Akcie firmy, která vyrábí panenky Labubu, klesají a švédský oděvní gigant vystupuje ze stínu Zary
Firmě Pop Mart vyrábějící populární Labubu se nedaří. Akcie klesly za měsíc o 20 % a analytici věští další propady. Komu se však daří, je H&M.
Souboje dvou konkurentů, lidově působení dvou kohoutů na jednom smetišti, se dají sledovat ve spoustě odvětví. Ve světě oděvního průmyslu mohou být takovými soky například značka Zara, která je poslední dobou velice populární, a trošku pozapomenutá švédská firma Hennes & Mauritz AB (H&M). Její akcie nyní vystřelily o 20 % za měsíc a snaží se dohnat konkurenta novou strategií. Růst akcií však nepotkal čínskou firmu Pop Mart, která vyrábí populární panenky Labubu. Vítejte u nového Money Maker Recapu!
V Money Maker Recapu monitorujeme za vás, co se děje ve světě peněz, a radíme, jak se v tom zorientovat. K odběru newsletteru, který vychází každý pátek, se můžete přihlásit v boxu výše.
☝️ Vítěz týdne
Švédský oděvní gigant H&M ve třetím čtvrtletí zvýšil provozní zisk o 40 % na 4,91 miliardy švédských korun (430 milionů eur), hlavně díky vyšší marži. Prodeje ale lehce brzdila silná švédská koruna. CEO Daniel Ervér se snaží značku znovu pozicovat, především zmenšuje prodejny, modernizuje jejich design, sází na spolupráce s celebritami a expanduje do Latinské Ameriky. Analytici vidí potenciál k dosažení dvouciferné marže, ale upozorňují, že H&M je stále pod tlakem levných hráčů typu Shein a Temu i módně silnější i aktuálně populárnější Zary. Akcie na výsledky reagovaly pozitivně, poskočily na měsíčním grafu o 20 %. Akcie firmy Inditex, která je majitelem asi největšího konkurenta Zary, stouply za stejné období „jen“ o 2,5 %.
👎 Poražený týdne
Pop Mart, čínský výrobce sběratelských hraček, zažil v Hongkongu největší propad od dubna – akcie spadly za měsíc o 20 %. To se stalo poté, co JPMorgan snížila doporučení i cílovou cenu z 400 na 300 hongkongských dolarů s tím, že valuace je „příliš dokonalá“. Přitom firma letos patřila mezi největší hvězdy burzy. Akcie jsou od začátku roku stále v plusu o více než 180 %, tažené fenoménem figurek Labubu, které si oblíbily i celebrity. Jenže přirážky na sekundárních trzích mizí a Pop Mart už od srpnového vrcholu odepsal 13 miliard dolarů.
🧠 Co z toho pro mě plyne?
Akcie se mohou dlouho vézt na vlně popularity a příběhu, ale pokud je valuace natažená a fundamenty nestíhají, stačí malý impuls a přijde relativně prudký pokles. Jednoduše si zvykejme, vysoká volatilita je nová norma. Pro investora je proto klíčové nespoléhat jen na hype, ale sledovat i čísla a reálnou výkonnost firmy.
💡 Téma týdne
Víte, kde se točí „Wild Money“ a co se obchodovalo na „chodníkové burze“? Odpověď vám neřeknu, ale pojmy pocházejí z wallstreetského žargonu, který existuje dlouhé roky. Od samotného založení Mekky všech investorů na dolním Manhattanu si bankéři a makléři notují svým nářečím. To zahrnuje právě třeba tyto dva a další pojmy, jejichž znalost si můžete ověřit v kvízu na Wall Street Journal.
🕥 Na co se připravit
Začátkem příštího týdne budou svou meziroční inflační úroveň reportovat zásadní evropské ekonomiky v čele s Francií, Itálií a Německem.
🧠 Co z toho pro mě plyne?
Výsledky je dobré sledovat, přestože pro retailového investora v jeho přístupu nic nemění. Bedlivě je zkoumat budou evropští centrální bankéři, pro které to může být vodítko, jakou měnovou politiku v budoucnu razit.
🤓 Investorská škola
Wall Street vs. Main Street je metafora vyjadřující rozdíl mezi finančním světem investičních bank a burz (Wall Street) a reálnou ekonomikou běžných lidí a malých firem (Main Street). Zatímco Wall Street symbolizuje kapitálové trhy, spekulace a velké korporace, Main Street představuje mzdy, spotřebu a každodenní život obyvatel. Často se používá ve chvílích, kdy akciové trhy rostou, ale běžní lidé na své peněžence žádné zlepšení nepociťují.
Růst akciových trhů často odráží spíš náladu investorů než skutečný stav reálné ekonomiky. Firmám se může dařit na burze díky levnému kapitálu či buybackům, zatímco lidé na „Main Street“ bojují s inflací a stagnujícími mzdami. Pro investora je klíčové sledovat obě roviny, tedy trhy i ekonomiku.
💰 Ze světa Money Makeru
Vstupenky na konferenci Money Maker, která se koná 20. 11. v Praze, lze nyní pořídit v druhé vlně. A pokud použijete slevový kód recap10, budete mít ještě 10% slevu. Každý pořádný burzián ví, že takovou slevu není radno propásnout.







