Do Česka vstupuje slavná módní značka Gap. Začíná e-shopem, od konce roku otevře prodejny v Praze a Ostravě

Filip HouskaFilip Houska

gap-logo

Foto: Gap

Ikonické logo GAP

0Zobrazit komentáře

Na český trh míří další módní značka s bohatou historií a silným společenským vlivem. Poté, co v Praze otevřel svou největší prodejnu ve střední a východní Evropě Levi’s a očekává se letošní vstup fast fashion řetězce Primark v budově The Flow Building na Václavském náměstí, bude chtít uspokojit tuzemské zákazníky i americký Gap.

Známý výrobce džínových produktů, který se proslavil i přes své decentní mikiny s výrazným logem uprostřed, má na českém trhu otevřít rovnou dvě prodejny. Nepůjde však o samostatné pobočky v srdci měst, nýbrž doplňující butiky v obchodních centrech Westfield Chodov v Praze a Forum Nová Karolina v Ostravě.

Podle Hospodářských novin by se měly otevírat od konce letošního roku, a to pod hlavičkou společnosti CS Retail 1969, která je mimo jiné distributorem značky Under Armour a provozuje přes 100 obchodů oděvního brandu Sam 73. Vedle Česka přivede Gap také na Slovensko.

Součástí rozšíření tradiční americké značky bude i e-shop, který se spustí během tohoto měsíce. V tomto případě se ovšem pro české i slovenské zákazníky příliš mnoho nezmění, jelikož mohli Gap objednávat i na internetových obchodech jako About You nebo Zalando.

gap-8

Foto: Gap

Mikiny s výrazným logem GAP uprostřed

Ačkoliv má Gap, jehož příběh začali psát manželé Fisherovi v San Franciscu v roce 1969, poměrně bohaté portfolio oblečení a doplňků, do Česka přinese jen vybranou část. Především by se mělo jednat o džínové kusy a kolekci Gap Logo, kam spadají právě výrazné modely mikin či triček. Sortiment by měl být doplněn také o „trvale udržitelné produkty“.

Rozhodnutí o této expanzi se nicméně může zdát poněkud zvláštní. Gap totiž v posledních letech spíše pobočky zavírá, než otevírá, alespoň v Evropě, kde jejich počet od roku 2012 klesl ze 198 na 137. To může odpovídat i poněkud nešťastnému období firmy, jejíž akcie pravidelně velmi kolísají a je patrné, že má své nejlepší roky za sebou.

Loni však firma zaznamenala obrat 16,5 miliardy dolarů, a to i díky ostatním značkám, které pod její křídla spadají. Jedná se například o Old Navy, Banana Republic či Athleta, které Gapu dopomáhají k udržování pozice jednoho z největších amerických maloobchodních řetězců s módou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do Česka a na Slovensko navíc přichází v době pandemie, která staví oděvní průmysl před velkou výzvu. „Ze statistických dat za prvních sedm měsíců jsme zaznamenali propad tržeb v oděvním průmyslu o devět procent, přičemž jen za samotný červenec byl zaznamenán růst tržeb oproti červenci 2019 o 6,7 procenta,“ říká pro HN Jiří Česal, výkonný ředitel Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu.

I tak ale CS Retail 1969, respektive jeho mateřská společnost CS Apparel Group, věří v dobré výsledky. Podle serveru Across.sk být očekávaný obrat pro zbývající část letošního roku okolo 1,2 milionu eur, tedy něco přes 30 milionů korun.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Pilulka jako první e-commerce firma v Česku míří na burzu. Úspěch ji může ocenit na miliardu

Peter BrejčákPeter Brejčák

kasa-pilulkaInsider

Foto: Pilulka/CzechCrunch

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

České e-commerce se letos daří i díky jinak neblahé pandemii růst ještě rychleji než obvykle, což se podepisuje na výsledcích firem, jako je Pilulka. Lékárenská skupina za šestiletou historii zaznamenala nejlepší výsledky, když během prvního pololetí utržila 1,6 miliardy korun, což znamená téměř poloviční meziroční nárůst. Poprvé se pochlubila také mírným ziskem ve výši 16 milionů korun, a aby svůj růst podpořila, obrací se teď na investory. Na pražské burze Start nabídne celkově pětinu nově emitovaných akcií.

Pokud vše projde u regulatorních orgánů, Pilulka se stane historicky první veřejně obchodovanou e-commerce společností na pražské burze. V rámci trhu PX Start se obchodují akcie menších inovativních společností, ale v dalších letech by progresivní lékárenská firma chtěla využít také možností kapitálového trhu a přejít na hlavní trh pražské burzy.

„Chceme jít příkladem jiným e-commerce firmám a rozhýbat kapitálové trhy v České republice. Měli jsme celou řadu nabídek od finančních i strategických investorů z České republiky i ze zahraničí, ale rozhodli jsme se pro veřejnou nabídku,“ popisuje Martin Kasa, spoluzakladatel a spolumajitel Pilulka.cz.

Pro CzechCrunch Martin Kasa potvrdil, že v rámci emise akcií chce firma získat přibližně 100 až 200 milionů korun, což by vzhledem k nabízenému pětinovému podílu skupinu Pilulka ohodnotilo na 500 milionů až 1 miliardu korun. „Suma, kterou chceme vybrat, byla stanovena s ohledem na jasný byznys plán,“ uvádí Kasa s tím, že veřejný úpis akcí získal přednost před soukromými investory z jasného důvodu.

kasa-pilulka-auto

Foto: Pilulka

Martin Kasa, spolumajitel Pilulky

„Neznamená to, že bychom nedokázali získat investora. Naopak. Měli jsme celou řadu nabídek. Ale jak finanční, tak strategický investor – každý lehce jinak – chce významně ovlivňovat firmu ve svém zájmu,“ říká Kasa. V posledních letech prý byla firma dotazována desítkami lidí, kteří by do ní chtěli investovat.

„Nyní budou moci investovat skrze jasně danou platformu a s parametry, které jsou naprosto transparentní,“ pokračuje čtyřicetiletý podnikatel. „Pokud se úpis zrealizuje podle plánu, bude se jednat o neporovnatelně zajímavější postup než prodej části firmy finančním či strategickým investorům.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Současní akcionáři skupiny tvoří ze 69 procent zakladatelé firmy, bratři Martin a Petr Kasovi, společně s obchodními partnery a zaměstnanci, zbytek připadá investiční skupině Wood & Company. S emisí akcií se podíly všech sníží ve prospěch nově emitovaného dvacetiprocentního podílu, jenž bude nabídnut investorům.

Skupina Pilulka aktuálně působí na třech trzích, kromě domovské České republiky také na Slovensku a v Rumunsku. Loni ohlášený vstup do Maďarska se kvůli pandemii koronaviru zpozdil, podle současných plánů má proběhnout příští rok a i tomu mohou pomoci nové finanční zdroje ze vstupu na burzu.

pilulka-cz-expedice-balik

Foto: Pilulka.cz

Balení zásilky z Pilulka.cz

Loni Pilulka na všech trzích utržila téměř 2,5 miliardy korun. Během první poloviny letošního roku její tržby z internetového prodeje meziročně vzrostly o 68 procent, kamenné lékárny utržily o 33 procent více než loni. Polovinu z celkových tržeb přitom tvoří prodeje na internetu, druhá polovina je pak rozdělena mezi kamenné lékárny provozované přímo Pilulkou a její franšízové partnery.

Do budoucna Pilulka očekává, že její roční tržby porostou třicetiprocentním tempem, zároveň však plánuje další navyšování svého zisku. „Od veřejné nabídky si slibujeme zajištění financování další expanze do zahraničí a technologický vývoj,“ popisuje Martin Kasa. „Nejen poslední měsíce ukázaly, že digitalizace postupuje velmi rychle, dokonce ještě rychleji, než jsme si před několika měsíci dokázali všichni představit,“ pokračuje s odkazem na jednorázový březnový skok náporu na úrovni stovek procent oproti normálu.

„Jsme přesvědčeni, že Pilulka bude za pár let dominantní hráč na poli lékárenských a zdravotnických služeb ve střední Evropě.“

Akcie Pilulky budou moci zájemci zakoupit po schválení regulačními orgány – což Kasa očekává v řádu týdnů – přes běžné obchodníky s cennými papíry, jako jsou zmiňovaní Wood & Company. „Pražská burza získává další zajímavou emisi, navíc ze sektoru, jehož význam poroste nejen v současné koronavirové době, ale i do budoucna,“ říká Jan Sýkora, předseda představenstva Wood & Company.

„Koronavirové období dramaticky urychluje posun nás všech do online světa, kde je Pilulka silným disruptorem, což je perspektivní a nám sympatické. Pilulka vnáší nový komfort do lékárenského byznysu ve střední a východní Evropě a je připravena jej aktivně proměňovat,“ dodává Tomáš Jaroš, generální ředitel Patria Finance, jejímž prostřednictvím budou moci investoři akcie Pilulky nakupovat.

„Jsme přesvědčeni, že Pilulka bude za pár let dominantní hráč na poli lékárenských a zdravotnických služeb ve střední Evropě, a právě transparentnost burzy tomu může pomoci. Rozhodli jsme se dát šanci také menším investorům a lidem z oboru, kteří se na nás v posledních letech obraceli s tím, že by do nás chtěli investovat a být součástí úspěšného příběhu Pilulky,“ dodává Martin Kasa.