Došly jim peníze, tak propustili tisíc lidí a chtěli zavřít. Záchrana nakonec přišla až na Štědrý den

Zdálo se, že po jedenácti letech bude muset společnost Lilium vyvíjející elektrické letouny ukončit činnost. Na poslední chvíli ale našla investory.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lilium

Foto: Lilium

Létající taxík Lilium

0Zobrazit komentáře

Slibovali leteckou revoluci, získali miliardy, ale teď jejich vzdušné taxíky Lilium končí. Právě tak by zněl titulek tohoto textu ještě před pár desítkami hodin. Ostatně i jeden ze spoluzakladatelů německé firmy, která vyvíjí speciální elektrické letouny, v předvánočním čase napsal jasné oznámení. „Po deseti letech a deseti měsících je smutnou realitou, že společnost Lilium ukončila svou činnost,“ uvedl na síti LinkedIn Patrick Nathen. Jeho firmě totiž došly peníze, a jelikož nedokázala sehnat další investory, propustila většinu svých lidí a směřovala ke konci. Pak ale došlo na Štědrý den k průlomu ve vyjednávání. Lilium bude zřejmě pokračovat.

Zprávy o tom, že jeden z průkopníků ve vývoji elektrických letadel s kolmým vzletem a přistáním je ve velkých problémech, se byznysovými kuloáry šířily delší dobu. Německý portál Gründerszene o víkendu napsal, že Lilium propustilo většinu ze zhruba tisícovky zaměstnanců, přičemž pár desítek jich ještě pomůže s likvidací firmy. Vzápětí vše potvrdil také zmíněný Patrick Nathen, který Lilium v Mnichově před více než deseti lety spolu s Danielem Wiegandem, Sebastianem Bornem a Matthiasem Meinerem založil. Nakonec ale na poslední chvíli našli řešení.

„Společnost Lilium dosáhla průlomu ve vyhledávání investorů,“ stojí v titulku tiskové zprávy, kterou firma zveřejnila 24. prosince. Lilium oznámilo podepsání smlouvy o koupi jeho aktiv společností Mobile Uplift Corporation, kterou mělo založit blíže nespecifikované konsorcium investorů z Evropy a Severní Ameriky. Toto uskupení má v úmyslu získat provozní aktiva dceřiných společností Lilium GmbH a Lilium eAircraft GmbH, a pokud budou splněny určité podmínky, Lilium očekává, že dohoda umožní dceřiným společnostem získat dostatečné financování k obnovení svých podnikatelských aktivit.

„Jsme velmi potěšeni, že můžeme oznámit podpis investiční dohody se zkušeným konsorciem investorů, což je zásadní průlom. Uzavření transakce na začátku ledna nám umožní znovu nastartovat naše podnikání,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Lilium Klaus Roewe. Po uzavření transakce, které se aktuálně očekává začátkem ledna 2025, je v plánu restrukturalizace dceřiných společností a jejich vyvedení ze současných insolvenčních problémů. Noví investoři z Mobile Uplift Corporation zároveň počítají s tím, že před několika dny propuštěné zaměstnance znovu najmou, jakmile bude vše uzavřeno.

Problémy Lilium oficiálně přiznalo už před dvěma měsíci, kdy Komisi pro kontrolu cenných papírů oznámilo, že se dostává do insolvence. Nedokázalo se totiž dohodnout s investory na dalším financování, bez kterého by nemohlo dál fungovat. Lilium vyjednávalo o možném úvěru či zárukách také s bavorskou vládou, ale neúspěšně. Podle portálu Gründerszene měla proběhnout poslední jednání o možné investici ještě předminulý víkend a původně měla zkrachovat. Nakonec ale všechny zainteresované strany řešení našly.

Lilium vyvíjí elektrické letadlo s kolmým startem a přistáním, které má létat rychlostí až 100 kilometrů v hodině. Tyto typy letadel se často označují jako vzdušné taxíky, protože mají ambici proměnit způsob přepravy osob i na kratší vzdálenosti ve městech. Mnichovské firmě věřila řada investorů, kteří jí během let svěřili přes miliardu dolarů, tedy několik desítek miliard korun, a před třemi lety se pro další kapitál vydala na burzu Nasdaq. V posledních letech získala také několik objednávek, mezi nimiž byla například dodávka stovky letadel do Saúdské Arábie.

V jaké kondici a s jakými plány se nyní Lilium vrátí k provozu, zatím není jasné. Na začátku října, kdy již bylo vidět, že se firma dostává do finančních problémů, zveřejnila video, v němž svůj letoun představuje a láká na jeho očekávaný přílet v roce 2026. Mnichovský tým nicméně není zdaleka jediný, kdo podobný stroj vyvíjí. Mezi největší hráče v této oblasti nadále patří společnosti jako americké Joby Aviation či Wisk Aero, německý Volocopter nebo čínský EHang.

Hráčů je nicméně po celém světě ještě mnohem více a proudí do nich velké investice, které dávají v součtu miliardy dolarů. Ty přitom – byť zatím v menším rozsahu – láká i jeden český projekt. Proti největším světovým firmám se chce postavit Michal Illich, který již několik let staví vlastní elektrický letoun v projektu Zuri. Pro něj získal minulý týden další investici od předních českých investorů v řádu vyšších desítek milionů korun, aby mohl po náročném testování postavit stroj schopný plného letu.

„Nové investiční kolo bylo určeno k tomu, abychom otestovali vertikální start a přistání na velkém modelu a vše, co s tím souvisí – tedy elektroniku i systém řízení. Během tří let testování jsme provedli desítky vzletů a vyzkoušeli vše, co bylo pro tenhle model potřeba, takže můžeme pokročit do další fáze,“ uváděl Illich. Kdy by mohl mít k dispozici hotový produkt, zatím předpovídat nechtěl.

Značka Bohéma už pět let propaguje češství a národní hrdost. Nyní doma začala vyrábět i svá trička

Manželé Neubergerovi rozjeli svůj projekt proto, že neměli v čem důstojně oslavit sté narozeniny republiky. Loni dosáhli na obrat 10 milionů.

eliska-neubergerova

Foto: Bohéma

Spoluzakladatelka a šéfka Bohémy Eliška Neubergerová

0Zobrazit komentáře

Byla to trochu kuriózní situace. Značka Bohéma před pěti lety vtrhla na český trh, aby tu prodávala trička – a postupem času i další sortiment – odkazující na velikány české historie a vůbec symboly pojící se s naší národní tradicí. Za tu dobu si vybudovala silné renomé. Jenže zatímco nejrůznější odznáčky a další zboží vznikaly v Česku, populární oblečení s tvářemi Boženy Němcové, Václava Havla nebo jen s obrázky vanilkových rohlíčků či hub k nám paradoxně proudilo přes belgickou firmu z jihovýchodní Asie. To se ale letos začalo měnit a dobročinný projekt manželů Neubergerových od podzimu nahrazuje původní produkty za nové, vznikající v Česku. A taky hlásí změny ve svém vedení.

„Od začátku jsme chtěli, aby všechno, co vyrábíme, bylo dostupné. Ale nedělali jsme takové objemy, abychom si mohli výrobu v Česku dovolit, to se teď ale změnilo,“ říká spoluzakladatelka Bohémy Eliška Neubergerová. Ta obchod, který začal jako e-shop se zbožím odkazujícím na českou státnost a hrdost na ni, rozjela v roce 2019 spolu se svým manželem, zakladatelem seznamovacího portálu libimseti.cz Oldřichem Neubergerem. Když si totiž Česko o rok dříve připomínalo sto let od svého vzniku, nenašli nic důstojného, v čem by jeho narozeniny oslavili. A tak se rozhodli patřičné zboží vyrábět sami.

„Manžel mi tehdy z legrace posílal samé pletené čepice a šály s vlajkou nebo trikolorou, co našel na internetu, ale nic opravdu vkusného mezi tím nebylo,“ vzpomíná Neubergerová. Jejich verze oslavy češství se nese v příjemně minimalistickém módu a černá a bílá trička s fotografiemi či obrázky začaly postupně doplňovat i jiné barevné varianty stejně jako další produkty – pastelky, pexesa, odznáčky, gumy a mnoho dalšího.

Manželé Bohému zároveň rozjeli jako projekt z bohulibým přesahem – zisk z vybraných motivů, který přesáhne náklady, pravidelně posílají na konkrétní dobročinné účely. Vedle toho také vytváří speciální kolekce pro přímou podporu organizací, jako je Člověk v tísni nebo Paměť národa.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Od svého založení Bohéma vyrostla na patnáct lidí a v nabídce má přes 60 motivů, které letos poprvé začala posílat do prodeje v sezonních kolekcích, což si pochvaluje jak Eliška Neubergerová, tak zákazníci, kteří tak mají k dispozici neustále něco nového. Loni firma vykázala tržby v hodnotě zhruba deseti milionů korun a letos má podle Neubergerové povyrůst o další desítky procent.
Přispět k tomu mají právě i trička, která nově místo komplet na objednávku v Bangladéši vznikají v dílně nedaleko Náchoda z látek, které si firma objednává v Řecku.

„Ráda bych měla výrobu kompletně českou, z hlediska toho, co děláme, to je logické a byla to taky nejčastější výtka, kterou jsem od našich zákazníků slýchala, ale bavlník zkrátka a dobře v Česku vypěstovat nejde,“ říká k tomu Eliška Neubergerová s tím, že trička stále tvoří zhruba 60 procent prodejů firmy.

Zbytek sortimentu Bohémy nicméně vzniká v Česku už nějakou dobu, většinou v malých dílnách, které najdete napříč republikou – obaly na retro plakáty se například vyrábí kousek od Olomouce, odznáčky ve tvaru koláčků nebo půllitru piva v kovovýrobě v Uherském Hradišti, hrnečky pak v pražském Karlíně. Výšivky se dělají v Ústeckém kraji, skleničky v Modřanech a sešity ve Kbelích, sirky obchodu dodává známá výrobna Solo Sušice.

Českými tričky ale letošní novinky v Bohémě nekončí, významná změna se odehrávala i ve vedení podniku, ze kterého se po pěti letech stáhnul Oldřich Neuberger a plně ho přenechal své ženě. „On je typ, co věci rád vymýšlí, plánuje a rozjíždí, ve chvíli, když už je něco zajeté, což Bohéma po pěti letech je, pak začíná pracovat na něčem novém,“ vysvětluje Neubergerová, která se naopak Bohémě věnuje naplno. Že je obchod opravdu zaběhnutý, potvrzují nejen údaje o tržbách, ale i odezva dalších aktivit, do kterých se firma pouští.

V říjnu například u příležitosti svých pátých narozenin spustila výroční kolekci pěti triček se vzory, které pro ně vybralo pět patronů, v prodeji je do konce roku a jen za první dva měsíce se na nich pro pět různých neziskových organizací vybralo na 300 tisíc korun. Do konce roku by to pak, jak Eliška Neubergerová věří, mohlo být díky vánoční sezoně kolem půl milionu.

A daří se i kamenné prodejně, kterou si obchod před dvěma a půl lety otevřel v centru Prahy, v Palackého ulici. Příznačně v MacNevenově paláci, kde za národního obrození pobýval i František Palacký. Když ji Neubergerovi rozjížděli, plánovali ji spíše jako showhroom, jehož součástí byla i galerie, ta ale po nějaké době musela ustoupit obchodu, jehož sortiment rychle rostl. Nadále ale jde o velice krásný prostor, kde je radost si zboží Bohémy procházet.

zachy

Přečtěte si takéŠaty dělají člověka. V Česku to nechápeme, je to škoda, říká ZachyŠaty dělají člověka. Že to v Česku nechápeme, je velká škoda, říká módní influencer Lukáš Zachara

„Máme za rohem Václavské náměstí i Příkopy, kde se dá sehnat spousta triček, když chce ale někdo něco víc, tričko s přesahem, kterým může vyjádřit svůj názor, tak jde k nám,“ je přesvědčená Eliška Neubergerová, která si podle svých slov ráda bere alespoň jednou v měsíci směnu na pokladně v obchodě. „Je to skvělý pocit, když mi architekt vypráví, že si na jednání bere Gočára a večer do hospody triko s pivem, nebo učitelka, že na hodiny češtiny chodí s Němcovou. Přesně pro tohle jsme Bohému zakládali,“ dodává podnikatelka.

Při výběru nových motivů se nebojí sáhnout po ledasčem, jedné zásady se ale drží striktně – a sice toho, že do své nabídky nezařazuje podobizny aktuálně žijících osobností. Důvod je podle Elišky Neubergerové jednoduchý: „Za mě pořád platí, že do minulosti je třeba se dívat, abychom neopakovali její chyby v budoucnu a u žijících lidí nikdy nevíte, jaký skutečně bude jejich odkaz, ten prověří právě až historie,“ uzavírá.