3D tisk v ložnici byl už moc, tak založil dílnu budoucnosti. Nakonec Daniel Gottwald skončil u slévárny 21. století
Daniel Gottwald, zakladatel umělecko-řemeslné dílny FutLab
Jako byste přišli do dílny svého dědy, který propadl moderním technologiím a ke tradičnímu svěráku, vrtačce a brusce přihodil také 3D tiskárnu či laser. Přesně takový pocit jsem měl v momentě, kdy jsem prošel dveřmi pražské umělecko-řemeslné dílny FutLab. Ta představuje netradiční místo využívající ty nejmodernější technologie, díky kterým dokáže svým zákazníkům na dálku vytvořit například bronzovou bustu podstatně levněji než konkurence, případně návštěvníky naučit, jak se obsluhuje 3D tiskárna.
Z regálů tu hledí tváře vikingů a Masaryků, na 3D tiskárně se tisknou lebky ptáků a příchozí si okem měří sádrový vlkodav v nadživotní velikosti. To vše doprovází shluk tisíce a jedné věci, od nářadí přes nedopité hrnky s kávou až po zaprášené kožené křeslo v rohu. Tohle místo žije tvůrčím procesem. To ostatně potvrzuje i Daniel Gottwald, který je principálem celého podniku, jenž se postupem času z otevřené dílny přetransformoval na profesionální umělecko-řemeslnou slévárnu.
Když je laser v ložnici už trochu moc
Nápad na vytvoření konceptu otevřené dílny dostal Daniel Gottwald v momentě, kdy si do ložnice nastěhoval laser a hned několik tiskáren, u kterých se špatně spalo, protože běžely nonstop. Navíc se v noci pravidelně budil, aby zkontroloval kvalitu tisku, což mělo dopady nejen na kvalitu spánku, ale i rodinného života. Proto muselo přijít rozhodnutí hledat pro 3D tisk a laserový paprsek zcela nový prostor.
Sklony něco vyrábět měl Daniel Gottwald již od dětství, což vyústilo ve studium střední nábytkářské školy. Zde byl ovšem plamen kreativity uhašen, a proto vedly jeho další kroky směrem k informačním technologiím a následně marketingu. Sedět na jedné židli však dnes třiatřicetiletému podnikateli příliš nešlo a touha něco vytvářet byla čím dál tím silnější.
To, co začalo přeměnou ložnice v malou tiskařskou dílnu a laserovým dilematem, vyústilo před čtyřmi roky v zájem o koncepci tzv. FabLab (Fabrication Laboratory) dílen. „To je koncept, který vychází z Ameriky a má určitá pravidla, která se musí dodržet. Jedním z hlavních pravidel je to, že to musí být otevřená dílna, která se věnuje vzdělávání členů,“ vysvětluje Gottwald.
Ke svému překvapení tehdy zjistil, že zatímco v Brně, Plzni či Ostravě již takové dílny fungují, v Praze není ani jedna. Vydal se proto po D1 směrem na jihovýchod, aby se v brněnském FabLabu o celém konceptu dozvěděl více. Pak už jen stačilo sehnat odpovídající prostory a mohl začít realizovat svůj kreativní sen.
Otevřená futuristická laboratoř
Jak sám přiznává, původně chtěl vybudovat centrum plné nejnovějších technologií, od kryptoměn přes 3D tisk až po virtuální realitu a další moderní výstřelky nejen ze světa IT. To byl také důvod, proč dílnu pojmenoval FutLab, tedy futuristická laboratoř. Jenže budovat takovou futuristickou laboratoř vyžaduje finance a těch nebylo nazbyt.
Celá dílna odstartovala se šesti 3D tiskárnami, laserem a šicím strojem. Investora se sehnat nepodařilo, takže bylo nutné postupně nakupovat další vybavení od nářadí až po velké stroje. Jak Daniel Gottwald přiznává, nakonec v dílně skončily jeho veškeré životní úspory, ovšem odezva na sebe nenechala dlouho čekat. S postupně přibývajícím vybavením, a tedy i možnostmi, co v dílně tvořit, začalo chodit také více hobby kutilů.
„Ze začátku to byli z osmdesáti procent lidé, co dělají IT v kanceláři a vyloženě je zajímal 3D tisk a laser. Ale postupně se nám začali ozývat i lidé z umělecké sféry, designéři nebo třeba ti, co dělají cosplay, tedy si tvoří obleky a rekvizity inspirované filmy či počítačovými hrami. Většina zájemců byla bez zkušeností. Každý, kdo tu s námi chtěl být, musel projít školením a až pak mohl jednotlivé nástroje začít používat,“ vysvětluje Daniel Gottwald, kdo měl vlastně o místo v dílně zájem.
Díky zkušenostem s marketingem se podařilo dílnu zviditelnit natolik, že počet členů vyrostl na čtyřicet nestálých a patnáct stálých návštěvníků, které Daniel Gottwald označuje jako mistr členy. Členství bylo rozděleno do tří skupiny, podle kterých se lišil měsíční poplatek a také doba, kterou mohli kutilové v dílně strávit. Zatímco základní členství umožňovalo za pětistovku dílnu navštěvovat dva až tři dny v týdnu v otevíracích hodinách, ti, kteří si zaplatili něco přes tři tisíce, dostali od dílny klíče a mohli ji využívat zcela bez limitů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs