E-shopy na Black Friday opět propagovaly nereálné slevy. Alza, Mall a CZC se však polepšily, hlásí Hlídač Shopů

Peter BrejčákPeter Brejčák

hlidac-shopu

Foto: CzechCrunch

Hlídač shopů hlídá, zda české e-shopy uměle nenavyšují slevy

0Zobrazit komentáře

Black Friday je svátkem nakupování a pro e-commerce hráče jedním z nejdůležitějších dnů v roce, kdy naplno začíná vánoční nákupní sezona. Většina e-shopů v tento den nabízí „neuvěřitelně“ vysoké slevy produktů a někdy jsou neuvěřitelné opravdu doslova – to když uměle navyšují původní ceny produktů, aby tak mohly propagovat vyšší slevy, než ve skutečnosti jsou.

Na podobné praktiky klamání zákazníků se zaměřila trojice českých startupů Apify, Keboola a TopMonks a společně vyvinula nástroj Hlídač Shopů. Ten jako plugin v prohlížeči, nebo i na samostatném webu sleduje vývoj cen všech produktů třinácti největších českých e-shopů.

Z letošního reportu, který zveřejnil spoluzakladatel Apify Jakub Balada, vyplývá, že největší trojice tuzemským internetových obchodů – Alza.cz, Mall.cz a CZC.cz – už největší klamavé praktiky na Black Friday opouští. To je jistě dobrá zpráva, jenže se taktéž ukázalo, že další e-shopy s cenami manipulují ještě více než v minulosti.

„Nejdéle sledujeme trojici největších e-shopů – Alza, Mall a CZC – a dělá mi radost, že všechny tři v podstatě upustily během Black Friday od klamavých praktik. Známé triky s měněním přeškrtnuté ceny jsme však vysledovali u těch, které monitorujeme letos poprvé, navíc v mnohem vyšší míře,“ říká Jakub Balada.

apify

Foto: Apify

Zakladatelé startupu Apify Jakub Balada a Jan Čurn

Oproti loňskému Black Friday podle Hlídače Shopů zlevnili internetoví obchodníci dvojnásobek produktů, přičemž jejich průměrná reálná sleva byla na úrovni dvaceti procent. „Stejně jako loni však obchodníci propagovali slevu většinou o deset procentních bodů vyšší než ve skutečnosti,“ dodává Balada.

Dvojice Alza a CZC s Hlídačem Shopů aktivně spolupracovala a společně s Mall.cz podle dat všichni tři téměř upustili od klamavých praktik. V průměru nabízely slevy 33 procent, ve kterých však reálná sleva byla o deset procentních bodů nižší, tedy na úrovni 20 procent.

U tří největších e-shopů jedinou manipulaci Hlídač Shopů vysledoval u produktů v rámci partnerského prodeje na Mall.cz a s Black Friday nespojenými akcemi, například Trhák dne 11. listopadu na Alze, kdy byla dětská pistole v akci dražší než o den dřív a později.

Nejhůře dopadl Mountfield

Největší manipulace cen podle Hlídače ukázal Mountfield, který ze sledovaných třinácti shopů nabízel nejvyšší slevy, ale zároveň si je také nejvíce přibarvoval. Obchod v jeden den zvedl přeškrtnutou cenu u prakticky všech ten den zlevněných produktů, aby u nich zachoval stejně vysokou slevu.

Konkrétní příklad velkých manipulací ukazuje Hlídač na Mironet.cz, kde si zákazníci mohli pořídit minireproduktury zlevněné ze 1 735 na 739 korun. Celý měsíc před Black Friday se přitom prodávaly za 238 korun.

statistiky-black-friday

Statistika Black Friday v jednotlivých e-shopech podle Hlídače Shopů

„Na druhou stranu zde nemůžeme e-shop obvinit z klamavé praktiky, jelikož tyto reproduktory opravdu prodával za 1 735 korun po dobu 7 dní, devětkrát dráž, než je typická cena na trhu,“ uvádí Balada s tím, že u Mironetu našli mnoho chyb v naceňování, což může znamenat nepořádek v datech místo snahy klamat spotřebitele.

Dalším příkladem je pak TS Bohemia, která ve stejný den zlevnila monitor značky HP o 13 procent, zvedla jeho přeškrtnutou cenu o 10 tisíc korun z 13 990 na 23 699 korun a uváděla tak slevu 54 procent. Po upozornění na tuto slevu na Twitteru obchod notebook z nabídky raději stáhl.

ceska-posta-auto

Přečtěte si takéDopis do druhého dne jako prémiová služba za příplatek. Česká pošta zavádí nový doručovací systémDopis do druhého dne jako prémiová služba za příplatek. Česká pošta zavádí nový doručovací systém

„Pro zajímavost jsme letos přidali do monitoringu i hlavní trojku s potravinami (Rohlik.cz, Košík.cz, iTesco.cz). Black Friday nabídku měl pouze Košík.cz, a to jen u 63 produktů, kde jsme nenarazili na žádný problém,“ upozorňuje Balada.

Podle tvůrců Hlídače Shopů se tak ukázalo, že e-shopy, u kterých mají zákazníci možnost cenu zkontrolovat, se chovají lépe než ty, které monitorovány nejsou. Rozšíření do prohlížeče a web jen během Black Friday využilo 30 tisíc uživatelů. Nástroj, který je bezplatný a open-source, což komukoliv s potřebnými znalostmi umožňuje přidávat i další e-shopy, však hlídá vývoj cen produktů celoročně.