Zakladateli Fruitisima opět patří většina firmy. Krize nás hodně posunula, říká Hummel a chystá nové ovocné produkty
Spoluzakladatel Fruitisima Jan Hummel
Pořádně náročné měsíce má za sebou Jan Hummel. Síť ovocných barů Fruitisimo buduje už do roku 2003, ale letošní rok si pro něj připravil jednu z dosud největších výzev, když mu koronavirová pandemie uzavřela většinu obchodů a poslala dolů celý byznys. Devětatřicetiletý podnikatel to však vzal jako příležitost a nakonec dojednal i velký obchod, který mu vrací do rukou většinu firmy.
Jan Hummel se rozhodl odkoupit podíly od dvou dosavadních investorů, Leoše Navrátila a Josefa Soukala, což znamená, že mu ve Fruitisimo Group, která zastřešuje veškeré „ovocné“ aktivity, patří 90 procent. Po transakci, která se podle našich informací pohybovala v řádech desítek milionů korun, ve firmě zůstává s desetiprocentním podílem již jen Reflex Capital Ondřeje Fryce.
„Transakci jsme řešili vedle postkoronavirových opatření a dalších strategických rozhodnutí poslední dva měsíce. Bylo několik variant, ale já to chtěl od začátku provést tímto způsobem, protože mám mnoho plánů na další rozvoj našeho byznysu,“ říká pro CzechCrunch Jan Hummel.
Odchod investorského dua Leoš Navrátil a Josef Soukal, kteří do firmy vstupovali před necelými pěti lety a dohromady drželi 36% podíl, byl zčásti plánovaný, ale koronavirová krize vše urychlila. „Vstupovali do firmy jako finanční investoři a nyní se blížil ke konci jejich investiční horizont,“ prozrazuje Hummel.
Když jsme se šéfem Fruitisima hovořili koncem března, kdy rozjížděl akci na záchranu firmy, tak říkal, že nikdo neví, jak to bude dál. „Teď už pro nás vidím více příležitostí než v březnu, a dokonce jich vidím více než před krizí,“ hlásí s pětiměsíčním odstupem Jan Hummel a načrtává strategii, podle které se bude Fruitisimo dál rozvíjet.
Ještě předtím je ale třeba říct, že z měsíců, během nichž v Česku platila karanténní opatření a lidé jen minimálně navštěvovali prodejny, Fruitisimo rozhodně nevyjde bez šrámů. „V absolutních číslech jsme za dobu uzavření prodejen přišli v tržbách zhruba o 70 milionů korun,“ přiznává Hummel.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPro letošek proto firma plánuje, že se zisk EBITDA (před úroky, daněmi a odpisy) dostane pravděpodobně jen na čtvrtinu až polovinu loňských čísel. Tržby v roce 2019 přesáhly 380 milionů korun a na podobná čísla by se chtěl Hummel vrátit v příštím roce. Zároveň ale situaci bere jako příležitost.
S týmem už proto začal pokládat robustnější základy pro další a potenciálně ještě silnější růst. Jedním z kroků bude pokračující expanze, která se musela pozastavit, a také silnější vstup do klasického retailu i onlinu, s čímž již ovocné bary začaly během krize.
Nové produkty plné ovoce
„Některé věci, které jsme byli nucení udělat, nás hodně posunuly a další nápady jsme během krize dopracovali. Zjistili jsme, že retail je pro nás velmi slibný, protože je v něm úplně jiná škálovatelnost, než jsme zvyklí. Zahraniční expanzi chceme spojit s retailem i onlinem,“ popisuje novou strategii Hummel.
„Honzu vnímám jako výborného podnikatele a self-made mana. V koronavirové krizi nebrečel, ale naopak přišel se spoustu zajímavých nápadů. Těšíme se na společnou budoucnost,“ přitakává Ondřej Fryc, který s ním zůstává na palubě jako menšinový podílník.
Nejdůležitějším pilířem Fruitisima mají být i nadále vlastní prodejny, některé se však začnou otevírat v novém franšízovém modelu bez nutnosti počáteční investice. Významněji pak chce firma šlapat do prodeje v nových obchodních kanálech, kde plánuje představit i několik nových produktů.
Prozatím nabízí v online supermarketech Rohlik.cz a Košík.cz, na čerpacích stanicích Shell nebo prodejnách Billa své ručně vyráběné ovocné zmrzliny a brzy má přijít i vlastní nápoj (nikoliv však čerstvý džus, jaké vyrábí na svých prodejnách) a snack, o němž zatím Hummel nechce více prozrazovat.
„Všechny naše produkty budou mít značku Fruitisimo, a jelikož fruitisimo znamená nejovocnější, chceme k nim tak i přistupovat. Jednotícím prvkem naší strategie jsou prémiové produkty s vysokým obsahem ovoce,“ odhaluje.
Vedle vlastních barů a prodeje nových produktů v dalších kamenných obchodech či online supermarketech pak třetí pilíř nové strategie firmy tvoří vlastní e-shop. V něm Fruitisimo naplno spouští prodej ovocných nápojů a bedýnek s čerstvým ovocem formou předplatného včetně dovozu. To se firmě osvědčilo v době, kdy všichni zůstávali doma, a teď věří, že pro ni získá alespoň tisíc předplatitelů.
V Česku, na Slovensku a v Maďarsku aktuálně Fruitisimo provozuje 75 prodejen a v příštím roce se má značka s ovocnými produkty rozšířit také do Německa a Polska. To původně bylo v plánech už letos, ale s ohledem na pandemii se musely posunout. Hummel nicméně dodává, že do Mnichova a Vratislavi už alespoň vstoupí s novou strategií, která bude kombinovat online i offline prodej.