Češi a Slováci ze startupu HealthMode modernizují zdravotnictví. Teď je za 700 milionů korun kupuje MindMed

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jakub-klimesInsider

Foto: HealthMode

Jakub Klimeš, provozní šéf startupu HealthMode

0Zobrazit komentáře

Několik let pracovali mimo záři reflektorů, a tak je možné, že o startupu HealthMode slyšíte prvně. Jeho česko-slovenský tým propojený s americkými byznysmeny dokázal vyvinout funkční řešení pro modernizaci zkostnatělého zdravotnictví, čímž na sebe upoutal pozornost kanadské společnosti MindMed, která se ho nyní rozhodla za desítky milionů dolarů koupit. Společně budou chtít urychlit příchod psychedelické medicíny – a nejen jí.

„Na začátku jsme si dali misi, že chceme pomoci modernizovat zdravotnictví. Celý sektor totiž stále funguje na základech z 80. a 90. let, spousta věcí se dělá manuálně, osobně, dlouho to trvá a celé zdravotnictví je extrémně drahé. A jako první sektor, který dokážeme vylepšit, jsme si vytipovali klinické studie,“ popisuje pro CzechCrunch Jakub Klimeš, provozní šéf HealthMode.

Klinické studie možná nejsou to první, na co si vzpomenete, když se řekne zdravotnictví, ale jsou jeho důležitou součástí. Když se například vyvíjí nový lék, musí projít různými stádii výzkumu a následně i klinickými testy, u kterých v závěrečných fázích dojde až na testování na lidech. I tady je celý proces velmi zastaralý, pomalý a neefektivní, což HealthMode pomáhá měnit.

Tvářemi celého projektu jsou sice američtí podnikatelé Bradford Cross a Dan Karlin, kteří mají velké zkušenosti z farmaceutického byznysu či vývoje umělé inteligence, ale to hlavní se odehrává v kancelářích v Praze a Bratislavě, kde HealthMode také zhruba před třemi lety vznikal. Crossovi, který působil v Googlu a spoluzaložil investiční fond DCVC zaměřený na umělou inteligenci, se ve střední Evropě zalíbilo natolik, že tu začal podnikat.

Česko-slovensko-americká spolupráce

Expertovi ze Silicon Valley se v tuzemsku zalíbila vysoká koncentrace šikovných talentů, a tak tu rozjel startupový inkubátor, který v různých klíčových odvětvích hledal příležitosti pro jejich zlepšení pomocí umělé inteligence. A právě na ní se česko-slovensko-americkému týmu HealthMode podařilo postavit vlastní software, který dokáže celý proces zmíněných klinických testů zásadně zrychlit a zjednodušit.

„Když se dostanete k testování nového léku na lidech, potřebujete nejprve desítky, pak stovky a nakonec tisíce lidí. Musíte je najít a dostat je do nemocnice, kde jim dnes často lékaři nasazují komplikovaná zařízení na měření různých příznaků. Každý si navíc musí vše zaznamenávat a do nemocnice pravidelně docházet. Lidé z toho pak kvůli náročnosti často vypadnou a celé studie se protahují,“ popisuje obvyklý stav věcí Klimeš.

bradford-cross

Foto: HealthMode

Bradford Cross, spoluzakladatel startupu HealthMode

Dostat na trh nové léčivo tak může trvat klidně pět nebo deset let a celé to navíc stojí desítky až stovky milionů dolarů. Právě kvůli vysoké finanční bariéře se pak třeba ani nevyvíjí léčiva na některé vzácné choroby, které postihují jen velmi malou část populace, protože výzkum a vývoj je tak drahý, že by se to pak nevyplatilo ekonomicky. V HealthMode přišli s modernějším řešením, které dokáže klinické studie zefektivnit a zpřesnit.

„Vyvinuli jsme platformu pro digitální medicínu, která je v první fázi zaměřená na klinické studie a moderní přístup. Funguje to jednoduše: sofistikované měření v nemocnicích doplňujeme o monitoring pacientů pomocí zařízení, která všichni dobře znají, jako jsou mobilní telefony, hodinky nebo domácí asistenti, a umíme přes ně zaznamenávat mnoho zajímavých dat,“ popisuje první důležitou část Klimeš.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ještě zásadnější je však ta druhá. Naměřená data se totiž musí správně interpretovat a využít, na což HealthMode využívá umělou inteligenci a strojové učení. Různé modely dokážou ze všech naměřených záznamů vytáhnout klinicky validní data, která jsou potřeba. Může jít například o „počítání“ kašle, který si daný člověk nahrává pouze díky mikrofonu ve svém telefonu.

„Umíme nasadit technologii, kterou budou lidé používat mnohem efektivněji, umíme díky ní získat více dat s větší kvalitou a navíc to dělat kompletně na dálku. V případě potřeby dokážeme přidat i další vrstvy interakce mezi pacientem a lékařem. Výsledkem je zrychlení a zásadní zlevnění klinických studií,“ shrnuje misi HealthMode Jakub Klimeš.

Právě ta zaujala kanadskou biotechnologickou společnost MindMed, která se zabývá klinickým vývojem a nasazením psychedelických léků a terapií pro zlepšení zdraví, zmírnění bolesti či řešení závislostí a duševních chorob. Jelikož vyvíjí nový léčebný přístup s využitím psychedelik, jako je LSD, psilocybin a další aktivní látky, které jsou podávány v mikrodávkách, aby nedocházelo k vedlejším halucinogenním účinkům, je třeba také každý lék řádně otestovat.

healthmode-app

Foto: HealthMode

Aplikace HealtMode pro měření příznaků

Řešení od HealthMode tak skvěle zapadlo do portfolia MindMedu, který nyní bude mít technologie jak pro samotný výzkum a vývoj jednotlivých léků, tak i pro jejich následné klinické testování a nasazení. Za česko-slovensko-americký startup zaplatí MindMed zhruba 33 milionů dolarů, což je v přepočtu přes 700 milionů korun, které budou vyplaceny v rámci vydání nových akcií kanadské firmy. Dalších více než pět milionů korun bude vyplaceno v hotovosti.

„Naší misí je udělat z MindMedu společnost jak pro digitální medicínu, tak pro vývoj léků. Přidáním Danova a Bradfordova týmu inženýrů a produktových expertů se naše divize digitální medicíny Albert stane specialistou v nasazování strojového učení pro vývoj léků i péči o pacienty,“ popisuje vizi MindMedu spoluzakladatel a CEO J. R. Rahn.

penta-virtuplex1

Přečtěte si takéProšli jsme se ve VR novou budovou od Zahy Hadid na Masaryčce. Využili ji i architektiProšli jsme se novou budovou od Zahy Hadid na Masaryčce. Českou virtuální realitu využili i sami architekti

Právě zmíněná digitální platforma Albert zaměřená na mentální zdraví, kterou MindMed buduje, má být schopná vyvíjet a ve velké škále komercionalizovat psychedeliky asistované terapie a léky. To je téma, jemuž se v Česku začala v loňském roce věnovat třeba investiční skupina Miton, když investovala do první české psychedelické kliniky Psyon.

Samotný MindMed dokázal od svého založení získat 187 milionů dolarů (zhruba 4 miliardy korun) a na kanadské burze NEO, kde jeho cena akcií koncem loňského roku vyrostla během pár týdnů o stovky procent, je aktuálně jeho tržní hodnota kolem 24 miliard korun. Zároveň by se chtěl MindMed ještě v letošním roce objevit také na newyorské burze Nasdaq.

„Budoucnost moderní psychedelické medicíny a péče o duševní zdraví se nakonec bude opírat o zdokonalení občasných, samoreportovacích a pozorovacích opatření pro duševní zdraví k paradigmatu, kde je kontinuální digitální měření našeho těla a mysli stejně důležité jako samotné léčba léky,“ míní šéf MindMedu.

Billboardy za zenitem. České AD24 staví platformu nové generace a reklamu cílí podle toho, kdo stojí před obrazovkou

Peter BrejčákPeter Brejčák

ad24-radek

Foto: AD24

Spoluzakladatel a šéf startupu AD24 Radek Šalomon

Svět venkovní reklamy se mění. „Obyčejné“ billboardy nebo bigboardy s tištěnou reklamou jsou stále častěji nahrazovány chytrými obrazovkami, které kromě vizuálně přitažlivějšího obsahu dokážou reklamy cílit i podle toho, kdo před nimi v daný moment stojí.

Přesně takové teď po Česku rozmisťuje tuzemská společnost AD24, jež staví komunikační platformu nové generace založenou na hyperlokálním cílení. Moderní technologie však chce využít i pro narovnání podmínek mezi inzerenty a majiteli reklamních ploch. A k poskytnutí vizibility veřejným institucím či neziskovým organizacím.

Platforma AD24 nabízí tři druhy cílení. První dva jsou podle lokality a typu provozoven, čímž se ve své podstatě oproti klasickým billboardům nebo plakátům neliší – například obyvatele úzce zaměřeného okolí osloví v místní večerce, širší spádovou oblast a aktivně žijící lidi třeba ve fitness centru.

AD24 však k chytrým obrazovkám připojuje kamery a díky spojení s umělou inteligencí dokáže poznat věkové rozmezí nebo pohlaví lidí, kteří před nimi stojí. Konkrétní kampaň pak obrazovka zobrazí třeba jen v případě, že se před ní nachází právě osoba z vybrané skupiny. „Samozřejmě lze všechny tři druhy cílení kombinovat a dosáhnout průniku přesně tak, jak inzerent potřebuje,“ vysvětluje pro CzechCrunch Radek Šalomon, spoluzakladatel AD24.

ad24-tym

Foto: AD24

Tým stojící za AD24

Platforma oproti klasickým nosičům dokáže technologie využít také k výrazně lepší analytice zásahu reklamy, čímž částečně řeší i typický problém outdoorových a offline kampaní. Pokud člověk kolem obrazovky jen projde, platforma jej nezaznamená. Na to je potřebné, aby daná osoba plochu obrazovky opravdu zhlédla. Data se neprodleně přenáší do cloudu a inzerent vidí výsledky v reportingu.

„Výhodou celé platformy je i fakt, že žádným způsobem neprofiluje ty, co na obrazovku koukají. Umí rozpoznat věk i pohlaví, ale nikam si neukládá záznam kamery nebo obrázky z ní. Využívá pouze datovou interpretaci a ani ta neopouští daný ADbox. Je tak plně v souladu s GDPR i naším vnitřním pocitem, kdy sami klademe velký důraz na ochranu svého soukromí,“ utvrzuje Šalomon.

Cíl 400 obrazovek do konce roku

Devětatřicetiletý podnikatel se do vývoje systému společně se svým týmem pustil v roce 2018, celý produkt i systém si firma vyvíjí sama. Hardware (který obrazovky propojuje, ne samotné displeje) AD24 poskládalo od prvního do posledního šroubku. Software byl pak naprogramovaný tak, aby byl zcela bezúdržbový a v případě potřeby se sám restartuje a obnoví.

Vývoj platformy, která je stavěna modulárně, aby šla maximálně přizpůsobit různým potřebám, vyšel na jednotky milionů korun, které do firmy vložil čtyřčlenný zakládající tým. Ve druhé polovině loňského roku pak došlo na testování systému v pěti provozovnách v Praze a Středočeském kraji, což týmu přineslo velké množství dat, se kterými pak mohl pracovat na dalších vylepšeních.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aktuálně je tak platforma v plném provozu na 10 obrazovkách a AD24 připravuje další nová místa, funkce a možnosti. V letošním roce se firma zaměří zejména na škálování po České republice, kde chce do prosince rozmístit 400 displejů a pracuje na zvětšení sítě obrazovek v provozovnách. „Postupně skládáme jednotlivé dílky do sebe, abychom obsáhli jednotlivé typy provozoven v takovém počtu, aby byly více atraktivní pro všechny inzerenty,“ říká Šalomon.

Platforma AD24 však nemá být prospěšná jen komerčním inzerentům nebo veřejnému sektoru. Už od svých začátků je postavena tak, aby umožňovala inzerci a propagaci zdarma také nekomerčním aktivitám – neziskové projekty i jednotliví občané mohou platformu využívat bezplatně. Pro tyto účely je na každé obrazovce vyčleněno minimálně deset procent provozu.

Narovnat podmínky mezi inzerenty a majiteli reklamních ploch

„Chceme, aby hyperlokální cílení mohly využít i menší projekty a daly o sobě vědět přímo svému okolí, pro které své přínosné služby nabízí. Víme, že je po celé republice mnoho skvělých lidí, kteří pomáhají a dělají něco pro ostatní, kteří o tom často netuší. Chceme takto pomoci, aby se o nich jejich okolí dozvědělo,“ vysvětluje Šalomon.

Celková vize AD24 je totiž přinést do oboru větší transparentnost a pomoct narovnávat podmínky mezi inzerenty a majiteli reklamních ploch. Tenhle cíl tuzemská technologická společnost naplňuje právě díky novým možnostem propagace produktů či služeb na takové úrovni, aby byla prezentace dostupná i pro menší a lokální podnikatele, kteří by si jinak outdoorovou kampaň nemohli dovolit. To vše však při zachování střídmosti.

„Nechceme přispívat k zahlcení venkovních prostor reklamou a reklamním smogem. My sami nemáme rádi, když reklama visí na zdi historické budovy nebo nám reklamní totemy překáží v chůzi po chodníku a musíme se jim vyhýbat. Navíc pozornost procházejících lidí k těmto druhům reklamních nosičů je krátká a má spíše efekt pro brand awareness,“ popisuje Šalomon.

Místo toho se AD24 soustředí na rozmísťování reklamních obrazovek do míst, kde jsou lidé v klidu, nepospíchají, čekají a svůj čas tráví jinak. V takovém případě jim totiž obrazovky nepřekáží, neomezují jejich aktivity, a pokud chtějí, mohou se díky nim lidé dozvědět zajímavé informace z okolí – při nezájmu obrazovky ignorují.

ad24-sys

Foto: AD24

Obrazovka AD24

„Tento formát nikoho nenutí na reklamu koukat, tak jak se to děje v online prostředí,“ doplňuje Šalomon, který právě tento moderní způsob řešení venkovních reklam považuje za nástupnickou skupinu tradičních billboardů a dalších nosičů. Cílem tuzemské technologické firmy je tak pomocí vlastního systému přinést na trh nový informační nástroj, který dokáže výrazně lépe konkrétní informace cílit.

Lidé totiž během pohybu po městě navštěvují různé provozovny a právě v nich mohou získávat přehled o tom, co se děje v jejich okolí. Konkrétně může jít například o výpadky MHD, nenadálé ohrožení, informace o smogové situaci, hledání ztracených dětí, zatoulaných psů či koček a také informace o nových provozovnách nebo službách – to vše skrze informace na obrazovkách.

AD24 jednotlivým majitelům obrazovek přináší zisk z přehrávaného obsahu, na který by jinak kvůli své menší velikosti často nedosáhli. Na druhé straně inzerenti mohou těžit z lokalizovaného zásahu cílové skupiny. A do třetice každý, kdo kolem těchto obrazovek projde, může být informován například o počasí, aktivitách neziskových organizací či o dalších sděleních.

tesla-cipy2

Přečtěte si takéNedostatek čipů táhne akcie Tesly k zemi. Musk musel zavřít továrnuNedostatek čipů táhne akcie Tesly k zemi. Elon Musk musel zavřít továrnu a problémy hlásí i další výrobci

Obrazovky mohou být umístěny na úřadech, v nákupních centrech, trafikách, restauracích nebo fitness centrech. AD24 jako jednu ze svých hlavních výhod zmiňuje nízké vstupní náklady (pokud již někdo obrazovku vlastní, vstupní i průběžné náklady jsou nulové), obrazovky si tak mohou dovolit pořídit i menší provozovny a inzerovat mohou s pár stovkami korun také malé podniky, které by jinak na venkovní reklamu neměly rozpočet.

Inzerentovi je garantováno férové účtování založené na konkrétním počtu zobrazení, které si může sám kontrolovat online, stejně jako jejich zacílení a časování. Podobnou svobodu má i majitel obrazovky, který si sám může určit dobu provozu nebo typy inzerátů, jež se budou zobrazovat.

mk_tk_roivenue

Přečtěte si takéČeský startup koupili Holanďané. Teď míří do USA a mění vedeníČeský startup koupili Holanďané, teď dál roste. Míří do Ameriky a mění své vedení

„Inzerent vše řeší přímo. Naším úkolem je, aby se o platformě dozvěděl, používal ji, líbila se mu a pomáhala mu v rozvoji jeho obchodních aktivit. Ale pokud nějakého inzerenta do sítě obrazovek přivede sám majitel provozovny, získá z něj trvalou provizi. Naše platforma vše transparentně zařídí, propojí a je ke všem stejně férová,“ popisuje Šalomon fungování AD24.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost AD24. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.