Fiat a Peugeot potvrdily obří fúzi za více než bilion korun. Stellantis bude čtvrtým největším výrobcem aut na světě
Světu automobilového průmyslu dosud vládli tři giganti – Volkswagen, Toyota a aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Nyní se jim rodí velký konkurent v podobě hráče pod názvem Stellantis. Ten je výsledkem obří fúze skupin FCA (Fiat Chrysler Automobiles) a PSA (Peugeot Société Anonyme), která dává vzniknout čtvrté největší automobilce světa s roční produkcí pohybující se okolo 8,7 milionu kusů vozidel.
Zatímco Chryslery a Jeepy jsou vyloženě americkou záležitostí, Fiaty a Alfy Romeo stavějí na italské vášni a Peugeoty či Citroëny se řídí francouzskou elegancí. Nic z toho však nebrání tomu, aby se tyto značky staly součástí jedné globální rodiny. O jejím vzniku se hovořilo během celého loňského roku, kdy mezi sebou zástupci FCA a PSA vyjednávali co nejlepší podmínky fúze.
Veškeré snahy byly následně urychleny současnou pandemickou situací, která se negativně podepsala na prodejích automobilů (byť ne všech), a proto bylo nutné jednat co nejrychleji. K završení plánů ovšem bylo také zapotřebí získat svolení od akcionářů obou společností, což se tento týden podařilo. Fúzi v celkové hodnotě 52 miliard dolarů (zhruba 1,1 bilionu korun) tak nyní nestojí nic v cestě.
Zvučná jména a úspory
Součástí nové firmy se stane hned čtrnáct automobilových značek – vedle výše zmíněných jde také o Opel, Dodge, Ram, DS nebo Maserati. Prodeje modelů, které pod těmito výrobci vznikají, by měly Stellantisu generovat roční tržby ve výši 203 miliard dolarů (přibližně 4,4 bilionu korun). Důležité jsou zároveň i úspory, které fúze přinese.
Ty jsou vyčísleny až na pět miliard dolarů ročně (asi 106 miliard korun), přičemž značná míra ušetřeného kapitálu bude pramenit ze vzájemného sdílení know-how automobilek. Konkrétně až 40 procent všech úspor by mělo být dosaženo vzájemným sdílením platforem a pohonných jednotek mezi značkami.
Koncern navíc získá větší kupní sílu, kterou zoufale potřebuje pro investice do hybridních a elektrických technologií, bez nichž se žádná ze zakomponovaných značek do budoucna neobejde. To byl také jeden z důvodů rozhodnutí o sloučení, které napomůže plnit emisní limity, za jejichž nesplnění hrozí velké pokuty. Své o tom ví FCA, která se ve snaze vyhnout pokutám již dříve spojila s Teslou a za patřičnou úplatu využívala její zelené kredity.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsÚspor by ovšem mohlo být dosaženo i jiným způsobem. Že do Stellantisu vstupuje čtrnáct značek, ještě neznamená, že v něm všechny také zůstanou. Již nyní se hovoří o prodeji (či rovnou zániku) některých z nich. Nejvíce se přitom mluví o legendárním Chrysleru. Automobilce se dlouhodobě nedaří a v současné době z jejích linek sjíždí pouze tři modely.
Ztráta Chrysleru by byla další ranou pro Fiat Chrysler Automobiles, jež do celé fúze vstupuje jako slabší spoluhráč, kterého Peugeot Société Anonyme v podstatě pohltí. To ostatně dokazuje fakt, že do pozice generálního ředitele Stellantisu usedne dosavadní generální ředitel PSA Carlos Tavares.
Šest z jedenácti křesel představenstva bude navíc vyhrazeno představitelům PSA, kteří tak získají většinu. Mike Manley, stávající generální ředitel FCA, bude mít na starosti „pouze“ operace Stellantisu na severoamerickém trhu. Oficiální vznik Stellantisu je naplánován na 16. ledna, přičemž hned dva dny nato má být zahájen obchod s akciemi společnosti. Ty budou nabízeny na burzách v Miláně a Paříži a následující den i v New Yorku.