Jak vzniká auto? Škoda Auto odhaluje, co se děje za branami závodu
Od prvního plánu po finální montáž. Takhle vypadá šest hlavních oblastí výroby a logistiky Škody Auto v podání šesti expertů.
Páteř výroby a logistiky Škody Auto tvoří šest klíčových oblastí: od dlouhodobého plánování značky přes lisování, svařování, lakování a finální montáž až po propracovanou logistiku, řízení značky, výrobu komponentů a náběh nových modelů. V následujícím článku každou z těchto fází přibližují lidé přímo z provozu – konkrétně, s čísly a postupy, aby bylo zřejmé, jak z prvního návrhu vznikne hotový vůz.
Výroba vozů
Na začátku je kus plechu. Pak přichází lisovna. Ohýbá, dává materiálu tvar. Ve svařovně z něj staví pevnou karoserii. V lakovně se promění v designový klenot. A v montážní hale se z jednotlivých dílů postupně stane hotový vůz. Výroba ve Škodě Auto je dokonalá souhra lidí a strojů. Každý den se tu zrodí tisíce vozů – spalovacích i elektrických, běžných i výjimečných. Každý z nich má svůj příběh. A ten začíná právě tady.
„Ve Škodě Auto máme výrobní linku, kde vznikají vozy se spalovacími i elektrickými motory zároveň. Vytvořit takové řešení nebylo jednoduché. Ale podařilo se – a teď z toho bohatě těžíme,“ vypráví Marek Jančák, vedoucí výroby vozů.
Logistika
Ve Škodě Auto má logistika zásadní slovo – propojuje výrobu, dodavatele i zákazníky napříč celým světem. Stará se o pohyb materiálu, vozů i informací. Plánuje, optimalizuje, automatizuje. Řídí systémy, spravuje sklady, plánuje objemy výroby i přepravy. A to nejen v Mladé Boleslavi nebo Kvasinách, ale i napříč kontinenty. Pomáhá jí v tom například 93 digitálních systémů a 206 automatických vozíků.
„Zajišťujeme velmi širokou škálu různých témat. Staráme se o SAP, odvolávkové systémy nebo třeba systémy Škotransu. Sladit všechny projekty dohromady je velká výzva,“ komentuje Tomáš Danihlík, projektový koordinátor logistických systémů.
Plánování značky
Výroba je srdcem automobilky. Právě tady vznikají vozy pro celý svět. Robotická ramena 4000 robotů se v přesně načasovaném rytmu otáčejí kolem rozestavěných karoserií, všude je pohyb. Každý detail má své místo, každá operace plynule navazuje na další. Právě tady vzniká koncepce nových vozů a tak vypadá plánování značky.
„Pracujeme s návrhy vozů, které se na trh dostanou třeba až za pět let. Propojujeme techniku, strategii a řízení velkých projektů. Je to nesmírně napínavá práce,“ komentuje Jiří Drbout, vedoucí plánování značky.
Řízení značky
Od návrhu nářadí přes plánování personálu až po ekologická opatření – práce v týmu řízení značky spojuje lidi, technologie i strategie napříč celou výrobou. Zde se propojují přesnost, efektivita, inovace i odpovědnost za životní prostředí. V oddělení řízení značky se řeší konstrukce, optimalizace nebo metodická podpora. I díky nim se od roku 2010 podařilo snížit energii potřebnou k výrobě jednoho vozu o 40 %.
„Rád řeším technické výzvy a hledám nová řešení. Nevadí mi, když nový přístup znamená, že musím vystoupit ze své komfortní zóny,“ říká Jan Hálek, koordinátor konstrukce ve výrobě svařovacího nářadí a přípravků.
Výroba komponentů
Přesnost na tisíciny milimetru. Kvalita bez kompromisů. Součástky, které musí vydržet i milion kilometrů – v mrazu i vedru, doma i v zahraničí. Ve světě komponentové výroby se vše točí kolem absolutní spolehlivosti. Vzniká tu zhruba 10 000 náprav a tlumičů denně.
„Denně vyrobíme přes 2 000 motorů a téměř 4 000 převodovek. Tento objem výroby významně přispívá k hospodářskému úspěchu značky Škoda Auto,“ dodává Thoralf Hanschel, vedoucí výroby komponentů.
Řízení náběhu
Oddělení náběhu zodpovídá za koordinaci výrobních a logistických činností. Zajišťuje, že uvedení vozidel na trh běží podle plánu a splní cíle projektu a kvality. Řídí náběhy všech modelů včetně speciálních projektů. Plánuje strategické milníky a dohlíží na jejich dodržování. Každý nový model potřebuje někoho, kdo ho vypustí do světa.
„Jako projektový manažer musíte mít přehled o všem, co se na projektu děje. A v momentě, kdy se něco začne ubírat kritickým směrem, musíte problém pochopit, včas zasáhnout a najít řešení,“ říká Kateřina Pálková, specialistka náběhu zvláštních projektů.




