Aby mohly finanční služby nabízet i běžné firmy. Litevský startup s tímto cílem získal desítky milionů od českých investorů

Peter BrejčákPeter Brejčák

kernolab-min

Foto: Kernolab

Tým startupu Kernolab

Oblast bankovnictví v posledních letech prochází významnou transformací, velké finanční instituce však na technologický pokrok a potřeby firem nebo lidí reagují spíš pomalu. Zaběhnuté pořádky se snaží rychle měnit mnoho vznikajících finančně-technologických startupů, mezi nimiž se nachází i litevský Kernolab, který získal investici i od českého venture kapitálového fondu Lighthouse Ventures.

Byznys Kernolabu stojí na předpokladu, že i běžné firmy mohou využívat výhody nabízení finančních služeb jako například vlastní účty nebo platební karty pro své uživatele. Stát se finanční institucí a získat potřebné licence je však obecně časově i nákladově náročné, a proto se jim takové investice nemusí vyplatit.

Litevský startup tento problém dokáže vyřešit a funguje v podstatě jako most spojující fintechové a nefintechové byznysy. Na jedné straně Kernolab spolupracuje s licencovanými subjekty, kterým dodává technologie, a zároveň dokáže jejich služby nabízet dalším stranám bez ohledu na geografickou působnost nebo oborové zaměření. Obecně se takový druh služeb nazývá embedded finance.

„Finanční služby najdou využití v jakékoliv firmě, která má potenciál optimalizovat svou činnost nebo generovat dodatečné příjmy. Například logistická společnost s řidiči po celé Evropě může zjednodušit vyplácení mezd tím, že zaměstnancům nabídne vlastní bankovní účty,“ vysvětluje příklad z praxe Vachtangas Babunasvili, spoluzakladatel a ředitel Kernolabu.

mzalesak

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Michal Zálešák z Lighthouse Ventures

Jako další příklad pak zmiňuje Starbucks, který díky vlastním předplaceným kartám od zákazníků dokázal získat 1,6 miliardy dolarů, čímž si ve své podstatě zajistil obrovský úvěr s úrokovou sazbou 0 %. „Možnosti jsou nekonečné a naše technologie umožňuje, aby z nich těžila každá společnost,“ pokračuje Babunasvili.

Na svůj další rozvoj teď Kernolab získal jeden milion dolarů, tedy v přepočtu bezmála 22 milionů korun. Do investičního kola se vedle Lighthouse Ventures připojil také akcelerátor Startup Wise Guys, který již do startupu investoval dříve v letošním roce. Získané prostředky chce startup využít na škálování týmu, rychlejší tržní expanzi a růst v prodejích i partnerstvích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Oblast embedded finance je ve fintechu dalším krokem a může ovlivnit téměř každý podnik na světě. Výzvou je nalézt řešení, které dokáže bezproblémově umožnit přechod do další fáze fintechu. S Kernolabem jsme takové řešení našli, stejně jako správný tým, který jej dovede k širokému přijetí,“ říká k investici Michal Zálešák z Lighthouse Ventures.

„Kernolab vytvořil jedinečné, výkonné řešení v ideální době pro embedded finance. Možnosti jsou nekonečné a jejich technologie je zcela oborově nezávislá. Celý tým má hluboké znalosti nejen v oblasti finančního průmyslu, ale i v technologii, které za ním stojí. V kombinaci s jejich rychlou trakcí jsme se rozhodli pro investici i pro pokračování další podpory,“ doplňuje Jone Vaituleviciute, partner Startup Wise Guys.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je Lighthouse Ventures. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Pražský StartupYard slaví 10 let. Podpořili jsme 90 startupů a dvě třetiny pořád žijí, což není vůbec špatné, říká jeho šéf

Peter BrejčákPeter Brejčák

demo-day_startupyard_119-min

Foto: StartupYard

Šéf StartupYardu Cedric Maloux

0Zobrazit komentáře

Dekádu zpátky byla tuzemská startupová scéna v podstatě v plenkách – vznikaly jen první reálné startupy, na trhu téměř neexistovali venture kapitáloví investoři, stejně tak jako nebyly k dispozici žádné podpůrné podnikatelské inkubátory a akcelerátory. To se však změnilo před deseti lety, když se spustil dnes už nejstarší startupový akcelerátor ve střední Evropě StartupYard, jenž otevírá další kolo přihlášek.

„Změnilo se pravděpodobně všechno. Dnes je česká startupová scéna živá a uznávaná, před deseti lety jen začínala. Jako komunita za mnohé vděčíme lidem, kteří na počátku startupové scény stáli a pomohli jí stát se tím, čím je nyní,“ hodnotí pro CzechCrunch situaci před deseti lety Cedric Maloux, ředitel StartupYardu.

„Tehdy se teprve otevíralo první startupové coworkingové centrum v Praze – TechSquare, kde se zrodil StartupYard. Teprve začínalo Credo Ventures jako první profesionální seed VC fond, CzechCrunch.cz ještě nebyla registrovaná doména, AI byla pro většinu studentů okrajovou specializací, počet českých zakladatelů startupů, kteří byli role-models, bychom spočítali na prstech jedné ruky, neexistovaly žádné konference pro startupy,“ jmenuje Maloux.

Právě v takovém prostředí vznikl také StartupYard, kterým od té doby prošlo celkem devadesát startupů, z nichž jednapadesát pocházelo z Česka a devět z nich exitovalo – prvním z nich byla v roce 2012 rozvozová služba Dáme jídlo a posledním z nich Brand Embassy v roce 2019. Jak ale Cedric Maloux přiznává, třiatřicet z podpořených startupů selhalo.

cedricmaloux

Foto: StartupYard

Šéf pražského akcelerátoru StartupYard Cedric Maloux

„To znamená, že osmačtyřicet je jich pořád aktivních, což za deset let není vůbec špatné. Po ukončení programu více než polovina našich startupů najde investory,“ vysvětluje Maloux s tím, že firmy podpořené StartupYardem dohromady vybraly téměř 2,6 miliardy korun a mají souhrnnou valuaci ve výši 15,8 miliardy korun.

Jako klíčový faktor pro úspěch startupu pak Maloux označuje, když zakladatel skutečně dbá o své uživatele nebo klienty. „Vidím velký rozdíl mezi zakladateli, kteří se skutečně emocionálně zajímají o problém, který řeší, a těmi, kteří jen řídí firmu. Všichni víme, že startupy jsou o exekuci – pokud zakladatel není hluboce zapálený pro to, co dělá, těžko budou lidé, které najme, cítit vášeň pro svou práci,“ popisuje.

Jako nejčastější faktory neúspěchu startupu pak jmenuje několik situací, které však vždy souvisí s jedinou věcí – firma se zavře, protože jí dojdou peníze. To se stává, když na trhu neexistuje potřeba, když startup předběhne konkurence, když nevznikne správný tým, když není dobrý produkt, když firma vznikne příliš brzo či pozdě a podobně. „To jsou nejčastější důvody,“ říká Maloux.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Velkou změnou pro fungování StartupYardu byla – podobně jako pro mnoho jiných firem – pandemie koronaviru, jež znemožnila pokračování akcelerátoru v klasickém režimu závislém na fyzickém setkávání. Kompletně tak změnil svůj způsob práce a startupy začal akcelerovat na dálku.

„Když jste zvyklí vést program, který ve své podstatě vyžaduje, aby se zakladatelé odstěhovali z domu a byli tři měsíce v jedné kanceláři s ostatními zakladateli, mentory, investory a naším manažerským týmem, musíte zcela přehodnotit způsob, jakým pracujete. A to jsme také udělali,“ popisuje Maloux.

„Zcela jsme změnili naše interní procesy a zaměřili se na to, abychom našim zakladatelům poskytovali stejnou přidanou hodnotu i na dálku. Nakonec se domníváme, že tato změna byla k lepšímu, takže StartupYard bude prozatím pokračovat jako remote-first program,“ doplňuje šéf akcelerátoru.

lubos-malik-jan-lastuvka-lemonero-min-regular

Přečtěte si takéČeské Lemonero do e-shopů investuje 250 milionů, příští rok chce miliarduČeské Lemonero mění způsob financování e-shopů. Letos do nich investuje 250 milionů korun, příští rok chce miliardu

Tento přístup si StartupYard odzkoušel už v posledních čtrnácti měsících, kdy přes něj prošlo jedenáct startupů z pěti zemí od Velké Británie přes Česko a Slovensko po Ukrajinu a Gruzii. Koncem roku se bude tato várka startupů uzavírat a aktuálně akcelerátor hledá další startupy, které podpoří. Přihlášky je možné podávat do 8. října.

„Zůstáváme nadále oborově agnostičtí. V současné době ale provozujeme také Pilulka Lab, což je akcelerační program pro startupy v oblasti eHealth. Jedná se o joint-venture mezi StartupYardem a Pilulkou a přihlášky jsou v současné době otevřeny také pro technologické startupy působící ve zdravotnictví,“ dodává Maloux.