Smarty utržil přes dvě miliardy korun a do svého elektronického království přikupuje herní obchody JRC
Lidé loni kupovali notebooky a tablety ve velkém, firmy zase hardware pro videokonference – a skupina Smarty díky tomu nyní kupuje síť obchodů JRC. V návaznosti na dobré loňské výsledky totiž společnost Petra Syrůčka vyhlásila masivní útok na retail, a i proto od dosavadního majitele Michala Šnobra chce získat jedničku na českém videoherním trhu s více než třiceti kamennými prodejnami.
Skupina Smarty CZ, pod níž spadá například iWant, prodejce zboží značky Apple, nebo obchod s elektronikou Smarty.cz, po téměř 20% meziročním růstu ohlásila loňské tržby ve výši 2,3 miliardy korun. „Bylo to jedno z nejnáročnějších provozně-obchodních období, nicméně jsme díky naší flexibilitě dokázali naplno využít změnu chování trhu vlivem pandemie. Prodej maloobchodním zákazníkům nám meziročně vzrostl o 33 %, prodej firemním pak o 26 %,“ uvádí obchodní ředitel Rudolf Konečný.
Právě složitá pandemická situace určila zákaznický trend, který společnost dovedl k vysokému obratu. Zvýšenou poptávku zaznamenal Smarty v maloobchodním prodeji například po noteboocích, tabletech nebo počítačových sestavách. „U firemních zákazníků byl pak velký zájem o videokonferenční nástroje,“ zmiňuje Konečný. Na vavřínech však skupina rozhodně neusíná, jak dokazuje nově ohlášená akvizice.
Masivní vstup do retailu. I díky JRC
„Plánujeme velké věci. Doteď jsme rostli potichu, ale nyní chceme vstoupit do první ligy českého maloobchodu s elektronikou. Připravujeme masivní vstup do retailu, díky kterému chceme pro zákazníky vytvořit komplexní omnichannel, tedy plnohodnotné spojení online a kamenných prodejen,“ říká majitel a ředitel Smarty CZ Petr Syrůček. „Již brzy lidé značku Smarty.cz začnou fyzicky potkávat v prémiových obchodních centrech na více než třiceti místech po celé České republice,“ dodává.
Ačkoliv k dotazu CzechCrunche se zástupci Smarty nevyjádřili, dá se očekávat, že právě odkoupení sítě JRC společností Smarty Finance je prvním z kroků ke zmiňovaným velkým věcem v retailu. JRC prodává videohry, konzole a další herní doplňky a merchandise – a provozuje právě přes 30 obchodů ve velkých nákupních centrech. Chystanou transakci však musí nejprve posvětit antimonopolní úřad, který informace o připravovaném obchodu minulý týden také zveřejnil.
V roce 2019 JRC dosáhlo obratu zhruba 580 milionů korun, nicméně i pod vlivem situace způsobené koronavirem se jeho dosavadní majitel Michal Šnobr rozhodl k prodeji, který potvrdil Hospodářským novinám. „Pokud má mít JRC budoucnost, potřebuje silnějšího a většího partnera jak v oblasti e-commerce, tak v kamenných obchodech. A takový partner se objevil sám, to rozhodování nebylo vůbec těžké,“ uvádí Šnobr, který je mimo jiné minoritním akcionářem společnosti ČEZ.