Psychedelický mejdan, akorát doma. Ve virtuálním klubu Quarantäne okusíte atmosféru slavných berlínských klubů

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

disco-1

Foto: Antoine Julien/Unsplash

Divoký berlínský noční život dnes prakticky neexistuje

0Zobrazit komentáře

Berghain je čtyřpatrová, šedá, kvádrovitá, na první pohled nepříliš zajímavá budova ve východní části Berlína. Je to také jeden z nejuznávanějších nočních klubů zaměřených na elektronickou hudbu na světě a Mekkou věhlasného německého techna. Naneštěstí je od března – stejně jako většina ostatních berlínských klubů – zavřený, několik promotérů se ale rozhodlo přijít s alternativou, respektive virtuálním klubem.

Berghain se znovu otevřel na konci července, ale pouze jako galerie pro zvukovou instalaci. Ta se nyní rozšiřuje na více různých typů umění, přičemž jsou dveře snad poprvé v historii klubu otevřeny každému návštěvníkovi. V době před pandemií, kdy zde pravidelně probíhaly několikadenní hudební akce, totiž u vchodu stojí vyhazovači s velmi specifickými (a nepříliš čitelnými) kritérii pro to, kdo může dovnitř. Když je otevřeno, před dveřmi je téměř konstantní řada dlouhá desítky metrů.

Podobný zájem násobený přístupností panoval také při pokusu o přenesení nočního života online, takže dosud tři proběhnuvší akce celkem přivítaly kolem 700 tisíc návštěvníků. Nádech exkluzivity, typický pro jinak velmi tolerantní berlínské kluby, se přitom objevil i jako součást konceptu virtuálního prostoru Club Quarantäne. Jen za první noc se dovnitř nedostalo 40 tisíc zájemců.

club-quarantane-2

Foto: Club Quarantäne

Součástí virtuálního klubu je i 360stupňový taneční parket

Každý musel odpovědět na několik otázek ověřujících jejich autentičnost jako člena místní scény. Návštěvníci musí například říct, jestli znají jména hrajících DJů, nebo přiznat, zda jsou jejich fanoušky. Podobně jako u slavného vyhazovače Svena Marquardta z Berghainu ovšem není vůbec jasné, jak zní správná odpověď.

„Je to náhodný výběr. Trochu si tím děláme legraci ze sekuriťáků a pořadatelů akcí v nočních klubech. Někdy se opravdu zdá, že výběr těch, kteří se dovnitř dostanou a kteří ne, je náhodný,“ řekl pro Business Insider jeden z promotérů stojících za vytvořením Club Quarantäne, Carlo Luis Ruben Schenk. Oproti fungování skutečných podniků je tu ale jeden zásadní rozdíl – stačí stránku obnovit a pokusit se dovnitř dostat znovu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ostatní aspekty se jako výrazně odlišné jevit vůbec nemusí, Club Quarantäne totiž chce být mnohem více než nouzová náhrada živých koncertů. Jejich důležitými součástmi jsou kromě atmosféry vycházející z fyzické přítomnosti také masivní zvukové systémy nebo propracovaná světelná show.

DJ set přes internet naproti tomu má typicky formu člověka stojícího ve vyprázdněném pokoji, otáčejícího regulátory mixážního pultu. Pokud bychom si prostě pustili nahrávku na SoundCloudu, o mnoho bychom nepřišli.

Virtuální rave, jak se sluší a patří

Nový projekt, zastřešený prestižním magazínem o undergroundové elektronické hudbě Resident Advisor, představuje mnohem sugestivnější zkušenost. Virtuální prostor, přístupný bezplatně z jakéhokoliv desktopového webového prohlížeče i na YouTube, nabízí hlavně 360stupňový taneční parket. Ten se neustále mění pomocí složitých vizualizací připomínajících třeba psychedelický střet s mimozemskými návštěvníky nebo válku laserů.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený CLUB QUARANTAENE (@clubquarantaene),

„Můžete poslouchat hudbu, připojit se na Zoom večírek, povídat si s lidmi, sledovat vizualizace nebo ovlivňovat jejich vývoj,“ říká Schenk, který na projektu pracuje s několika promotéry, kreativci a vývojáři z celé Evropy. Jedním ze způsobů interakce je prosté tlačítko, jehož zmáčknutí mění vzhled tanečního parketu.

Do budoucna se pak plánuje zavedení mikrotransakcí, kdy půjde například koupit virtuální strom a zaplnit jimi vyznačený prostor. Při všem je důležitý komunitní aspekt, takže čím více lidí se zapojí, tím více budou změny vidět.

kinonetflix2

Přečtěte si takéZnělka Netflixu málem obsahovala mečení kozy. Rozšířenou verzi pro kina vytvořil sám Hans ZimmerZnělka Netflixu málem obsahovala mečení kozy. Rozšířenou verzi pro kina vytvořil sám Hans Zimmer

Ve jménu zdůraznění společenských vazeb je v Club Quarantäne dokonce čekání na toaletu, ve skutečném světě je totiž příležitostí popovídat si. Lidé si zde mohou vybrat vlastní barevný avatar, psát si s ostatními nebo vyměňovat odkazy na Zoom večírky.

V menších „prostorech“ nikdo nemusí pouze přihlížet a cítit se, jako by stál mimo zajímavé dění. Internetového přenesení se pak dočkal také bar, kde lze přispět libovolnou částku – na charitu z těchto příspěvků putovalo už 14 tisíc eur.

club-quarantane-1

Otázka před vstupem do virtuálního klubu: Víš, kdo dnes hraje?

Stejně důležitá jako vizualizace a podporování virtuálních interakcí lidí po celém světě je ale v klubu samotná hudba. Kvalitní atmosférické sety plné techna zde hrají stejní umělci jako normálně. Jelikož si pořadatelé musí poradit bez velkých zvukových aparatur, nabízejí alespoň stream ve vysoké kvalitě, ocenitelný i přes drahé reproduktory a velké subwoofery.

V Clubu Quarantäne prozatím od března proběhly jen tři večírky dosahující pár desítek hodin, pořadatelé ale rozhodně neplánují přestat spolu s ukončením karantény. Zatímco příchod nových formátů hudebních akcí pro mainstream koriguje například Travis Scott, který ve Fortnite předvedl velkou show, příznivci undergroundu se mohou těšit na další berlínské noci z vlastního pokoje. Tvůrci virtuálního klubu ho přitom chtějí otevřít také dalším žánrům a lidem.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Resident Advisor (@resident_advisor),

HBO vydalo očekávaný horor Lovecraftova země. Na jednom z největších seriálů roku pracoval i český tvůrce efektů Jiří Kilevník

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

lovecraft_country-1Insider

Foto: HBO

Lovecraftova země kombinuje rasovou tematiku a horor

0Zobrazit komentáře

Označení blockbuster ve spojitosti s filmem dnes většinou zahrnuje komiksové téma nebo akční žánr obsahující dobře známý typ zápletky a slavné herce – zkrátka dobře ověřený soubor vlastností zajišťující úspěch. Totéž platí do určité míry i pro televizi, častěji se ale objevují experimenty, protože seriály s obřími rozpočty jsou stále záležitostí jen pár poslední let. Novinka od HBO je výsostným příkladem takového experimentu.

Nečekaná žánrová spojení působí často bizarně (ač mohou logicky dávat dobrý smysl) a je těžké je brát příliš vážně – vzpomeňme si například na filmy jako Abraham Lincoln: Lovec upírů nebo Kovbojové a vetřelci. Před několika lety ale snad celý svět překvapil komik Jordan Peele, když přišel s hororem Uteč. Jeden z naprostého minima filmů daného žánru oceněný Oscarem za scénář představuje ne ani tak originální zápletku jako spíš originální kontext pro ni.

Peele se okamžitě stal jedním z nejzajímavějších hollywoodských tvůrců a kombinací hororu s rasově motivovanou sociální kritikou pokračoval i v dalším projektu My. Prozatímním vrcholem tohoto směřování je stejnojmenná seriálová adaptace vřele přijatého románu Lovecraftova země. Na jednu stranu tedy HBO i Peele pracují s ověřeným materiálem, na stranu druhou se stále jedná o ojedinělou látku. Přesto se jí dostalo velmi bohatých prostředků.

lovecraft-country-hbo-2

Foto: HBO

V hlavních rolích seriálu se objevují Courtney B. Vance, Jonathan Majors a Jurnee Smollett

„Je to asi největší projekt, na kterém jsme pracovali,“ říká pro CzechCrunch tvůrce zvláštních efektů Jiří Kilevník. Kanadské studio Rodeo FX, v němž pracuje, má přitom na starosti například i Stranger Things. Kvůli embargu prozatím nebyl schopen prozradit detaily, zmínil ovšem „tisíce záběrů se speciálními efekty.“ 

Jedna z úvodních scén seriálu, která rovnou představí vybájenou epickou bitvu mezi lidmi a mimozemskými monstry, tak nabízí pouze malý náznak toho, na co se diváci mohou těšit. „Ten seriál je kombinací záhad a sci-fi a objevuje se v něm plno monster. Z hlediska VFX (speciálních efektů – pozn. red.) je tedy hodně na co se těšit,“ vysvětluje Jiří Kilevník.

Temná historie USA, osobní démoni a Cthulhu

Lovecraftova země má jednoduchou premisu. Mladý Afroameričan se vydává na cestu po z velké části silně rasistických Spojených státech 50. let ve snaze nalézt svého pohřešovaného otce. Jedním z hlavních hrdinů je přitom šéfredaktor průvodců pro černochy po bezpečných částech USA – s těmito skutečnými brožurami jsme se setkali už ve filmu Zelená kniha. Vše se pak rychle zkomplikuje, když se do sociálně kritického dramatu přidají osobní konflikty a hrůzné bytosti jako z příběhů H. P. Lovecrafta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Životopis slavného spisovatele naneštěstí kazí poměrně výrazné rasistické tendence, jeho dílo si však nezávisle na tom udržuje status jednoho z nejzásadnějších v žánrech hororu, sci-fi i fantasy. Představil celou komplexní mytologii odkazující až do doby dlouho před tím, než vznikli první inteligentní lidé. Tehdy Zemi ovládaly bytosti, jejichž fyziologie i intelekt daleko přesahovaly ty nejšílenější fantazie člověka.

Ačkoliv o filmovou či televizní adaptaci jednoho z mistrů hororu se pokoušeli už mnozí, snad v žádném případě nebyl výsledek uspokojivý. O to paradoxněji působí kritický úspěch seriálového zpracování knihy, která na Lovercraftův nesporně zásadní odkaz nahlíží s velkou mírou kritiky. Titulní Lovecraftova země tak označuje část Spojených států, kde je nenávist vůči lidem s tmavší kůží nejsilnější a zároveň plná nadpřirozených příšer. Závěr prvního dílu však slibuje, že celá záležitost bude poněkud složitější.

jiri-kilevnik-stranger-things-marvel-3

Foto: Archiv JK

Designér Jiří Kilevník měl u Lovecraftovy země na starost několik desítek záběrů v pozdějších dílech

Rodeo FX na postprodukci jednoho z největších televizních blockbusterů roku pracovalo přibližně rok a stále není hotovo: jednotlivé díly se mohou upravovat i ještě pár dnů před vydáním. Kilevník hlavně oceňuje míru kreativní volnosti, jakou jim tvůrci poskytli. „Dostali jsme přibližné zadání, co by se mělo dít, ale pak jsme měli velký prostor pro vlastní invenci. Vlastně jsme jim sami navrhovali, jak celé sekvence budou vypadat a fungovat,“ říká.

Konzultace probíhaly především přímo se showrunnerkou Lovecraftovy země Mishou Greenovou, svoje poznámky ale poskytovali také výkonní producenti Jordan Peele a J. J. Abrams. V rámci spolupráce s nimi mnohdy vznikalo několik verzí. I když některé nezapadaly do vize HBO, tvůrci efektů měli stále volné ruce při tvorbě alternativ. „Skvěle jsme si s tím díky tomu mohli vyhrát,“ pochvaluje si VFX designér.

jiri-kilevnik-stranger-things-marvel

Přečtěte si takéU Stranger Things jsme byli nejvíc pyšní na příšery a vybuchující krysy, říká Jiří Kilevník. Efekty dělá pro Netflix i AmazonU Stranger Things jsme byli nejvíc pyšní na příšery a vybuchující krysy, říká Jiří Kilevník. Efekty dělá pro Netflix i Amazon

Například scény obsahující výbuchy nebo nadpřirozené síly jsou z většiny dílem VFX studia. Samotní tvůrci a producenti seriálu poskytli jen návrhy na barevné podání a odkazy k jiným filmům či seriálům. „Reference nám často chodí ve formě videí, které tvůrce inspirovaly na YouTube nebo Vimeu. Na nás je potom to začlenit do konceptu seriálu, na němž pracujeme,“ doplňuje Kilevník.

Design samotných monster na druhou stranu zahrnoval intenzivnější spolupráci HBO s tvůrci efektů, protože má zásadní vliv na estetiku celého seriálu. Navíc se jedná o adaptaci známého univerza a jak naznačuje už trailer, v Lovecraftově zemi se objeví dokonce Cthulhu se všemi chapadly a řadami zubů, které k němu patří.

https://www.youtube.com/watch?v=dvamPJp17Ds

V jádru je ovšem novinka, stejně jako jedny z nejlepších seriálů HBO, stále především o postavách a jejich životní cestě. V rozhovoru pro Gizmodo to Greenová shrnula slovy: „Nakonec je to jenom rodinné drama o tom, jací jsou lidé v téhle rodině, jaká mají tajemství a jak musí překonat svůj stud, aby se sjednotili.“ Trpělivé vyprávění prvního dílu bychom tedy neměli vnímat jako oddalování akce s monstry, ale úvod do psychologicky vyspělého příběhu.

S podobným přístupem k žánrům hororu a sci-fi HBO uspělo už loni s minisérií Watchmen a na počátku letošního roku se seriálem The Outsider. Nekonvenční navázání na legendární grafický román si vysloužil hned 26 nominací na cenu Emmy, adaptace Stephena Kinga se zase dočkala skvělých reakcí od kritiky i diváků. Lovecraftova země chce hrůznost nadpřirozených monster kombinovat s dnes stále relevantním nepříjemným politickým kontextem a osobními démony.