Apple představil vlastní tenisky, nikdy se ale neprodávaly. Až doteď. Stojí milion korun

Pár vysoce raritních tenisek z 90. let, které nosili zaměstnanci Applu, prodává aukční síň Sotheby's. Cena? 50 tisíc dolarů.

Filip HouskaFilip Houska

apple-sneakers

Foto: Sotheby’s

Vysoce raritní tenisky z 90. let pro zaměstnance Applu

0Zobrazit komentáře

Skoro neexistovala možnost, jak se k nim dostat. Byly vyrobeny primárně pro zaměstnance, navíc už v devadesátých letech, kdy si firma teprve razila cestu k obřímu tržnímu úspěchu. Do klasického prodeje se nikdy nedostaly. A pokud někdo tyto unikátní tenisky od Applu má, tak patří mezi hrstku šťastlivců, kteří byli před desítkami let zrovna na americké konferenci National Sales Conference, kde se v omezeném počtu rozdávaly. Nebo je zdědili. Nebo měli štěstí (respektive hodně peněz) v aukci.

Před třemi lety se stylové zaměstnanecké boty s nakousnutým, duhovým jablkem v logu vydražily za v přepočtu asi čtvrt milionu korun. Už tato částka je pochopitelně přemrštěná – s ohledem na to, že jde pořád o pouhé tenisky, byť s příběhem, který chce mít snad každý fanoušek Applu u sebe. Teď je ovšem hranice mnohem vyšší. Konkrétně čtyřnásobně. A znovu za tím stojí Sotheby’s.

Slavný aukční dům, kde se v minulosti dražily jedny z těch nejvzácnějších sběratelských předmětů na světě, namátkou třeba památný dres Michaela Jordana z roku 1998 za čtvrt miliardy korun, rozjel novou nabídku, v níž představuje právě jeden pár takzvaných Omega Sports Apple Computer Sneakers. Jednoduše prostě zmíněných, nadčasově vypadajících tenisek od Applu z devadesátek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nikdy se nedostaly na veřejnost, proto patří k nejobskurnějším existujícím modelům, které jsou žádané i na sekundárním trhu,“ píše Sotheby’s v popisku nabízených bot, které na první pohled vypadají velmi zachovale. I když mohou být staré i třicet let, svršek vypadá stále bíle bez výrazně viditelných zežloutlých míst. Ačkoliv je na ně upozorňováno. Siluetu pak dotváří duhové logo firmy na jazyku i boční straně.

Ostatně duhová kombinace barev je pro technologického obra z kalifornského města Cupertino ikonická – a byť už ji Apple nepropaguje tolik jako v osmdesátých letech, stále má pro něj silný význam. Dříve na ní firma dokonce stavěla i právě merchandising, určený ovšem výhradně pro zaměstnanecký personál, což se po vydání počítače Macintosh v roce 1984 změnilo.

apple_1

Foto: Sotheby’s

Omega Sports Apple Computer Sneakers

Apple začal různá tematická trička a doplňky prodávat, nikdy ale nešlo o stěžejní byznysovou nohu. Reklamní oblečení tak postupně mizelo, dnes se dá ovšem pár vybraných, modernějších kusů koupit v oficiálním obchodě Apple Store právě v Cupertinu, kde firma sídlí. Nicméně tenisky tam zákazník nesežene. Za nimi musí aktuálně k Sotheby’s, potřebuje ovšem padesát tisíc dolarů.

Přesně tolik pár raritních tenisek, které mimo jiné disponují kultovním vzduchovým polštářkem inspirovaným světoznámým modelem Air Max od Nike, stojí. V přepočtu jde o více než jeden milion korun. A velikost je 41, byť se spíš neočekává, že kupující v nich bude chodit po městě nebo přírodě – naopak je bude opečovávat na poličce nebo v domácí vitríně. A ano, kupovat mohou i Češi, doprava je po celém světě.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Zlínské mmcité vstupuje na burzu. Akcie upsalo za 160 milionů, poptávka byla dvojnásobná

Výrobce městského mobiliáře na pražské burze v prvotní příležitosti nabízel jeden milion kusů akcií, upsaly se na dolní cenové hranici.

Peter BrejčákPeter Brejčák

mmcite-karasek2

Foto: mmcité

David Karásek, zakladatel mmcité

0Zobrazit komentáře

Městský mobiliář z Bílovic u Zlína můžete najít například i na letišti Charlese de Gaulla v Paříži nebo také na horní stanici lanovky vedoucí na nejvyšší evropskou horu Mont Blanc. Za výrobou stojí společnost mmcité zakladatele Davida Karáska, která bude mít příští rok třicáté narozeniny. A oslaví je ve velkém stylu. Ve středu oznámila úspěšné ukončení emise svých akcií na trh Start pražské Burzy cenných papírů.

O záměru umístit akcie na burzu mmcité mluvilo v únoru, celkem teď mezi nové akcionáře alokovalo jeden milion kusů akcií za cenu 160 korun, tedy na dolní hranici stanoveného pásma od 160 do 200 korun. Získá tak 160 milionů korun, které chce využít zejména na akvizice a rozšíření své výroby. Investoři přitom při ceně 160 korun poptávali téměř 2,3 milionu akcií, tedy 228 procent nabízeného množství. Veřejná nabídka akcií se konala od 12. do 26. července. S akciemi se na trhu Start, který je určený spíš pro menší společnosti, začne obchodovat v úterý 1. srpna.

„Vývoj posledních let nám přinesl enormní navýšení poptávek, a tudíž i nárůst realizovaných zakázek. Navýšení výrobních kapacit je pro nás nevyhnutelným krokem. Díky získanému kapitálu z IPO (úvodní nabídka akcií – pozn. red.) budeme schopni výrazně rozšířit výrobní možnosti a zvýšit efektivitu našeho podnikání. To by se mělo projevit v budoucím významném růstu naší ziskové marže,“ komentuje Karásek, jenž doteď ve společnosti držel podíl 92 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„IPO mmcité se zařadilo mezi historicky nejžádanější akciové transakce na trhu Start. Věřím, že podobně úspěšný uvidíme i budoucí vývoj těchto akcií na trhu Start i na burze RM-Systém, a to především díky velice atraktivní valuaci,“ komentuje výsledky úpisu František Bostl ze společnosti Starteepo, která celou transakci zastřešovala. Na trh start již přitom přivedla například výrobce klik M&T 1997 bývalého fotbalisty Iva Ulicha, e-shop Bezvavlasy.cz nebo specialisty na zpracování kůže Karo Leather.

Konsolidované tržby skupiny mmcité loni dosáhly rekordní výše 1,16 miliardy korun s meziročním růstem o čtyřicet procent. Zisk před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) přitom rostl o třiadvacet procent na 61 milionů, čistý zisk pak dosáhl 32 milionů. Společnost byla při úpisu akcií oceněna na 480 milionů.