Bagetové království Petra Cichoně se první rok pandemie vrátilo do zisku. Crocodille a Bageterie Boulevard utržily přes miliardu

Bagetový byznys v Česku provozuje už přes 30 let, od roku 2017 Cichoňovy podniky generují každoročně více než miliardu korun v tržbách.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

bb-praha4-min

Foto: BB

Bageterie Boulevard ve Francouzské ulici v Praze

0Zobrazit komentáře

Kdo si někdy kupoval na benzínce bagetu, dost možná byla z království Petra Cichoně. Osmačtyřicetiletému podnikateli patří společnost Crocodille, která zásobuje nejen Českou republiku miliony baget či sendvičů. Zároveň mu patří i řetězce rychlého občerstvení Bageterie Boulevard a 360Pizza, a přestože i na jeho byznys dopadla pandemie, podařilo se mu během roku 2020 vrátit firmu Crocodille po třech letech do zisku. A těsně nad miliardou se udržely i tržby.

Historie bagetového byznysu Petra Cichoně, který se na veřejnosti prakticky neukazuje, se datuje až do roku 1991. Během více než třiceti let se společnost Crocodille vypracovala mezi největšího výrobce balených baget a sendvičů ve střední Evropě. V roce 2003 přidal Cichoň k výrobě baget síť Bageterie Boulevard inspirovanou americkými fastfoody a v roce 2019 také samoobslužné restaurace 360Pizza. Dohromady mu všechny podniky od roku 2017 generují každoročně více než miliardu korun v tržbách.

V roce 2020 tržby společnosti Crocodille dle účetní závěrky překonaly miliardovou hranici o pár desítek milionů. Meziročně šlo o propad zhruba o 19 procent, který firma přičítá mimo jiné pandemii. Oficiálně sice Crocodille výsledky nekomentuje a zástupci společnosti nereagovali ani na dotazy CzechCrunche, ale v závěrce za první pandemický rok firma uvedla, že došlo k poklesu poptávky po chlazených bagetách a vzhledem k uzavření restaurací také k výraznému poklesu tržeb v provozovnách Bageterie Boulevard.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I přes nepříznivé podmínky se však podařilo společnosti Crocodille otočit po třech letech záporných hospodářských výsledků do zisku. Zatímco v roce 2019 vykázala ztrátu více než 19 milionů korun, o rok později už v kolonce čistého zisku svítí částka přesahující 30 milionů. Více detailů ke svému hospodaření firma neuvedla. V závěrce zmínila, že přímé tržby z prodeje chlazených baget činily v roce 2020 přes 620 milionů korun a z prodeje vlastních výrobků Bageterie Boulevard a 360Pizza téměř 160 milionů korun. Zbylých téměř 200 milionů plynulo z prodeje dalšího zboží.

Vybrané pobočky Bageterie Boulevard provozuje sama společnost Crocodille, některé mají nezávislí franšízanti. V České republice je aktuálně padesát provozoven, další tři jsou na Slovensku, jedna v německých Drážďanech a dvě v Dubaji. V době pandemie a zavřených restaurací začala Bageterie více šlapat do rozvozu v rámci služby BB Domů a také pokračovala v budování poboček s označením Drive, ve kterých si lze po vzoru jiných fastfoodů nakoupit přímo z auta. Dnes jich má po Česku pět a další je ve výstavbě.

V roce 2019 přidal Petr Cichoň ke svému stávajícímu byznysu další nohu, když spustil samoobslužnou pizzerii. V konceptu zvaném 360Pizza si zákazníci objednávají v samoobslužných kioscích a příprava pizzy by měla trvat šest minuty, tedy 360 sekund. Z Dejvic se 360Pizza postupně rozšířila do dalších tří pražských míst, navštívit je ji možné v Karlíně, Čestlicích nebo na Smíchově. Zda se chystá její expanze do dalších tuzemských měst, není známo. V Karlíně jsou pobočky Bageterie Boulevard a 360Pizza kousek od sebe a na začátku roku jim začal dělat společnost i McDonald’s.

Česko-kanadští vývojáři chtějí mezi jednorožce i na americkou burzu. Ataccama loni utržila přes 850 milionů

Ataccama se i bez investorů rozšířila do celého světa. Pobočky má v deseti zemích, většinu tržeb od klientů ve Spojených státech a v Kanadě.

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal-klaus-05

Foto: Ataccama

Michal Klaus, ředitel společnosti Ataccama

0Zobrazit komentáře

Vznikla v roce 2008. Od té doby bez pomoci externích investic vyrostla na téměř miliardový byznys. Společnost Ataccama, jejíž vývojáři sedí v Česku a obchodní aktivity se řídí z kanadského Toronta, klientům pomáhá spravovat a koordinovat práci s daty. Před dvěma lety si vytyčila nový cíl – překonat ve své valuaci hranici jedné miliardy dolarů. A stát se tak dalším jednorožcem, jak se takové firmy označují. Nyní už jedná s investory, kteří by ji pak měli otevřít i dveře na newyorskou technologickou burzu Nasdaq.

Ataccamu před čtrnácti lety zakládal tým lidí, kteří pracovali v konzultantské společnosti Adastra. Od jejích vlastníků, kteří jsou současně majiteli Ataccamy, dostali zelenou rozjet separátní firmu. Obě společnosti tak mají stejné vlastníky, mezi nimiž jsou Jan Mrázek, Jan Červinka, Petr Jech nebo Michal Klaus, ale jde o nezávislé entity a nespadají ani do stejné skupiny.

„Již od začátku měla Ataccama globální ambice. V prvním roce se jí podařilo získat mezi klienty Bank of Montreal, díky čemuž se dostala do povědomí velkých amerických firem. Unikátem na Ataccamě je fakt, že od začátku stojí na myšlence nezávislosti – na růst si celou cestu vydělávala sama, rostla z vlastního cashflow, neměla externí financování,“ popisuje pro CzechCrunch šéf firmy Michal Klaus.

Ataccama na trhu prorazila se svou platformou pro pokročilou správu a řízení podnikových dat, kterou ocenil i Gartner. Obsahuje nástroje pro automatizované řízení kvality, katalogizování, propojování, integrování a následný reporting, vše založené na umělé inteligenci. Čtyřem stovkám klientům, mezi které patří Starbucks, Avast, American Airlines, Raiffeisenbank či Heineken, vytváří centrální místo pro práci s daty.

michal-klaus-01

Foto: Ataccama

Michal Klaus, ředitel společnosti Ataccama

I bez pomoci investorů se Ataccama rozšířila do celého světa. Loni vyrostla o necelý dvojnásobek a dosáhla tržeb 850 milionů korun, z nichž 60 procent pochází od klientů ve Spojených státech a v Kanadě. Své pobočky s téměř 400 zaměstnanci má ale v deseti zemích světa od Los Angeles a New Yorku přes Londýn a Paříž až po Sydney a Melbourne. Centrálu má v Torontu a hlavní vývojářský tým v Praze.

V aktuálním vývoji byl pro firmu zlomovým rok 2020, kdy se rozhodla zaměřit na novou misi. „Zisk, který Ataccama od svého vzniku stabilně generuje, jsme se po dobu tří následujících let rozhodli plně reinvestovat zpět do firmy a jejího rozvoje. Reálně vidíme, že někdy v letech 2023–2024 bude Ataccama mít valuaci přesahující jednu miliardu dolarů. Dalším logickým krokem je potom IPO a upsání akcií Ataccamy na americké burze Nasdaq,“ prozrazuje plány Klaus.

V loňském roce firmu v růstu poháněla také vlna digitalizace, na níž naskakovaly i společnosti ze spíš konzervativnějších odvětví, jako je hotelnictví nebo maloobchod. Díky rostoucí poptávce dokázala Ataccama každé tři dny získat nového klienta. S růstem byznysu se spojilo i navyšování počtu zaměstnanců o více než dvojnásobek na současných 390. Letos je v plánu pokořit hranici 500 lidí. Další růst navíc podpořila také akvizice slovenského startupu Tellstory, který stojí za nástrojem pro jednoduchou vizualizaci dat.

red-bull-kolo-molo-3

Přečtěte si takéVyrazili jsme na Red Bull Kolo Molo a natočili kuriózní záběryJak jezdit na cyklokáře nad Vltavou? Vyjeli jsme na bláznivý závod, který tady ještě nebyl

„Ataccama je teď v druhém roce svého růstového plánu, první rok dopadl nad očekávání dobře. Po dohodě se současnými majiteli jsme se rozhodli podpořit další růst vstupem minoritního investora,“ říká Klaus s tím, že právě partner by měl startupu pomoct se vstupem na americkou burzu a také ji ohodnotit nad miliardu dolarů. Jaká je valuace firmy nyní, ale neprozrazuje.

„Ohledně valuace společnosti samozřejmě máme jednak nějaké vlastní metody vycházející z toho, jak valuaci počítá trh. A také ze srovnání s obdobnými firmami. Zároveň nám poskytují silnou indikaci investoři, se kterými diskutujeme potenciální vstup do Ataccamy,“ uzavírá Klaus.