Bez virů a bakterií 24 hodin denně. Česká technologie pro dezinfekci povrchů se chystá do obchodů po celé Evropě

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

3dkStory

Foto: 3DK Technologies

Zakladatelé 3DK Technologies Radovan Kovář a Petr Dolejš

0Zobrazit komentáře

Pandemie kapénkami přenášeného viru znamená ocitnutí se ve zvláštním světě, kde si je třeba dávat velký pozor na to, co vdechujeme a čeho se dotýkáme. Každá klika, madlo, tlačítko nebo dotykový displej se při špatném zachování může stát zdrojem nákazy. Jedním řešením je problémové povrchy často otírat dezinfekcí, česká firma 3DK Technologies ale pracuje na alternativě, která je mnohem jednodušší a zároveň účinnější. V produktu z názvem Zer0 kombinuje zvláštní povrchovou úpravu a ultrafialové lampy.

Rohlík, Košík, Dáme jídlo, Wolt, Nesnězeno a mnoho dalších. Boom online supermarketů a služeb pro dovážení jídla domů přišel jen nedlouho předtím, než z nich koronavirus učinil jeden ze zásadních nástrojů pro přečkání zdravotní krize. I přes výrazné posilování kapacit ale nejsou dostupné všude a pro tu nejohroženější část populace představují nesrozumitelný svět.

Vydat se do obchodu s potravinami je proto v mnoha případech nutné i v totálním lockdownu a podle 3DK Technologies to může být až polovina populace. Základním vybavením nakupujících by měla být rouška a silonové rukavice, u obchodů zase dezinfekce pro všechny frekventované plochy. „I když řetězce od začátku roku posílily ochranu svých zákazníků, nejsou stávající opatření dlouhodobě udržitelná,“ míní Petr Dolejš, spoluzakladatel 3DK.

zer0_hi_res

Foto: 3DK

3DK pro 3D tisk těl UV lamp používají biologicky rozložitelný plast

V libereckém startupu se proto rozhodli obchodům nabídnout vlastní unikátní řešení, které vyžaduje naprosto minimální údržbu a může fungovat nepřetržitě. V jádru zajímavé technologie je fotokatalytická vrstva vyvinutá ve spolupráci s technickou univerzitou. „Vrstva se nanese například na plochy platebních terminálů nebo dotykových obrazovek a následně aktivuje UV zářením,“ vysvětluje pětatřicetiletý Radovan Kovář, starající se o technologický vývoj firmy.

Nepřetržitá dezinfekce s minimální údržbou

Přesněji se jedná o speciální polymerní roztok reagující na záření určité vlnové délky. Chemický proces, který se tak na daných površích vyvolá, je pro člověka neškodný, ale zabije téměř veškeré přítomné bakterie a viry. Jeho účinnost zatím kvůli nedostatečně sjednoceným kritériím pro měření COVID-19 nebyla testována, je nicméně vysoce spolehlivý proti virům ze stejné skupiny, jako je H1N1 nebo SARS. 

V praxi má systém podobu malých ultrafialových lamp instalovaných nad vybraná místa dotyku. Výsledkem je pak nepřetržitá dezinfekce povrchů. „Aby se prodejce dokázal naší technologii vyrovnat, musel by najmout zaměstnance, který by po zákaznících dané prostory ručně dezinfikoval každých pár minut, když klasický prostředek na alkoholové bázi vyprchá,“ popisuje pro CzechCrunch čtyřiatřicetiletý Dolejš. Řešení českého startupu může být aktivní 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po prvotní aplikaci roztoku a zapojení lamp přitom vyžaduje jen minimální údržbu. Samotná vrstva může bez poškození vydržet i řadu let v závislosti na charakteru povrchu, na který je nanesena, a na míře namáhání. „V retailu při průměrném používání (250 zákazníků denně) odhadujeme, že se vrstva bude muset regenerovat po pěti až šesti měsících,“ říká Dolejš. Její obnovení je však jednoduchou záležitostí.

Podobný proces čištění ultrafialovým světlem se používá ve zdravotnictví, zde se ovšem pracuje s jeho karcinogenním typem UV-C, u něhož nesmí být lidé. Ve 3DK proto zvolili kombinaci lidské pokožce neškodící záření UV-A a prvků obsažených v aplikované vrstvě, čímž dochází ke zpomalení až zastavení růstu a množení kolonií bakterií, virů, hub a plísní.

Jelikož jejich produkt nemusí zahrnovat konkrétní hardware, ale fotokatalytickou vrstvu a UV světlo, má velice široký potenciál využití. Pro první praktickou aplikaci na dotykové displeje samoobslužných pokladen, vah a klávesnic terminálů se rozhodli v 3DK Technologies na základě vlastního průzkumu o tom, kde vzniká největší riziko přenosu virů. Následně se spojili s fintechovou firmou Printec Group, která finální produkt připravuje na míru obchodům.

Počátky v jihokorejském metru

Počátky nástroje pro pomoc s řešením koronavirové krize ale sahají více než rok do minulosti a až do metra v jihokorejském Soulu. 3DK Technologies totiž dlouhou dobu fungoval primárně jako startup zabývající se několika různými oblastmi. „K založení společnosti nás vedl záměr poskytovat technologickou a inovační podporu firmám, které nemají kapacitu prototypový vývoj řešit in-house,“ vysvětluje Dolejš, jehož kolegou-spoluzakladatelem je už zmíněný Radovan Kovář.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Foto: 3DK Technologies

Ultrafialová lampa v provozu nad ošetřeným dotykovým displejem

Za tímto, poměrně abstraktním, popisem se skrývá nejedna zajímavá spolupráce. V jednom bodě liberecký startup pomáhal inovovat výrobní procesy firmám dodávajícím automobilkám jako BMW a koncernu Volkswagen. Jindy zase pomocí 3D tisku plastů i kovů produkoval klíčové díly pro limuzíny nebo dělal na projektech mimo technologický obor.

Asi před rokem 3DK kontaktoval česko-jihokorejský inkubátor hledající možnosti, jak co nejlépe dezinfikovat prostory metra v největším městě asijské země. Když ale začali pracovat s myšlenkou rekuperačních jednotek s UV-C světlem, přišla pandemie a veškeré aktivity tohoto projektu se zastavily. „V tu chvíli jsme ale v podstatě měli řešení na eliminaci tohoto viru,“ poznamenává Dolejš.

lichtenbergova

Přečtěte si takéDo třídy na videohovor. Scio spustilo školu, která kombinuje dlouhodobou online výuku s týdenními výlety do přírodyDo třídy na videohovor. Scio spustilo školu, která kombinuje dlouhodobou online výuku s týdenními výlety do přírody

S kolegy se proto rozhodl vytvořit produkt aplikovatelný v co nejširším měřítku. Mezi první pokusy patřily implementace do domácích čističek vzduchu, jako mnohem vhodnější se ovšem ukázalo mířit na vysoce frekventované veřejné prostory. Když pak 3DK se zájmem oslovil nadnárodní dodavatel platebních zařízení Printec Group s okamžitým přístupem na trh šestnácti evropských zemí, bylo vše jasné.

Momentálně se Zer0 testuje u prozatím nejmenovaného obchodního řetězce, který má v Česku více než 130 poboček. Ten má také výhradní právo na jeho použití, jedná se ale o rychlém nasazení také u dalších velkých prodejců. Pokud bude vše fungovat, jak by mělo, ihned může začít výroba, přičemž finální produkty budou vznikat hlavně u nás. „Výrobek bude z 90 procent český,“ dodává Dolejš.

Ještě před koncem roku může vzniknout přes tisíc kusů Zer0 a startup nyní hledá partnera, který by mu otevřel dveře i na americký trh. „Dokážu si představit, že naše technologie nebude nainstalována jen v obchodních řetězcích, ale na všech dotykových displejích v nákupních centrech, na úřadech nebo ve státní správě,“ předpovídá Dolejš.

store-checkout-payment-terminal

Foto: Blake Wisz/Unsplash

Zer0 by mohlo být použito na dotykových displejích v obchodech i ve státní správě

Do budoucna se zároveň s rozšiřováním aplikací fotokatalytické dezinfekce počítá i na mnoha dalších místech. „Pracujeme také na řešení použitelné na klikách dveří u WC čerpacích stanic, restaurací a podobně,“ uzavírá spoluzakladatel 3DK. Potenciál aplikace je skutečně široký a jeho užitečnost pochopitelně není omezená jen na současnou koronavirovou krizi.

Vznik Zer0 se v zásadě ukázal jako šťastná náhoda, když vývoj jeho základního konceptu motivovala obecnější snaha o zlepšení hygienických podmínek ve veřejných prostorech. Paralelně s tím je však příkladem efektivního řešení jednoduchého a přitom zásadního problému. Ve světě, kde může být nebezpečné samotné dotýkání se věcí, nám i trocha fialového světla zlepší každodenní zkušenost.

Udržitelnější jízda prašanem. Američané vyvíjí nový typ sjezdových lyží z mořských řas a bioplastů

wndr-alpine-skis-algae-design_dezeen_2364_hero-min

Foto: WNDR Alpine

WNDR Alpine přináší na trh ekologické lyže, ve kterých je i část mořských řas

0Zobrazit komentáře

Pod rukama vědců v poslední době vznikají neuvěřitelné materiály, které by se v budoucnu mohly stát náhradou i za neekologické plasty. Schopnosti takových materiálů nyní demonstrují sjezdové lyže od amerického výrobce WNDR Alpine, který je vyrábí za pomocí olejů získávaných z mořských řas.

Ropa a výrobky z ní jsou jedním z největších strašáků životního prostředí. Problematické jsou v tomto ohledu například termoplasty, které jsou těžko recyklovatelné a zároveň mají extrémní životnost. Není proto divu, že se řada projektů snaží hledat udržitelnější alternativy s podobnými vlastnostmi, které jsou vůči životnímu prostředí daleko šetrnější.

Takovou společností je i americký startup Checkerspot založený v roce 2016 biotechnologem Charlesem Dimmlerem a molekulárním biologem Scottem Franklinem. Ti pracují na vývoji nových polyuretanů a nátěrů, které nejsou na ropné bázi a svými schopnostmi se minimálně vyrovnávají tradičním plastům.

wndr_20-21_intention-r_top_final-01

Foto: WNDR Alpine

Model ekologičtějších lyží Intention 110

Vývoj takového materiálu je však jen jednou z částí složité mise, která si klade za cíl ukázat spotřebitelům význam investic do produktů, které jsou vyrobeny z bioplastů. Proto se Checkerspot spojil s produktovým designérem Mattem Sterbenzem a společně rozjeli vlastní divizi WNDR Alpine, která se specializuje na výrobu sportovních pomůcek a oblečení pro lyžaře. Charlesem Dimmler totiž věří, že právě sportovci, kteří se často pohybují venku ve volné přírodě, jsou jedni z nejvhodnějších kandidátů na testování těchto technologií.

Vlajkovou lodí značky WNDR Alpine se staly lyže Intention 110, které jsou vyráběny kombinací přírodních materiálů a bioplastů. S touto lyží lze bez obav vyjet nahoru na sjezdovku a užít si jízdu dolů po sjezdovce i mimo ni. Mají totiž takové vlastnosti, díky kterým se při jízdě chovají lépe než lyže vyráběné z klasických materiálů. Může za to především jejich vyšší pevnost a nižší hmotnost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Klasické lyže jsou většinou tvořeny z dřevěného jádra, sklolaminátu a termoplastů, jež dohromady pojí pryskyřice či lepidlo. Lyže od WNDR Alpine využívají dřevěného jádra v kombinaci s polyuretanem, k jehož výrobě byly využity extrakty z mořských řas. Podle společnosti je to v podstatě návrat ke kořenům, jelikož těžená ropa taktéž vzniká rozkladem řas a podobných biologických materiálů.

wndr-alpine4

Foto: WNDR Alpine

Podobné jako u jiných freeride lyží tvoří jádro lyže dřevo získávané z lokálních zdrojů

wndr-alpine3

Foto: WNDR Alpine

Při procesu výroby by mělo vznikat podstatně méně odpadu

V případě získávání olejů přímo z řas ovšem není nutná těžba a zdroj výrobních látek je obnovitelný. Řasy navíc vycházejí lépe i v porovnání s jinými organickými produkty, jako je sója, palmový olej či kukuřice, které pro své pěstování vyžadují půdu, hnojiva a množství vody, což je příčinou vyšší uhlíkové stopy.

Řasy jsou nejprve geneticky upraveny tak, aby při růstu a následném kvašení v tancích produkovaly řadu přírodních olejů. Z nich je následně vyráběn materiál, který je v případě WNDR od začátku koncipován pro využití při výrobě lyží. Jedná se zejména o tzv. freeride lyže, tedy lyže určené pro jízdu mimo sjezdovku v hlubším prašanu, ale také běžky. To znamená lyže flexibilní, lehké a zároveň dostatečně odolné vůči nárazům.

wndr-alpine5

Foto: WNDR Alpine

Lyže by měly být lehčí a odolnější, než jejich méně ekologické varianty

Správnému chemickému složení takového plastu předcházelo více než 100 testovaných variant, na základě kterých vzniklo 13 různých prototypů. Finální produkt je díky své konstrukci a způsobu výroby možné vyrábět se značně sníženým množstvím odpadního materiálu, který při výrobě klasických lyží ve velkém vzniká. Cenově se navíc nejedná o nic nedostupného – jeden pár lyží vychází na částku okolo 700 dolarů, tedy přibližně 16 tisíc korun.

Lyžemi to ovšem podle Checkerspotu teprve začíná. Nejenže chce mimo WNDR Alpine sdílet své know-how i s jinými výrobci lyží, ale spolupracuje také se švýcarskou firmou Beyond Surface Technologies, která vyvíjí organické náhražky ropných produktů využívaných v textilním průmyslu.

Mezi její partnery patří velká část nadnárodních výrobců oděvů od Patagonie a Adidasu přes Odlo a Mammut až po Levi’s, GAP či The North Face. Podle Charlese Dimmlera mohou bioplasty v budoucnu nalézt uplatnění i v řadě jiných odvětví, například v kosmetickém průmyslu.