Touha inovovat motivuje rodinu Meinlů po celé generace

Sebereflexe značky, která 160 let v byznysu funguje bez kompromisu mezi kvalitou a cenou.

The Julius FundThe Julius Fund

the-julius-fund-4
Foto: The Julius Fund
Vizualizace The Julius Bucharest

Od pražení kávy v časech rakouské monarchie přes první maloobchodní řetězce po britském vzoru ve dvacátém století až po hotelové rezidence a investiční fond ve století jednadvacátém. Značka Julius Meinl a její „refresh“ The Julius ukazují, že ani 160 let neubírá firmě na mladistvém elánu.

Když Julius, syn Franze Antona Meinla a jeho ženy Anny, nastupoval ve svých 21 letech do učení, měl svůj velký sen. Chtěl půlmilionovou metropoli ohromit. Nechtěl se stát pouze jedním ze zručných českých tovaryšů, kteří ve Vídni uspěli. Když se v únoru 1862, krátce poté, co získal obchodní licenci pro svůj první koloniál, usadil v samém pulsujícím centru monarchie, na rohu ulic Köllnerhofgasse a Lugeck, málokdo mu věřil. Kdo to kdy viděl, pronajmout si v takové lokaci místo pro první obchod, a ještě i byt nad ním v patře!

Teprve o 13 šťastných let později přišel kýžený úspěch. Julius získal licenci na pražení a mletí kávy a stal se prvním v celé Vídni, kdo nenabízel zrna k domácímu pražení, ale rovnou praženou, mletou kávu. Meinlovo okřídlené úsloví „…a jak vám mohu posloužit…“ získalo najednou ikonický obsah. Slibovalo inovace, s nimiž nikdo dosud nepřišel. Když se již proslavenému podnikateli narodil syn, pojmenovali ho po otci. A od té doby každý potomek po meči měl už navždy nést stejné jméno – Julius. Zrodil se obchodnický klan.

Rovných sto let před pádem Berlínské zdi rozšířil Julius II. své prodejny po celé monarchii, včetně Brna a Ostravy. Pětipatrový dům přestavěl na továrnu, jejímž srdcem byl ten největší pražicí stroj monarchie. Bylo načase dominovat v distribuci. Dříve než došlo k sarajevskému atentátu na arcivévodu Ferdinanda, založil Julius II. po britském vzoru řetězec retailového maloobchodu. Meinl už zaručoval nejen nejvyšší kvalitu kávy, ale také širokou škálu vybraného zboží, například čaje, kakaových výrobků, olivového oleje, cukru i rýže.

Jeho úspěch zpřetrhala druhá světová válka a pak i komunismus. Ještě v třicátých letech mělo Meinlovo impérium 572 prodejen a v Česku 6,4 milionu zákazníků. Pak najednou přišly zákazy otevírat nové obchody a prodávat hlavní artikl firmy, kávu a čaj. Anšlus Rakouska donutil část Meinlova rodu odejít do britského exilu.

Nebyli by to ale Meinlové, kdyby rezignovali na všechno, čeho dosáhli. Po válce začali pomalu znovu budovat svůj podnik. Na počátku 80. let 20. století značka Julius Meinl znovu dominovala rakouskému maloobchodu s delikatesami. Konkurence bojovala o navýšení tržních podílů agresivní cenovou politikou. Meinl odpovídal inovacemi: přišel s přírodními produkty a celou řadou zboží pod vlastní značkou. Jeho reklamní kampaň zdůrazňovala kvalitu, nikoliv neporazitelné ceny. V září 1996 uvedla značka jako první na rakouském trhu novou službu –rozvoz potravin po vídeňských adresách na základě faxových či emailových objednávek. Se sloganem „Žít lépe“ cílila na mladší skupiny kupujících.

Avšak nikdo není doma prorokem. Značka Julius Meinl sice rychle otevřela v České republice skoro stovku prodejen a také síť drogerií, ale trh se vydal jinou cestou. Marketingové inovace tolik podporovaly snížování cen,, až slevy nakonec přetlačily Meinlovu gurmánskou kvalitu. České platy prostě tehdy ani zdaleka nestačily těm rakouským a trh zatím nebyl připraven na prodejce potravin vyšší třídy. Přesto značka Julius Meinl nikdy nevyklidila vysoce konkurenční prostředí českého trhu. Kávu i delikatesy nabízela dál publiku, jež dokáže ocenit nejvyšší kvalitu.

Jako správný podnikatel se Julius Meinl snažil najít pro svou ikonickou značku nové mezery na trhu. Touha uspět, dost možná zděděná, je tím, co nedopřává v podnikání klidu a co nakonec přivedlo refresh značky The Julius na vývěsní štíty luxusních rezidencí. Můžete v nich zůstat přes noc, týden anebo třeba půl roku. Koncept hotelových rezidencí The Julius je inovací v segmentu hospitality, adorovaný zejména mileniály. Luxus definovaný velkým prostorem, špičkovým designem, smyslem pro praktické detaily, širokou nabídkou self-service služeb a především velkou flexibilitou pro dlouhodobé pobyty.

Po Evropě tuhle vizi razí skupina Julius Meinl Living, pod vedením Julia Meinla, toho jména šestého. V Praze otevřela rodina první takovou rezidenci, další má v Budapešti a v Bukurešti probíhá rozsáhlá renovace bývalého prestižního hotelu Ambasador, která umožní přenést značku The Julius na tamější rychle rostoucí trh.

The Julius coby nová rodinná značka je spjatá s luxusními hotelovými rezidencemi, novou dimenzí evropského segmentu hospitality. The Julius Fund, který investuje do rodinného holdingu Julius Meinl Living, je pro investory dostupnou možností, jak se svézt na úspěchu 160letého rodu podnikatelů.

Další důležité informace najdou investoři na webu.

CC Brandstory
Článek vznikl ve spolupráci The Julius Fund