Alza si buduje logistické centrum v Maďarsku. Velké sklady bude mít poprvé mimo domácí půdu

Sklad o rozloze 22 tisíc metrů čtverečních má výrazně zrychlit rozvoz zboží v zemi. Součástí bude i AlzaDrive.

Iva BrejlováIva Brejlová

Alza

Foto: Alza

Alza zvyšuje počet svých skladů

0Zobrazit komentáře

Společnost Alza si nechává v maďarském Szigetu budovat sklady o rozloze 22 tisíc čtverečních metrů. Prostor se stane prvním logistickým centrem e-shopu mimo domovské trhy Česka a Slovenska. Stavba už probíhá a hotová by měla být v letošním třetím čtvrtletí.

Investice do logistiky v Maďarsku dosáhnou stovek milionů korun, které hodlá Alza v příštím roce vložit do tradičních technologií. „Maďarsko je naším důležitým a dynamicky rostoucím trhem, proto jsme se rozhodli otevřít zde naše první zahraniční logistické centrum, díky kterému budeme disponovat tisíci produkty k okamžitému odběru přímo na místě. Zároveň nám to umožní výrazně zkrátit průměrnou dobu doručení,“ plánuje Jan Moudřík, ředitel expanze a facility Alza.cz.

Doteď si firma musela vystačit s prostorem v Budapešti o velikosti čtyř tisíc čtverečních metrů, který otevřela loni na podzim. Na novém místě ale samotný sklad zabere přes 20 tisíc čtverečních metrů, má mít 40 míst pro příjem zboží z dodávek i nákladních automobilů, součástí bude i showroom a AlzaDrive, tedy služba, díky které si zákazníci můžou bezkontaktně vyzvednout zboží, aniž by vystupovali z auta.

Podle mluvčí firmy Daniely Chovancové navíc všechna logistická centra společnosti poskytují násobně větší skladovací prostor než uváděnou plochu díky použitým technologiím. Způsob, jakým firma zboží ve svých centrech ukládá, totiž prostor využívá i výrazně do výšky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na logistických centrech si český obr internetové komerce dává záležet. Nejvýznamnější je pro něj to v Chrášťanech u Prahy, které disponuje 40 tisíci čtverečními metry. Firma nedávno oznámila, že do jeho rozvoje vkládá přes miliardu korun. Z této částky celkem 900 milionů směřuje na nové technologie.

Obsluhovat sklad v Chrášťanech bude přes 400 robotů, provoz zahrne 40 příjmových a 30 pickovacích stanic a dopravníky tu budou dlouhé dohromady 2,5 kilometru. Mají zrychlit vydávání objednávek o 75 procent. „Umožní nabídnout to zákazníkům expresní doručení zakázek s expedicí do několika minut,“ uvedl mimo jiné Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alzy.

Alza každoročně vykazuje silný růst. Za poslední dva roky se zvětšila jako za předchozích 22 let dohromady a dosáhla s obratem na 45 miliard korun. Na maďarském prostoru se dohodla s investorem a developerem logistických parků GLP. S ním už otevřela i zmiňovaný park Chrášťany.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Bez papíru, v cloudu a šetrně vůči přírodě. V Cleverlance pomáhají s udržitelností díky technologiím

Důvodem, proč převést dokumenty do digitální podoby, není jen ekologie, ale také rychlost. Digitalizace jde s udržitelností ruku v ruce.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cleverlance1

Foto: Cleverlance

Petr Štros, výkonný ředitel Cleverlance

Celý svět zažívá v posledních dekádách zásadní technologický rozmach. To, co bylo kdysi nepředstavitelné, se dnes řeší stisknutím jednoho tlačítka. Anebo možná ani to ne, protože stroje už dokáží do značné míry pracovat samy. Stále větší důraz se zároveň klade na ochranu životního prostředí, k níž může právě rozvoj technologií významným dílem přispět. Šetří se díky nim emise i zdroje. V srdci tohoto dění jsou také v technologické společnosti Cleverlance, kde k ochraně klimatu přispívají jak vlastními kroky, tak vývojem řešení pro své klienty.

„Využívání čistých digitálních technologií je jedním z klíčových faktorů pro udržitelnost životního prostředí,“ říká Petr Štros, šéf Cleverlance. Ve společnosti, která předloni utržila 1,4 miliardy korun a spadá do Aricoma Group miliardáře Karla Komárka, začali u sebe, respektive u vlastního byznysu. V rámci ekologického auditu byl pro působení Cleverlance pozitivní fakt, že jak v Praze, tak v Brně jeho týmy sídlí v moderních budovách, které splňují vyšší ekologické standardy. Uhlíkovou stopu se pak snaží snižovat i dalšími aktivitami.

Meziročně ji v Cleverlance srazili o třetinu a v následujících letech chtějí pokračovat snižováním o další polovinu. „Vycházeli jsme i z toho, co pracovnímu trhu přinesla pandemie – hlavně je to podpora home office a dojíždění do práce jen některé dny v týdnu. Citelný efekt má také elektromobilita, tedy postupné nahrazování firemních aut se spalovacími motory těmi elektrickými. A velkou tradici u nás má také dojíždění do práce na kole,“ popisuje Štros.

Jednotlivá opatření podle něj musí být uvěřitelná vůči zaměstnancům, aby se s nimi dokázali ztotožnit, a zároveň pragmatická, aby firmě skutečně pomáhala snižovat náklady a ve výsledku také uhlíkovou stopu. Platí to také pro takzvané offsetové programy, jež umožňují investovat do takových projektů, které ke snižování emisí přímo přispívají nebo investují do obnovitelných zdrojů.

cleverlance-transformace

Foto: Cleverlance

Česká společnost Cleverlance pomáhá firmám s udržitelností díky technologiím

„Jestli si totiž jako cíl dáte uhlíkovou neutralitu, tedy absolutně vůbec nezatěžovat životní prostředí svojí činností, žádnými opatřeními se jí dosáhnout reálně nedá,“ podotýká šéf Cleverlance.

Jde tedy o externí kompenzaci emisí, kdy firma například finančně podpoří výsadbu (a následnou péči) kusu lesa a stromy pak na vyčištění atmosféry pracují za ni. I tyto externí kompenzace emisí jsou napříč firmami stále vyhledávanější.

Šetřím čas i přírodu

Snižovat dopady klimatické změny mohou také jednotlivá řešení, která v Cleverlance vyvíjí pro své klienty. Mezi ně dlouhodobě patří největší firmy ze světa bankovnictví, pojišťovnictví, telekomunikací, průmyslu, logistiky, energetiky či automotive, které nové informační technologie nasazují ve velkém měřítku – a mají tedy potenciálně i velký dopad. Například o bezpapírových společnostech se mluví již delší dobu a postupně jich přibývá, ale potenciál redukce papírových dokumentů je stále obrovský.

„Celosvětově vidíme snahu podporovat dokumenty, které vzniknou a existují jenom ve své digitální podobě, v rámci Evropské unie se už před několika lety tato problematika ukotvila v nařízení eiDAS,“ říká Miloš Lacina z jednotky ECM v Cleverlance. Zmíněné nařízení dohlíží na elektronickou identifikaci a důvěryhodné služby pro elektronické transakce na vnitřním trhu Evropské unie. Jeho cílem je zajistit bezpečnost pro uživatele, například při elektronickém převodu finančních prostředků nebo při komunikaci s veřejnými službami, a také možnost prokázání vlastní totožnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jen kvůli ekologii se však papíry neeliminují. Dalším důvodem, proč převést dokumenty a další záležitosti do digitální podoby, je rychlost. Každý dokument je totiž v každém okamžiku dostupný všem autorizovaným lidem, kteří s ním mohou rovnou pracovat, aniž by si jej museli složitě předávat či posílat. S tím pak souvisí výrazné snížení nákladů jak na logistiku, což je opět taktéž ekologický benefit, tak i správu archivů. Z toho může těžit i samotná firma ve svých procesech, protože digitální dokumenty se lépe vytěžují a se získanými daty se může dál pracovat.

Rychle rostoucí projekt BankID, na který v Česku spolu s bankami naskakuje stále více uživatelů a který slouží například ke vzdálené komunikaci s úřady díky ověření identity zákazníků, na první pohled nemá s životním prostředím příliš společného. Ale také v něm spatřují v Cleverlance velkou příležitost. I díky tomu, že se na jeho přípravě podíleli a pomáhají ho nasadit ve firmách i státních institucích. Bankovní identitu lze využívat v zásadě všude, kde je nutné podepsat nějakou smlouvu. Banka v danou chvíli ověří, že jde skutečně o daného uživatele, a podpis na smlouvě je pak nezpochybnitelný.

„Dá se říct, že i díky bankovní identitě se prakticky vše převádí na digitální komunikaci. Nemusím jet do banky, nemusím jet na úřad, nemusím startovat auto a spalovat benzín nebo naftu. Když si představíme, kolik ušetřených kilometrů ta čísla ověřených identit znamenají, je to skutečná změna,“ říká František Antropius, Senior Business Analyst v Cleverlance.

bankidemoji

Foto: ČBA/CzechCrunch

Bankovní identita je jedním z největších digitalizačních projektů v Česku

„V dnešním světě má každý z nás takové dvě velké hodnoty, které se snaží šetřit a neplýtvat jimi – svůj vlastní čas a čistý vzduch. Bankovní identita do tohoto rámce přesně zapadá. Je to efektivní způsob, který technologie umožňují. To se mi na tom osobně velmi líbí,“ dodává Antropius.

Velkým trendem, který vnímají také v Cleverlance a aktivně s ním svým klientům pomáhají, je přechod společností do cloudu. Moderní cloudová úložiště nenabízí pouze úschovu dat, ale také jednodušší škálování, přístup k novým službám či lepší dostupnost i zabezpečení. Zpočátku si přitom firmy stavěly vlastní servery a budovaly privátní cloudy, ale stále více se spoléhají na násobně robustnější řešení, kde získávají vše potřebné za měsíční poplatky. A navíc je v takovém případě podle Vojtěcha Kijenského viditelná i ekologická výhodnost.

„Přesun do cloudu je dnes bezpečný a zvládnutý. Pro spoustu firem to znamená i zbavit se dost velké odpovědnosti a práce,“ říká Kijenský, který v Cleverlance působí jako DevOps vývojář a architekt pro cloudové servery. Dodává, že firmy díky tomu často šetří za vlastní IT oddělení, protože správu, dostupnost i třeba zabezpečení za ně řeší někdo jiný. A do toho se pak přidává i zmíněný ekologický rozměr.

„Moderní datová centra jsou chlazená ekologicky. Staví se třeba za polárním kruhem, aby chlazení probíhalo přirozenou cestou. I v této oblasti dochází k velký změnám. Firmy se snaží investovat zpátky do planety a je to pro ně důležité téma,“ doplňuje.

Partnerem článku je společnost Cleverlance. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.