Pražské Manifesto opět rozváží jídlo. Uber Eats nahradilo Dáme jídlo a zkombinuje více podniků do jedné objednávky

Peter BrejčákPeter Brejčák

manifesto-smichov-minInsider

Foto: Alex Shoots Buildings

Gastronomický pop-up Manifesto na pražském Smíchově

0Zobrazit komentáře

Služba pro rozvoz jídla Uber Eats před měsícem v Česku ukončila svůj provoz. Populární Manifesto Market tak přišel o partnera, se kterým lidem dokázal doručovat jídlo z různých restaurací v rámci jedné objednávky. Jelikož šlo o poměrně unikátní službu, chtělo ji Manifesto zachovat, a tak se na stejné spolupráci domluvilo s konkurenční službou Dáme jídlo. Nově navíc bude možné objednávat z Florence i Smíchova.

Letošní pátek 13. března byl opravdu černým dnem pro celou tuzemskou gastronomickou scénu – vláda ten den svým nařízením v reakci na pandemii koronaviru zavřela vnitřní provozovny restaurací. Velká většina z nich se tak v podstatě ze dne na den ocitla bez příjmů. Podobně černé momenty tehdy zažíval gastronomický pop-up projekt Manifesto, který chtěl v ten samý den po zimní přestávce otevírat jarní a letní sezonu.

Zakladatel a CEO Manifesta Martin Barry ale neztratil hlavu a rozhodl se využít největší výhodu svého open-air tržiště – možnost vybírat si jídlo a kombinovat menu z mnoha restaurací – do online světa. A právě kvůli období, kdy se mnoho lidí přesunulo na práci z domova, dostal tento projekt nejvyšší prioritu.

„Lidé si na Manifestu kromě samotného prostředí nejvíce cení možnosti vybírat si z mnoha restaurací, kombinovat menu z různých koutů světa, a když se jich sejde u stolu více, každý najde něco, na co má chuť,“ přibližuje Barry motivaci k rozběhu nového online projektu.

manifesto-smichov3-martin-barry-min

Foto: Manifesto

Martin Barry, zakladatel Manifesta

„Totéž jsme chtěli dostat online. Stejnou možnost volby, stejné pohodlí dostat to vše najednou jedním klikem až domů. Bez kompromisů a bez násobků ceny za doručení jen proto, že každý chce jíst něco jiného. Původně jsme na tuhle revoluci měli časový plán šest měsíců, ale zvládli to spustit za šest dní,“ pokračuje krajinářský architekt z New Yorku, který žije v Praze a vedle Manifesta stojí za projektem reSITE.

V druhé polovině března tak Manifesto spustilo možnost doručení jídel z několika restaurací v rámci jedné objednávky. Ve spolupráci s Uber Eats si zákazníci v začátcích mohli vybrat z pěti restaurací z tržiště na Florenci, postupně jejich počet narostl na čtrnáct.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Experiment, jestli budou mít o takové objednávání zákazníci zájem, se v praxi osvědčil. Během pilotního provozu se ukázalo, že čím více porcí lidé objednávají, tím více restaurací mají tendenci kombinovat. Firma tak získala cenná data z doby, kdy byl online prodej nebo prodej s sebou jedinou možností, jak vůbec zůstat aktivní.

„Ten zdánlivě malý detail – článek navíc, jenž zkompletuje nabídku z různých kuchyní do jedné tašky – představuje pro zákazníka velkou výhodu a volnost a přináší efektivitu v logistice doručení. Je to ojedinělé v celé Evropě. O ‚bundled delivery‘ nikoli s jídlem, ale s retailem, se pokusil Amazon v Německu na konci roku 2019 pro prémiové klienty. Jiný funkční případ než Manifesto nám není znám,“ uvádí pro CzechCrunch Radka Ondráčková z Manifesta.

manifesto-market-florenc

Foto: Manifesto

Manifesto Market na Florenci

Začátkem května ale přišla zásadní zpráva – globální vedení Uberu se rozhodlo svou divizi pro rozvoz jídla v Česku a na několika dalších trzích ukončit. Manifesto tak muselo hledat nového partnera pro rozvoz jídla, kterým se stalo původem tuzemské Dáme jídlo, které dnes patří do velké německé skupiny Delivery Hero.

Na rozdíl od spolupráce s Uber Eats jsou již při objednávání zákazníkům k dispozici restaurace z obou lokalit Manifesta, tedy z Florence i ze Smíchova, kde se gastronomická oáza otevřela před rokem. Dohromady jde celkem o sedmnáct různých provozoven.

„Dlouhodobě pracujeme na tom, abychom zákazníkům šetřili drahocenný čas a nabídli jim co nejpestřejší paletu pokrmů, kuchyní a tím pádem i chutí. Spolupráce s Manifestem nám do tohoto konceptu dokonale zapadá,“ doplňuje ke spolupráci výkonný ředitel Dáme jídlo Filip Fingl.

Zajímavostí je, že během loňského roku bylo možné objednávat jídlo ze spolupracujících restaurací v Manifestu pomocí aplikace Wolt, tehdy však ještě nefungoval model kombinování jednotlivých provozoven do jedné objednávky. Teď už Manifesto exkluzivně spolupracuje s Dáme jídlo.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Spotify přichází s předplatným pro páry. Premium Duo nabídne za 210 korun měsíčně vlastní i společné playlisty

option2-ftr

Foto: Spotify

Spotify si nyní budou moci naplno vychutnat i páry sdílející jednu domácnost

0Zobrazit komentáře

Spotify ještě stále nevyladilo nabídku svých služeb k absolutní dokonalosti. K předplatným určeným pro studenty, rodiny či jednotlivce nyní přichází nabídka optimalizovaná na míru párům sdílejícím jednu domácnost. Těm se za 8 eur (zhruba 210 korun) měsíčně otevře hudba bez reklam i speciální společné playlisty.

Výběr hudby, která bude v domácnosti navozovat tu pravou atmosféru, není vždy úplně jednoduchý. Oblíbené hudební styly partnerů se mohou často lišit, což vede k debatám nad kvalitou právě přehrávaného songu. Spotify by chtělo těmto hádkám učinit přítrž a v rámci balíčku Premium Duo namixovat párům přesně takovou hudbu, která osloví oba dva.

Nové předplatné je dostupné o 2 eura (přes 50 korun) levněji než v případě předplatného Premium Family, které umožňuje mít v rámci jedné rodiny až šest různých účtů. Předplatné Duo se vztahuje pouze na dva účty, které s ním získávají možnost poslechu hudby bez reklam, v offline módu a také přístup ke speciálnímu playlistu Duo Mix.

Párový playlist je tvořen na základě algoritmu, který hledá takové songy, jež by mohly oslovit oba členy domácnosti. Tento playlist je navíc rozdělen na dvě sekce. První přináší hudbu, která má za úkol uklidnit rozbouřený den. Naopak songy v upbeat playlistu mají za úkol rozvlnit boky všech posluchačů.

spotify-iphone2

„Premium Duo obsahuje náš rozsáhlý katalog hudby a podcastů a vše, co uživatelé na Spotify Premium milují. Díky dvěma individuálním Premium účtům můžete poslouchat zcela nezávisle a nepřerušovaně a přizpůsobit si všechny vaše playlisty a funkce přesně na míru. Jsme nadšeni, že můžeme tento jedinečný plán Spotify Premium přivést na další trhy po celém světě,“ uvedl Alex Norström, obchodní ředitel Spotify.

Na předplatné Premium Duo mohou přesedlat jak noví uživatelé, tak i ti, kteří momentálně využívají některou z jiných nabídek Spotify. Při změně předplatného přitom bude stále zachován uložený obsah, seznamy skladeb i navrhované skladby.

Potřeba zaujmout

Zprávy o tandemovém způsobu konzumace hudby ze Spotify se objevily před více než rokem. V té době však bylo předplatné Premium Duo spuštěno pouze pro pět států. Důvod, proč se nyní předplatné otevřelo celému světu, je vcelku zřejmý.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spotify se v poslední době snaží zaujmout co nejvíce uživatelů, což je také důvod, proč ve velkém šlape do obsahu. Patrné je to především na podcastech, pro které nejdříve ulovilo americkou hvězdu tohoto formátu Joe Rogana, připravilo podcast věnovaný universu DC Comics a nedávno v jeho sítích uvízla i Kim Kardashian, která na švédské hudební platformě rozebírá kriminální právo.

Snaha být atraktivnější je spojená s důsledky pandemie koronaviru, které dolehly i na Spotify. Lidé začali i ve všední dny poslouchat hudbu stejně jako o víkendech, což je podle Spotify méně, a s odlivem uživatelů tak poklesly i výdělky z reklam. Tyto uživatele je tedy potřeba nalákat zpět a spolu s nimi rovnou i další, aby uživatelská základna, kterou koncem dubna tvořilo 286 milionů posluchačů, rostla.