K byznysu s elektronickými podpisy přišel jako slepý k houslím. Teď projekt Lukáše Vaněčka míří na první miliony v tržbách
Když chce firma soutěžit ve veřejných tendrech, podepsat dotační program, ale často jen komunikovat s úřady a státní správou, potřebuje v některých případech kvalifikovaný certifikát, tedy možnost elektronicky podepisovat dokumenty či pracovat s příslušnými aplikacemi. V takovém případě může jít daná firma za jednou ze tří akreditovaných certifikačních autorit: První certifikační autoritou, eldentity nebo na Českou poštu (služba PostSignum), kde si musí vystát frontu a všechny smlouvy a dokumenty vyplnit sama.
„Pokud bude mít štěstí, potká tam někoho, kdo tomu rozumí, a zřizováním tak stráví jen několik hodin. Pak si ještě dalších několik hodin bude všechno nastavovat na počítači,“ popisuje Lukáš Vaněček. „Když jsem to dělal poprvé, strávil jsem tím reálně celý den,“ pokračuje ve vyprávění pro CzechCrunch.
Lukáš Vaněček chce společnostem i fyzickým osobám tyto starosti ušetřit. Proto odbavení všech souvisejících záležitostí nabízí jako službu ve své příhodně se jmenující firmě Elektronický podpis.
Proces funguje jednoduše – za klientem dorazí konzultant kamkoliv po republice, připraví veškerou smluvní dokumentaci, nainstaluje související programy, případně přidá nezbytný hardware jako čipovou kartu nebo USB token. Většinou se to všechno (včetně vystavení certifikátu a vysvětlení fungování) stihne do hodiny a zástupce Elektronického podpisu pak už jen dokumentaci odevzdá České poště.
„Krása spočívá v tom, že člověk nemusí nikam chodit. Tuhle příšernou byrokracii, kterou spousta lidí dennodenně podstupuje, nemusí vůbec řešit, nechá ji kompletně na nás a do hodiny má všechno plně funkční,“ říká Vaněček s tím, že celý proces přitom podléhá přísným bezpečnostním podmínkám a ověřování totožnosti dané osoby.
I když jde na první pohled možná o malou a jednoduchou službu, za celým procesem se skrývá ziskový byznys. Firma podle vyjádření svého vlastníka meziročně z hlediska tržeb dvojnásobně vyrostla na jednotky milionů a daří se jí růst i nadále – služby Elektronického podpisu za poslední rok využilo přes 500 klientů. Zároveň však devětadvacetiletý podnikatel jedním dechem přiznává, že vzhledem k povaze tohoto produktu a byznysu není příliš potenciál na škálování za hranice Česka.
Vaněček se přitom k tomuto byznysu dostal v podstatě náhodou. Podnikání se věnuje už roky a aktuálně spoluvlastní například i digitální agenturu Digihive. Portfolio různých oborů, ve kterých působí, se však snaží diverzifikovat. „Doba stále více nahrává tomu, aby člověk stál na více pilířích,“ říká s tím, že ve všech oborech využívá své znalosti online prostředí a toho, jak cílit na zákazníky.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.