Smarty utržil přes dvě miliardy korun a do svého elektronického království přikupuje herní obchody JRC

Michal MančařMichal Mančař

jrc2

Foto: JRC

Síť prodejen JRC patřící skupině Smarty

0Zobrazit komentáře

Lidé loni kupovali notebooky a tablety ve velkém, firmy zase hardware pro videokonference – a skupina Smarty díky tomu nyní kupuje síť obchodů JRC. V návaznosti na dobré loňské výsledky totiž společnost Petra Syrůčka vyhlásila masivní útok na retail, a i proto od dosavadního majitele Michala Šnobra chce získat jedničku na českém videoherním trhu s více než třiceti kamennými prodejnami.

Skupina Smarty CZ, pod níž spadá například iWant, prodejce zboží značky Apple, nebo obchod s elektronikou Smarty.cz, po téměř 20% meziročním růstu ohlásila loňské tržby ve výši 2,3 miliardy korun. „Bylo to jedno z nejnáročnějších provozně-obchodních období, nicméně jsme díky naší flexibilitě dokázali naplno využít změnu chování trhu vlivem pandemie. Prodej maloobchodním zákazníkům nám meziročně vzrostl o 33 %, prodej firemním pak o 26 %,“ uvádí obchodní ředitel Rudolf Konečný.

Právě složitá pandemická situace určila zákaznický trend, který společnost dovedl k vysokému obratu. Zvýšenou poptávku zaznamenal Smarty v maloobchodním prodeji například po noteboocích, tabletech nebo počítačových sestavách. „U firemních zákazníků byl pak velký zájem o videokonferenční nástroje,“ zmiňuje Konečný. Na vavřínech však skupina rozhodně neusíná, jak dokazuje nově ohlášená akvizice.

Masivní vstup do retailu. I díky JRC

„Plánujeme velké věci. Doteď jsme rostli potichu, ale nyní chceme vstoupit do první ligy českého maloobchodu s elektronikou. Připravujeme masivní vstup do retailu, díky kterému chceme pro zákazníky vytvořit komplexní omnichannel, tedy plnohodnotné spojení online a kamenných prodejen,“ říká majitel a ředitel Smarty CZ Petr Syrůček. „Již brzy lidé značku Smarty.cz začnou fyzicky potkávat v prémiových obchodních centrech na více než třiceti místech po celé České republice,“ dodává.

Ačkoliv k dotazu CzechCrunche se zástupci Smarty nevyjádřili, dá se očekávat, že právě odkoupení sítě JRC společností Smarty Finance je prvním z kroků ke zmiňovaným velkým věcem v retailu. JRC prodává videohry, konzole a další herní doplňky a merchandise – a provozuje právě přes 30 obchodů ve velkých nákupních centrech. Chystanou transakci však musí nejprve posvětit antimonopolní úřad, který informace o připravovaném obchodu minulý týden také zveřejnil.

V roce 2019 JRC dosáhlo obratu zhruba 580 milionů korun, nicméně i pod vlivem situace způsobené koronavirem se jeho dosavadní majitel Michal Šnobr rozhodl k prodeji, který potvrdil Hospodářským novinám. „Pokud má mít JRC budoucnost, potřebuje silnějšího a většího partnera jak v oblasti e-commerce, tak v kamenných obchodech. A takový partner se objevil sám, to rozhodování nebylo vůbec těžké,“ uvádí Šnobr, který je mimo jiné minoritním akcionářem společnosti ČEZ.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Samozřejmě jsme i my měli během pandemie prodej online, který se v té době násobně rozrostl. Ale během toho také pochopíte, že do dalšího rozvoje musíte investovat mnohem větší peníze,“ dodává pro HN Šnobr. Za jakou částku po šesti letech přenechal síť obchodů s videohrami Syrůčkovi, však žádná ze stran nezveřejnila.

JRC se nicméně od svých počátků na přelomu 80. a 90. let minulého století vypracovalo na dlouhodobou jedničku českého trhu před druhým Xzone.cz Martina Schovance, jenž se k připravovanému prodeji konkurence také vyjádřil. „JRC prodáno. Nevím, jaké s ním má nový majitel plány, ale trošku tuším, že Xzone bude brzy asi jediná čistě herní speciálka na trhu,“ zmínil Schovanec na svém Twitteru.

V roce 2015 pak sto procent akcií JRC získal prostřednictvím své investiční společnosti Hamaga expert na energetiku Šnobr, jenž v minulosti působil ve skupině J&T. Šnobra s herním byznysem v roce 2018 spojila také investice do studia Notre Game, které vyvíjí karetní hru propojenou s mobilní aplikací Scratch Wars. Náklonnost k hravosti projevuje také coby vášnivý sběratel stavebnic LEGO.

Plastové lahve nové generace. L’Oréal, Nestlé i Pepsi si je nechaly vyvinout z PETu recyklovaného pomocí enzymů

perrier

Foto: Carbios

Nové lahve pro L´Oréal, Nestlé, PepsiCo a Suntory

0Zobrazit komentáře

Recyklace PET lahví dnes probíhá většinou klasickou, takzvanou mechanickou cestou, kdy se lahve rozemelou na drobné vločky, které se dále zpracovávají. Obří nadnárodní společnosti jako L’Oréal, Nestlé, PepsiCo a Suntory nyní přišly pro své značky Perrier, Pepsi Max či Orangina s novou technologií, kdy je lahev z polyethylentereftalátu recyklována s pomocí enzymů.

Uvedené firmy vytvořily globální konsorcium spolu s biotechnologickou společností Carbios se záměrem uvádět inovativní technologie do průmyslu a praxe. Cílem bylo vymyslet lahev, kterou půjde donekonečna recyklovat a jejíž vlastnosti budou srovnatelné s „petkou“ vyrobenou z panenského PETu, tedy původem z ropy. Plastových lahví se dnes podle oficiální zprávy o novém způsobu recyklace vyprodukuje na světě 70 milionů tun ročně.

Například první prototyp lahve na vodu Perrier od Nestlé byl v rámci testování vyroben z barevného recyklovaného PETu. „Prototyp byl pečlivě testován ve smyslu bezpečnosti, kvality a výdrže. Byl také přizpůsoben tomu, aby vydržel tlak perlivé vody a zároveň si udržel ikonický design a zelenou barvu lahve Perrier,“ uvádí Nestlé. Podobně si novou technologii vyzkoušely i další firmy z konsorcia na výrobky svých značek, například Biotherm, Pepsi Max či Orangina.

Podle tvůrců se díky nové technologii (až začne být používána průmyslově) zvýší možnosti recyklace a množství používaného recyklovaného plastu. Recyklovaný PET je dnes nedostatkovým materiálem, výrobci jsou tlačeni jak narůstajícím trendem udržitelnosti, tak Evropskou unií, která stanovuje od roku 2025 na podíl rPETu v plastových lahvích limity. Pro rok 2025 jde o 25 procent. Používáním recyklovaného materiálu si dnes i výrobci snižují sledovanou uhlíkovou stopu.

1perrier

Foto: Nestlé

Nová plastové lahev pro značku vody Perrier

Technologie společnosti Carbios využívá k rozkladu PETu na malé částečky enzymy z přirozeně se vyskytujících mikroorganismů. Podle autorů je unikátní v tom, že umožňuje výrobu recyklovaného PETu z jakéhokoli typu PETu, bez ohledu na barvu a složitost. Obecně totiž u mechanické recyklace platí, že barevný PET je hůře recyklovatelný než ten čirý. Důvodem je hlavně nejširší škála použití bezbarvého materiálu na rozdíl třeba od jasně barevných, jako je oranžový či růžový, který lze pak použít jen na zpracování do tmavých barev.

Vyvinutí technologie předcházel desetiletý výzkum, kdy byly využity enzymy přirozeně se vyskytující v kompostu a rozkládající listy mrtvých rostlin. Enzymy mají už dnes široké použití, například u biopaliv či při výrobě potravin, ale pro recyklaci polymerů zatím nikdy použity nebyly. „Carbios je první společností na světě, která aplikovala použití enzymů v plastikářském průmyslu. Tento inovativní přístup byl opravdu technologickou výzvou,“ uvedl pro magazín Food Navigator mluvčí firmy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rychlost rozkladu PETu má být vysoká. Autoři mluví o tom, že k rozložení 97 procent PETu stačí šestnáct hodin. Zároveň tento způsob recyklace snižuje emise oxidu uhličitého o 30 procent. Jde však o srovnání s konvenčním mixem konce života tohoto materiálu na skládce či ve spalovně. PET je však minimálně v Česku poptávaný a z plastů jde velmi vyhledávaný materiál k recyklaci. Zájem o něj mají nejen nápojáři, ale i výrobci textilních vláken.

Výrobní kapacity plánuje Carbios spustit v roce 2025, mělo by jít o produkci 40 tisíc tun rPETu ročně. Pro srovnání, například v Česku se podle starší studie iniciativy Zálohujme uvedlo před pěti lety na trh 56 tisíc tun PET lahví. Carbios zamýšlí licenci na svou technologii chce prodávat i dalším firmám a usnadnit tak recyklaci tohoto materiálu.

V Česku se poslední roky úspěšně rozvíjí projekt Cyrkl, jenž má také za cíl zvýšit opětovné využití nejrůznějších materiálů od papírů po měď. Odpadové tržiště Cyrila Klepka dokonce loni vyrostlo o 750 procent.