujících měsíců je složitější než kdy předtím. Jasné je jen to, že zájem o auta se nezmění. Lidé budou potřebovat jezdit pořád. Změní se ale zákaznické chování.
Jsme přesvědčení, že se byznys přesune více do online prostředí a lidé budou chtít více nové jednoduché online řešení, které je nebude limitovat a svazovat. Dá se tedy očekávat propad klasických prodejů nových aut a přesun těchto zákazníků do flexibilních modelů, jako je právě předplatné.
Co se týče aut jako takových, je ještě brzy předvídat, co se stane s vývojem cen nebo například dostupností. Výraznou roli v tomto bude mít i chování státu a Evropské unie.
Vlastní investice do aut, dlouhodobé úvěry nebo dlouhodobé smlouvy na operativní leasing budou pro mnoho zákazníků riskantní volbou v nejisté době. Zadlužovat se kvůli autu je prostě nesmysl. Na vzestupu bude pravděpodobně i oblast carsharingu. Zde může být ale pro lidi problematický fakt, že si nebudou schopni vytvořit svůj bezpečný a známý prostor z důvodu častého střídání řidičů na jednom autě.