Kempingová autovestavba a lyže, které zaujaly světové experty na design. Moravská značka Egoé sází na preciznost

Filip HouskaFilip Houska

egoe-move-lyze

Foto: Egoé

Sjezdové lyže od Egoé, které uspěly v soutěži Red Dot

0Zobrazit komentáře

Vyvíjet kempingové vestavby do aut a najednou se rozhodnout vytvářet sjezdové lyže, to nezní jako běžná rovnice. V Bílovicích u Uherského Hradiště se však takové věci dějí, a to dokonce na takové úrovni, že si jich všímá i prestižní mezinárodní organizace Red Dot, která uděluje ceny za nejlepší designy. Ve středu toho všeho stojí ambiciózní značka Egoé.

Pokud jste tento název nikdy neslyšeli, určitě nejste jediní. Ačkoliv se Egoé profiluje jako sportovní brand, nemá ambice ovládnout tuzemský trh se sportovním vybavením. Spíš než to se snaží vyrábět poctivé věci přímo v Česku, které si zákazníky najdou samy. Ideálně pak takové, které baví kempování v přírodě a sjíždění vrcholků hor na lyžích.

„Jak napovídá název firmy, veškeré produkty děláme tak trochu pro sebe. Tvoříme to, co nám na trhu chybí,“ říká pro CzechCrunch hned na úvod sales manager Egoé Vojtěch Pršala a uvádí nás do jejich komplexního světa, ve kterém se mísí dobrodružství, aktivní sportování a tři klíčové podznačky, na nichž celý byznys stojí: Life, Nest a Move.

egoe-life-lavice1

Foto: Egoé

Decetní „pivní sety“ od Egoé ve Špindlu

Na první dobrou je poněkud složitější se v tomto nastavení zorientovat, po bližším prozkoumání ale hned poznáte, o co Egoé vlastně jde. Ve svých prvopočátcích začali s bílovickým designovým studiem 519 navrhovat moderní zahradní nábytek, který měl jen jedno poslání – ukázat, že být venku je vlastně přirozené. Tvůrci na to šli přes netradiční dílenské zpracování s jednoduchou, byť funkční a stylovou estetikou.

Poté se tým okolo Radka Hegmona, spolumajitele a šéfdesignéra značky Egoé, rozhodl proplout do segmentu kempingových autovestaveb. „S vestavbou to bylo tak, že si Radek pořídil nejprve větší obytné auto, ale po čase začal pociťovat jeho limity. Nemohl s ním vjet do každého města, je nutná elektřina, jede pomalu, je obrovské a v horším terénu nepojízdné. Pořídil si proto Multivan a začal hledat řešení pro tento typ vozu,“ vysvětluje Pršala.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu se svými kolegy z oboru proto začal přemýšlet nad takovou vestavbou, která by splňovala jeho přísné nároky a zároveň korespondovala s estetickým cítěním, jež se jim vyklubalo z návrhů nábytku. Následně na to vznikl brand Egoé Nest, pod nímž vznikaly nejrůznější provedení moderních vestaveb do auta, které by posloužily každému kempingovému nadšenci.

egoe-nest-vestavba

Foto: Egoé

Plnohodnotná autovestavba pro kempování

A protože byl Hegmon bývalým lyžařem, Egoé nakonec rozšířilo své portfolio i do této oblasti. Rozjelo třetí vertikálu s přídomkem Move, v rámci které se designéři soustředí na vývoj decentních lyží pro alpské lyžování, jež jsou založeny na takovém designu, který nutně nevyčnívá z davu, ale současně představuje osobitost a styl majitele. „Teď vidíte, proč jsme tak trochu egoisti,“ dodává s úsměvem Pršala.

Přes známé sportovce až k věhlasnému ocenění

Jak už jsme naznačili, Egoé nemá zcela tradiční byznysový ani marketingový plán. Alespoň v porovnání s ostatními výrobci sportovních doplňků. Firma z Uherskohradišťska sází spíš na komunity lidí s konkrétními zálibami, kteří oceňuji poctivou českou práci a detailní provedení produktů. Postupně rozjíždí i něco, co dlouhodobě provozuje například Red Bull – spolupráce se sponzorovanými, potažmo spřátelenými sportovci.

„Jsou to tzv. Egoé Athletes, respektive známé osobnosti, které si ke značce najdou cestu a rozhodnou se s ní spolupracovat. Mezi ně patří i snowboardistka Šárka Pančochová, lyžař Ondřej Bank nebo třeba Martina Valmassoi, mistryně světa ve skialpu a vysokohorském běhu. Spolupracujeme i například s moderátorkou Lucií Výbornou nebo hercem Hynkem Čermákem,“ dodává Pršala.

egoe-move-lyze-1

Foto: Egoé

Sjezdové lyže od Egoé

A byť jsou tyto spolupráce a obecný rozvoj byznysu, který chce do pár let vytáhnout do zahraničí, nesmírně důležité, momentálně se Egoé těší z jiného milníku. Jeho dva vlajkové produkty, právě lyže a kempingová vestavba do auta, totiž ocenila porota prestižní designové soutěže Red Dot.

„Experti z Red Dot ocenili především přednosti našich slalomových lyží pod označením Dip SL, jmenovitě silnější titanové pláty po celé délce, užší střed a širší špičku s patou. Bavil je i náš unikátní vak Maggot navržený z textilních materiálů,“ chlubí se Pršala.

karin-fuentes

Přečtěte si takéVe světě čísel. Karin Fuentesová chce digitalizovat účetnictví a nepřepočítala se, investoři již klepou na dveřeVe světě čísel. Karin Fuentesová chce digitalizovat účetnictví a nepřepočítala se, investoři již klepou na dveře

V kategorii Best of the Best pak zazářila zmíněná kempingová autovestavba Egoé Nestbox s příslušenstvím, se kterou si majitelé mohou překopat i standardní dodávku na kempovací vůz s postelí s matrací, přenosným vařičem, mobilní lednicí, umyvadlem a úložnými prostory. „Dokážeme obsloužit klienta s Transporterem i toho, co má Octavii Combi,“ zmiňuje Pršala využití autovestaveb od Egoé.

Pokud byste si jeden z těchto produktů chtěli vyzkoušet na vlastní kůži, nabízí Egoé i možnost zapůjčení. Co se týče samotného pořízení, je vhodné firmu přímo kontaktovat a domluvit se s nimi na všech detailech, potažmo zavítat na jejich vlastní festival WiFič VEN!, který pořádá na základně v Bílovicích a prezentuje tam svá díla. Především tedy autovestavby.

egoe-nest-vestavba-2

Foto: Egoé

Obydlí na cestách

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Růst o 4 500 %. Čeští Prusa Research a Blindspot patří k nejrychleji rostoucím firmám Evropy, Blízkého východu a Afriky

Peter BrejčákPeter Brejčák

Josef Prusa_Prusa Research_005

Foto: Prusa Research

Josef Průša, zakladatel a CEO Prusa Research

0Zobrazit komentáře

Do pětistovky nejrychleji rostoucích technologických firem z Evropy, Blízkého východu a Afriky se již tradičně probojovalo několik zástupců z České republiky. V čele jsou Prusa Research a Blindspot Solutions, i když ve srovnání s loňským rokem tuzemské firmy o něco zpomalily a zahraniční konkurence je přetlačila na nižší příčky.

Vyplývá to ze žebříčku Deloitte Technology Fast 500 za rok 2019, ve kterém poradenská společnost sleduje růst tržeb firem za předchozí čtyři roky, v tomto případě tedy za roky 2015 až 2018. V letošním vydání se do výběru probojovalo celkově čtyřiadvacet firem z Česka, což je meziročně o sedmnáct víc.

Na čele tuzemských zástupců je stejně jako loni Prusa Reserach, který v sledovaném období zaznamenal růst o 4 525 procent, což je sice skvělý výkon, ale meziročně to znamená značný propad z přechozích 17 122 procent. Výrobce 3D tiskáren si díky tomu v celkovém žebříčku vysloužil čtyřiadvacátou pozici.

„Rychlý růst se nám daří držet i nadále. Nezastavila nás ani pandemie, během které jsme na 3D tiskárnách vytiskli a rozdali 200 tisíc ochranných štítů a ztrojnásobily se nám prodeje,“ říká pro CzechCrunch Josef Průša, který se svým jmenovcem a kolegou Ondřejem Průšou tento týden investoval přes 10 milionů korun do startupu Worldee a vedle králů 3D tisku se z nich stali také andělští investoři.

worldee-prusa

Foto: Worldee

Ondřej Průša, Tomáš Zapletal, Tomáš Nakládal a Josef Průša se potkávají ve Worldee

Jak 3D tiskaři z pražských Holešovic pro CzechCrunch prozradili, loňské tržby firmy dosáhly na zhruba 1,5 miliardy korun (oficiální čísla teprve zveřejní), přičemž v letošním roce Prusa Research očekává další růst minimálně v řádech desítek procent. S ohledem na nejistou situaci si však ve firmě přesnější výsledek netroufají odhadovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hned následující příčku za Prusa Research, tedy pětadvacátou, s růstem 4 444 procent obsadila v žebříčku Deloittu další tuzemská firma Blindspot Solutions vyvíjející řešení používající strojové učení a umělou inteligenci pro různá odvětví jako například kyberbezpečnost nebo bankovnictví.

„Pozitivně nás překvapilo, jak vysoko jsme vystoupali, protože horní místa obvykle obsazují produktové firmy. Žebříček reflektuje poslední čtyři roky a my jsme v Blindspot Solutions do roku 2017 poskytovali téměř výhradně vývoj řešení na míru používajících optimalizaci a strojové učení. Od 2017 se ale věnujeme i vlastním produktům,“ popisuje pro CzechCrunch CTO firmy Štěpán Kopřiva.

cook-zuckerberg

Přečtěte si takéKrize? Technologičtí giganti rozdrtili očekávání. Facebook zdvojnásobil zisk a Apple hlásí rekordní kvartálKrize? Technologičtí giganti rozdrtili očekávání. Facebook zdvojnásobil zisk a Apple hlásí rekordní kvartál

V první stovce se už žádné české firmy nenacházejí, rychleji než průměr žebříčku (1 258 procent) však rostli ještě Sewio Networks a Applifting. Hranici 1 000 procent dále pokořil Rohlík.cz a 3Dwiser. Premiant posledních let a loňské číslo pět žebříčku, letenkový vyhledávač Kiwi.com, pak zaznamenal růst o 950 procent.

Králem Fast 500 regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky se stal britský Revolut. Fintech, který je aktuálně posílený investicí 80 milionů dolarů a prochází transformací na tradiční banku, v sledovaném období rostl o 39 754 procent.