Místo tradera vyměnil za bakterie a kvasinky. Teď s Magu spouští velkovýrobu kombuchy a míří na 60 tisíc lahví měsíčně
Marek Siwy a kombucha. Základní kameny společnosti Magu
Jeho první setkání s kombuchou bylo v dětství z donucení a vzpomínky na ni má spojené s odporem. Podruhé na tento nápoj narazil ve Spojených státech, když v zemi žil. Tam naopak kombucha všem chutnala, pili ji pro údajné zdraví prospěšné účinky, a navíc šlo o „trendovku“. Marek Siwy se proto rozhodl, že chce, aby se na speciální drink díval úplně stejně i český trh. A pak i celá Evropa.
Neberme jeho slova nadneseně. Aby Marek Siwy založil firmu vyrábějící kombuchu a dostal ji do světa, odešel z lukrativní pozice tradera, kde zpracovával obchody pro velké světové banky. Jenže čísla už napovídají, že se mu výměna předchozí činnosti za práci na značce s názvem Magu vyplatila.
Dohromady do svého snu investoval zhruba osm milionů korun, a to ještě předtím, než dal peníze do nové výrobní linky. Ta byla vzhledem k poptávce nevyhnutelná, právě se finišuje a ke spuštění má dojít v létě. Do konce roku by Siwy chtěl, aby díky ní prodával každý měsíc 60 tisíc lahví svého Magu. Teoreticky by se však mohl dostat až na 250 tisíc.
Jestli je v Česku až takový zájem – nebo spíš jestli ho dokáže dosáhnout prodejem jen přes svůj web, jak to dosud dělá –, to zatím neví. Jeho kombucha má ale zřetelně rostoucí tendenci. Od začátku ostrého provozu firmy loni v září prodal již přes 130 tisíc lahví, přičemž v posledních měsících to bylo kolem 35 tisíc. A pokud je to někdy méně, tak hlavně proto, že schválně neposílá peníze do marketingu. Nemá totiž co prodávat. Magu dlouho dozrává.
„Vím, že to zní velikášsky. Máme v hlavě ty nejvyšší cíle a myslím, že to je to, co nás žene dál. V této chvíli to není tak světoborné. Ale může být,“ říká Siwy. Věří totiž, že jeho kombucha se od těch jiných v Evropě významně odlišuje: je založená na mikrobiologické kultivaci kolonie bakterií a kvasinek, které jsou v konečném důsledku probiotické.
To vyžaduje takové postupy, které mu dosavadní fungující linky odmítly vyrábět, a tak si musel metodou pokus–omyl sestavit vlastní. V nepovedených várkách už vylil tisíce litrů, ale teď už si je jistý. Proto nastal smělý přesun k velkovýrobě. I bez ní se ale Magu dostalo na tržby ve výši až čtyři miliony korun v těch nejúspěšnějších měsících.
Pokud nenastanou komplikace, Siwy očekává, že do konce roku by mohly celkové tržby vystoupat na 40 milionů. Kromě toho už stihl odmítnout nabídku na odkup minoritního podílu za miliony eur od jednoho z největších evropských potravinářských koncernů i podobný návrh od investorské skupiny. Zatím prý totiž není ten správný čas.
Nejdřív pochopit podstatu, pak vytvářet produkt
Marek Siwy si všechno rád propočítá. Když žil ve Spojených státech, jeho otec si přál, aby se profesionálně věnoval golfu. A i díky výsledkům v něm se dostal na vysokou školu. Místo kariéry profesionálního sportovce se ale nakonec raději zaměřil na samotné studium. „Nikdy jsem nebyl až tak dobrý, abych mohl hrát profesionálně. Ale dalo mi to určitý pohled na svět,“ líčí.
Postupně studoval finance v Los Angeles, kde si okamžitě tamní verzi kombuchy zamiloval, ale jako o svém podnikání o ní ještě nepřemýšlel. To přišlo až po letech práce v institucích jako je Saxo Bank, Roklen, Wood & Company nebo po pozici institucionálního tradera, kdy měl svěřený kapitál, který pro velké banky investoval.