Místo tradera vyměnil za bakterie a kvasinky. Teď s Magu spouští velkovýrobu kombuchy a míří na 60 tisíc lahví měsíčně
Marek Siwy a kombucha. Základní kameny společnosti Magu
Jeho první setkání s kombuchou bylo v dětství z donucení a vzpomínky na ni má spojené s odporem. Podruhé na tento nápoj narazil ve Spojených státech, když v zemi žil. Tam naopak kombucha všem chutnala, pili ji pro údajné zdraví prospěšné účinky, a navíc šlo o „trendovku“. Marek Siwy se proto rozhodl, že chce, aby se na speciální drink díval úplně stejně i český trh. A pak i celá Evropa.
Neberme jeho slova nadneseně. Aby Marek Siwy založil firmu vyrábějící kombuchu a dostal ji do světa, odešel z lukrativní pozice tradera, kde zpracovával obchody pro velké světové banky. Jenže čísla už napovídají, že se mu výměna předchozí činnosti za práci na značce s názvem Magu vyplatila.
Dohromady do svého snu investoval zhruba osm milionů korun, a to ještě předtím, než dal peníze do nové výrobní linky. Ta byla vzhledem k poptávce nevyhnutelná, právě se finišuje a ke spuštění má dojít v létě. Do konce roku by Siwy chtěl, aby díky ní prodával každý měsíc 60 tisíc lahví svého Magu. Teoreticky by se však mohl dostat až na 250 tisíc.
Jestli je v Česku až takový zájem – nebo spíš jestli ho dokáže dosáhnout prodejem jen přes svůj web, jak to dosud dělá –, to zatím neví. Jeho kombucha má ale zřetelně rostoucí tendenci. Od začátku ostrého provozu firmy loni v září prodal již přes 130 tisíc lahví, přičemž v posledních měsících to bylo kolem 35 tisíc. A pokud je to někdy méně, tak hlavně proto, že schválně neposílá peníze do marketingu. Nemá totiž co prodávat. Magu dlouho dozrává.
„Vím, že to zní velikášsky. Máme v hlavě ty nejvyšší cíle a myslím, že to je to, co nás žene dál. V této chvíli to není tak světoborné. Ale může být,“ říká Siwy. Věří totiž, že jeho kombucha se od těch jiných v Evropě významně odlišuje: je založená na mikrobiologické kultivaci kolonie bakterií a kvasinek, které jsou v konečném důsledku probiotické.
To vyžaduje takové postupy, které mu dosavadní fungující linky odmítly vyrábět, a tak si musel metodou pokus–omyl sestavit vlastní. V nepovedených várkách už vylil tisíce litrů, ale teď už si je jistý. Proto nastal smělý přesun k velkovýrobě. I bez ní se ale Magu dostalo na tržby ve výši až čtyři miliony korun v těch nejúspěšnějších měsících.
Pokud nenastanou komplikace, Siwy očekává, že do konce roku by mohly celkové tržby vystoupat na 40 milionů. Kromě toho už stihl odmítnout nabídku na odkup minoritního podílu za miliony eur od jednoho z největších evropských potravinářských koncernů i podobný návrh od investorské skupiny. Zatím prý totiž není ten správný čas.
Nejdřív pochopit podstatu, pak vytvářet produkt
Marek Siwy si všechno rád propočítá. Když žil ve Spojených státech, jeho otec si přál, aby se profesionálně věnoval golfu. A i díky výsledkům v něm se dostal na vysokou školu. Místo kariéry profesionálního sportovce se ale nakonec raději zaměřil na samotné studium. „Nikdy jsem nebyl až tak dobrý, abych mohl hrát profesionálně. Ale dalo mi to určitý pohled na svět,“ líčí.
Postupně studoval finance v Los Angeles, kde si okamžitě tamní verzi kombuchy zamiloval, ale jako o svém podnikání o ní ještě nepřemýšlel. To přišlo až po letech práce v institucích jako je Saxo Bank, Roklen, Wood & Company nebo po pozici institucionálního tradera, kdy měl svěřený kapitál, který pro velké banky investoval.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTehdy narazil na zvláštní statistiku. Trh s kombuchou ve Spojených státech rostl rychleji než v dobách svého největšího rozmachu energetický drink Red Bull. „A já ten produkt v Česku vůbec neviděl. Začal jsem o tom číst a ze dne na den jsem si řekl, že to je něco, co bych chtěl dělat,“ popisuje.
Jenže to by nebylo v duchu jeho analytického přístupu, aby si nejdřív téma řádně nenastudoval. Samostudium mu zabralo rok. Ostatně říká, že to byl skok do neznáma – školu i praxi měl úplně jinou. Po přečtení všech dostupných studií o fermentaci potravin i mikrobiologii se do toho pustil.
I proto nešlo o garážový styl podnikání, jak by se na první pohled mohlo zdát. Siwy sice začínal s prvními pokusy u své babičky v kuchyni, ale toto období trvalo asi měsíc. Hned nato si pronajal výrobní potravinářské prostory. Konzultoval s různými ústavy i vysokými školami, laboratorně si nálevy nechával testovat.
„Ten nápoj se vyrábí dva tisíce let z nějakého důvodu.“
Následně začal spolupracovat s mikrobioložkou, řešili spolu kultivaci bakterií a makrobiotik. I díky tomu může říct, že neprodává limonádu, jak podle něj jiné kombuchy v Evropě mnohdy dopadnou. „Ten nápoj se vyrábí dva tisíce let z nějakého důvodu. Nechutná a nevypadá dobře, ale babičky ho nutily děti pít. Přesto většina společnosti nevěděla, proč to tak je. Já jsem chtěl pochopit podstatu a až pak vytvářet produkt,“ popisuje.
Kombucha je známá především jako houba (což není, jde o zmíněnou symbiotickou kolonii bakterií a kvasinek) a tradičně jako nápoj, který se dá vyrobit doma. Zdravotní účinky vědci stále zkoumají, každopádně u nich ale záleží na způsobu výroby a ten domácí může zapříčinit kontaminaci nežádoucími mikroorganismy.
I při profesionální výrobě však může být množství prospěšných látek prostě příliš nízké na nějaké změny v organismu. Zakladatel Magu dodává, že jinde se tyto potenciálně užitečné prvky zabijí třeba pasterací. Nicméně si je jistý, že jeho produkt pozitivní zdravotní účinky přináší.
Může po otevření explodovat. Nebo vás opít
Když jsme se při videohovoru bavili, Siwy kolem monitoru neměl velký prostor pro manévrování. Dveře ven byly prakticky pokračováním jeho pracovního místa, občas si ověřil informaci kývnutím někam doleva, kde šlo tušit dalšího člověka. „Teď tu sedíme v pěti lidech, máme asi 35 metrů čtverečních a to je naše zázemí. V nových prostorách to bude asi 150 metrů jen pro kanceláře,“ těšil se tehdy.
Do větších prostor se od té doby 15 pracovníků Magu stačilo přestěhovat, ale kanceláře jsou to nejmenší. Nové místo je určené především pro zmiňovanou velkovýrobu: rovnou 1 400 metrů čtverečních. Dosud Magu muselo stačit metrů 300. Přitom nápoje mají, jak Siwy říká, až nevídanou péči: „Stáčíme ruční výrobou. Nápojáři se nám vysmáli, že tak to fungovat nemůže. Očividně může,“ uvádí.
V chlazené části je zatím firma schopná skladovat 12 tisíc lahví, které se pořád protáčejí. Celá výroba se přitom počítá na zhruba šest týdnů. První dva zabere kultivace kultur ve sterilním prostředí, další tři až čtyři fermentace v přesně daném poměru čajů, zhruba den trvá dochucování a po zalahvování každý kus ještě minimálně týden zraje. Právě proto zákazníkům jako výsledek přijde vskutku nápoj s příběhem.
Například aktuální várka je „výrazně bublavá, řízná a sladkokyselá se zvýšenou koncentrací kyseliny glukoronové a probiotických bakterií Bacillus Coagulans MTCC 5856 a S. Boulardi (> 109 CFU).“ Ovšem ani po zakoupení se zmíněné procesy nezastaví. Prvním krokem je nenechávat nápoj mimo lednici. „Pokud by tomu tak nebylo, mohlo by se stát, že Magu po otevření vybouchne. To se někdy dělo u počátečních klientů,“ vysvětluje Siwy.
A kdybyste snad překročili 10týdenní dobu trvanlivosti, nápoj zkažený nebude, ale rázem může být alkoholický. Nicméně dnes už zákazníci mají povědomí o procesu bakterií i o tom, jak na lidské tělo působí. Tedy pro začátek především projímavě, ale i to je pro některé důvod, proč kombuchu pít. Siwy proto doslova říká, že je třeba k Magu přistupovat s respektem. I proto lahve pro zákazníky přepočítává na dávky.
Prodeje ve vlnách
Tedy jinak řečeno: kombucha je produkt, který počítá se stálými zákazníky, kteří se k ní budou vracet za zdravotními účinky. Ale jeho zakladatel klienty zároveň upozorňuje, aby Magu nepili příliš mnoho. Přitom už musel několikrát stopnout veškeré marketingové výdaje a na nápoj vytvořit čekací listinu. Protože bakterie ještě nedozrály.
To, co se zdá jako byznysová výhra, ale celý byznys umí pořádně zpomalit. „Myslím, že bychom mohli vystřelit, ale nemůžeme s ohledem na kapacity. Je to často demoralizující. Teď jsme museli úplně ztlumit kampaně. Když se to stane, celé to pak startujeme znova. Doufám, že během pár měsíců se do toho budeme moci obout,“ představuje si Siwy.
Zrovna v těchto dnech je na nápoje opět „čekačka“. Ta předchozí proběhla před měsícem. A ještě v září muselo Magu čekací listinu otevírat skoro každý týden. „Stává se, že je to sněhová koule. Napíše se na ni 1 000 lidí a my jim píšeme, ale přitom přicházejí stále noví a noví. Určitě to tak dělat nechceme,“ vysvětluje Siwy.
S novou linkou a bez dosavadních kapacitních omezení by v jeho očích poptávka v Česku mohla vzrůst z aktuálních až 35 tisíc lahví měsíčně ke 100 tisícům. Až se tak stane, bude možné hledat další cesty, jak a kam se rozšířit. Zatím totiž Magu, jak Siwy říká, obchází řetězce a naprostou většinu prodejů uskutečňuje prostě přes webové stránky.
Kromě nich je nápoj k dostání ve zhruba dvacítce kaváren, které se zájmem o spolupráci přišly samy. A pak na Košíku. Tam nejspíš zůstane, přináší totiž zájemce, kteří si nápoj chtějí otestovat. Naopak na kavárny se Siwy soustředit nechce. Pokud by se do nich pouštěl, tak prý jedině „pořádně a systematicky“ – přesně v duchu své nátury.
Ale to zatím není na pořadu dne. Vůbec nejraději by totiž Siwy Magu viděl v zahraničí. Začít hodlá s Rakouskem a Německem, v prvně jmenované zemi už má domluvenou logistiku. „Možná jednou dáme z obalu ‚kombuchu‘ pryč. A budeme se soustředit jen na Magu,“ plánuje si zatím. Cílem je, aby už toto slovo fungovalo samo o sobě. Jako obecné označení nápoje s pozitivními zdravotními účinky.