Česko přichází dobýt brazilský jednorožec VTEX. Do pár let chce být se svým e-commerce řešením lídrem trhu

Peter BrejčákPeter Brejčák

vtex-foundersInsider

Foto: VTEX

Geraldo Thomaz a Mariano Gomide, zakladatelé startupu VTEX

0Zobrazit komentáře

E-commerce roste jako z vody. Klasičtí obchodníci hledají na internetu nové prodejní kanály a prorazit online se stále více snaží i další projekty. Jen v první polovině letošního roku v Česku vzniklo minimálně přes pět tisíc e-shopů, což potvrzuje, že patříme mezi země s největším počtem e-shopů na jednoho obyvatele.

Není tak žádným překvapením, že je tu v této oblasti vysoká konkurence, a to jak mezi samotnými internetovými obchody, tak i mezi těmi, kdo je staví. Podle dat společnosti Shopsys u nás působí přibližně dvě stovky agentur nabízejících e-shopy na míru. Teď ale konkurenční boj nabere ještě na větších obrátkách.

Do Česka totiž vstupuje dvacetiletá společnost VTEX, která se zaměřuje na budování komplexních e-commerce řešení a strategií, a to jak pro velké firmy jako Walmart, Coca-Cola, Samsung, Adidas nebo Nestlé, tak i pro středně velké podniky s ročním obratem přesahující 1 milion eur. Velikost této jihoamerické platformy navíc potvrzují nejen reference od největších světových firem.

Minulý měsíc VTEX uzavřel investiční kolo Series D ve výši 225 milionů dolarů (5,2 miliardy korun), díky čemuž jeho hodnota poskočila na 1,7 miliardy dolarů (téměř 40 miliard korun) a stal se technologickým jednorožcem. Předcházející investiční kolo ve výši 140 milionů dolarů přitom VTEX uzavřel před necelým rokem s hodnotou firmy 425 milionů dolarů, takže růst valuace je obrovský.

vtex1

Foto: VTEX

VTEX nabízí integrovanou platformu pro obchodování všeho druhu

Společnost je navíc dlouhodobě zisková a kapitál získává zejména na posílení expanze a produktu. A teď přichází i do České republiky a na Slovensko. „Naším cílem je pomoci společnostem co nejrychleji začít vydělávat tím, že jim nabídneme kompletní, moderní platformu, která se jednoduše přizpůsobí B2B i B2C byznys modelům,“ říká pro CzechCrunch Cristi Movilă, Growth Leader pro střední a východní Evropu.

„Během pár let se plánujeme stát první volbou v obchodních řešeních. Ať už je to B2C, B2B, tržiště nebo všechny navzájem propojené a integrované,“ potvrzuje nemalé ambice Movilă. „Jejich ambiciózní plány nás velmi zaujaly, a proto jsme rádi, že můžeme VTEX se vstupem do Česka aktivně pomoci,“ doplňuje Michal Baturko Olbert z digitální agentury In creative, která se stala exkluzivním partnerem pro expanzi firmy v Česku a na Slovensku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Největším hráčem na poli e-shopových řešení je u nás Shoptet, na jehož platformě běží zhruba polovina z více než 40 tisíc tuzemských internetových obchodů, ale VTEX na rozdíl od něj nebo konkurenčního globálního giganta Shopify nenabízí úplně klasická e-shopová řešení. Svoji propozici staví jako světově první integrovaná platforma, která na jednom místě kombinuje řešení pro klasický prodej včetně toho digitálního, tržiště a systém pro správu objednávek.

Právě výše zmíněný Walmart, jeden z největších retailových řetězců na světě, má velký podíl na tom, jak dnes VTEX a jeho produkty vypadají. Walmart totiž kolem roku 2007, kdy začal s firmou spolupracovat, procházel velkou digitální transformací a potřeboval propojit všechny své prodejní kanály včetně 500 kamenných obchodů a zároveň mít možnost jednoduše spouštět nové.

cristi-movila-gpec

Foto: VTEX

Cristi Movilă, Growth Leader ve VTEX pro střední a východní Evropu

Řešení VTEX je tak určeno pro střední a velké společnosti, kterým nabízí možnost spolupracovat přímo se zákazníky, partnery, dodavateli a pomocí marketplace řešení i s konkurencí. Důležité přitom je, že VTEX všechny tyto možnosti nabízí globálně a umožňuje jejich vzájemné kombinování.

Globální výrobci spotřebitelského zboží totiž běžně vyrábí své produkty na lokální úrovni, často i podle různých postupů (např. Coca-Cola není všude stejná), přičemž některé produkty prodávají jen na vybraných trzích a na každém z nich navíc budují jiné marketingové a distribuční strategie. Často se přitom spoléhají na několik různých prodejních kanálů – retail, restaurace nebo i prodejní automaty.

corovent-mico2-min

Přečtěte si takéZájem o ventilátory CoroVent z nemocnic je vysoký. Češi se složili na výrobu 182 kusů, ale pořád se neví, kdo zaplatí dalšíZájem o ventilátory CoroVent z nemocnic je vysoký. Češi se složili na výrobu 182 kusů, ale pořád se neví, kdo zaplatí další

Jak popisuje magazín TechCrunch, všechny tyto oblasti byly disruptovány a přetvářejí se, marketing se k tomu navíc výrazně globalizuje. A právě v ten moment přichází VTEX, který buduje strategie a řešení použitelné napříč regiony.

Například pro největší pivovarnickou skupinou světa AB InBev buduje původem brazilská technologická společnost jednotnou a globální obchodní platformu pokrývající 50 zemí, ve kterých firma nahrazuje původně používané a navíc často i lokalizované řešení jako SAP, Shopify nebo Magento.

I díky tomu technologický jednorožec, jenž působí ve více než 40 zemích, dokázal již před pandemií koronaviru meziročně růst o padesát procent. V návaznosti na zvyšující se poptávku kvůli šíření onemocnění COVID-19 navíc dokázal VTEX tempo růstu ještě zvýšit a letos očekává navýšení tržeb o 114 procent. Hrubé zprostředkované obraty na postavených platformách by měly překročit osm miliard dolarů.

Jak dát prodanému zboží další smysl. Ve Freshlabels začínají vykupovat oblečení a otevřou second-hand

Peter BrejčákPeter Brejčák

freshlabels-min

Foto: Alex Shoots Buildings/Freshlabels

Zakladatelé Freshlabels Jakub Veselský a Jan Bouška v novém Sustainable Store v Praze

0Zobrazit komentáře

Čtrnáctiletý prodejce módy a doplňků Freshlabels, jenž se v nabídce zaměřuje na výběrové designové a kvalitní značky, svou pozornost v posledních letech stále více věnuje také udržitelnosti. V této oblasti se chce stát lídrem nejen na poli módního průmyslu a k naplnění tohoto cíle teď představil další krok.

Freshlabels tento týden spustili službu Loop, v níž vykupují použité oblečení, pro které budou hledat další využití. Jednou z plánovaných cest je také otevření second-handu, ke kterému by mělo dojít v blízké době.

„Přemýšleli jsme, jak dát námi prodanému zboží další smysl a přispět tak ke snížení zbytečné zátěže na životní prostředí a uvědomili jsme si, že bez zapojení našich zákazníků to nepůjde. Není nám jedno, jak a kde končí věci, které nabízíme, a zároveň chceme naše zákazníky vést k myšlence cirkulární ekonomiky,“ říká spoluzakladatel a CEO Freshlabels Jakub Veselský.

„Udržitelnost je součástí naší DNA, i když o ní v našich začátcích nebyla řeč, protože to před třinácti lety vůbec nebyl pojem. Ale naší mantrou bylo vždy jít pod povrch věcí a nabízet našim zákazníkům pečlivě vybrané produkty s trvalou hodnotou. Logicky jsme proto časem začali věnovat větší a větší pozornost udržitelnosti tak, jak ji chápeme dnes,“ přiblížil pro CzechCrunch v nedávném rozhovoru druhý ze zakladatelů Jan Bouška.

freshlabels-letna-photo-by-alex-shoots-buildings_-222-min

Foto: Alex Shoots Buildings/Freshlabels

Freshlabels Sustainable Store na pražské Letné

Služba Loop začala fungovat ve čtvrtek, zákazníci v rámci ní mohou do kterékoliv pražské pobočky přinést k odkoupení své starší kousky od značek, jež Freshlabels prodávají. Obchod pak zákazníkům vystaví kredit použitelný na nákup nového oblečení či doplňků. Přibližné ocenění je možné zjistit předem na stránkách obchodu.

V další fázi pak Freshlabels začnou vykoupené produkty nabízet zákazníkům ve vlastním second-handu. U zboží, které kvůli různým vadám či dalším důvodům nebude vhodné pro další prodej, pak obchod zajistí jinou formu upcyklace, recyklaci nebo je daruje potřebným.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Věřím, že k tomuto přístupu budeme inspirovat také jiné subjekty nejen z módního segmentu a naše aktivita tak bude mít mnohem větší dopad,“ doplňuje Barbora Geršlová, která ve Freshlabels všechny udržitelné aktivity zastřešuje.

Plánem Freshlabels je do konce příštího roku investovat do udržitelné nabídky 75 procent prostředků. Aktuálně podle vyjádření Freshlabels udržitelné značky tvoří již polovinu celkového obratu, které pro letošní rok očekává na stejné úrovni jako loni, tedy přibližně 150 milionů korun.

jan-bouska-jakub-veselsky-freshlabels-min

Foto: Freshlabels

Jan Bouška a Jakub Veselský v berlínském storu Freshlabels

krizikovy-pavilony-21

Přečtěte si takéNa Křižíkových pavilonech je bistro a běžecký oválNa kafe na střechu. Na Křižíkových pavilonech je místo betonu bistro, běžecký ovál a plno zeleně

Původním plánem bylo jejich navýšení o čtvrtinu na 200 milionů, pandemie se však na prodejích obchodu podepsala negativně. „Plánované tržby bohužel nenaplníme, převážně kvůli následkům krize, která měla dopad hlavně na naše retailové prodejny. Očekáváme obrat přibližně na úrovni loňského roku,“ potvrzuje pro CzechCrunch Veselský.

Freshlabels v tuzemsku provozují čtyři kamenné prodejny, z níž jsou Flagship Store a Backpack Store v pražské Jindřišské ulici a Sustainable Store s čistě udržitelným zbožím v Holešovicích. Čtveřici doplňuje Outlet prodejna v Teplicích a mimo domácí Českou republiku pak Backpack Store v samotném srdci Berlína.