Boston Dynamics ukázalo nové schopnosti robota Handle v bizarním videu ze skladu budoucnosti

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

bostonhandle
0Zobrazit komentáře

Americká firma Boston Dynamics je už několik let známa pro své často bizarně nebo poněkud hrozivě působícími, avšak extrémně schopnými roboty, kteří se zaměřují především na efektivní pohyb v komplexním prostředí a manipulaci s různými předměty. Mezi nejznámější modely firmy patří humanoidní Atlas, čtyřnohý BigDog či rychlý WildCat, neméně působivý je však i model Handle. Ten byl původně představen v roce 2017 a nyní se ukázal ve své nové verzi.

Handle na první pohled nepůsobí jako příliš spolehlivá konstrukce – má velké tělo a dvě tenké „nohy“, u nichž jsou chodidla nahrazena dvěma poměrně malými a tenkými koly. Jak ovšem ukázalo původní video z roku 2017, je se schopen pohybovat rychlostí přes 14 kilometrů v hodině a provádět při tom složité manévry. Problém mu nečiní ani náročnější terén s nerovnostmi, schody nebo překážky, které dokáže přeskočit. Původní verze je vybavena dvěma „rukama“, pomocí nichž umí zvednout břemena o váze až 50 kilogramů.

Alternativní podoba modelu Handle byla představena ve videu z prostředí typického skladu s paletami a papírovými krabicemi. Roboti stejného typu jsou v něm dva, zdají se být o trochu větší a dvě ruce u nich byly nahrazeny jediným ramenem zakončeným velkou přísavkou (respektive celou sadou menších přísavek).

Jeden z robotů je přitom zachycen při překládání krabic z jedné palety na druhou, skládajíc je do úhledného komínu, druhý pak krabice z palety vykládá na pojízdný pás. Palety jsou od sebe vzdálené tak, aby roboti mohli předvést i svou orientaci v prostoru a schopnost lokalizovat a správně vyhodnotit předměty pro manipulaci. Přísavky uzvednou břemeno o váze do zhruba 15 kilogramů.

Boston Dynamics původně vznikla jako firma soustředící se hlavně na výzkum a později začala pracovat na vývoji konkrétních produktů zejména pro armádní využití. V posledních několika letech se ale stala nejdříve součástí Googlu a později byla prodána japonskému investičnímu gigantu SoftBank. S tím je možná spojeno větší zaměření na široké využití robotů Boston Dynamics, třeba i v komerční sféře. Google ji totiž prý prodal kvůli vysokým nákladům na vývoj a problematické návratnosti investice.

Jak poukazuje server TechCrunch, zveřejněné video nelze považovat za důkaz změny zaměření firmy už jen proto, že roboti jako Handle by byli pravděpodobně příliš drazí pro většinu skladů. Přesto může minimálně představovat možnou blízkou budoucnost logistiky, která je v současnosti pro komplexnější manipulaci se zbožím stále závislá na lidech.

philly-1

Přečtěte si takéVe Filadelfii vznikne miliardový stadion pro profesionální hráče her. Postaví ho tvůrci fotbalového stadionu ArsenaluVe Filadelfii vznikne miliardový stadion pro profesionální hráče her. Postaví ho tvůrci fotbalového stadionu Arsenalu

Nová verze robota Handle přímo poukazuje k velmi aktuálnímu tématu rychle rostoucí míry automatizace výroby a strachu ze ztráty desítek tisíc pracovních míst. Například Amazon pouze ve svých skladech ve Spojených státech zaměstnává přes 125 tisíc lidí, kteří už nyní začínají být v menší míře nahrazováni automatizovanými procesy.

Boston Dynamics Handle

Původní verze robota Handle (zdroj: Boston Dynamics)

Automatizace a její důsledky je komplexním tématem a mnozí argumentují, že o hrozbě nedostatku pracovních míst kvůli ní se mluvilo už několikrát v minulosti, nakonec ale byla vykompenzována vznikem nových profesí. Stále ovšem platí, že společnosti jako Boston Dynamics představují blížící se významnou změnu, ať už na poli profesí nebo obecnějšího fungování společnosti.

Slovenský automobilový designér Jozef Kabaň přechází z BMW do luxusní automobilky Rolls-Royce

jozefkaban

Slovenský automobilový designér Jozef Kabaň

0Zobrazit komentáře

Když původem československý designér Jozef Kabaň začal pracovat pro německý koncern Volkswagen Group, bylo mu teprve 20 let. Od té doby se za svou více než dvacetiletou kariéru podílel na designu automobilů v Audi, Volkswagenu, Bugatti, ale i české Škodovce. Mezi jeho nejznámějšími projekty je bezpochyby Škoda Octavia či Superb, Seat Rosa, Volkswagen Lupo, ale také supersport Bugatti Veyron.

Od roku 2017 působil Kabaň na pozici šéfdesignéra v německé automobilce BMW a nyní se posouvá na další úroveň. Během pátku oznámila jeho nové angažmá automobilka Rolls-Royce, která spadá právě pod BMW a stojí za luxusními modely jako Phantom, Ghost nebo SUV Cullinan. Kabaň bude v nové pozici střídat dvě lokace, konkrétně Goodwood v anglickém Sussexu a německý Mnichov.

Jde o nadmíru talentovaného designéra s velmi silnou historií a schopností adaptace. Jedním z pilířů našeho úspěchu jako jedné z předních luxusních značek je právě fakt, že dokážeme přilákat ta nejlepší jména v kreativní branži. Nemůžu se dočkat, až Jozefa naplno přivítám v našich řadách,“ říká k příchodu Jozefa Kabaně šéf Rolls-Royce Motor Cars Torsten Müller-Ötvös v oficiálním prohlášení.

cullinam

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce a jeho nové SUV Cullinan

Předchozí designér na podobné pozici v Rolls-Royce skončil v červnu minulého roku, od té doby jednala automobilka o kvalitní náhradě. A zatímco Kabaň bude mít plné ruce práce na nových konceptech pro luxusní automobilku, samotný Rolls-Royce oznámil za minulý rok své dosud nejlepší finanční výsledky v celé stopatnáctileté historii.

Za rok 2018 se mu podařilo prodat celkem 4 107 automobilů ve více než 50 zemích světa. Mezi nimi se objevil jako neprodávanější Rolls-Royce Phantom, následovaný modely Dawn a Wraith. Letos se očekávají prodeje ještě vyšší, jelikož do hry vstoupilo luxusní SUV Cullinan, jehož několik kusů se k zákazníkům dostalo už s přelomem roku.

tvseznam

Přečtěte si takéSeznam spouští nový videoportál TelevizeSeznam.cz. Sloučí na něj veškerý vlastní obsah i cizí videaSeznam spouští nový videoportál TelevizeSeznam.cz. Sloučí na něj veškerý vlastní obsah i cizí videa

Celých 30 procent prodejů se uskutečnilo ve Spojených státech, 40 procent si napůl rozdělila Čína a Evropa a po dalších 15 procentech Pacifická Asie a Blízký Východ. Desetiprocentní nárůst automobilka zaznamenala i na domácím britském trhu.

Foto: Rolls-Royce