Fenix Awards: Už jedenáct let pomáháme vítězit těm nejlepším v Česku

Prestižní byznys-marketingová soutěž vznikla z potřeby fair play na českém trhu a je tu pro inovativní leadery a firmy, které posouvají firemní kulturu a značky do budoucnosti.

F majorF major

fenix-awards

Foto: Archiv KB

Kateřina Borovanská

Bájný Fénix nese ve svém erbu roztažená křídla a oheň, symbol kreativní svobody, zápalu a odvahy dělat nové věci a vždy znovu hledat to nejlepší, upínat pozornost k inovacím a budoucnosti. Ceny Fenix Awards a s nimi spojené aktivity stály na počátku content marketingu v České republice a celého ekosystému okolo tohoto oboru v roce 2012.

Na samotném předělu pohybu tektonických desek v oboru komunikace značek a u vstupu do post-advertising age, v době příchodu iPadu na trhu, otřásání tradičního mediálního trhu v základech, obrovské saturaci smartphonů, 2014 nástupu Instagramu pod křídla současné Mety, růstu LinkedInu a pak již kaskádově nastupujících sociálních sítí. Jedná se o největší změnu, kterou celý trh marketingu značek a komunikace prožil od 1960 a McCartneyho modelu 4P. Letos je to poprvé, kdy v některých zemích a odvětvích „influencer marketing“ zaznamenal dle průzkumů víc jak 24% vliv v marketingovém mixu a překonal vliv klasických médií.

Fenix Awards v dalším ročníku chce přiblížit ke značkám i mediální trh a absorbuje projekt Fenix Média, který byl spuštěný minulý rok a přinese i kategorie pro klasická média a novou mediální část soutěže, která na českém trhu velmi chybí. V letošním roce je novou kategorií Nejlepší Native Advertisement projekt, který je úzce na pomezí content, brand marketingu a klasických médií a ocení nejlepší práce vzniklé v mediálních content studiích.

„V roce 2014 jsem na Forum Media predikovala, že každá firma bude mít svého content managera a následně brand kurátora, v té době se tomu lidé smáli, ale ono se to zcela logicky stalo. A že lidé se stanou novodobými novináři prostřednictvím svých sociálních sítí bylo brané jako něco nemyslitelného. Teď to vnímáme jako novou realitu, v té době to ještě bylo sci-fi,“ doplňuje Kateřina Borovanská, CEO F major.

Soutěž každý rok zcela logicky prochází změnou a soutěžní kategorie vždy odráží to, co se děje na zahraničním trhu, Fénix je čtvrtý největší v Evropě. I proto spouští F major od 2025 international edici v Londýně. Například kategorii Content marketing strategie soutěž měla jako první v Evropě. Kateřina Borovanská je Board Member International Content Marketing Forum, přednášela na největší content marketingové konferenci zakladatele oboru, Content Marketing World, kdy se každý rok sejdou 2000 lidí v Clevelandu. Specializuje se na komplexní strategie, rebrandingy a inovace v oboru. Odborně je soutěž stavěná na základě praxe a odráží zahraniční know-how.

„Já jsem Fénixe zakládala 2013, když jdu dnes na schůzku v Praze, dost často diplomy od nás visí na stěně a vždy mi to znovu udělá radost. Nelíbilo se mi, jak fungují ostatní soutěže a díky konkurenčnímu boji na malém trhu se stalo, že jsme začali ostatní velice rychle posouvat a tlačit dopředu, z čehož mám radost. Když konkurence kopíruje, musíte být každý rok znovu lepší a hledat cesty, jak pracovat na produktu a jeho podstatě. Letos jsme třeba zavedli kategorii Rising star pro mladé firemní talenty do 30 let a hned vidíte podporu mladých talentovaných lidí i jinde, nejen síně slávy, a tak je to správně. Jednoznačně firmy vědí, že jsme nejpřísnější a vyhrát Fénixe je proto prestižní a nelehké. Na druhou stranu pak cena má svou váhu,“ říká Borovanská.

Od marketingu značek k samotnému byznysu

Fénix monitoruje jednu z nejzajímavějších period pro samotné značky a to jak se mění její vliv v samotných firmách. I proto soutěž vyhlašuje kategorie jako Nejlepší značka roku, Nejlepší inovace, Nejlepší ESG strategie a další, které jsou spojené s celým firemním byznysem. Značku na pomezí 2024/2025 nejde oddělit od samotného těla byznysu, hraje jednu ze zásadních rolí v úspěchu, proto i kategorie vstupují do byznysu a budou se do dalšího roku znovu vyvíjet tímto směrem.

dscas_7813

Foto: Fenix Awards

Soutěž Fenix Awards

„Po první dekádě jsme se rozhodli, že budeme vydávat tištěnou ročenku těch nejlepších značek, vítězů za každý ročník. Samotná soutěž a jednotlivé projekty v sobě nesou jedno z největších know-how o aktivitách, značkách a komunikaci na českém trhu. Věřím, že může být velice zajímavé nabídnout inspiraci a ukázat, jaké značky jsou v daném roce nejlepší a jací dodavatelé služeb by měli být ve firemním hledáčku potenciální klientely. Zároveň chceme vyzdvihnout největší osobnosti na trhu, které mají odvahu věci měnit a jsou inspirativní. Osobně doporučuji dodavatele velice často a ráda propojuji lidi v zákulisí a sleduji, jak se projektům daří,“ doplňuje Borovanská.

Letos mezi naše hlavní partnery patří nejsilnější hráči ve svých oborech na českém trhu jako hlavní partner soutěže ČEZ, hlavní partner soutěže Seznam, partner kategorie IT, společnost iBusiness Thein, která se zabývá implementací Apple do firem, Notino jako partner kategorie Beauty, Luxury Guide jako garant kategorie Luxury, Mediaguru.cz jako odborné médium, které je s námi celých 11 let a mnoho dalších, kteří budou 26. září spolu s námi předávat ceny více jak 300 různým firmám napříč českým byznysem.

Fair play a nestranné hodnocení, soutěž, kde nehraje roli politika „klubů, starých pořádků a asociací“

Při vzniku v roce 2013 byla velkým zdrojem inspirace i tehdejší soutěž právě v Londýně, rozdílnost oproti stavu v Čechách, kde panuje obrovská nedůvěra v to, že soutěže jsou fér a lze je spravedlivě vyhrát. Zároveň zde byly soutěže stavěné na principu „čím víc přihlášek libovolné kvality, tím lépe“. V zahraničí naopak komerční fungování a jiný přístup k samotným Awards umožňuje dělat progresivnější projekty. Touto Fenix Awards šly od počátku, kontinuita a odborná garance je pod vedením, které se 11 let nezměnilo, každá přihláška a každé hodnocení poroty je pod kurátorským dohledem, samotnému přihlašovacímu procesu předchází osobní konzultace a samotné ceny jsou postavené na principu kvality ne kvantity přihlášek. Snažíme se ukázat galerii těch nejlepších.

Mezi vítěze a nejlepší značky v posledních letech patřily například: Ambiente, Vodafone, Scuderia, Unipetrol, Národní Galerie, Kunsthalle, ČSOB, Česká filharmonie, Jihočeská Alšova galerie, dm, mimořádné ocenění také loni získala prezidentská kampaň Petra Pavla.

dsc_6516

Foto: Fenix Awards

Soutěž Fenix Awards

Za 11 let prošly Fenix Awards vývojem od ryze content marketing soutěže směrem k byznysu a značkám. Vyrostl v České republice na víc jak 3 desítky kategorií a od konce roku 2024 v Londýně společnost F major spouští mezinárodní edici soutěže a mezinárodní konferenci o inovacích v marketingu značek.

Fenix Awards jsou ceny zítřka, spojené s jednou z největších oborových konferencí v ČR, The Brand & Content marketing, která proběhne 31. 10. 2024.

Ženský leadership v českém prostředí jako skok přes překážky

Obrovský rozdíl v budování věcí v Čechách a v Británii je přístup k genderu, věku a podnikavosti. Trh je mnohem náročnější, větší se zásadním potenciálem, zároveň je v mnohém jednodušší. Britský trh má obrovskou soutěžní kulturu a souvisí to s jiným přístupem k elitám, síle individua a vyzdvihováním těch nejlepších.

V Česku máme větší tendenci ty vítěze z piedestalu sundávat, což je škoda, málokdy v zákulisí zní: „Oni to fakt udělali skvěle, měli bychom se jimi inspirovat a být zase o kus lepší.“

fotka-k-vybrane-citaci

Foto: Fenix Awards

Kateřina Borovanská, CEO F major

„Lidé si mě často s ohledem na věk a na to, že jsem žena v Čechách neumí představit jako majitele a foundera, často mají tendenci se zeptat, kdo firmy vlastní a který muž mě jako CEO zaměstnává. Novinářka se mě jednou v rozhovoru zcela seriózně zeptala, kdo za mými projekty stojí a s kým to děláme, že toho je hodně. Tak jsem se jí zeptala, zda by tento dotaz položila muži. Nebo se mě jeden z největších investorů v Čechách zeptal na Startup Awards, zda tedy dělám ty fotky na Instagram? Ne, první milion jsem si ve své firmě vydělala ve svých 23 letech. Obracejí se na mě studentky, mladé podnikatelky, lidé, kteří potřebují mentoring, často spíše podporu, protože se ptají – jak to udělat, jak si určitý despekt nebrat osobně? Začala jsem cítit silnou potřebu podporovat ženský leadership a silné ženy, protože to není v Čechách příliš oblíbený archetyp a je to škoda,“ dodává Kateřina Borovanská.

Chceme konstantně nabourávat status quo: Takhle se to dělalo vždy, a proto to tak budeme dělat dál.

„Jsem na neustálé tvůrčí misi, na cestě za hledáním toho nejlepšího, nebo nejchytřejšího, co se teprve nejlepším stane, na příští rok připravujeme v ČR i nový koncept v oblasti investic v segmentu luxusu,“ vysvětluje Kateřina Borovanská, CEO F major.

CC Brandstory

Článek vznikl ve spolupráci Fenix Awards