Nejdůležitější kvalifikace? Neustálá ochota učit se, říká šéf výroby Škody Auto
Výroba Škody Auto prochází největší transformací za dekády. Jak ji zvládá?
Automobilový průmysl čelí tlaku na rychlost, kvalitu i digitalizaci – a automobilky se musí přizpůsobit. „Je nutné, abychom vozy vyráběli v požadovaném množství a kvalitě při konkurenceschopných nákladech,“ říká Andreas Dick, člen představenstva Škody Auto odpovědný za výrobu a logistiku. Poradit si musí ale i s dalšími výzvami, kterým nyní automobilový průmysl čelí.
Co přesně znamená vyrábět vozy v požadovaném množství a kvalitě?
Požadovaná kvalita znamená bezchybnost pro naše zákazníky – myslím, že jsme na dobré cestě, ale vyžaduje to neustálé úsilí. Výsledek je vidět i na prodejních číslech, protože jsme nyní třetí mezi automobilkami v Evropě. Naše vozy se spalovacími motory i elektromobily se momentálně prodávají velmi dobře, a díky tomu nyní pracujeme na hranici našich kapacit. To ale zároveň přináší i určité výzvy, například udržet co nejvyšší produkci. Žádné ztráty, žádné prostoje, mimořádně složité logistické procesy, které musí zajistit, aby všechny díly byly ve správný čas na správném místě – to všechno k této práci patří.
Volné pozice ve Škodovce
Projděte si aktuální volná místa ve Škoda Auto a zjistěte, jak se můžete uplatnit a rozvíjet.
Výroba zahrnuje obrovské množství témat a procesů. Jak se vám daří mít o všem dobrý přehled?
Základem je dobrý tým. Je důležité mít kolem sebe skvělé lidi a být otevřeně a pravdivě informován o tom, co se děje. A také dostávat jen ty informace, které jsou pro mě skutečně důležité. Protože jinak je množství informací prostě příliš velké – snaha sledovat a řídit všechno do detailu není možná. Samozřejmě máme i systém reportingu, který ukazuje statistiky a nejdůležitější ukazatele. Ale věřím, že vše nakonec vždy závisí hlavně na dobrém týmu a efektivní komunikaci.
Jaké talenty jsou ve vašem týmu v současnosti nejvíce potřeba?
To je poměrně široké spektrum. Momentálně procházíme zásadní transformační fází. Celá oblast elektriky a elektroniky nabývá na významu, stejně jako digitální kompetence. Dochází k neustálému nárůstu automatizace, což samozřejmě v mnoha oblastech vyžaduje nové a odlišné kvalifikace. Na druhou stranu však zůstává řada tradičních profesí, které jsou pro výrobu vozidel a chod našich závodů stále důležité. Obecně ale vidíme silný posun směrem k činnostem, kde jsou digitální dovednosti a práce s automatizovanými systémy naprosto zásadní, a stále větší roli hraje i umělá inteligence.
Digitalizace a práce s umělou inteligencí se čím dál více stávají základními dovednostmi, které by měl zvládat každý, a to i v běžném životě. Tuto základní kompetenci budou potřebovat všichni naši zaměstnanci, protože se jednoduše stane součástí každodenní pracovní reality. Nejen v údržbě nebo plánování, ale i u pracovníků, kteří stojí přímo na montážní lince nebo zpracovávají karoserie – i tam budou takové nástroje využívány.
Dobrým příkladem této proměny je karosárna. Před padesáti lety tam pracovalo mnoho mladých mužů s těžkými svářečkami. Dnes je výroba karoserií z 80 až 90 procent automatizovaná. Lidé, kteří ve výrobě pracují, jsou vysoce kvalifikovaní odborníci, kteří programují systémy a obsluhují mimořádně složitá zařízení. Tento příklad dobře ukazuje, jak může proces transformace vypadat.
Delší verze rozhovoru s Andreasem Dickem
Celou nekrácenou verzi rozhovoru s Andreasem Dickem o jeho zkušenostech a pohledu na automobilovou výrobu najdete na stránkách Škoda Auto.
Jak motivujete své zaměstnance, aby se do této transformace zapojili?
Musíte v lidech probudit zvědavost. Nikomu nelze přikázat, aby se vzdělával. Lidé sami musí pochopit, že tato témata budou nesmírně důležitá. Musíme tento vzkaz předat celému týmu. Už to není jako dřív, kdy člověk po škole nastoupil do práce, dělal ji padesát let a pak odešel do důchodu. Tak to už v budoucnu nebude. Lidé musí pochopit, že se během své profesní kariéry budou muset několikrát rekvalifikovat. To si žádá i změnu v myšlení.
Hodně spolupracuji s univerzitami a s trainee programy – často se mě studenti ptají: „Jaká je vlastně ta nejdůležitější kvalifikace pro budoucnost?“ Tím mají obvykle na mysli, která technická nebo odborná kvalifikace je nejzásadnější. O ty ale vůbec nejde. Vždy říkám, že nejdůležitější kvalifikací je ve skutečnosti ochota a schopnost neustále se učit. To, co víte dnes, vám pomůže začít kariéru a projít prvními lety. Ale za pět nebo deset let už dnešní znalosti v mnoha oblastech nebudou mít velkou hodnotu. Člověk se musí neustále rozvíjet. To je zásadní.
Digitální technologie se proto snažíte lidem přiblížit.
To je skutečně něco, na čem musíme pracovat. Strávil jsem mnoho let v Číně, kde je digitalizace v každodenním životě na úplně jiné úrovni. Nejlepší příklad – nikdo tam neplatí hotově, všichni platí chytrým telefonem. Technologie jako rozpoznávání obličeje nebo digitalizace domácnosti jsou v Číně mnohem rozšířenější než u nás. A protože se digitální technologie staly běžnou součástí soukromého života, je pak přirozeně mnohem snazší přinášet digitální témata i do pracovního prostředí.
V Evropě máme zatím trochu jinou situaci a musíme se opravdu snažit nadchnout zaměstnance pro digitalizaci. Ve Škodě Auto proto například budujeme tzv. Digital Experience Centres – prostory přímo ve výrobních halách, kde mají naši zaměstnanci možnost si digitální technologie jednoduše vyzkoušet. Najdou tam například počítače s aplikacemi využívajícími umělou inteligenci nebo 3D tiskárny, na kterých si mohou něco vytisknout. Chceme tak odbourat obavy a zábrany, které lidé mohou mít, a dát jim možnost se s těmito technologiemi přirozeně seznámit.
Když si představíte značku za deset let, co byste jí přál?
Přál bych si, abychom si udrželi silnou pozici, kterou nyní v Evropě máme, a aby naše modelová nabídka zůstala úspěšná. A také abychom za deset let skutečně stáli i na druhé stabilní noze mimo Evropu díky rozšiřování přítomnosti značky v Indii a v regionu ASEAN. V Evropě se nám v zásadě velmi daří. V současnosti zde vytváříme 85 procent a více našeho celkového byznysu, ale tato závislost na jednom velkém trhu s sebou přirozeně vždy nese určitou míru rizika. Dokud jde všechno dobře, je to v pořádku, ale pokud se v Evropě něco stane, okamžitě máme problém. Proto musíme vybudovat další opěrný bod mimo Evropu.
Andreas Dick
Člen představenstva pro výrobu a logistiku, Škoda Auto
Andreas Dick působí ve společnosti Volkswagen od roku 1998. Po absolvování studia strojního inženýrství na Technické univerzitě v Braunschweigu zastával v rámci koncernu řadu různých pozic. Nejprve vedl oddělení karosárny ve společnosti Volkswagen México, později působil jako ředitel závodu v čínském Čchang-čchunu. V roce 2011 byl zodpovědný za výstavbu nového závodu Volkswagen v čínském Fo-šanu, následně ho řídil. V letech 2016 až 2019 vedl závod Volkswagen v Emdenu, kde dohlížel na spuštění výroby modelů Passat a Arteon. Poté se vrátil do Číny, kde od roku 2019 působil jako technický viceprezident společnosti FAW-Volkswagen v Čchang-čchunu, zodpovědný za výrobu, produktové řízení, logistiku, plánování a technický rozvoj. V září 2023 přešel Andreas Dick do společnosti Škoda Auto, kde nahradil Michaela Oeljeklause, jenž po třinácti letech ve funkci člena představenstva pro výrobu a logistiku odešel do důchodu.
Co vás v poslední době potěšilo? Čeho jste s týmem dosáhli?
Je toho hodně. Během posledních dvou let jsme uvedli na trh řadu nových modelů a zároveň dosáhli mimořádně vysoké dostupnosti našich vozů i skvělých výsledků ve výrobě. Tým odvádí opravdu vynikající práci při zvládání velmi vysoké poptávky. Každý den přináší nové úspěchy, a to mě den co den naplňuje hrdostí. Postupně si také všímám, že náš tým je stále víc nadšený pro projekty s umělou inteligencí. Je vidět, jak tyto malé „zárodky“ rostou. Používáme například kamery řízené umělou inteligencí se samoučícím systémem a rozpoznáváním obrazu pro kontrolu kvality na lince.
Díky našemu vision kitu navíc dáváme zaměstnancům – po absolvování speciálního školení – možnost otestovat si vlastní použití přímo ve výrobní lince. Vždy mě těší, když takové příklady ve výrobě vidím. Momentálně pozorujeme, že optika, kamery i výpočetní technika jsou stále levnější a výkonnější, což najednou otevírá mnoho dalších možností využití. Chceme tato témata zpřístupnit všem a podpořit zaměstnance, aby sami přicházeli s novými nápady. Dnes už je i samotné učení umělé inteligence díky vhodným programům poměrně snadné – je to rychlé, jednoduché a dynamika vývoje je neuvěřitelná.
Jak se pracuje ve Škodovce
Chcete proniknout do tajů robotiky? Nebo lépe poznat talentové programy? Zjistit, jestli je Škodovka to pravé místo pro vaši kariéru? To vše a více najdete v příbězích na blogu Škoda Auto.
Jak byste motivoval mladé lidi, aby pracovali pro Škodu?
Tato práce je rozhodně zajímavá z technologického hlediska, protože při výrobě vozů používáme ty nejmodernější technologie. Když mluvíte o výrobě s někým, kdo tento obor nezná, často si představí lidi v montérkách umazané od oleje, kteří někde ve tmě něco šroubují – ale skutečnost je úplně jiná. Dnešní výroba je v mnoha oblastech špičkový high-tech a myslím, že právě to je pro mladé lidi velmi atraktivní, protože mají možnost pracovat s těmito technologiemi v tak komplexním prostředí. A věřím, že existuje jen málo oblastí, kde se na jednom místě soustředí tolik různých technologií a příležitostí.
Když člověk začne pracovat, může si postupně ujasnit, co ho skutečně zajímá a jakým směrem se chce vydat. Digitalizace? Plánování? Základní technologie? Nebo klasická výroba automobilů? Můžete vést lidi a řídit složité procesy – je to opravdu fascinující oblast. Mě osobně vždy velmi přitahovalo i to, že jen málo oborů nabízí tolik příležitostí pracovat na mezinárodní úrovni. Ve výrobě máte skutečně možnost poznat svět. V koncernu Volkswagen navíc nejste omezeni jen na značku Škoda – můžete se podílet na projektech prakticky kdekoli na světě. Já sám jsem začínal ve Wolfsburgu, poté jsem strávil tři roky v Mexiku, následně osm let v Číně, pak tři roky v Německu, znovu čtyři roky v Číně – a teď jsem tady, v Česku.
Jsou auta i vaším koníčkem?
Samozřejmě. Moc mě baví účastnit se každoroční Škoda Classic Rally. Sám zatím žádné historické auto nemám, ale vážně uvažuji, že si nějaké pořídím. Momentálně jezdím elektromobilem – modelem Enyaq – a řízení elektrických vozů mě opravdu baví. Přijdou mi i velmi praktické, a to i na delší cesty. Nedávno jsem byl s rodinou ve Vídni – z Prahy se tam dá dojet bez nabíjení. Když jedu k rodičům do Německa, což je zhruba 600 kilometrů, stačí jedna nabíjecí zastávka. Ale když cestujete s rodinou pět nebo šest hodin, stejně se aspoň jednou zastavíte. A s dobou nabíjení kolem 25 minut z 10 na 80 % je to opravdu snadné. Infrastruktura pro nabíjení se navíc rychle rozvíjí.


