Vysokorychlostní Česko. O2 jako první tuzemský operátor spouští síť 5G, kterou mohou využít běžní zákazníci

Filip HouskaFilip Houska

O2-building1

Foto: O2

Pražská centrála O2

0Zobrazit komentáře

O nástupci mobilní sítě 4G (LTE) se mluví dlouhé roky, ale až teprve vloni se vysokorychlostní řešení pod označením 5G začalo dostávat k běžným zákazníkům. Zatímco Jižní Korea, Čína, USA a řada evropských států včetně Německa nebo Rakouska již své vysokorychlostní sítě mají i pro komerční účely alespoň částečně v provozu, Česko dosud stále vyčkávalo. Situace se ovšem začíná měnit.

Telekomunikační společnost O2, kterou z 80 procent drží investiční skupina PPF Petra Kellnera, dnes oznámila, že od 1. července spustí 5G na vybraných místech Prahy a v Kolíně právě pro komerční užití. Technologie, jejíž hlavní výhoda je až desetinásobně vyšší rychlost oproti LTE, bude dostupná pro všechny klienty s datovým balíčkem od 4 GB výše. Zpočátku bude v rámci tarifů FREE+ a NEO limitovaně nabízena za jednu korunu.

„V reálném zákaznickém provozu si nyní chceme otestovat, jak síť funguje pod zátěží, a vyzkoušet různé příklady využití v průmyslu, ve zdravotnictví, u prvků chytrých měst a v dalších strategických oblastech pro ekonomiku,“ cituje magazín E15.cz generálního ředitele O2 Jindřicha Fremutha, který vyzdvihuje, že má 5G mnohem širší využití než jen rychlejší stahování dat na telefonech.

Jindrich_Fremuth_CEO_O2

Foto: O2

Jindřich Fremuth, generální ředitel O2

Pro běžné zákazníky je však bleskové stahování, jež by se u O2 mělo pohybovat okolo 500 až 800 Mb/s při frekvenci 3,7 GHz, obvykle tím hlavním důvodem, proč 5G chtít. Zároveň však potřebují takové mobilní zařízení, které je patřičným modulem pro 5G vybaveno, což aktuálně nabízí například modely Galaxy S20 Ultra 5G a S20+ 5G od Samsungu, s nímž se O2 za tímto účelem spojilo. Prozatím tak bude možné 5G od O2 vyzkoušet jen na některých místech v Praze a Kolíně a jen s vybranými telefony Samsung, další zařízení ale budou postupně přibývat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Poté je otázkou, jak spolehlivě, respektive rychle bude připojení fungovat. O2 svou 5G síť, na níž pracuje společně s firmou CETIN (která se od O2 před lety oddělila a má stejného většinového majitele), nasazuje prostřednictvím 50 vysílačů zatím v pražských Vinohradech, Nuslích, Bubenči, Dejvicích, areálu ČVUT, na Václavském náměstí, Letné a také v částech Malé strany i Starého a Nového Města. K dispozici je také v centru Kolína, který se dvěma vysílači slouží jako testovací centrum.

O2 mimo jiné ještě čeká finální výběr dodavatele, který 5G síť komplexně vybuduje. Aktuálně testuje všechny tři hlavní společnosti, Nokii, Sony Ericsson a Huawei, přičemž poslední jmenovaná zajišťuje provoz po Praze. O implementaci nové vysokorychlostní sítě se snaží i Vodafone a T-Mobile, kteří ji však aktuálně pouze testují bez konkrétnějších termínu ke komerčnímu využívání.

Spojení dvou e-commerce jedniček. Shoptet svým 21 tisícům e-shopů nově umožňuje prodávat na Alze

Peter BrejčákPeter Brejčák

alzadrive

Foto: P3

AlzaDrive u dálnice D10 v pražských Horních Počernicích

0Zobrazit komentáře

Princip tržišť, kdy jeden e-commerce hráč na své platformě umožňuje prodávat zboží i třetím stranám, je dlouhodobě populární zejména na zahraničních trzích. Nejjasnějším příkladem jsou velké světové společnosti Amazon či Alibaba, ale třeba i polské Allegro. Trh v České republice se trendu tržišť relativně vyhýbal a dominantní byly firmy prodávající zejména vlastní zboží. V poslední době se však přístup tuzemských hráčů začíná měnit.

Tržiště stále více propaguje například Mall, kde již partnerský prodej generuje více než čtvrtinu z celého objemu objednávek, dalším z nových hráčů je například módní e-shop Zoot a pozadu nezůstává ani jednička české e-commerce Alza. Ta výrobcům či dalším třetím stranám umožňuje prodávat zboží přes takzvaný Dropshipment, v rámci kterého zajistí kompletní zpracování objednávky, zákaznický servis, vratky či reklamace a také IT podporu.

Největší tuzemský internetový obchod teď navíc oproti konkurenci získává výrazný náskok. Shoptet – pro změnu jednička na trhu e-shopových řešení – nově svým více než 21 tisíc e-shopům nabízí možnost prodávat zboží právě na Alze, a to pomocí doplňku Alza Expando.

„Posun české e-commerce do modelu tržiště se dal čekat s tím, jak celý trh dospívá. Podobně jako na západních trzích bude běžné neprodávat jen na svém e-shopu, ale nastavovat strategii, produkty i ceny dle jednotlivých prodejních kanálů,“ říká Adam Kurzok, majitel firmy Expando, která za vývojem doplňku pro Shoptet stojí.

download

Foto: Shoptet

Rozšíření Alza Expando

„Doplněk je vhodný zejména pro dodavatele, kterým se tak vedle prodeje přes vlastní internetový obchod otevírají další možnosti. Mohou s Alzou synchronizovat svůj sklad, ručně spravovat produkty, expedovat objednávky nebo tisknout štítky pro sledování zásilek,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, která online obchodníkům nabízí stejné propojení také s Amazonem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Alza partnerským e-shopům nabídne kompletní zázemí i infrastrukturu včetně více než dvou tisíc výdejních míst, nonstop call centrum či rychlé způsoby doručení. Samotní partneři se musí postarat „jen“ o vlastní skladové zásoby a expedici objednávek k zákazníkům.

Produkty, které dosud nebyly k dispozici

„Od spolupráce se společností Shoptet si slibujeme výrazné usnadnění napojení na náš systém a tím tedy i jeho otevření po větší množství obchodů a dodavatelů. Partnerský prodej má pro nás velký potenciál, umožňuje nám totiž rozšířit sortiment i o segmenty, které by jinak Alza nemohla zákazníkům nabízet, například kvůli specifickým požadavkům na skladování,“ říká Petr Bena, obchodní ředitel Alza.cz.

ikea-cerny-most-praha2

Přečtěte si takéDěkujeme, ale jiné firmy to potřebují víc. IKEA v Česku vrací státu finanční podporu, krizi totiž ustála nad očekáváníDěkujeme, ale jiné firmy to potřebují víc. IKEA v Česku vrací státu finanční podporu, krizi totiž ustála nad očekávání

Poněkud překvapivě nicméně Alza přistoupila k vývoji samotného doplňku pro Shoptet. Na rozdíl třeba od konkurenčního Mallu si ho nevyvíjela interně sama, ale napojení nechala na svých integračních partnerem, jímž je zmíněné Expando. To má dlouhodobé zkušenosti s napojováním dat a připraveno má také napojení na největší e-shopové platformy.

„Jsme moc rádi, že si nás Alza vybrala jako integrátora. Kromě nově zapojených prodejců jsme prodej na Alze nabídli i našim stávajícím klientům, kteří obchodovali na Amazonu a o prodej na Alze mají eminentní zájem,“ doplňuje Kurzok s tím, že vývojáři v Expandu mají na rozdíl od těch v Alze prostor věnovat se individuálním prosbám a servisu prodejců.