Klamavé ceny byly dlouho standard. I díky Hlídači Shopů už ale největší české e-shopy od neférových praktik upouštějí
Již tento pátek proběhne jeden z největších nákupních svátků. V tuzemské e-commerce nicméně Black Friday znamená často slevy i na několik týdnů – na rozdíl od USA, kde zpravidla trvá opravdu jeden den. Zároveň se označuje jako začátek hlavní vánoční sezony prodejců, a proto někteří z nich manipulují s cenami zboží tak, aby naoko navýšili slevy, což je vůči zákazníkům neférová praktika.
Pomocnou ruku nakupujícím už třetím rokem nabízí nástroj Hlídač Shopů, za jehož vývojem stojí trojice českých technologických startupů Apify, TopMonks a Keboola. Používáním nástroje si uživatelé mohou zjistit, jestli e-shopy uměle nenavyšují slevy, a to nejen v rámci Black Friday, ale v průběhu celého roku. Prakticky tak Hlídač Shopů dokáže zametat s falešnými slevami.
„Klamavé slevy byly dlouho standard. I ty největší e-shopy si hrály s takzvanou původní cenou, aby naoko zvýšily velikost slevy. A nejvíce vidět to bylo právě v rámci Black Friday, kdy se e-shopy předháněly v tom, kdo vymyslí bombastičtější akci,“ komentuje Jakub Balada, spoluzakladatel startupu Apify.
„Abychom nakupující před těmito praktikami ochránili, spustili jsme před třemi lety Hlídače Shopů. Neustále tuto bezplatnou službu zlepšujeme a přidáváme další e-shopy, přičemž letos jsme přidali Slovensko a celkový počet sledovaných e-shopů téměř zdvojnásobili,“ vyjmenovává Balada některé novinky v nástroji.
Hlídač Shopů, který funguje jako web, rozšíření do webového prohlížeče nebo progresivní webová aplikace pro Android, aktuálně hlídá 29 českých e-shopů. Mezi novými přírůstky jsou například online lékárny Pilulka.cz, Lékárna.cz a Benu a nechybí ani AAA Auto. Na Slovensku pak hlídá ceny na devíti e-shopech. Jako rozšíření v prohlížeči využívá Hlídače Shopů už na dvacet tisíc uživatelů.
Nová definice slev
Novinkou je také změna výpočtu samotných slev, která souvisí s novou směrnicí Evropské unie na ochranu spotřebitele, kterou má Česká republika povinnost implementovat příští rok. Na základě ní se slevy počítají z minimální ceny, za kterou e-shop daný produkt prodával v období třiceti dnů před slevovou akcí.
Obchodníci totiž někdy využívali klamavé praktiky, kdy slevy počítali například z maloobchodní ceny, za kterou se daný produkt prodával před několika lety. Počítali ji také z ceny platné jediný den před začátkem kampaně, případně z náhodně navýšené původní ceny.
V začátcích se Hlídač Shopů podle jeho tvůrců potýkal s nevraživostí ze strany většiny obchodníků, některé e-shopy dokonce hrozily žalobami a snažily se nástroji odříznout přístup. Dnes je už však situace opačná – e-shopy naopak tvůrce oslovují se žádostmi o spolupráci.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsData přitom loni dokázala, že některé e-shopy pořád propagovaly nereálné slevy. Největší trojice trhu v podobě Alzy, Mallu a CZC se však meziročně polepšila a zároveň začala s tvůrci nástroje přímo spolupracovat. Alza a CZC navíc dle Baladových slov implementovaly výpočet slev podle prakticky shodné metodiky a zákazníkům tak komunikují férové ceny.
„Námi sledované e-shopy od neférových praktik upouštějí, v rámci Black Friday na Alze a u CZC v podstatě nenajdete klamavou slevu. Mám velkou radost z toho, jak se trh za těch pár let posunul, a věřím, že je to i naším přičiněním,“ dodává spoluzakladatel Apify.
Právě Apify má v rámci Hlídače Shopů klíčovou roli v podobě stahování dat z e-shopů ve strukturované podobě. Na platformě Keboola se následně tato data zpracovávají a v TopMonks pak mají na starosti vývoj webové služby, rozšíření do prohlížečů a nově i mobilní aplikace.