S blastery, ale jako bez duše. Nejočekávanější Star Wars hra letoška cílí na fanoušky Hana Sola

Uděláte kšeft pro Jabbu Hutta a během toho postřílíte pár stormtrooperů. Nová hra Star Wars Outlaws umí bavit, ale občas je tak trochu... prázdná.

star-wars-outlaws

Foto: Ubisoft

Star Wars Outlaws je novinka pod hlavičkou Ubisoftu

0Zobrazit komentáře

Navenek je to přesně ta hra, ze které by moje desetileté já mělo šok a zástavu srdíčka. Po všech možných závodech na kluzácích, příbězích o dospívajících rytířích Jedi nebo naopak prozkoumávání temné strany Síly je tu velmi jednoduchý námět, ale o to lákavější: nejste ani ten nejmenší padawan, ovládáte maximálně tak ošoupaný blaster za pasem a vaším jediným cílem je přežít. Nehledě na morální otázky a zásady, klidně za cenu okrádání a zabíjení jiných. Nová videohra Star Wars Outlaws nabízí možnost vžít se do kůže „tak trochu“ Hana Sola v dívčím provedení. Což zní samozřejmě skvěle. Ale znáte to, koupíte si pytlík oříšků a všechny skořápky vypadají podobně lákavě. Jenže některé jsou prostě prázdné.

Přitom v tomhle pytlíku je tak nějak všechno, na co byste u her podobného typu pomysleli. Hlavní úkoly, menší aktivity napojené na vedlejší postavy. Akční střelba, nepřátelské základny plné třpytivých cetek téměř žadonících o šlohnutí. Páčení zámků, jízda na speederu, zvířecí kamarád, karetní hra ve hře a hry na automatech ve hře. Uf. Po chvíli z toho jde hlava kolem a obsah vám vystačí i na mnoho desítek hodin.

Sami Outlaws se chlubí, že jsou prvním titulem ze světa Star Wars s otevřeným světem. Nehledě na to, jak moc vachrlaté tohle prohlášení je, otevřený svět tu skutečně najdete. A hned několik světů. Poté, co se dostanete z první lokace, která vás spíš naučí základní mechaniky a pravidla, se vydáte na měsíc Toshara a z něj pak na několik dalších míst. Prozkoumáte zasněžené město i slavný písečný Tatooine a mezitím si zalétáte ve vesmíru a rozstřílíte pár stíhaček Impéria.

V tom je asi největší síla samotné hry. Krajinky a obloha, na které se vyjímá například obří sousedící planeta nebo padající meteority, hned navodí starwarsovskou atmosféru. Hlavní dějová linka vás zavede například do údolí se zřícenou lodí, kterou už pomalu pohltila příroda. Do rudě zářících jeskyní podivného původu. Nebo na sterilní vesmírnou stanici, kde se proplétáte úzkými chodbami, až se ve finále dostanete do otevřeného prostoru plného stormtrooperů a nezbyde než vytáhnout blaster.

Vývojáři ze studia Massive Entertainment se navíc rozhodli lehce vybočit ze zavedených postupů v hrách od gigantu Ubisoft, pod kterého spadají, a řadu míst, zajímavostí nebo pokladů musíte objevit tak trochu sami. Mapa není přeplněná otazníčky a mimozemské planety vysloveně vybízejí k průzkumu. Jenže kdo by hrál hru ze světa Star Wars jenom proto, aby se toulal pustinou?

Kredity nikdy nebudou stačit

Hlavní postavou Outlaws je Kay Vess, dívka s účesem, za který by se nestyděli ani rockeři ze 70. let. Není to žádná hrdinka rebelského nebo partyzánského střihu jako její kolega Cal Kestis z nedávné hry od konkurenčního studia Star Wars Jedi: Survivor. Kay je schopná, ale obyčejná zlodějka s nijak velkými cíli. Ukradla loď, potřebuje se zbavit odměny, kterou mstivý (i lstivý) mafián vypsal na její hlavu, a zároveň se rozhodne podniknout loupež nebývalých rozměrů. Ne proto, aby si něco dokázala, ale prostě pro prachy.

Postupem hry možná i některé z vás napadne jméno z nedávného skvělého seriálu ze světa Star Wars, ve kterém exceloval Diego Luna: Andor. Hlavní hrdina taky nebyl žádný svatoušek, natož aby máchal světelným mečem a zachraňoval bezbranné.

Jenže postupně jeho postava projde vývojem, který není laciné „from zero to hero“, a na konci víte, že kdyby byl váš parťák, položili byste za něj život. Získá zkušenosti, novou perspektivu a především charisma. Zato zlodějka Kay Vess nikterak velkým vývojem neprochází. V dvacáté minutě i dvacáté hodině reaguje na dění kolem sebe podobně odtažitě, mixem sebevědomí a nervozity, který během pár dialogů šustí papírem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přitom v její postavě a příběhu se skrývá obrovský potenciál. Vždyť kdo z nás nemá rád klasické heist movies, filmy ve stylu Dannyho parťáků? Jak je seriál Andor drsný a nesmlouvavý, tak nálada Star Wars Outlaws je naprosto opačná, skoro jako u filmového blockbusteru. Hra cílí na mladší publikum a místo mrazivých momentů přináší spíš vtípky či hravé pokyny Kay směrem k jejímu zvířecímu kamarádovi. Což může být osvěžující. Právě tady se ale občas projeví ona prázdnota.

Jako příklad dobře slouží systém mafiánských kartelů, které ve hře existují. Jsou čtyři, nejedno srdce zaplesá, když se na seznamu v čele jednoho z nich objeví i Jabba Hutt. Kay pro ně může plnit různé zakázky a tím si zvyšovat prestiž, čímž získá přístup do nových míst a ke speciálnímu zboží. Zároveň v rámci hlavního příběhu občas jednomu syndikátu pomůže a druhý zase podrazí. Dalo by se očekávat, že to bude mít nějaký vliv na její psychiku nebo chování – přece jen je rozdíl, jestli nosíte plášť hrubých Huttů, nebo spolupracujete s elegantní femme fatale Qi’rou z Rudého rozbřesku. Jenže z nějakého důvodu se tvůrci rozhodli, že ne. Kay příběhem proplouvá v jistých ohledech až chladně, bez názoru.

Naštěstí má ale po boku Nixe, ušatou potvůrku, která se chová jako superschopný pes. Jednou napadne strážného, jindy jako roztomilý malý kapsář obere nic netušící prodavače, pak zase nastraží past na alarm. Anebo odláká pozornost hlídky a vytvoří prostor pro Kay, která se okolo nenápadně protáhne. Mimochodem plížení je ve hře mnohem víc, než by člověk z trailerů a ukázek dopředu čekal, a bohužel také není provedeno úplně bezchybně – často nutí hráče postupovat přesně vytyčenou cestou, než aby mu dalo volnost (když je to ten otevřený svět…).

Možná to vyznívá hodně kriticky, jako by Outlaws byli průšvih. To není pravda, ve spoustě prvků jsou vydaření: můžete si tu třeba zahrát upravenou karetní hru Sabacc, jakýsi mimozemský poker, u kterého si dáte pauzu od kosení stormtrooperů, jako to uměl Gwent v Zaklínači. Přestřelky ve vesmíru ve vaší hbité lodi možná nejsou nijak zvlášť sofistikované, ale tak akorát akční. Některé zvraty překvapí a strhnou po vzoru filmů. A naprostá drobnost, jako je páčení zámků, je tu provedena jako zábavné doplňování cvakání do rytmu.

Nicméně jádrem by měly být hlavní hrdinka, příběh a hratelnost. Jenže Kay je nemastná, neslaná, ústřední dějová linka je až příliš plná takzvaných fetch questů (infiltruj – najdi – přines) a mnoho činností, včetně zmíněného plížení, se po pár desítkách hodin začne opakovat. Potenciál ve skořápce by tu byl, jádro uvnitř by si ale zasloužilo ještě trochu péče.

Na PlayStation dorazila online hra, která připomíná Strážce galaxie. Akorát že na trhu je už plno

Ačkoliv měla kooperativní onlinovka Concord obrovské ambice, hraje ji extrémně málo lidí. Doplácí mimo jiné na to, že je „jen“ dobrá.

concord-main

Foto: PlayStation.com

Nová onlinovka Concord sází na barvy a retro atmosféru jako Strážci galaxie

0Zobrazit komentáře

Je to barevné, plné humoru, který balancuje mezi lehce trapným, ale zároveň až infantilně zábavným, a hraje to na příjemnou nostalgickou notu. Zní to jako osvědčený recept, který nová videohra Concord míchá s oblíbeným žánrem kooperačních online stříleček. Jenže tady je důležité právě ono slůvko „oblíbený“. Jako by se s multiplayerovými hrami, kde se můžete spojit se skupinou přátel (nebo i anonymních lidí) a vyrazit vstříc nepřátelům, roztrhl pytel. Trh je plný a o to těžší je zaujmout. Concord navíc oproti řadě jiných není zdarma. A podle aktuálních statistik to vypadá na průšvih.

Vesmír, střílení, vizuál jako ze 70./80. let. Možná vás jako první napadne komiksová a filmová série o partě vesmírných superhrdinů, která vznikla pod hlavičkou Marvelu. Ostatně i Strážci galaxie se můžou pochlubit videohrou, která sice nakonec nebyla nějakým obřím komerčním úspěchem, ale sbírala skvělá hodnocení u kritiků i samotných hráčů. Jenže Concord je jiný svět, jiný žánr.

Novinka od studia Firewalk, které patří do rodiny PlayStation Studios, působí jako slepenec všeho možného, co před několika lety zaujalo a bylo osvěžující. Ostatně vývoj hry probíhal zhruba osm let, a začal tedy zhruba v době, kdy vyšel takzvaný „hero shooter“ hit Overwatch.

Právě jemu se Concord velmi podobá, ale to je obecně problém her, které se inspirují v trendech – vývoj je mnohem delší než například natáčení filmů, a tak se může stát, že propásnou vhodný moment a vlna zájmu klesne. Přitom novinka sama o sobě není vůbec špatná. Můžete si vybrat jednoho z 16 hrdinů, kteří se liší nejen vzhledem, ale i schopnostmi nebo svou rolí v týmu. Následně vás a zbytek party systém vhodí do arény s určitým módem a vaším úkolem je prostě vyhrát nad soupeři, také skutečnými lidmi.

Hra nabízí celkem dvanáct map a šest režimů. Můžete si tak vyzkoušet například Trophy hunt, kdy váš pětičlenný tým musí co nejrychleji sejmout soupeře a ukrást jejich osobní kartičky. Clash point zase po hráčích chce, aby co nejdéle udrželi pod kontrolou určité území. Víceméně nejde o nic, co by už neexistovalo.

A právě to je potíž Concordu. Hra totiž po zájemcích chce necelých tisíc korun, přičemž řada konkurenčních PvP titulů (player versus player, kdy hráči bojují proti sobě navzájem) bývá zdarma. Concord se chce od nich odlišit tím, že údajně nebude vydělávat prostřednictvím různých skinů, tedy speciálních kostýmů či identit. Což je třeba běžné v hitech, jako je Fortnite nebo League of Legends, kde si můžete za reálné peníze koupit herní měnu a tu pak vesele utrácet, třeba za kostým banánu. Nijak extra populární praktika, ale stále výdělečná. Concord k ní nakonec také může sklouznout navzdory slibům, problém ale je, že do té doby si vytvořil potenciální zeď, protože výběr z online her je ohromný.

Máme tu Destiny 2, už druhý díl zmíněného Overwatche (který nakonec také nebyl takovou komerční bombou, jak se čekalo) nebo třeba nedávné Helldivers 2. Tuto kooperativní střílečku vytvořilo studio Arrowhead a vydala ji stejně jako Concord společnost Sony Interactive Entertainment. A v tomto případě šlo skutečně o úspěch, titul nabídl zábavnou hratelnost i prostředí, které připomínalo film Hvězdná pěchota. Šlo o nejrychleji prodávanou hru od PlayStationu, když se za prvních 12 týdnů prodalo 12 milionů kopií na počítače a PS5. I Helldivers si řekli předem o necelou tisícovku, jenže oproti Concordu působili jako zjevení. Byli prostě originální.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Concord poté, co jsme si ho vyzkoušeli, rozhodně není špatný. Můžete se vžít třeba do role Tea, poměrně rychlého střelce, který sází na akčnější styl soubojů. Nebo obrovské Emari, drsňačky v brnění s rotačákem v podpaží, která je sice pomalejší, ale má větší výdrž a zbytek týmu celkem efektivně ochrání. Každý má svoji speciální schopnost a třeba štít, který Emari vytváří, pomůže v nejedné komplikovanější situaci. Retro stylizace je ve výsledku atraktivní a ovládání pohodlné i pro ty, kteří si chtějí hru jen na půl hodinky zapnout a pak zase dělat něco jiného. Oproti dalším zástupcům žánru skrývá i jakýsi příběh.

Jenže zatím to vypadá na obrovský průšvih. Podle webové stránky SteamDB, která sleduje, kolik uživatelů hraje na počítačích danou hru, se Concord vyšplhal první den v jednu chvíli nejvíce na 697 souběžných hráčů. Čísla z PlayStationu nejsou k dispozici, ale i tak jde o neuvěřitelně nízká čísla. Pro srovnání: šest a půl roku staré české Kingdom Come: Deliverance hrál ve stejný den v jednu chvíli až desetinásobek lidí: 6 700.

Přitom názory těch, kteří si novou onlinovku zahráli v beta verzi nebo v prvních dnech po vydání, jsou víceméně pozitivní – na Steamu má „spíše kladné“ hodnoceníConcord ale může doplatit na to, že je ve výsledku „jen“ dobrý. Aby prorazil v žánru PvP nebo obecně mezi kooperativními online hrami, a ještě nebyl zdarma, musel by nabídnout něco neviděného.