Ani letadlo, ani loď. Startup Regent se svým elektrickým Seagliderem ukazuje, že být ve skluzu může být užitečné
Podoba mobility se v posledních letech výrazně proměňuje, na čemž mají lví podíl nové technologie i rozmach elektrických pohonů. Již brzy bychom tak mohli osobní přepravu řešit například elektrickými letouny s kolmým startem a přistáním české výroby. Cestující v USA by si však mohli dopřát ještě vytříbenější způsob přepravy. Bostonský startup Regent pracuje na mořském kluzáku, který má zajišťovat přepravu mezi přímořskými americkými metropolemi.
Využívání vodní hladiny jako startovací a přistávací dráhy a schopnost letět až 290 km/h, to jsou charakteristické prvky elektrického kluzáku, který se zcela vymyká jakýmkoliv představám o letadlech startujících a přistávajících na vodě. Namísto plováků má tzv. Seaglider pod svým trupem ližiny, které mu pomáhají se stabilizací během vzletových a přistávacích manévrů na moři.
Seaglider je totiž „wing-in-ground“ letounem, tedy typem stroje, který vodní hladinu využívá coby leteckou dráhu. V minulosti na tomto principu fungovaly například sovětské ekranoplány. Tato letadla nestoupají do závratných výšin, ale drží se těsně nad hladinou, přičemž využívají vztlaku, který vzniká pod jejich křídly. Stroj tedy stále klouže po vzduchovém polštáři, v případě Seaglideru rychlostí dosahující téměř 300 km/h.
Za startupem Regent stojí spoluzakladatelé Billy Thalheimer, který v něm působí jako CEO, a Michael Klinker, CTO společnosti. Oba za sebou mají bohaté zkušenosti z nejrůznějších společností působící v leteckém odvětví, a to od Boeingu až po Aurora Flight Sciences. Zároveň jsou držiteli licence FAA pro komerční piloty.
Podle jejich slov je Seaglider určen pro zajišťování přepravy mezi oblastmi, jako jsou Boston a New York, Los Angeles a San Francisko či na trasách propojujících Havajské ostrovy s kontinentální pevninou. Kluzák by měl být pohodlnou a velice rychlou alternativou ke konvenčním způsobům přepravy, která navíc nevyžaduje výraznější infrastrukturu.