Loni vyhrál Oliver Dlouhý, letos usedne do poroty. EY hledá dalšího Podnikatele roku s celosvětovým přesahem

Jiří SvobodaJiří Svoboda

dlouhy-eyp

Foto: EY

Oliver Dlouhý letos bude stát v čele poroty soutěže

Eduard Kučera, Jiří Hlavatý, Janis Samaras, František Piškanin nebo Zbyněk Frolík. Česká edice soutěže EY Podnikatel roku už dvacet let ukazuje, že i v malé středoevropské zemi vznikají podnikatelské příběhy, které mají celosvětový formát a hlavně sílu inspirovat masy. Právě zmínění šéfové či zakladatelé firem jako Avast, Juta, Kofola, Hopi nebo Linet jsou toho důkazem a v jednadvacátém ročníku prestižní soutěže se bude hledat další taková tvář.

Letošní edice soutěže dostává navíc kvůli pandemii koronaviru nový rozměr. „Podnikatelé urychlili digitální transformaci svých firem, objevili svůj dosud nevyužitý potenciál a prokázali skutečného podnikatelského ducha. A přesně takové hledáme,“ říká vedoucí partnerka EY v Česku a pro část střední a jihovýchodní Evropy Magdalena Souček.

Právě poradenská společnost EY již tradiční soutěž organizuje a i letos bude vedle hlavní ceny Podnikatel roku hledat také toho nejlepšího technologického podnikatele, začínajícího podnikatele i společensky prospěšného byznysmena. V minulosti se mezi oceněnými objevily i Simona Kijonková ze Zásilkovny, Josef Průša z Prusa Research, zakladatelé Mixitu Martin Wallner a Tomáš Hubera nebo startupista Jan Řežáb.

Hlavní a nejprestižnější ocenění EY Podnikatel roku si loni z jubilejního dvacátého ročníku odnesl Oliver Dlouhý, šéf brněnského letenkového startupu Kiwi.com, který díky tomu letos usedne také do čela odborné poroty, aby pomohl spolu s kolegy z předchozích ročníků vybrat letošního laureáta.

ey3

Foto: EY

Takto vypadalo vyhlášení soutěže EY Podnikatel roku naposledy

Právě tento systém skládání poroty je na soutěži unikátní – dalšího podnikatele roku vybírají předchozí ocenění, de facto ho tak přijímají k sobě „do klubu“ a jsou ve svém rozhodování nezávislí na partnerech nebo sponzorech.

„Rok 2020 více než kterýkoli jiný předtím ukazuje, že inovace a moderní technologie ve spojení se silnou mírou společenské odpovědnosti jsou naší jedinou možností, jak docílit trvale udržitelný blahobyt na planetě Zemi. Česko má mnoho výjimečných lidí a talentů, kteří v tomto směru hodně dokázali a dokazují,“ říká Oliver Dlouhý.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu se šéfem Kiwi.com, které se pomalu oklepává z velmi náročných měsíců způsobených pandemií koronaviru, budou o vítězi rozhodovat také v úvodu zmínění pánové a vedle nich například Pavel Juříček, Lubomír Stoklásek, Petr Chmela, Kvido Štěpánek nebo Kateřina Janků. Porota v hodnocení zohledňuje mimo jiné osobnost soutěžícího, jeho čestnost a poctivost, strategickou orientaci či inovace a dopad jeho podnikání.

Nominovat podnikatele do soutěže může kdokoliv prostřednictvím nominačního formuláře na stránkách soutěže. Uzávěrka přihlášek i nominací je 21. října 2020. Slavnostní vyhlášení je v plánu na 2. březen 2021, celosvětové finále se následně uskuteční v červnu.

ey2

Foto: EY

Prestižní cena EY Podnikatel roku

EY Podnikatel roku je jedna z mála globálních soutěží pro podnikatele, která se navíc pravidelně vyhlašuje téměř v šedesáti zemích na šesti kontinentech. Vítěz hlavní ceny následně bude reprezentovat Českou republiku na celosvětovém finále soutěže, která vznikla už v roce 1986 ve Spojených státech a řadí se tak k nejstarším svého druhu. Titul světové podnikatelky roku získala naposledy indická doktorka Kiran Mazumdar-Shaw, která stojí například za výrobou enzymů, díky nimž mají miliony lidí trpících diabetem přístup k cenově dostupnému inzulínu.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost EY. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Práce na dálku jako nový normál. Dropbox je další firmou, která nechá své zaměstnance doma natrvalo

Filip HouskaFilip Houska

dropbox-houston

Foto: Dropbox

Drew Houston, spoluzakladatel a CEO Dropboxu

0Zobrazit komentáře

V posledních měsících se pojmy jako home office nebo remote work skloňují čím dál více a není se čemu divit. V důsledku koronavirové pandemie se totiž společnosti po celém světě snaží nacházet efektivní způsoby, jak pracovat z domova (respektive na dálku) a snižovat tak pravděpodobnost, že by se zaměstnanci svou fyzickou přítomností v kancelářích nakazili od ostatních.

Vnímají to tak i české startupy, které jsme oslovovali koncem května. Ať už jde o Liftago, STRV, Twisto nebo Productboard, všichni tito hráči práci z pohodlí domova zpravidla vítají, ale že by s ní kompletně nahradili zaběhlý pracovní formát, to v plánu nemají. Jiná situace však panuje v zámoří, respektive v kalifornském Silicon Valley. Tam se v některých případech na remote work nahlíží přesně naopak.

Důkazem je nyní i Dropbox, jeden z nejznámějších poskytovatelů cloudových služeb. Společnost pod vedením spoluzakladatele Drewa Houstona oznámila, že nebude zaměstnance nutit chodit do kanceláří ani po skončení pandemie. Prakticky tak z práce na dálku udělá standardní firemní model, u kterého věří, že bude fungovat. I proto, že vše zkoumala různými interními průzkumy.

„Z Dropboxu se stává především virtuální společnost. Práce mimo kanceláře bude pro všechny zaměstnance primární a každodenní základ pro individuální činnosti,“ zní z firmy, která vše podkládá novými daty, jež si nechala vypracovat. Podle nich téměř 90 procent pracovníků Dropboxu dokáže být produktivních, i když dělají z domova, a nechtějí se vrátit do klasické týdenní rutiny.

dropbox-app

Foto: Dropbox

Desktopová aplikace Dropboxu

To dvanáctileté společnosti ze San Franciska stačilo k tomu, aby zmíněné rozhodnutí udělala, byť si je plně vědoma i negativních vlivů, které home office přináší. Především jde o neustálé videokonference, jež mohou být mnohdy psychicky náročnější než klasické osobní meetingy. O problematice tzv. Zoom Fatigue jsme ostatně debatovali s psychiatrem a psychoterapeutem Tomášem Rektorem.

Za relevantní problémy ovšem Dropbox (a nejen on) považuje také vyšší pravděpodobnost chyb a misinterpretací mezi ostatními kolegy nebo fyzickou izolaci, která se může projevit změnami nálad či „pracovními depresemi“. Na to ale chce zareagovat přes nový koncept kancelářských prostor, které nazývá Dropbox Studios.

Místa určená zejména pro kreativní spolupráce

Dropbox Studios budou vesměs fungovat jako rozšíření stávajících kanceláří plně přizpůsobené pro kreativní spolupráce mezi zaměstnanci. Ve výsledku je tak nebude možné používat pro individuální práci – podmínkou bude tým pracovníků, kteří potřebují dané úkoly a projekty řešit společně a ideálně v jedné místnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

První taková studia vyrostou ve čtyřech hlavních světových pobočkách firmy, tedy v domovském San Francisku, Seattlu, Austinu a také irském Dublinu pro týmy z Evropy. Do budoucna by se měla rozšiřovat i do jiných měst, kde o ně ze stran pracovníků Dropboxu bude zájem. Nejde ovšem o jedinou novinku v souvislosti s pandemií.

Ještě větší důraz bude kladen i na časová pásma, v nichž se zaměstnanci nacházejí. Spolu s tím dostanou možnost si naplánovat pracovní hodiny přesně tak, jak jim to vyhovuje, což je další potvrzení individuálního přístupu společnosti ke svým pracovníkům, kterých je globálně více než 2 800. Promění se i firemní divize – budou fungovat především „virtuálně“.

Ani první a nejspíš ani poslední

Dropbox zdaleka není první technologickou společností, která trend práce na dálku podporuje coby hlavní model pracovní činnosti svých zaměstnanců. O mediálně největší zásah se postaral především Twitter, jenž už začátkem letošního května oznámil, že nechá své lidi doma napořád. Pokud by ovšem chtěli, mohou se do kanceláří kdykoliv vracet. Myšleno po skončení těch nejkritičtějších měsíců koronavirové krize.

cole-haan-slack-1

Přečtěte si takéPro maximální pohodlí nejen na pracovišti. Slack spolu s Cole Haan uvádí limitované tenisky s vlastním logemPro maximální pohodlí nejen na pracovišti. Slack spolu s Cole Haan uvádí limitované tenisky s vlastním logem

V podobném duchu následoval i Square, další firma pod vedením šéfa Twitteru Jacka Dorseyho. Možnost home officů začal následně výrazně podporovat i Microsoft, který má svým zaměstnancům zajišťovat větší flexibilitu, a přidal se také Facebook Marka Zuckerberga. Google pak ohlásil, že své pracovníky nechá doma až do příštího léta. A takových případů pravidelně přibývá a jistě ještě přibývat bude.